Nieuwe GPU of nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik wilde laatst weer eens wat spellen spelen en merkte dat dit niet echt soepel meer ging. Vooral XCOM2 hapert en stottert. Nu was ik al aan het kijken naar een compleet nieuw systeem maar eigenlijk is hetgeen dat ik heb nog prima volgens mij en op sommige vlakken zelfs beter of gelijkwaardig. Zelfs na 4 jaar toen ik mijn huidige systeem heb gekocht.

De vraag is dus, zou een upgrade van mijn videokaart voldoende zijn om alles weer met mooie graphics op 1080p op een 27inch monitor te kunnen spelen.

De belangrijkste onderdelen van mijn huidige pc zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock Z77 Pro4-M€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 133,90€ 133,90
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M4A1600C9€ 111,50€ 111,50
1Corsair Enthusiast TX550M€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,30

Bij een compleet nieuw systeem wilde ik een kaart van max 250 euro maar als ik weg kom met alleen een videokaart kan deze wel iets duurder zijn. Ik zat zelf aan een max van 350euro te denken. Echter ben ik er al weer even uit en weet ik niet zo goed wat er speelt in de huidige markt.
Zo zie ik bijv de GTX 1060 maar daar zit zo'n gigantische range in prijsverschil wat dan blijkbaar komt door oa het geheugen en de cores? Maar ook als ik de 6GB 1280cores variant neem zit daar weer 100 euro verschil tussen de kaarten.
Ook zag ik van AMD bijv deze R9 Fury (maar blijkbaar weer niet de Fury X) en geen idee hoe dat in verhouding staat.
En verder ook geen idee of alles gaat passen, zowel op het mATX mobo en mijn kast en aansluitingen. Verwacht dat dit verder geen probleem moet zijn (om bijv 3 monitors aan te sluiten, geen eyefinity).
Wat ik verder ook belangrijk vind is dat hij stil is. Wil hem idle niet horen en met gamen het liefst zo min mogelijk.
Wat mij wel mooie kaarten lijken zijn de volgende (vanwege 3 fans en dat zou stiller moeten zijn lijkt mij?)
pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING
pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1060-6G-GAMING
pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 Red Devil 8GB
pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)

Wat zou nou de beste keus zijn of zijn er wellicht andere opties die beter zijn. Via http://www.anandtech.com/bench/product/1748?vs=1771 lijkt de GTX1060 wel sneller maar deze is ook weer zo´n 50-70 euro duurder.

Ook kan ik niet heel veel met deze review. Het is redelijk stuivertje wisselen en als ik dan even de Nederlander uit ga hangen kan ik net zo goed de pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G nemen (of presteert deze dan weer slechter tov de minder zware GTX1060)

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 30-11-2016 19:27 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Beste antwoord (via thewizard2006 op 01-12-2016 14:44)

Verwijderd

Ja de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G moet dezelfde kaart zijn als de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G op de geheugenchips na.

Van mij mag er trouwens ook nog wel twee tientjes af van de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G maar deze prijs is iig beter dan een GTX 1060 6GB voor zo'n 350 euro.

Wat betreft DVI-D en DVI-I, DVI-I heeft naast het DVI signaal ook een analoog signaal wat je kunt gebruiken met bijvoorbeeld een DVI naar VGA verloopje. DVI-D is puur digitaal en daarmee kun je dus ook geen DVI naar VGA verloopje gebruiken. Nieuwe kaarten hebben standaard ook alleen nog maar DVI-D, DVI-I zit er niet meer op.

3 schermen aansturen moet ook elke moderne videokaart kunnen trouwens, dat is standaard. Je moet alleen even kijken naar de connectors van de monitoren.

Wat trouwens ook nog een goede optie is, is een tweedehands R9 290 of R9 290X met Arctic Accelero Xtreme IV koeler ook muisstil onder idle en load en kost je iets van 150 euro.

