Welke Wifi-router met groot bereik

Pagina: 1
Acties:

• Orion-Pax
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-01 10:55
Ik zoek een?
Wifi router

Wat is je budget?
Maakt niet uit, bereik en snelheid moet gewoon goed zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liever wel een bekend merk met goede firmware.

Situatie:

Mijn huis heeft een flinke oppervlakte en is uitgestrekt. Het verste punt vanaf het punt waar de 300 mbit Ziggo kabel binnenkomt is zo'n 40 meter. De hele tuin is zo'n 700m2. In de tuin wil ik ook graag dekking maar daar vind ik de snelheid iets minder belangrijk. In huis wordt flink gegamed, video gestreamd, geskyped en gedownload.

Ik heb al uitbreidingen met powerline geprobeerd maar dan zakt alles in naar 25mbps. Waarschijnlijk omdat er een enorm ingewikkeld stroomnetwerk ligt (heeft heel vroeger een internet bedrijf in mijn huis zitten en ik heb 24 groepen).
Doelstelling is nu om in het hele huis (3 verdiepingen) en in de aanbouw een goed wifi signaal te hebben.
Aanwezig:
- Airport extreme: deze doet het in de huiskamer prima (haalt optimale ziggo snelheid) maar verliest al snel bereik op de eerste verdieping en in de aanbouw. Daar zakt alles in tot 30 mbit. :'(

- Devolo powerline + wifi access port. Deze geeft op eerste verdieping en boven een heel goed wifi bereik maar door de powerline een lousy snelheid (ook bekabeld geprobeerd en dat is even bedroevend)

- In de aanbouw heb ik een powerline naar de airport extreme aangelegd en een Sitecom WLX-7000 access point. Wederom prima wifi verbinding maar belabberde snelheid agv powerline.

Ondersteuning van apple time-machine zou een plusje zijn aangezien mijn vrouw een apple heeft en zo lekker makkelijk draadloos backups kan maken.

Testen doe ik met de ziggo speedtest.

Mijn idee is nu om alles op te ruimen en een knaller van een wifi router neer te zetten.
Graag jullie advies!

Mijn Output!

Verwijderd

Orion-Pax schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:09:
..........
Mijn idee is nu om alles op te ruimen en een knaller van een wifi router neer te zetten.
Graag jullie advies![/i]
De wens deze uitgestrekte oppervlakte over meerdere verdiepingen met een enkele WiFi router op te lossen is een illusie. O-)
Je zult naast een WiFi router echt gebruik moeten maken van meerdere bedraad aangesloten dual band access points.
En dan moet je de WiFi access points voor een goede dekking ook nog strategisch weten te plaatsen. ;)
PoE werkt dan wel zo fijn.

Ubiquiti wordt hier geroemd vanwege de stabiliteit en de vele handige features, zoals roaming.
Check daar het Ubiquiti topic eens voor. ;)

• Orion-Pax
OK, maar ik kan zelf niet op een mooie manier bekabeling aanleggen en als ik dat laat doen ben ik echt een godsvermogen kwijt (heb ik al naar geinformeerd).

Als er een router zou zijn die ongeveer anderhalve keer het bereik van de airport zou hebben zou ik al een heel eind geholpen zijn. In de uithoeken (tuin en zolder) kan ik dan nog met het powerline netwerkje uit de voeten.

Mijn Output!

• Orion-Pax
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:23:
[...]

Ubiquiti wordt hier geroemd vanwege de stabiliteit en de vele handige features, zoals roaming.
Check daar het Ubiquiti topic eens voor. ;)
Oef, 340 pagina's 8)7

Dat roaming, is dat net zoets als het mesh netwerk waar sitecom en netgear mee komen?
En zoals ik het zie zal ik hiervoor inderdaad ethernet moeten trekken en dat wil in nou net proberen te voorkomen. Dan kan ik namelijk net zo goed mijn huidige routers direct op die kabels aansluiten en heb ik ook snelle verbinding, toch?

In dat geval blijft mijn vraag staan: welke router moet ik kiezen voor een zo groot mogelijk bereik?

[ Voor 6% gewijzigd door Orion-Pax op 01-12-2016 00:03 ]

Mijn Output!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Alle wat duurdere routers zullen ongeveer het zelfde bereik hebben. Er is een wettelijke max aan het zendvermogen wat ze mogen hebben dus het kan niet zo zijn dat de ene router heul veul verder komt dan de andere (in dezelfde prijsklasse).

Zelf heb ik nu een Netgear router draaien en had verwacht dat deze ook een stuk beter bereik zou hebben dan mijn Asus van 3 jaar oud. Dat viel vies tegen, hooguit een verschil van 1 á 2meter en hogere snelheid door de toevoeging van AC. En dan hebben we het over een router waarvan je reacties op internet leest dat hij zo hard blaast dat mensen andere apparatuur (DECT telefoons, domotica spul) weg moest zetten om storing te voorkomen. Erg overdreven allemaal.

