Verlies je energie als je geen apparaat aan een oplader hang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:06
De vraag is redelijk simpel. Zoals vast bij velen thuis, hebben we her en der in het huis GSM-laders (micro-usb) in de stopcontacten zitten. Uiteraard is er niet altijd een apparaat (smartphone, tablet) aangesloten. Mijn vraag is, of er op die manier energie verloren gaat. Of, in andere woorden: verbruikt een lader energie zelfs als er geen apparaat op aangesloten is? Zit daar een verlies op?

Als er over het hele huis namelijk een tiental laders 24/7/365 elektriciteit de lucht zitten in te gooien, dan is dat wel een duitje waard...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 12:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ja, de electronica in de adapter gebruikt dan energie. De transformator an sich zal bijna niks gebruiken. Maar wel de chips in de lader.

Ergo: ontpluggen die hap. Scheelt energie en brandgevaar.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:23
BramVroy schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:24:
verbruikt een lader energie zelfs als er geen apparaat op aangesloten is?
Als je letterlijk die zin in google had gegooid, had je jezelf een heel verhaal kunnen besparen en het antwoord al gevonden hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:31
Veel telefoonladers verbruiken zo'n 15 watt. 15 watt x 24 uur x 365 dagen / 1000 x 0.22 = ongeveer €29 per jaar per lader. Misschien dat hij een kwart van de tijd wordt gebruikt, maar alsnog gooi je best wat geld weg en worden er kolen voor je verbrandt. Alleen dingen als een lader van een tandenborstel laat ik lekker in het stopcontact zitten. Dat kost afhankelijk van het model zo'n €2-4 per jaar en dan vind ik het wel makkelijk om hem niet steeds te moeten inpluggen.

Je hebt tegenwoordig ook van die verdeeldozen met USB-poorten of inbouwstopcontacten met USB. Die verbruiken 9 van de 10 keer ook 2 x 5 watt het hele jaar door... Helaas boeit dat de meeste mensen niet, want het is toch wel erg makkelijk om 2 laders naast de bank te hebben en nog 1 in de keuken en naast het bed is ook onmisbaar. En ze staan je maar raar aan te kijken als je ze als tip geeft dat ze best wat kunnen besparen als ze de laders uit het stopcontact zouden halen :P

Zelf heb ik voor mijn meestgebruikte laders een bord gemaakt met 4 van deze dingen er op. Zo kan ik ook alles lekker ingeplugt houden, maar zonder de bijbehorende stroomkosten en milieuvervuiling.

[ Voor 0% gewijzigd door Ample Energy op 30-11-2016 15:42 . Reden: dreamscape weet het beter :) ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ample Energy schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:09:
Veel telefoonladers verbruiken zo'n 15 watt. 15 watt x 24 uur x 365 dagen / 1000 x 0.22 = ongeveer €29 per jaar per lader. Misschien dat hij een kwart van de tijd wordt gebruikt, maar alsnog gooi je best wat geld weg en worden er kolen voor je verbrandt. Alleen dingen als een lader van een tandenborstel laat ik lekker in het stopcontact zitten. Dat kost afhankelijk van het model zo'n €2-4 per jaar en dan vind ik het wel makkelijk om hem niet steeds te moeten inpluggen.
Een lader trekt geen 15W als er geen telefoon aan hangt, dat zal echt mW werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Megamind schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:10:
[...]

Een lader trekt geen 15W als er geen telefoon aan hangt, dat zal echt mW werk zijn.
Inderdaad want als je dus 5 laders hebt, verbruiken ze anders evenveel als een A++ 40" TV...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:54

Rannasha

Does not compute.

Een lader die ingeplugd is, maar waar geen apparaat aan hangt zal iets aan energie verliezen (gebruiken), maar dit is een zeer kleine hoeveelheid.

Energie die zo'n apparaat gebruikt moet ergens naartoe. Als er een telefoon aan hangt, dan zal deze energie vooral de batterij opladen, maar als er niets aanhangt dan is er maar een uitweg mogelijk: omzetten in warmte. Je kunt dan ook direct merken of een lader stroom gebruikt of niet als er niets aanhangt, door te voelen of de lader warm is.