Alle reacties

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Een beetje 1060 hoef je niet te horen, bij RX 480 kan het wat meer wisselen omdat het verbruik daar iets hoger ligt. Ik heb de Nitro bijv niet gehad, maar de XFX RX 460 was wel hoorbaar waar de MSI RX 480 e.d. echt fluisterstil zijn. Asus focust overigens wat meer op lage temps, wat bij de 1060 geen issue is, maar ik -gok- dat je de 480 net zal horen, echter heeft die echt koeling zat dus even het fanprofiel aanpassen is ook geen issue.

de grote vraag zal vooral zijn of je een freesync/adaptive sync monitor gaat pakken of niet, in welk geval AMD wel aantrekkelijk is. Bij een 1080p scherm lijkt de keuze voor 4GB de besparing duidelijk waard, of wanneer je het gamen beperkt houdt tot één zo'n scherm. Bij Nvidia is dat lastiger, de 3GB zal je vermoedelijk eerder tegenaan lopen, en daarbij heeft de 6GB versie ook meer cores, echter is het prijsverschil natuurlijk weer fors. Lastige keuzes, maar m.i. is er geen slecht alternatief als je kijkt naar 480 4gb, 1060 3gb, 480 8gb en 1060 6gb. Relatief gezien is het lastig om de fps-per-euro van de eerste twee te kloppen, maar als je budget hebt zijn de laatste twee echt geen verkeerde 'investering'.

Alleen de 470 8gb vind ik niet zo spannend gezien die in de 480 4gb prijsklasses zitten. M.i. is de R9 Fury of Fury X momenteel niet te moeite meer, of het moet een mega aanbieding zijn.

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-01 20:36
Ga lekker voor de 1060, ideaal voor jij doeleind. Stille zuinige kaart, zeker met een leuke aftermarket koeler. Ben zelf erg van van de msi koeler. Leuke middemotor met oc potenieel en lekker stil!

pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G

6gb versie vanwege de steeds hogere geheugengebruik in games!

[ Voor 34% gewijzigd door misterd11 op 30-11-2016 20:10 ]

• thewizard2006
Foritain schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:41:
Een beetje 1060 hoef je niet te horen, bij RX 480 kan het wat meer wisselen omdat het verbruik daar iets hoger ligt. Ik heb de Nitro bijv niet gehad, maar de XFX RX 460 was wel hoorbaar waar de MSI RX 480 e.d. echt fluisterstil zijn. Asus focust overigens wat meer op lage temps, wat bij de 1060 geen issue is, maar ik -gok- dat je de 480 net zal horen, echter heeft die echt koeling zat dus even het fanprofiel aanpassen is ook geen issue.
gebaseerd op geluid en verbruik lijkt het voor mijn situatie dan iets beter om te kijken voor een goede 1060
de grote vraag zal vooral zijn of je een freesync/adaptive sync monitor gaat pakken of niet, in welk geval AMD wel aantrekkelijk is. Bij een 1080p scherm lijkt de keuze voor 4GB de besparing duidelijk waard, of wanneer je het gamen beperkt houdt tot één zo'n scherm. Bij Nvidia is dat lastiger, de 3GB zal je vermoedelijk eerder tegenaan lopen, en daarbij heeft de 6GB versie ook meer cores, echter is het prijsverschil natuurlijk weer fors. Lastige keuzes, maar m.i. is er geen slecht alternatief als je kijkt naar 480 4gb, 1060 3gb, 480 8gb en 1060 6gb. Relatief gezien is het lastig om de fps-per-euro van de eerste twee te kloppen, maar als je budget hebt zijn de laatste twee echt geen verkeerde 'investering'.
Ik heb geen idee wat voor sync ik heb. Mijn hoofdmonitor is een LG LED Monitor IPS277L-BN 27.
Ik ben trouwens geen die hard FPS gamer (meer) dus volgens mij moet dat dan niet zo heel veel uitmaken.
misterd11 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 20:09:
Ga lekker voor de 1060, ideaal voor jij doeleind. Stille zuinige kaart, zeker met een leuke aftermarket koeler. Ben zelf erg van van de msi koeler. Leuke middemotor met oc potenieel en lekker stil!

pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Inmiddels een nachtje over kunnen slapen en voor mij is denk ik het belangrijkste dat hij stil is. Die 2-5FPS meer of minder maakt niet zoveel uit. Dan zou dit inderdaad de beste keus zijn.

