Beperkte doorvoer HDMI kabel??

Pagina: 1
Acties:

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:04
Vandaag heb ik voor het eerst een computer gebouwd. Na alles geïnstalleerd te hebben werkt het buitengewoon. Toen ik echter Netflix wilde afspelen begon het beeld en geluid (monitor met ingebouwde boxjes) te haperen. Eerst dacht ik dat het een driver probleem was maar het installeren van de nieuwste drivers mocht niet baten. Na veel gezocht te hebben bedacht ik mij dat ik nog een andere kabel bij het scherm had gekregen, een dvi-kabel. Deze aangesloten, en sindsdien geen storingen meer gehad. Helaas moet ik het geluid dus wel apart aansturen.
Mijn vraag is nu eigenlijk of mensen hier ervaring mee hebben en of een goede HDMI kabel dit probleem oplost. Of dat ik misschien in mijn zelfbouwervaring toch een misser heb gemaakt.

Gebruikt scherm is 1440p AOC Q2577PWQ en gebruikt moederbord is Gigabyte GA- H170N-WIFI. HDMI kabel is van een onbekend merk.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Voor een 1440p 60 Hz monitor heb je een HDMI 1.3 of 1.4 kabel nodig.
Je monitor en moederbord ondersteunen dat. Maar misschien de kabel niet.

TheS4ndm4n#1919

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 14:57
Mwah, er zijn geen hdmi versies voor kabels. Het werkt of het werkt niet. Zolang het beeld niet compleet wegvalt of gekke kleuren vertoont durf ik je te wedden dat het niet je kabel is.

Probeer netflix eens uit te sluiten, kan je bijvoorbeeld youtube wel goed kijken?
Stuur je scherm eens aan op 1080p ipv 1440p, gewoon resolutie verlagen in windows en probeer netflix nog eens, hapert hij dan nog steeds?
Welke processor heb je? Heb je nog een extra videokaart, of gebruik je de videokaart in de processor?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sleepkever schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:49:
Mwah, er zijn geen hdmi versies voor kabels. Het werkt of het werkt niet. Zolang het beeld niet compleet wegvalt of gekke kleuren vertoont durf ik je te wedden dat het niet je kabel is.
Mag ik je vriendelijk verzoeken dit soort uitspraken niet meer te doen? Of zou het HDMI consortium voor Jan met de korte achternaam EXACT beschrijven welke kabel voor welk type doorvoer nodig is?

Ja, als een apparaat HDMI 1.3 nodig heeft een je hebt een kabel met minstens 1.3, dan is het inderdaad bijna uit te sluiten dat de kabel defect is. Maar als jij 2160p60 wil afspelen over een 1.3, dan fluit ik je direct terug en zal je een 1.4a of hoger nodig hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:48
MAX3400 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:06:
Mag ik je vriendelijk verzoeken dit soort uitspraken niet meer te doen? Of zou het HDMI consortium voor Jan met de korte achternaam EXACT beschrijven welke kabel voor welk type doorvoer nodig is?
Misschien eerst zelf even kijken wat het HDMI consortium over kabels zegt.

• reistier
Bedankt voor de reacties! Om op de vragen terug te komen; processor is de i3-6100 en ik gebruik daarvan de interne gpu. Overigens heb ik ook YouTube op hoge kwaliteit geprobeerd en daar was de storing bijna helemaal verdwenen maar niet helemaal.

Mbt de vraag of er zoveel verschil in hdmi-kabels kan zitten kon ik op het internet ook geen duidelijkheid over vinden. De meningen zijn daar nogal over verdeeld.
Ik heb overigens nog niet geprobeerd om de resolutie terug te schalen. Dat zal ik aan het eind van deze middag eens proberen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

hcQd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:25:
[...]

Misschien eerst zelf even kijken wat het HDMI consortium over kabels zegt.
Yup, op http://www.hdmi.org/learningcenter/faq.aspx#12 staat daar inderdaad zat info over; waaronder de versie-nummers en wat ze kunnen. d:)b

En voor de mensen die graag een tabelletje lezen: Wikipedia: High-Definition Multimedia Interface

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 01-12-2016 07:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:48
Die FAQ gaat over de standaard zelf, niet over de kabels. Die blijven gewoon hetzelfde.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 14:57
MAX3400 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:35:
[...]