Een normale, niet-defecte lader zal in zo'n geval niet warm aanvoelen. Voelt de lader wel warm aan, dan wordt er electrische energie omgezet in warmte en dat is niet de bedoeling. Vervang de lader. Hangt er wel een apparaat aan, dan kan de lader wel enigszins warm worden, vanwege de warmte die vrijkomt bij het op <100% efficientie omzetten van de 230V wisselstroom naar 5V gelijkstroom (voor een telefoonlader).

De 15W die elders in dit topic genoemt wordt geldt enkel als er een apparaat aan de lader hangt. Een lader zonder apparaat zal heel snel behoorlijk warm worden als het 15W aan het opstoken is.

edit:
Hier is een aardig artikel: http://www.howtogeek.com/...hen-youre-not-using-them/

Met een enkele lader is het verbruik te klein om te meten. Pas na het inpluggen van 6 laders in een stekkerblok is het verbruik van het hele blok te meten op 0.3W. Dat zou dus zo'n 0.05W per lader zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Rannasha op 30-11-2016 15:21 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Rannasha schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:16:

Met een enkele lader is het verbruik te klein om te meten. Pas na het inpluggen van 6 laders in een stekkerblok is het verbruik van het hele blok te meten op 0.3W. Dat zou dus zo'n 0.05W per lader zijn.
Wat dus nog geen 1ct per jaar is per lader..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 13:26
Ample Energy schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:09:
Veel telefoonladers verbruiken zo'n 15 watt. 15 watt x 24 uur x 365 dagen / 1000 x 0.22 = ongeveer €29 per jaar per lader.
Da's wel heel veel. Een gemiddelde telefoonlader via usb doet 5V 1A en dat is dus 5W. Ik snap dat je nog wat verliezen hebt, maar dat ding gaat niet intern 10W aan warmte dissiperen. En dat is dan nog met aangesloten telefoon.

Zonder aangesloten telefoon verbruikt hij amper energie. Iets dat je met jouw username toch zou moeten weten :)

Al geef ik je overigens wel gelijk dat je die dingen toch het beste kunt uittrekken of uitschakelen. Een minimaal stand-by verbruik vermenigvuldigd met een X aantal apparaten kan toch best een behoorlijke besparing opleveren.

[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 30-11-2016 15:26 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:54

Rannasha

Does not compute.

dreamscape schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:24:
[...]
Al geef ik je overigens wel gelijk dat je die dingen toch het beste kunt uittrekken of uitschakelen. Een minimaal stand-by verbruik vermenigvuldigd met een X aantal apparaten kan toch best een behoorlijke besparing opleveren.
In het geval van telefoonladers: Don't bother. Het verbruik zonder belasting is echt zo laag dat het de moeite van het uit- en inpluggen niet waard is. Zo'n ding verbruikt minder dan 0.1W wanneer er niets aanhangt.

Overigens is de term "stand-by verbruik" hier enigszins misleidend. Een ongebruikte lader is niet "stand-by", die doet gewoon niets. Er is een wezenlijk verschil tussen dingen als opladers en dingen als TV's en computers, die daadwerkelijk een stand-by stand hebben met een niet-verwaarloosbaar verbruik.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-06 22:09
Bij twijfel zet je er zo'n 1 tussen: https://www.conrad.nl/nl/...ose-verlicht-1368659.html
En om het leven makkelijker te maken zo'n 1 en instellen op de tijden waarop je de lader (of ander apparaat/stekkerdoos) gebruikt: https://www.conrad.nl/nl/...500et-1800-w-1289403.html
(Analoge raad ik af want die maken herrie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik kon je volgen tot de laatste zin, maar in de praktijk is het standby verbruik van een TV tegenwoordig ook verwaarloosbaar. Ja maar dan een oplader, maar nee, niet de moeite waard om de stekker eruit te trekken. Mijn PC was ook onder het minimum meetbare van een meter toen ik hem een tijdje geleden checkte toen hij uit stond. Nu was die meter niet heel geweldig, maar hij zal ook geen 10W staan te trekken.

Echte sluipverbruikers zijn vooral soms oudere apparatuur, dat kan een TV zijn, maar ook bijvoorbeeld een versterker. Nieuwe apparatuur kan ook in dit geval, maar dat is tegen EU richtlijnen in. En wat echt significant kan zijn zijn TV kastjes van providers, en modems, routers, etc.

