Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Paar vragen om de WIFI hier in huis te verbeteren.

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:51
Na lang denken en wat dingen uit te proberen wil ik toch even wat tips van jullie horen.

Onstante probleemsituatie: Al meerdere jaren hebben we enorm slecht bereik met de WIFI hier in huis. Dit was met het tele2 modem ook al op eind (ik denk sinds ergens in 2013), dit was gewoon een standaard tele2 modem/router met daaraan een d-link router. (simpel dingetje) De router stond meeste tijd boven in een kamer, dus niet zo zeer centraal in huis) en het modem ook niet echt centraal in huis beneden. Maar toch heeft het lange tijd goed gewerkt.

Door het het gezeik en omdat we eigenlijk toch al weg wilden bij tele2 hebben we nu sinds de zomer van 2014 ziggo, we gebruiken gewoon een basis modem/router van hun de Cisco EPC3928AD. Tot mijn verbazing was de wifi ellende totaal niet opgelost. Nu zeg ik eerlijk, dat ding staat niet op een gunstige plek in huis, namelijk in de uiterste hoek van ons best grote huis. (daar komt de coax binnen dus..)

Wat geprobeerd:

In het beginsel heb ik nog eens mijn d-link router eraan gekoppeld, ik weet niet meer hoe exact ik alles had ingesteld, maar ik heb toen niet de cisco modem/router niet in bridge modus laten zetten. Ik heb ook nog geprobeerd wat andere kanalen, geen oplossing. Ik heb het toen maar een tijdje zo gelaten en gewoon geaccepteerd dat de wifi alleen in een beperkte afstand werkt rondom de cisco.

November 2016:

Ik was het goed zat. Ik heb een Devolo dLan 500 Wifi setje aangeschaft. Ik heb het basisunitje aangekoppeld direct op de cisco, de stekker in een verdeeldoos. (kom ik zo nog op) en de wifi ontvanger in de keuken. Dit is imo de meest centrale plek in huis. Ik heb nog gedacht zou ik een krachtige normale router kopen, maar ik vond het erg twijfelachtig of dit genoeg oplossing bood, wij zien het immers niet zitten hier om een lange kabel vanuit de woonkamer naar de keuken of einde van de kamer te trekken. (ik heb nog met mijn ouders te maken..)

Anyhow, dit werkt best goed, eigenlijk is vrijwel het hele huis gedekt met dit setje. Daar ben ik al blij mee. Ik heb de cisco en de delovo een zelfde SSID en password gegeven. Dus nu piktie automatisch de sterkste op. Wel merk ik dat ik toch regelmatig dat sites niet laden, moet ik weer herladen enzo. Ook dat appjes niet meteen zenden, oké dit kan aan whapp liggen maar het is wel meer dan eerst. (iPhone en iPad, dat zijn mijn apparaten waar ik dagelijks thuis op werk draadloos) Nu heb ik nog wel wat vraagjes om de zaak te optimaliseren en op die manier hopenlijk ook zorg voor een vloeiende verbinding zonder dat ik moet herladen.

1. Die Devolo zit basisunit zegmaar zit dus in de kamer op de cisco aangesloten. Ik heb hem in een verdeeldoos zitten. Ik heb altijd begrepen dat direct in het stopcontact beter is om signaalverlies te voorkomen. Nu kan hij opzich wel in het stopcontact daar (is wel ongeaard overigens) maar dan komt het gordijn er helemaal tegen. En daar ben ik huiverig voor ivm de warmteontwikkeling en dus mogelijk brand. Nu is het wel zo, als jullie denken dat dit de verbinding enorm verbeterd dat mijn vader wel een beugeltje in de muur kan maken die het gordijn wat ervandaan houdt.

2. De kanalen

Nu staan zowel de kanalen van de cisco (2.4 en 5 ghz band) op auto, en ook van de devolo. Is een los kanaal (mits je de juiste hebt) altijd beter dan auto? Ik zelf zou denken auto is beter omdat hij dan zelf kiest welk kanaal rustig is? Ik heb altijd begrepen dat kanaal 1,6,11 het beste zijn omdat die elkaar niet overlappen (correct me, if i'm wrong)

Wij wonen in een rustige straat, paar huizen maar. Stel dat de meeste buren (in geval dat het veel wifi netwerken zouden zijn) allemaal op 1,6,11 zit. Kan ik dan alsnog maar beter bijv 3,7, of 8 pakken?