Maar ik kan dus net zo goed deze kaart kopen ipv gelijk een heel nieuw systeem (met een mindere videokaart) en dan zou goed moeten werken. En hij moet gewoon in mijn huidige mobo passen lijkt mij? (kan alleen geen SLI draaien omdat het een CF bordje is)

[ Voor 20% gewijzigd door thewizard2006 op 01-12-2016 08:13 ]

Verwijderd

350 euro voor een GTX 1060 6GB i gewoon te veel, dat staat niet tot de prestaties die je er voor terug krijgt.
Een stille RX 480 4GB kost 100 euro minder bijvoorbeeld en Fury is ook goedkoper en sneller. Die verbruikt alleen wel meer, maar de voeding heeft daar geen probleem mee.

Ga er trouwens ook vanuit dat als je over 2 jaar nog eens naar de prestaties van een RX 480 4GB kijkt dat die gemiddeld sneller is als een GTX 1060 6GB.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2016 09:12 ]

• thewizard2006
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:10:
350 euro voor een GTX 1060 6GB i gewoon te veel, dat staat niet tot de prestaties die je er voor terug krijgt.
Een stille RX 480 4GB kost 100 euro minder bijvoorbeeld en Fury is ook goedkoper en sneller. Die verbruikt alleen wel meer, maar de voeding heeft daar geen probleem mee.

Ga er trouwens ook vanuit dat als je over 2 jaar nog eens naar de prestaties van een RX 480 4GB kijkt dat die gemiddeld sneller is als een GTX 1060 6GB.
Uit de testen van tweakers zelf is de stilste 480 deze pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G maar die is ook gelijk 300 euro. Welke 4GB variant is minimaal net zo stil en ook nog eens rond de 250 euro dan?
Is dit dan zijn kleine broertje met dezelfde stats? pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G

En deze gaat ook passen op mijn ASRock Z77 Pro4-M in mijn Corsair Carbide 500R Black aangezien hij wat groter lijkt dan de kaart die ik nu heb. En neem aan dat ik hiermee nog steeds gewoon 3 schermen kan aansluiten. Zag wel dat de een DVI-I is en de ander DVI-D maar hier zou ik geen problemen mee moeten hebben lijkt me?

[ Voor 22% gewijzigd door thewizard2006 op 01-12-2016 12:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Ja de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G moet dezelfde kaart zijn als de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G op de geheugenchips na.

Van mij mag er trouwens ook nog wel twee tientjes af van de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G maar deze prijs is iig beter dan een GTX 1060 6GB voor zo'n 350 euro.

Wat betreft DVI-D en DVI-I, DVI-I heeft naast het DVI signaal ook een analoog signaal wat je kunt gebruiken met bijvoorbeeld een DVI naar VGA verloopje. DVI-D is puur digitaal en daarmee kun je dus ook geen DVI naar VGA verloopje gebruiken. Nieuwe kaarten hebben standaard ook alleen nog maar DVI-D, DVI-I zit er niet meer op.

3 schermen aansturen moet ook elke moderne videokaart kunnen trouwens, dat is standaard. Je moet alleen even kijken naar de connectors van de monitoren.

Wat trouwens ook nog een goede optie is, is een tweedehands R9 290 of R9 290X met Arctic Accelero Xtreme IV koeler ook muisstil onder idle en load en kost je iets van 150 euro.

• thewizard2006
De pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G besteld bij Megekko en de volgende dag gelijk geleverd. Inbouwen ging eigenlijk harstikke makkelijk (was alweer een tijdje geleden dat ik dat had gedaan maar youtube biedt uitkomst :))

Verschil is duidelijk te merken. Nog wat benchmarks gedraaid en met de 3dmark test ging ik van 2014 naar 3684. Aantal FPS verdubbelde en kan nu bijv XCOM zonder al te veel problemen op alles max draaien. Bedankt voor alle hulp

• rv83
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-02 10:26
Een upgrade van je videokaart lijkt mij voldoende, ik heb soortgelijke specs en heb een poosje geleden een GTX 1060 6GB van MSI erin geprikt. Alles loopt vloeiend op 1080p met (de meeste) settings op het hoogst.
Lekker stil en snel kaartje.
Pagina: 1