Geen optie om ergens achter/op/onder een plint een kabel weg te moffelen ?

Gabriël AM5

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22

Felyrion

goodgoan!

Denk er ook aan dat vaak niet het zendvermogen van de AP de beperkende factor is, maar het vermogen van het apparaat (je telefoon bijvoorbeeld) om terug te kunnen zenden. Het is twee-weg communicatie.

Je zult zien dat een laptop met een fatsoenlijke antenne veel verder komt dan een mobieltje, en dat ligt niet aan je AP ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Felyrion op 01-12-2016 00:32 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Orion-Pax schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:39:
OK, maar ik kan zelf niet op een mooie manier bekabeling aanleggen en als ik dat laat doen ben ik echt een godsvermogen kwijt (heb ik al naar geinformeerd).
Ik weet niet wat jij "een godsvermogen" vind, maar laat je het professioneel doen dan zal het niet heel goedkoop zijn. Als je wil kan ik wel je de contactgegevens sturen van de partij die bij ons op kantoor de bedrading doet. Ik vond ze qua prijzen heel redelijk en ze werken *hard* voor hun geld. (Kan ook straks op kantoor wel even kijken wat wij de laatste keer betaalden voor het trekken van 2 strengen over een meter of 40. Dan heb je een indicatie.)

Los van dat, zelf bedrading trekken is een shitklus, maar niet heel moeilijk. Ik stel het zelf ook al bijna 2 jaar uit, niet omdat ik het niet kan maar omdat ik dan door de kruipruimte en stijgkoker moet. Ik gok dat het een dag of 2 werk gaat zijn, voor pak 'm beet 16 aansluitingen in 5 ruimtes. (Woonkamer, slaapkamer, badkamer, werkkamer en meterkast.)

Wellicht een "handig neefje" dat het voor je kan doen?
Orion-Pax schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:39:
Als er een router zou zijn die ongeveer anderhalve keer het bereik van de airport zou hebben zou ik al een heel eind geholpen zijn. In de uithoeken (tuin en zolder) kan ik dan nog met het powerline netwerkje uit de voeten.
Ik sluit me bij de rest aan, je wil dit niet doen met een long-range AP. Dat gaat je gegarandeerd een teleurstelling opleveren. Wil je het goed doen, dan moet je bekabeling trekken. De belangrijkste overweging is vooral nog of je je AP's via PoE (Power over Ethernet) van stroom wilt voorzien (waardoor je alleen UTP naar ieder AP hoeft te trekken) of dat je ze aan de 230V wilt hangen (waardoor je een stopcontact per AP nodig hebt naast je UTP).

Ik hoor overigens goede geluiden over Ubiquity. Ze lijken vrij prijzig, maar als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld Aruba, valt het juist weer heel erg mee. (Aruba is ook een prima keuze.)

Het prettige van goede AP's zoals die van Ubiquity of Aruba, is dat je ze eenvoudig centraal kunt beheren en dus (na initiële installatie), niet ieder AP apart hoeft te configureren. Op Aruba log je in op een centraal IP adres en dat komt uit bij het AP dat op dat moment "master" is. Valt die uit, dan word een ander vanzelf master. Configuratiegegevens wisselen ze zelf uit met alle andere AP's. Ik dacht dat het met Ubiquity vergelijkbaar werkt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Orion-Pax
Ik kreeg een aanbieding voor één kabel van 700 euro en dat vind ik een hele hoop geld

Wat betreft de Ubiquity: Ik weet niet of dat echt toegevoegde waarde gaat hebben boven op de accesspoints die ik al heb waarmee ik het maximale uit mijn ziggo kabel kan trekken als ik ze direct aansluit.

Het valt me wel op dat tweakers erg te spreke zijn over Ubiquity, terwijl ik het niet eens kende. Ik heb mer een beetje ingelezen en het is inderdaad wel erg interessante hardware. Maar ja, net een Game PC aangeschaft en een tweede pc in de slaapkamer op mijn TV aangesloten. Het geld is dus een beetje op. Als ik dus wat uitgeef is het aan een betere wifi router of een bekabeling.
Dus als je de gegevens naar me toe wilt sturen, graag!
Misschien kan ik het als een klusje op werkspot zetten.

Mijn Output!

• Orion-Pax
sapphire schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:13:

Geen optie om ergens achter/op/onder een plint een kabel weg te moffelen ?
Niet echt, dat zou dan door flink wat muren door meerdere ruimtes heen moeten over een afstand van een meter of 30.
Ik wil liefst niet zelf in al die muren gaan boren.
Zie plattegrond van de BGG.

Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/a1gxwc9ux/Plattegrond_bgg.jpg

Mijn Output!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19

FreakNL

Well do ya punk?

700 is een hoop geld. Ik was hier voor een euro of 50 klaar;

Telefoonkabel uit buis getrokken en vervangen voor utp, contactdoosje op de muur en daar een AP aan. (Huiskamer)

Kabel naar zolder via loze leiding naar logeerkamer en daar een gat in het plafond geboord. Op zolder wederom een AP. Op logeerkamer kabel inmiddels weggemoffeld achter een kast.