En in geval van losse kanalen, is het dan het beste om het kanaal op de delovo idem dito te maken als van de cisco (ik wil graag gewoon dit behouden, dus 2 dezelfde ssid's+pw zodat hij overschakelt bij als de ene wifi te zwak is) Dus bijvoorbeeld 11 op zowel de devolo als cisco?

3. Welke app op iPhone is het beste om de WIFI te analyseren in jouw buurt? Ik kende op android een goede ik meen WIFI analyzer de is helaas niet voor iOS zie ik. Iemand een suggestie, als het moet kan het ook via de pc met een programma of site. Aanbevelingen?

4. Ik heb in de devolo een optie om een gastnetwerk te creeren, ik kan die optie niet vinden in de Cisco EPC3928AD. Zou leuk zijn als dat daar ook bij kan, op die manier kan ik hetzelfde trucje doen als met de normale wifi tussen de devolo en cisco dus dat je device het beste netwerk oppakt. Als dit niet mogelijk is ook is het ook geen ramp dan moeten de gasten het maar doen met het bereik van devolo :P En als ik ze echt vertrouw mogen ze van mij gewoon de algemene WIFI wachtwoord hebben.

Hoop dat jullie mee willen denken :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:20:
[...]

1. Die Devolo zit basisunit zegmaar zit dus in de kamer op de cisco aangesloten. Ik heb hem in een verdeeldoos zitten. Ik heb altijd begrepen dat direct in het stopcontact beter is om signaalverlies te voorkomen. Nu kan hij opzich wel in het stopcontact daar (is wel ongeaard overigens) maar dan komt het gordijn er helemaal tegen. En daar ben ik huiverig voor ivm de warmteontwikkeling en dus mogelijk brand. Nu is het wel zo, als jullie denken dat dit de verbinding enorm verbeterd dat mijn vader wel een beugeltje in de muur kan maken die het gordijn wat ervandaan houdt.
De vraag is vooral wat je eisen zijn. Dit is een nogal low-end oplossing (die ook stroom vreet - anders zou hij niet warm worden). Beste oplossing is om een AP boven met een netwerkkabel van data te voorzien. Dan hoeft er beneden alleen maar een kabeltje in de modem/router en heb je niets te vrezen met je gordijnen. Bovendien veel toekomstvaster en veel hogere snelheden haalbaar.

Dat gezegd, als de oplossing nu voldoet - if it ain't broke, don't fix it. In stekkerdoos is zelden aan te raden, maar al het voor jullie doet wat het moet, vooral laten zo.
2. De kanalen

Nu staan zowel de kanalen van de cisco (2.4 en 5 ghz band) op auto, en ook van de devolo. Is een los kanaal (mits je de juiste hebt) altijd beter dan auto? Ik zelf zou denken auto is beter omdat hij dan zelf kiest welk kanaal rustig is?
Lastig. Met een enkel apparaat zeg ik gelijk: auto is beter, want WiFi is veranderlijk en wat vandaag beste kanaal is kan morgen brak zijn.

Maar met twee AP's is het bovenal zaak dat ze elkaar niet in de weg zitten, en je kunt er niet op vertrouwen dat 'auto' dat altijd goed doet.
Ik heb altijd begrepen dat kanaal 1,6,11 het beste zijn omdat die elkaar niet overlappen (correct me, if i'm wrong)
Correct.
Wij wonen in een rustige straat, paar huizen maar. Stel dat de meeste buren (in geval dat het veel wifi netwerken zouden zijn) allemaal op 1,6,11 zit. Kan ik dan alsnog maar beter bijv 3,7, of 8 pakken?
Vrijwel zeker niet. Als je vol bovenop een ander netwerk zit deel je de zendtijd in het kanaal, dus als jullie beide willen zenden krijg je elk de helft (of bij drie netwerken een derde etc). Maar je stoort elkaar niet. Als je half overlapt met een ander netwerk zijn jullie puur ruis voor elkaar, zend je door elkaar heen en heb je elk aanzienlijk minder dan de helft van de bandbreedte laat staan betrouwbaarheid.

