Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolykoen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-07 13:46
Mijn vraag:

Ik ben van plan een Pi 3 model B te gaan gebruiken als retro gaming console, (retropie/lakka/etc).
Hiervoor ga ik een case model maken en 3d printen, mijn vraag is nu, heb ik koeling nodig?
En hoe kan ik dat erop maken? Ja ik heb op internet (onder andere) de Canakit gevonden, die heeft 2 koelblokjes, maar ik kan ze (via een shop die ideal ondersteund) verder nergens vinden, liefst als losse koel blokjes, dus geen hele kit.

Ook vraag ik mij af, is koeling nodig in een sittuatie waar het alleen maar retro games zal draaien? En is het misschien mogelijk om een DIY koel oplossing te maken voor vrij weinig geld?
De case die ik ga maken zal een soort "half omver gewaaide kubus" worden.... (voor betere uitleg zie plaatje)
LET OP: Het gebruikte plaatje heeft een andere Model Pi en is een schets, dit is natuurlijk niet hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/F3ONoZ4.png

Ik heb helaas niet veel kunnen vinden hierover, maar goed, ik ben dan ook niet de beste wanneer het op online zoeken aankomt.

Alvast bedankt indien iemand mij hiermee kan helpen! :)

mvg,
Koen Toebes

Beste antwoord (via coolykoen op 01-12-2016 11:53)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26

MsG

Forumzwerver

Ik zou zeggen, kijk eens bij onze Chinese vrienden van Aliexpress: https://www.aliexpress.co...xt=raspberry+cooling+case er gaat een wereld voor je open.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een oude heatsink op maat zagen en vast maken met thermal adhesive ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolykoen
PilatuS schreef op woensdag 30 november 2016 @ 20:41:
Een oude heatsink op maat zagen en vast maken met thermal adhesive ?
Bedankt voor uw reactie.
Dat is eventueel een optie.
Met Thermal adhesive bedoelt u neem ik aan koel pasta?
Ook neem ik aan dat de koelblok(jes) op deze locaties moeten komen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NgET0YV.png

Maargoed natuurlijk hoop ik dat het gewoon zonder koeling ook koel genoeg blijft. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:01
Zou t kastje niet helemaal dicht maken.
Dat er ruimte blijft voor wat natuurlijke circulatie.

Koelblokjes:
http://www.gadgetpark.nl/...ementen-voor-raspberry-pi
Of ebay/ali kosten ze ca 1 euro per setje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00
coolykoen schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:00:
[...]

Ook neem ik aan dat de koelblok(jes) op deze locaties moeten komen:
[afbeelding]

Maargoed natuurlijk hoop ik dat het gewoon zonder koeling ook koel genoeg blijft. :/
Yup! dat zijn de juiste plaatsen. Overigens kan je voor 25 cent koelblokjes kopen die je met thermisch dubbelzijdig plakband er op zet:
https://nl.aliexpress.com...0161130120752&needQuery=n

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
coolykoen schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:00:
[...]

Met Thermal adhesive bedoelt u neem ik aan koel pasta?
Thermal adhesive is koelpasta en lijm in 1. Met alleen koelpasta is er geen goede hechting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolykoen
ChojinZ schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:12:
Overigens kan je voor 25 cent koelblokjes kopen die je met thermisch dubbelzijdig plakband er op zet:
https://nl.aliexpress.com...0161130120752&needQuery=n
Dank! die ga ik direct bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolykoen
ronnie vd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:05:
Zou t kastje niet helemaal dicht maken.
Dat er ruimte blijft voor wat natuurlijke circulatie.
Dat was ik ook niet van plan, zoals ik al zei was het een soort schets. ;)
Maar dank voor het advies. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik weet niet hoe warm die dingen worden, maar deze blokjes doen vrijwel niets. Als zo'n blokje genoeg is zou ik zeggen dat het zonder ook prima kan. In het verleden vond je deze blokjes bijvoorbeeld op geheugen van videokaarten, maar dat word dan ook vrijwel niet warm en zonder ging ook prima. Persoonlijk zie ik niet echt dat zo'n blokje een verschil gaat maken, helemaal zonder airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolykoen
PilatuS schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:13:
Persoonlijk zie ik niet echt dat zo'n blokje een verschil gaat maken, helemaal zonder airflow.
Tja, daar weet ik natuurlijk het antwoord niet op, maar, 1 manier om achter te komen.
En mocht het niet voldoende te blijken, heb ik nog wel wat fans liggen, die ik dan gewoon in het ontwerpen van de case erin kan verwerken. die ene euro meer voor die blokjes maakt dan niet zo gek veel uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Ik weet niet hoe warm die dingen worden, maar deze blokjes doen vrijwel niets. Als zo'n blokje genoeg is zou ik zeggen dat het zonder ook prima kan. In het verleden vond je deze blokjes bijvoorbeeld op geheugen van videokaarten, maar dat word dan ook vrijwel niet warm en zonder ging ook prima. Persoonlijk zie ik niet echt dat zo'n blokje een verschil gaat maken, helemaal zonder airflow.
De RPi3 kan daarom ook prima zonder extra koeling. De koeling is ook maar een beetje extra. Volgens mij wordt de chip op 100% usage maar iets van 60-65 graden. Dat is dus relatief koel.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kfaessen schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:23:
[...]