Beide kabels in meterkast afgemonteerd op een dubbel utp opbouwdoosje en daarna in router gestoken. Overal prima bereik , ook in de tuin.

Je moet creatief zijn. Ik zie een gasfornuis (?), die aansluiting komt uit de meterkast. Is er geen kruipruimte? Of je gaat over het dak, volgens mij is dit platdak?

Prima te doen zo te zien..

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 01-12-2016 23:16 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:33
Als er vroeger een internetbedrijf in dat oand heeft gezeten, of eender welk bedrijf me dunkt, is er dan reeds geen utp-bekabeling voorzien? Misschien momenteel niet zichtbaar afgemonteerd (na de verbouwing tot woonhuis).

[ Voor 22% gewijzigd door Arator op 02-12-2016 08:09 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• unezra
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Orion-Pax schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:54:
Ik kreeg een aanbieding voor één kabel van 700 euro en dat vind ik een hele hoop geld
Ik heb even een offerte er bij gepakt van "onze" bekabelaar:
Iets minder dan 400 EUR, voor 4 stuks CAT6 *en* 2 stuks 230V WCD, waarbij de CAT6 over een meter of 40 getrokken moet worden. Alles bij elkaar dus give or take 160 meter UTP, inclusief materiaal, etc.

Ook niet gratis, maar veel goedkoper dan de 700 EUR voor 1 enkele kabel die jij nu noemt. :)

Da's overigens bij dit bedrijf: http://www.erdo-electro.nl/

(Het is wel een wat oudere offerte en ik weet niet of hun tarieven inmiddels zijn gewijzigd, of dat wij korting krijgen omdat we vaker zaken met ze doen. Prijs is dus met een slag om de arm.)
Orion-Pax schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:54:
Wat betreft de Ubiquity: Ik weet niet of dat echt toegevoegde waarde gaat hebben boven op de accesspoints die ik al heb waarmee ik het maximale uit mijn ziggo kabel kan trekken als ik ze direct aansluit.
Ik kende Ubiquity ook niet tot ik er een paar jaar geleden mensen heel enthousiast over zag doen. Ik heb ze zelf nog niet in huis, maar overweeg het wel. Niet zozeer vanwege de maximale theoretische troughput, maar meer vanwege het feit dat ik liever een storingsarm WiFi heb dan WiFi dat net niet helemaal lekker werkt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Orion-Pax
Dankjewel, ik zal eens contact met ze opnemen.

Mijn Output!

Verwijderd

Orion-Pax schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:16:
[...]
Niet echt, dat zou dan door flink wat muren door meerdere ruimtes heen moeten over een afstand van een meter of 30.
Ik wil liefst niet zelf in al die muren gaan boren.
Ik weet niet wat jouw overwegingen zijn om niet aan het boren in muren te willen.
Zo moeilijk is dat niet, ik zie in ieder geval geen enkel probleem.

Je kunt er ook voor kiezen nieuwe utp kabels in een opbouw leidingsysteem weg te werken, zoals het compacte en strakke K25 of het grotere K40 en K55 van Attema.
Het voordeel van opbouw is dat je meteen contactpunten kunt toevoegen op alle plekken die je zelf bepaalt en alles blijft super bereikbaar.

Kwestie van de meest logische en vloeiende lijn door het huis te trekken die het minst opvalt. ;)

• alexbl69
  • Laatst online: 20:03
Voordeel van ubiquiti is niet dat ze een groter bereik zouden hebben (is zoals eerder gezegd beperkt door regelgeving), maar dat meerdere (bedrade) AP's zo goed samenwerken. Plus natuurlijk het gecentraliseerde beheer.

Heb een vrij grote woning en was altijd aan het klooien met 4 of 5 routers. Maar afgezien dat ze elkaar vaak in het vaarwater zaten werkte roaming niet. Zodra ik ging lopen met een mobiel device begon het gedonder pas echt.

Alles vervangen door 5 ubiquiti AP's. Wat een verademing. Heb er nooit meer naar om hoeven kijken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Orion-Pax
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 20:14:
[...]

Ik weet niet wat jouw overwegingen zijn om niet aan het boren in muren te willen.
Zo moeilijk is dat niet, ik zie in ieder geval geen enkel probleem.

Je kunt er ook voor kiezen nieuwe utp kabels in een opbouw leidingsysteem weg te werken, zoals het compacte en strakke K25 of het grotere K40 en K55 van Attema.
Het voordeel van opbouw is dat je meteen contactpunten kunt toevoegen op alle plekken die je zelf bepaalt en alles blijft super bereikbaar.

Kwestie van de meest logische en vloeiende lijn door het huis te trekken die het minst opvalt. ;)
Moeilijk is het boren misschien niet maar netjes afwerken etc. vind ik wel lastig.
Ik ga er nog eens flink over nadenken... Bedankt voor alle overwegingen en tips!

Mijn Output!

Pagina: 1