Enige uitzondering is als er zoveel netwerken actief de zendtijd verdelen in 1, 6 of 11 dat je er nauwelijks tussen komt. Dan kan het beter zijn voor iedereen als je er juist exact tussenin gaat zitten. Maar dat zou ik pas vanaf 10 netwerken op een kanaal overwegen.
En in geval van losse kanalen, is het dan het beste om het kanaal op de delovo idem dito te maken als van de cisco (ik wil graag gewoon dit behouden, dus 2 dezelfde ssid's+pw zodat hij overschakelt bij als de ene wifi te zwak is) Dus bijvoorbeeld 11 op zowel de devolo als cisco?
Nee, juist niet. Je wilt SSID en PSK (wachtwoord) identiek hebben, maar kanaal juist niet, zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Als de een op 1 zit moet de ander op 6 of 11 zitten etc.
3. Welke app op iPhone is het beste om de WIFI te analyseren in jouw buurt? Ik kende op android een goede ik meen WIFI analyzer de is helaas niet voor iOS zie ik. Iemand een suggestie, als het moet kan het ook via de pc met een programma of site. Aanbevelingen?
Voor iOS: geen een. iOS staat niet toe om zinnige informatie uit de hardware te krijgen. Maar ook op Android of (Windows?)PC zou ik het afraden. Best-case kun je zien welke SSID's er in de lucht hangen en op welk kanaal, welk BSSID (MAC-adres) erachter zit en hoe sterk je hun beacons kunt ontvangen. Helaas mis je de meest kritieke gegevens, namelijk hoe de SNR is in dat kanaal en hoe druk een netwerk is.

Je hebt nauwelijks last van een netwerk wat je sterk ontvangt, maar waar geen verkeer overheen gaat. Een netwerk wat je veel zwakker ontvangt maar druk gebruikt wordt is veel lastiger. En er zijn non-WiFi stoorbronnen in beide banden (maar vooral in de 2.4GHz) die je helemaal niet met zo'n app kunt zien maar wel je WiFi om zeep kunnen helpen :o

Veel beter idee: gewoon proefondervindelijk alle 13 kanalen aflopen op een druk moment ('s avonds direct na het eten is meestal drukste tijd) en een speedtest doen op elk kanaal met een apparaat (zoals een laptop) dat dat betrouwbaar kan doen. Paar speedtests per kanaal, middelen en noteren. Dan kijken welk kanaal het beste werkt. Dat klopt altijd, ongeacht wat oorzaak is van goede/slechte performance :)
4. Ik heb in de devolo een optie om een gastnetwerk te creeren, ik kan die optie niet vinden in de Cisco EPC3928AD. Zou leuk zijn als dat daar ook bij kan, op die manier kan ik hetzelfde trucje doen als met de normale wifi tussen de devolo en cisco dus dat je device het beste netwerk oppakt. Als dit niet mogelijk is ook is het ook geen ramp dan moeten de gasten het maar doen met het bereik van devolo :P En als ik ze echt vertrouw mogen ze van mij gewoon de algemene WIFI wachtwoord hebben.
Ik ken de EPC3928 niet goed genoeg om daar antwoord op te geven, maar bedenkdat alleen een apart SSID opzetten niet veel helpt. Je moet ook AP isolation hebben, oftewel ervoor zorgen dat apparaten die met gastSSID verbonden zijn niet in contact kunnen komen met apparaten op je prive SSID. Op een enkel AP niet zo'n probleem, maar bij meerdere AP's moet je met VLANs enzo gaan werken om het waterdicht te krijgen. Dat is voor zowel de EPC3928 als de dLan500 te hoog gegrepen.

Oslik blyat! Oslik!

• dennis_rsb
Thanks voor je reactie! Er is nu veel opgehelderd. Je geeft zelf ook al aan dat het in deze situatie met 2 apparaten (de cisco en devolo) lastig is in te schatten of auto of losse kanalen beter is. Ik denk maar zo, als er geen of weinig buren (klein straatje totaal 4 huizen) op 1,6,11 zitten is het denk ik áltijd beter om die te pakken? Dus bijvoorbeeld de devolo op 6 en de cisco op 11.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem is dat je non-WiFi verstoring (van bijv video-deurbellen, drones, ovens - kan van alles zijn) niet kunt detecteren. Daarom is het beter alle kanalen gewoon in praktijk af te lopen en kijken wat het beste werkt op een druk moment.
Zorg hoe dan ook voor non-overlapping kanalen, dus dat er minstens 4 ongebruikte kanalen zitten tussen twee van jou.

Oslik blyat! Oslik!

