ACL Reset MacOS Sierra

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 15:06
Hoi,

Ik heb even gezocht op Google maar kom er niet uit dus vandaar dat ik het toch even hier wil droppen.

Sinds de update van macOS Sierra heb je geen mogelijkheid meer om in de Recover Mode 'resetpassword'. te gebruiken om de bevoegdheden van de thuismap en ACL instellingen goed te zetten op de homefolders van gebruikers. Eerst dacht iedereen dat dit een bug was echter vind Apple de functie niet meer nodig is terwel gebruikers het nog voor elkaar krijgen om de rechten te vernagelen.

Kort samengevat: Wat kan ik als alternatief gebruiken voor resetpassword binnen de Recover Mode van MacOS Sierra om de ACLs te resetten?

Groet Tom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Welk probleem wil je oplossen door ACL's te resetten? Ik ben dan eerlijk gezegd meer benieuwd naar wat je precies probeert te bereiken dan naar de specifieke mogelijkheid.

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
dragon4ce schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:53:
Welk probleem wil je oplossen door ACL's te resetten? Ik ben dan eerlijk gezegd meer benieuwd naar wat je precies probeert te bereiken dan naar de specifieke mogelijkheid.
Wat o.a. voorkomt is dat we gebruikers hebben met Office Word 2016 problemen. ( niet alle gebruikers hebben hier last van ). Die krijgen enkele tot tientallen keren de vraag of normaal.dot opgeslagen mag worden. Dat los ik altijd op door het volgende te doen;

Herstart mac in recover mode.
Start de terminal.
chmod -RN /pad/naar/homefolder/
Daarna commando "resetpassword". Daar deed ik dan een ACL reset en de problemen waren opgelost. Nu krijg je een vervelend wachtwoord reset venster zonder de ACL optie.

Het goed zetten van de rechten alleen op normal.dot werkt helaas niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
In de Recovery-schijf van Sierra is deze functionaliteit ondergebracht in:
repairhomepermissions

Welke versie van Office gebruik je? Het zou wel eens een sandboxing-probleem kunnen zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Eitot op 30-11-2016 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
Eitot schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:27:
In de Recovery-schijf van Sierra is deze functionaliteit ondergebracht in:
repairhomepermissions

Welke versie van Office gebruik je? Het zou wel eens een sandboxing-probleem kunnen zijn.
Wij proberen altijd de laatste versie bij gebruikers te installeren. Echter zijn gebruikers bij ons vrij om het updaten zelf te doen waardoor ze niet altijd de laatste versie hebben. Als je dan bij ons langskomen en we zien dat ze niet de laatste versie hebben moet ik ook die fix draaien omdat het probleem anders blijft bij het updaten naar de laatste versie

Update: Helaas werkt repairhomepermissions niet en mis ik de ACL settings hierin. Weet iemand anders nog een optie?

[ Voor 8% gewijzigd door tom.cx op 01-12-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Mijn gedachte zou zijn omdat om te kijken hoe de ACL op normal.dot staat op een machine waar het wel goed op staat, en hetzelfde op een machine waar het fout op gaat. Dan vergelijken en een losse ACL plaatsen die ervoor zorgt dat het goed gaat.

Kun je op zowel een machine waar het werkt als op een machine waar het niet werkt dit commando draaien aub?

code:
1
2
ls -le ~/Library/Group Containers/UBF8T346G9.Office/User Content/Templates
ls -le ~/Library/Group Containers/UBF8T346G9.Office/User Content/Templates/normal.dot

De locaties heb ik van internet moeten halen, want heb hier even geen machine met office 2016 bij de hand. dus of de locatie exact werkt weet ik niet helaas.

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
dragon4ce schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:39:
Mijn gedachte zou zijn omdat om te kijken hoe de ACL op normal.dot staat op een machine waar het wel goed op staat, en hetzelfde op een machine waar het fout op gaat. Dan vergelijken en een losse ACL plaatsen die ervoor zorgt dat het goed gaat.

Kun je op zowel een machine waar het werkt als op een machine waar het niet werkt dit commando draaien aub?

code:
1
2
ls -le ~/Library/Group Containers/UBF8T346G9.Office/User Content/Templates
ls -le ~/Library/Group Containers/UBF8T346G9.Office/User Content/Templates/normal.dot

De locaties heb ik van internet moeten halen, want heb hier even geen machine met office 2016 bij de hand. dus of de locatie exact werkt weet ik niet helaas.
Dit wil ik best doen maar het probleem is dus dat dit niet alleen Office Word is. Normaal trekken we gewoon in een keer de ACL recht en dan is het probleem opgelost. Het komt zo nu en dan voor en office was hierbij even een goed voorbeeld. Eigenlijk zou ik dat zo willen houden. We zijn nu bezig met een migratie en daarna doet het probleem zich niet meer voor. Echter voor de machines die nog niet gemigreerd zijn is dat een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, die optie is er niet meer, tijd om wat anders te verzinnen? Kijk bijvoorbeeld naar de user template en gebruik die ACL's en POSIX permissies. De reset ACL optie is niet magisch ofzo, het voert gewoon een voorgedefinieerd setje instructies uit die je ook prima zelf kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
johnkeates schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:07:
Nee, die optie is er niet meer, tijd om wat anders te verzinnen? Kijk bijvoorbeeld naar de user template en gebruik die ACL's en POSIX permissies. De reset ACL optie is niet magisch ofzo, het voert gewoon een voorgedefinieerd setje instructies uit die je ook prima zelf kan doen.
Oke, maar het gaat dus gewoon om een laatste batch en over ongeveer twee drie maanden heb ik hier geen last meer van. Echter wil ik wel graag weten hoe je dit het beste dan alsnog kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

tom.cx schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:08:
[...]

Oke, maar het gaat dus gewoon om een laatste batch en over ongeveer twee drie maanden heb ik hier geen last meer van. Echter wil ik wel graag weten hoe je dit het beste dan alsnog kan doen.
Het probleem is dat de functie er dus niet meer in zit. Misschien moet je op de laatste set maar even de boel met het handje doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
Ik weet zeker dat het er nog in zit. Ik heb het juiste commando 1x eerder gevonden en die deed het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Als het account een admin account is:

sudo find ~ $TMPDIR.. -exec chflags -h nosappnd,noschg,nosunlnk,nouappnd,nouchg {} + -exec chown -h $UID {} + -exec chmod +rw {} + -exec chmod -h -N {} + -type d -exec chmod -h +x {} + 2>&-

Hebben we hier tags voor code? Want dan zet ik die er even omheen.

Oh en als je slim bent maak je hier een ARD script van. Kan je dit gewoon op "afstand" doen voor het betreffende account.

[ Voor 17% gewijzigd door supersnathan94 op 02-12-2016 10:18 ]

Pagina: 1