Yup, op http://www.hdmi.org/learningcenter/faq.aspx#12 staat daar inderdaad zat info over; waaronder de versie-nummers en wat ze kunnen. d:)b

En voor de mensen die graag een tabelletje lezen: Wikipedia: High-Definition Multimedia Interface
Die versienummers gaan alleen over de hardware die de aansluiting heeft. Er bestaan geen versienummers voor de kabels. Een directe Quote van de pagina:
What is the difference between a “Standard” HDMI cable and a “High-Speed” HDMI cable?
Recently, HDMI Licensing, LLC announced that cables would be tested as Standard or High-Speed cables.
Standard (or “category 1”) HDMI cables have been tested to perform at speeds of 75Mhz or up to 2.25Gbps, which is the equivalent of a 720p/1080i signal.
High Speed (or “category 2”) HDMI cables have been tested to perform at speeds of 340Mhz or up to 10.2Gbps, which is the highest bandwidth currently available over an HDMI cable and can successfully handle 1080p signals including those at increased color depths and/or increased refresh rates from the Source. High-Speed cables are also able to accommodate higher resolution displays, such as WQXGA cinema monitors (resolution of 2560 x 1600).
Kortom categorie 1 of 2, standaard of high speed. En zelfs de kabels bij de Action voor 4 euro zijn High Speed gecertificeerd tegenwoordig en werken prima samen met hdmi 1.0 tot 2.0a plus wat er uit komt in de toekomst.

Enige limitatie hieraan is kabellengte, mocht je langere afstanden willen overbruggen heb je kans dat de kabel het niet doet en je wellicht een beter afgeschermde kabel moet halen dan dat die cheape kabel je bied. Maar het is echt niet zo dat twee apparaten die hdmi 2.0 of 1.3 gelimiteerd worden op een hdmi versienummer door de kabel die er tussen zit.

@TS: je hebt een vrij recente cpu waarvoor dit peanuts zou moeten zijn... Weet je zeker dat je ook de graphics driver van Intel hebt geïnstalleerd? Als het de kabel zou zijn zou je dezelfde stotteringen tijdens het werken op het bureaublad ook moeten hebben dus ik betwijfel ergens of dat het probleem is als ik er zo verder over denk. Al een andere browser geprobeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Sleepkever op 01-12-2016 10:20 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak...

HDMI verbindt videokaarten met beeldschermen. Daar hebben we een apart subforum voor, namelijk Videokaarten & Beeldschermen. Ik verplaats even.

Move OH -> VB

Oslik blyat! Oslik!

• reistier
@TS: je hebt een vrij recente cpu waarvoor dit peanuts zou moeten zijn... Weet je zeker dat je ook de graphics driver van Intel hebt geïnstalleerd? Als het de kabel zou zijn zou je dezelfde stotteringen tijdens het werken op het bureaublad ook moeten hebben dus ik betwijfel ergens of dat het probleem is als ik er zo verder over denk. Al een andere browser geprobeerd?
Ik heb al de driver van de beeldschermadapert verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Zelfs nog op de site van AOC naar de meest recente driver gezocht. Deze kwam wel overeen. Graphic driver van Intel heb ik nog niet opnieuw geïnstalleerd.
Overigens heb ik niet alleen bij Netflix problemen. Netflix geeft verreweg de meeste problemen, maar ook bij gebruik met andere programma's is er af en toe een flits wit te zien. Het lijkt er dus op dat naarmate de datahoeveelheid door HDMI toeneemt de storing ook toeneemt.

@dion_b bedankt voor de verplaatsing. Ik vroeg mij al waar dit topic het best tot z'n recht zou komen.

• reistier
Hierbij een voorbeeld van het flitsende scherm:

https://1drv.ms/v/s!AuqWsWgT6G3Ijdtijdl-xYHB6iHRiw

En hierbij een beetje vaag plaatje maar waarbij wel duidelijk is dat er ook groene pixels door het scherm schieten:

https://1drv.ms/i/s!AuqWsWgT6G3IjdtluEAPmWG04-Gz0w

Overigens is het dus niet alleen bij Netflix kijken, maar ook bij gewoon browsen. Alleen wat minder. Wat mij verder nog opvalt is dat Netflix de resolutie automatisch naar beneden aanpast.

[ Voor 64% gewijzigd door reistier op 01-12-2016 21:54 ]

• reistier
Het probleem is opgelost! Vanochtend heb ik een 'goede' hdmi kabel van een buurman geleend en het 'flikker' probleem deed zich niet meer voor. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat de door mij gebruikte hdmi kabel van slechte kwaliteit is. Of dat komt door een draadbreuk, signaalverstoring, of gewoon slechte kwaliteit hdmi weet ik niet, maar feit is dat het probleem door de HDMI kabel kwam.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
reistier schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:52:
Het probleem is opgelost! Vanochtend heb ik een 'goede' hdmi kabel van een buurman geleend en het 'flikker' probleem deed zich niet meer voor. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat de door mij gebruikte hdmi kabel van slechte kwaliteit is. Of dat komt door een draadbreuk, signaalverstoring, of gewoon slechte kwaliteit hdmi weet ik niet, maar feit is dat het probleem door de HDMI kabel kwam.
Mooi, haal gewoon zelf een goedkope kabel van de action van 3-4 euro, die zouden ook prima moeten werken
Pagina: 1