• dennis_rsb
Heb gisteren laat in de avond nog even de homeplug op kanaal 1 gezet, en de cisco op 11. Echter als ik toch even achterhaal staat hij op 1+5 (wss is 5 de basisunit en die kun je as so far i see niet veranderen.)

Verbinding is nog niet top, sites laden soms traag.

Wat ik nog ga proberen is het volgende:

-De basisunit toch rechstreeks in het stopcontact.
- Ziggo heb ik ook gebeld hun raadde aan om de cisco toch op auto te zetten, de homeplug is even uitproberen zei hij betreft auto kanalen of losse.
- Hun zeiden dat het ook fijner is om aparate ssid's te maken, zodat je ook weet wanneer er een probleem is met een apparaat, met welk apparaat het is.
-Wellicht ga ik ook mijn d-link routertje nog op de wifi plug aansluiten in de keuken. Dan heb ik nog beter ontvangst :) Hoe meer hoe beter haha. En die dan denk ik ook op auto kanaal, of wellicht apart. Is ook even uitproberen met die kanalen natuurlijk. Misschien dat ik wel er voor kies om gewoon enkel de cisco te gebruiken en dan die d-link router op de homeplug. Dus dat als dat kan dat ik de wifi functionaliteit op de homeplug uitschakel.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:14:
Heb gisteren laat in de avond nog even de homeplug op kanaal 1 gezet, en de cisco op 11. Echter als ik toch even achterhaal staat hij op 1+5 (wss is 5 de basisunit en die kun je as so far i see niet veranderen.)
Auw, dan heb je kanaalbreedte op 40MHz staan. Dat wil je in 2.4GHz nadrukkelijk niet. Zet het op 20MHz. Doe dat op beide AP's. Klinkt trager maar is in praktijk zowel sneller als (vooral) stabieler.
Verbinding is nog niet top, sites laden soms traag.

Wat ik nog ga proberen is het volgende:

-De basisunit toch rechstreeks in het stopcontact.
Wacht even, zit je bottleneck nu in de PLC of in de WiFi?

Het heeft weinig zin lukraak dingen in beide aan te passen voordat je dat helder hebt.

Neem een laptop met Ethernetaansluiting en doe eens in de volgende situaties speedtests:
- beneden, direct op modemrouter, bedraad aangesloten.
- beneden, met WiFi op modemrouter op de bank ofzo
- boven, direct op de dLAN 500 bedraad aangesloten.
- boven, met WiFi op de dLAN 500 op bed ofzo.

Als je beneden met WiFi hogere snelheid haalt dan boven bedraad, is PLC je beperkende factor. Haal je bedraad boven hogere snelheid dan WiFi beneden (of boven), dan is WiFi je beperkende factor.
- Ziggo heb ik ook gebeld hun raadde aan om de cisco toch op auto te zetten, de homeplug is even uitproberen zei hij betreft auto kanalen of losse.
Huh? Dat kun je gewoon in de UI van je modemrouter (192.168.178.1) instellen :?
- Hun zeiden dat het ook fijner is om aparate ssid's te maken, zodat je ook weet wanneer er een probleem is met een apparaat, met welk apparaat het is.
Om te testen is dat handiger inderdaad, maar nadeel is dat moderne WiFi clients (iOS 8 en hoger, Android 5 en hoger) juist alleen gaan roamen tussen AP's als SSID, PSK (wachtwoord) en beveiliging identiek ingesteld zijn. Zodra je de performance op orde hebt zou ik alles gelijk trekken.
-Wellicht ga ik ook mijn d-link routertje nog op de wifi plug aansluiten in de keuken. Dan heb ik nog beter ontvangst :) Hoe meer hoe beter haha. En die dan denk ik ook op auto kanaal, of wellicht apart. Is ook even uitproberen met die kanalen natuurlijk.
Het is zeker niet altijd 'hoe meer, hoe beter' - roamingproblemen worden juist door overlap tussen netwerken veroorzaakt. Tenzij je op alles de zendsterkte verlaagt ga je met een derde AP nog meer overlap en dus gedoe krijgen met een derde.

