Vraag

• Calesta
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-11 21:06
Sinds een tijdje valt de computer af en toe opeens uit, meestal terwijl er niks intensiefs gebeurt. Als ik dan de computer opnieuw op wil starten krijg ik geen beeld meer, letterlijk helemaal niks. De fans beginnen wel gewoon te draaien. Als ik een paar uur later de computer weer op probeer te starten doet hij het gewoon weer alsof er niks aan de hand is. Wanneer ik de pc zelf opnieuw opstart heb ik hetzelfde probleem: geen beeld.

Inmiddels is het moederbord vervangen door een gloednieuw exemplaar. Het vorige exemplaar opgestuurd onder garantie omdat ik dacht dat dat het enige probleem kon zijn. Bij aankomst waren er een aantal pinnetjes verbogen en gebroken (transportschade) dus helaas niet kunnen achterhalen of het moederbord kapot bevonden werd. Zodoende hetzelfde moederbord nieuw besteld en weer aangesloten, helaas direct weer hetzelfde: pc geeft 0 beeld.

Hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,40€ 179,40
1ASRock B85M Pro4€ 62,50€ 62,50
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 59,95€ 59,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,80

Uiteraard verschillende poorten gebruikt, het videokaartje eruit gehaald etc. Niks werkt.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Bedankt voor het lezen en hopelijk kan iemand me helpen :)

Alle reacties

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-11 10:45
Het lijkt alsof je voeding niet helemaal lekker mee werkt, heb je eventueel een andere om te testen.
Ook memory per stuk en bankje getest, alle kabels goed aangeduwt en aangesloten?

Verwijderd

Welk videokaartje? Er staat geen dgpu in de lijst!

Welke monitor?
Andere videokabel geprobeerd?
Videokabel op het moederbord aangesloten?
Heb je een behuizing met hdd led? Zo ja, is deze led actief als je geen beeld krijgt?

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-11 14:19
Verders zijn er in windows event fouten te vinden ?

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Wat voor videokaart zit er in je pc?

• Calesta
Het is de computer van m'n broertje dus kan niet kijken welke er in zit en hij weet het niet. Overigens was het probleem er al voordat er een videokaart in zat. Verschillende beeldschermen geprobeerd, verschillende kabels geprobeerd, verschillende poorten geprobeerd (inclusief/exclusief moederbord). RAM los getest, omgewisseld. Led van behuizing brandt als er geen beeld is. Kabels goed aangesloten.

Hoe moet ik in Windows event fouten zien? Zal er even op googlen.

Voeding inderdaad nog niet gecheckt dus dat is nog een optie.

• frankym
Je kan de videokaart er uit trekken, op iedere hardware staat een serienummer .

Als je dit intypt in Google krijg je zo er uitgerold wat voor videokaart het is.

Is het btw een videokaart met een extra voeding ? Moet je er een stekker op aansluiten?

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-11 14:19
win +R (uitvoeren) en dan eventvwr

Bij windows logs kan je als goed is naar system.

Daar zie je vanalles maar de Error/Critical moet je even noteren, tenminste heel vaak zie je dat er iets niet goed gaat en daarna error kernel power omdat jouw computer niet goed is afgesloten :)

Verwijderd

franssnarf schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:01:
Het lijkt alsof je voeding niet helemaal lekker mee werkt, heb je eventueel een andere om te testen.
Ook memory per stuk en bankje getest, alle kabels goed aangeduwt en aangesloten?
yup voeding was ook mijn eerste gedachte. Ik heb het ook al een paar keer op die manier gehad.

je kan het "oplossen" door de stekker er uit te trekken, een paar keer op de start te drukken (en ik kom meestal ook nog eens aan de pin headers achteraan de voeding.

daarna start hij meestal opnieuw zonder problemen.

je computer kan er oud met worden, maar bij mijn laaste werd het op een bepaald moment toch wel te erg.

(de tweede verdachte is de processor, maar meestal merk je de thermal throttling wel al voordat hij uitschakelt)
(vergeet ook niet je processor koeler en voeding eens te ontstoffen)

• Calesta
Voordat er een videokaart inzat deed het probleem zich ook af en toe voor.

Het is dit videokaartje (geen extra voeding):
1Asus EAH5450/DI/1GD3(LP)€ 0,-€ 0,-

Die error/ criticals laat ik hem even checken als hij in de buurt van z'n computer is.
Processor koeler en voeding zijn (redelijk) stofvrij dus dat kan het denk ik echt niet zijn.

Ik zal er binnenkort langsgaan en een voeding meenemen om te testen. Dat is eigenlijk dus de enige mogelijkheid. Zijn er nog manieren om zelf te testen of en wat er kapot is aan de voeding? Zou je zo'n ding nog kunnen terugsturen onder garantie?

• frankym
Uiteraard , als een voeding defect is zou je deze gewoon moeten terug kunnen sturen/brengen.

Binnen 14 dagen kan je gewoon omruilen

Verwijderd

Calesta schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:00:
Zou je zo'n ding nog kunnen terugsturen onder garantie?
Er zit 5 jaar garantie op de voeding wat langer is dan dat ze te koop zijn in NL. Elke verkochte voeding van dat type heeft dus nog garantie want zijn vanaf iets van halverwege 2012 te koop.
Om de voeding als oorzaak te kunnen onderzoeken zou je het systeem moeten testen met een voeding waarvan je zeker weet dat die goed is.

Verwijderd

inderdaad, je test best met een andere voeding in je eigen systeem. de voeding testen in een ander systeem werkt minder goed, aangezien het nooit "alles of niets is".

in mijn geval moest de voeding steeds op zijn maximum werken (denk ik), waardoor de "ripple" steeds erger wordt door het verouderen van de condensatoren, en ik ga er van uit dat die oude voeding nog wel zal werken in een zuiniger systeem.

Aangezien ik het beu was, heb ik er gewoon een andere in gestoken zonder al te veel onderzoek.

Als je echt wil onderzoeken kan je bijvoorbeeld eens nagaan of die voeding met 1 of meerdere rails werkt op 12V. in geval van meerdere rails kan het soms helpen om de grootverbruikers zo veel mogelijk te spreiden over de verschillende kabels. (vooral handig als je nog van die oude verloop stekkertjes hebt liggen voor die 4-pins aansluitingen op je grafische kaart ;-) )

daarnet even gechecked, is gewoon een single rail. het is ook geen modulaire, dus slechte contacten zijn ook minder waarschijnlijk

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2016 13:39 ]

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:06
Is er al buiten de kast getest om eventueel last van kortsluiting uit te sluiten?
Pagina: 1