De RPi3 kan daarom ook prima zonder extra koeling. De koeling is ook maar een beetje extra. Volgens mij wordt de chip op 100% usage maar iets van 60-65 graden. Dat is dus relatief koel.
Dan zou ik zeggen, zet er iets goeds op, of laat het zitten. Tenzij je het voor de looks doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Ik heb me toch vergist, hij wordt warmer dan ik had gedacht. Echter niet zo warm dat het schade aanricht volgens een van de makers.

Bron: http://www.zdnet.com/arti...day-use-says-its-creator/

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kfaessen schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:29:
Ik heb me toch vergist, hij wordt warmer dan ik had gedacht. Echter niet zo warm dat het schade aanricht volgens een van de makers.

Bron: http://www.zdnet.com/arti...day-use-says-its-creator/
Als ie gaat terugklokken is dat ook niet de bedoeling. Dan zou ik toch voor een wat grotere heatsink gaan. Persoonlijk liever een grote heatsink en passief dan een kleine met een fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56

sapphire

Die-hard pruts0r

Met retroPie word de SoC alleen echt heet als je bv PSone games gaat draaien las ik.
Tijdens NES/SNES/GB/GBA/N64 spellen ging het prima hier. Heb er voor de fun een oud koelblokje van een geheugenmodule opgeplakt met gewone koelpasta. En in de behuizing met OC gaat dat prima :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Mijn Raspberry 3 begon wel lekker te throttlen als je hem overclocked draaide voor spel-emulatie. Je hebt ook cases met een actieve fan, dat zet wellicht meer zoden aan de dijk. Ik heb zelf de koelblokjes ook besteld, maar heb daarna niet echt meer spellen gespeeld,maar vindt het ook wel een fijn idee dat hij z'n warmte in ieder geval kan afvoeren. Het ding kan behoorlijk warm worden namelijk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolykoen
sapphire schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:19:
Met retroPie word de SoC alleen echt heet als je bv PSone games gaat draaien las ik.
Tijdens NES/SNES/GB/GBA/N64 spellen ging het prima hier. Heb er voor de fun een oud koelblokje van een geheugenmodule opgeplakt met gewone koelpasta. En in de behuizing met OC gaat dat prima :)
Als ik het goed begrijp, kan ik dus zonder koeling prima ermee gamen, aangezien het alleen om GB/GBC/GBA/NES/SNES gaat?
PilatuS schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:54:
Als ie gaat terugklokken is dat ook niet de bedoeling. Dan zou ik toch voor een wat grotere heatsink gaan. Persoonlijk liever een grote heatsink en passief dan een kleine met een fan.
Tja, dat zou ik een goed idee vinden, een groter blok en zonder fan, maar weet u een goede keuze? Ik zou niet weten waar ik het vandaan moet halen. / Vooral omdat ze dan vormen hebben die geen rekening houden met de vorm van de Pi

[ Voor 3% gewijzigd door coolykoen op 01-12-2016 08:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Die blokjes doen verassend veel, met zo'n blokje heb je 3-4x betere koelprestaties, ook zonder airflow.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik zou zeggen, kijk eens bij onze Chinese vrienden van Aliexpress: https://www.aliexpress.co...xt=raspberry+cooling+case er gaat een wereld voor je open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolykoen
MsG schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:42:
Dank voor de link, dat scheelt een hoop prutsen. _/-\o_
Gezien de lage prijs is dit zelfs beter dan een eigen oplossing maken! :)

[ Voor 8% gewijzigd door coolykoen op 01-12-2016 11:53 ]

Pagina: 1