Bovendien, met drie AP's in huis is het een klare zaak: handmatig instellen van kanaal, punt. Enige situatie waarin 'auto' gaat werken is als het managed WiFi betreft en de drie dus samen beheerd worden. Dat gaat met de apparaten die jij hebt sowieso niet werken.
Misschien dat ik wel er voor kies om gewoon enkel de cisco te gebruiken en dan die d-link router op de homeplug. Dus dat als dat kan dat ik de wifi functionaliteit op de homeplug uitschakel.
Kan, maar dat heeft alleen zin als:
1) je performanceproblemen nu in de WiFi, niet in PLC zitten.
en
2) jouw "d-link routerjte" significant beter presteert dan de dLAN 500

1 heb je nog niet helder, 2 vraag ik me ook af. Exact welke D-Link routertje hebben we het over? Als het een DIR-868L is, of trouwens willekeurig welk dualband-apparaat, dan heeft het allicht zin. Als het een stokoude singleband-ding is, is de meerwaarde tov de dLAN 500 nihil.

Oslik blyat! Oslik!

• dennis_rsb
dion_b schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:17:
[...]

Auw, dan heb je kanaalbreedte op 40MHz staan. Dat wil je in 2.4GHz nadrukkelijk niet. Zet het op 20MHz. Doe dat op beide AP's. Klinkt trager maar is in praktijk zowel sneller als (vooral) stabieler.

[...]

Wacht even, zit je bottleneck nu in de PLC of in de WiFi?

Het heeft weinig zin lukraak dingen in beide aan te passen voordat je dat helder hebt.

Neem een laptop met Ethernetaansluiting en doe eens in de volgende situaties speedtests:
- beneden, direct op modemrouter, bedraad aangesloten.
- beneden, met WiFi op modemrouter op de bank ofzo
- boven, direct op de dLAN 500 bedraad aangesloten.
- boven, met WiFi op de dLAN 500 op bed ofzo.

Als je beneden met WiFi hogere snelheid haalt dan boven bedraad, is PLC je beperkende factor. Haal je bedraad boven hogere snelheid dan WiFi beneden (of boven), dan is WiFi je beperkende factor.

[...]

Huh? Dat kun je gewoon in de UI van je modemrouter (192.168.178.1) instellen :?

[...]

Om te testen is dat handiger inderdaad, maar nadeel is dat moderne WiFi clients (iOS 8 en hoger, Android 5 en hoger) juist alleen gaan roamen tussen AP's als SSID, PSK (wachtwoord) en beveiliging identiek ingesteld zijn. Zodra je de performance op orde hebt zou ik alles gelijk trekken.

[...]

Het is zeker niet altijd 'hoe meer, hoe beter' - roamingproblemen worden juist door overlap tussen netwerken veroorzaakt. Tenzij je op alles de zendsterkte verlaagt ga je met een derde AP nog meer overlap en dus gedoe krijgen met een derde.

Bovendien, met drie AP's in huis is het een klare zaak: handmatig instellen van kanaal, punt. Enige situatie waarin 'auto' gaat werken is als het managed WiFi betreft en de drie dus samen beheerd worden. Dat gaat met de apparaten die jij hebt sowieso niet werken.

[...]

Kan, maar dat heeft alleen zin als:
1) je performanceproblemen nu in de WiFi, niet in PLC zitten.
en
2) jouw "d-link routerjte" significant beter presteert dan de dLAN 500

1 heb je nog niet helder, 2 vraag ik me ook af. Exact welke D-Link routertje hebben we het over? Als het een DIR-868L is, of trouwens willekeurig welk dualband-apparaat, dan heeft het allicht zin. Als het een stokoude singleband-ding is, is de meerwaarde tov de dLAN 500 nihil.
Dank voor je reactie, nee het issue zit hem wel in de wifipunt van de homeplug of van de d-link, heb die toch even geprobeerd. Normaal met de cisco heb ik daar nooit last van, en de wifi op mijn iphone 6s en iPad air 2 is dik in orde. Heb op de cisco een vast kanaal nu gebruikt (11) en dan is het bereik al een stuk beter. In de keuken wordt hij dan wel in het slechtste geval 2 vd 3 streepjes, maar het is in elk geval stabieler als eerst.

Ik heb nog wat geprult met die homeplug en nog met de d-link, maar ik merk weinig enorme verbetering. Voor nu laat ik het even zo, maar ik houd deze kennis die jij met mij gedeeld hebt wel in mijn achterhoofd. Kan altijd van pas komen nog.

p.s. de D-Link router is al wel een redelijk oudje (bijna 6 jaar geleden gekocht) het is de d-link dir 635, dus zonder 5ghz band.
Pagina: 1