Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 09:32
Sinds kort heb ik een HP omen 15-ax025nd gaming laptop.

Specs:
pricewatch: HP Omen 15-ax025nd

Nu heb ik een probleem. De prestaties als de laptop aan de lader ligt, zijn top (high settings, 60+ FPS). Als de stekker van de lader er uit gaat en de laptop dus op de batterij draait, is het een heel ander verhaal. De prestaties zakken dan naar 10 FPS. Het lijkt erop dat de processor en de GPU worden ondergeklokt. Hoe is dit mogelijk? Een laptop moet toch dezelfde prestaties bieden als hij niet aan kabel ligt!

Ik heb het volgende al geprobeerd:
-Drivers geüpdate
-Windows geüpdate
-Energieprofiel in Windows van 'gebalanceerd' naar 'hoge prestaties' veranderd
-In het Nvidia configuratiescherm de energiebalans naar 'Verkies optimale prestaties' gezet

Helaas zonder resultaat...

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Bij voorbaat dank

[ Voor 3% gewijzigd door DefiniteTmn op 30-11-2016 16:27 . Reden: Extra info ]

i7 6700K, GTX 1070, 16GB DDR4 | Fanatec CSL Elite Base + LC, Thrustmaster TH8A, Oculus Rift

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 20:21
Je kunt bij het energieprofiel ook de instellingen van hoge prestaties aanpassen. Misschien kun je daar eens kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
Daar heb ik ook gekeken, maar dat heeft niet geholpen :'(

i7 6700K, GTX 1070, 16GB DDR4 | Fanatec CSL Elite Base + LC, Thrustmaster TH8A, Oculus Rift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASUS_fan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 22:42
Bij mijn laptops (beide ASUS) zit het in de BIOS vast. Zodra een top van de temperatuur wordt bereikt (bij mijn N551 60 graden en bij mijn X53 70 graden), klokt hij de processor terug en dropt mijn FPS naar 15. Ik heb dit geobserveerd met CPU-Z, HWInfo en HWMonitor. In mijn BIOS kan ik dit niet uitzetten. Aan netstroom heb ik hier geen last van.

Ik heb het vermoeden dat dit niet op te lossen is :-( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:55
Volgens deze review: http://www.notebookcheck....book-Review.167836.0.html levert HP het programmaatje "Coolsense" mee, dat prestaties terugschroeft wanneer je hem op batterij gebruikt. Dat zou je uit kunnen zetten.

Anders zou je kunnen kijken of Optimus misschien de Nvidia GPU niet aanzet als je op batterij gamet. Kan je controleren in hoeverre de GPU belast wordt als je gamet?

[ Voor 3% gewijzigd door thomas_n op 30-11-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
Wat betreft de temperatuur:

Daar kan het niet aan liggen: het is namelijk een abrupte verandering. Stekker er in: 60 fps, stekker er uit: 10 fps

En coolsense:
Heb het nu uitgezet, helaas helpt het niet.

En betreft het monitoren van de prestaties, in het spel waarin ik (o.a.) test is een grafiekje te zien gpu en cpu delay. Haal ik de stekker er uit gaan die in één keer van 8 ms naar 50-80 ms...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
eigenlijk is het een heel goed systeem, als de laptop niet aan de lader hangt schakelt deze naar igpu, hangt deze wel aan de lader schakelt de laptop over op de dedicated gpu.

Als je weet wat een gpu voor energie verstookt, dat kan nooit goed zijn voor je batterij ( als die in 1x leeg getrokken wordt )

Wat je zou kunnen proberen ;

Apparaatbeheer.

En dan de igpu handmatig uitschakelen . ( geforceerd altijd op de dedicated gpu )

[ Voor 18% gewijzigd door frankym op 01-12-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
frankym, ik heb nu het nu eens geprobeerd met Intel HD graphics uitgeschakeld. Nog steeds hetzelfde resultaat. Het lijkt er op dat de dedicated gpu wel wordt gebruikt, maar dan op een veel lagere kloksnelheid...
🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Super jammer dat het niet werkt, het viel te proberen 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 20:21
right - click on your desktop > go to nvidia graphicscard settings > go to options > and set nvidida power management to maximum!

Depends on the laptop, my laptop can perform at the same performance while on battery, however it greatly reduces the amount of battery time, due to running at max performance during this.

Try going into NVIDIA CP > Manage 3D Settings > Global Settings > Power Management > Prefer Max Performance. Then Apply, and then try running your game on battery.

You may also need to go to Control Panel (or click on your taskbar battery icon) and change the Power Options Profile to High Performance.

Grote kans dat dit moet werken. Kan eigenlijk niet anders.. Als het nu nog niet werkt ligt het waarschijnlijk niet aan de laptop :?

[ Voor 73% gewijzigd door Clavis op 01-12-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
Clavis, bedankt voor de tips. Helaas halen ook deze dingen niks, deze heb ik namelijk al geprobeerd. Denk dat het aan de laptop ligt.

Heb inmiddels HP gebeld en zij hebben een programmaatje geïnstalleerd waardoor ze kunnen zien wat er gebeurd met de cpu/gpu. Hopelijk komen ze er achter hoe het zit 😞

Pagina: 1