Zag ook laatst een advertentie van een slim wifi gestuurd stopcontact, kon je elektriciteit bij je TV bijvoorbeeld mee besparen!!1!! Jammer dat hij meer verbruikte dan een TV in standby.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 30-11-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Klopt. Het is verwaarloosbaar verbruik, terwijl stand-by functies wat meer verbruiken. Voor beide geldt echter dat om comfort-redenen (extra dingen inpluggen, afstandsbedieningen gebruiken) de netvoeding niet wordt afgeschakeld. Natuurlijk begin je te kijken naar apparaten met een significant stand-by verbruik, maar zodra je daarmee alle besparingen hebt behaald, kan het geen kwaad om naar de nog minder verbruikende apparaten te gaan kijken. Vijftien apparaten met een verwaarloosbaar verbruik hebben samen misschien een niet zo verwaarloosbaar verbruik.

Het heeft echter geen zin om daarvoor stekkerdozen met schakelaars te gaan aanschaffen, want terugverdienen doe je die natuurlijk helemaal nooit. Zeker schakelklokken hebben geen zin, want die verbruiken zelf ook weer een beetje stroom.

Uittrekken van die dingen heeft ook alleen nut als dat gemakkelijk en simpel gaat. Als het veel moeite kost, laat het dan vooral zitten.

Zodoende zit de oplader van de telefoon van mijn vriendin gewoon in het stopcontact onder het bed, want dat ding steeds uittrekken is zinloos. En ik heb naast de bank een blokje liggen met de adapter van mijn telefoon. Ook continu ingestoken, want hij wordt vaak gebruikt. Dat blokje gebruik ik ook om nog wat andere usb-adapters in te pluggen voor allerlei andere apparaten. Denk aan smartwatches, hartslagmeter, fietscomputer, fietsverlichting, e-reader et cetera. Die worden niet dagelijks gebruikt, dus die zijn niet ingestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 11:37
Misschien moest je er maar voor zorgen dat die dingen voortaan na gebruik uit de stopcontacten getrokken worden. Het is namelijk gewoon brandgevaarlijk, en met 12 van die dingen 24/7/365 verhoog je de kans op brand aanzienlijk.

Google kan je heel veel vertellen over het brandgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Iets meer dan 0.1 Watt in sommige gevallen.
http://www.righto.com/201...gers-in-lab-apple-is.html

Maar dan alsnog, stel je hebt een Counterfeit iPhone charger welke 375 mW doet (0.3 W) dan kost je dat een hele 9 Wh per dag. (0.002 euro per dag)

Je moet je meer zorgen maken over je WiFi router als je niet thuis bent. Die kost wel >25 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
jeroen3 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:39:
... stel je hebt een Counterfeit iPhone charger ...
Dan zou ik me eerder zorgen maken over brandgevaar dan over energieverbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:31
dreamscape schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:24:
[...]

Da's wel heel veel. Een gemiddelde telefoonlader via usb doet 5V 1A en dat is dus 5W. Ik snap dat je nog wat verliezen hebt, maar dat ding gaat niet intern 10W aan warmte dissiperen. En dat is dan nog met aangesloten telefoon.

Zonder aangesloten telefoon verbruikt hij amper energie. Iets dat je met jouw username toch zou moeten weten :)

I stand corrected!

Ik wist dat bijvoorbeeld mijn grote Nokia-lader geen stroom verbruikt als er geen telefoon op het plateautje ligt (of in ieder geval zo weinig dat ik het niet kan meten), maar ik ging er vanuit dat normale laders allemaal nog als minikacheltje gebruikt konden worden.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Vergeet elektrocutiegevaar niet. Een iPhone is niet gemaakt van veilig isolerend plastic zoals de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ample Energy schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:41:
(of in ieder geval zo weinig dat ik het niet kan meten)
Het niet kunnen meten is ook een beetje een issue: veel stroommeters kunnen die onbelaste laders niet eens meten, want de stroomsterkte is erg laag en het is geen ohmse weerstand. Wil je die dingen meten, dan moet je eigenlijk een tafelcontactdoos pakken en naast de oplader ook een bureaulamp (of andere lamp) met een ouderwetse gloeilamp aansluiten. En dan het verschil meten tussen alleen lamp en lamp plus lader.

Bij alles geldt: hoeveel gedoe is het om iets uit te trekken of uit te schakelen, hoeveel gemak of comfort levert het op als je dat niet doet en hoeveel kost het als je dat niet doet. Een wat oudere tv of versterker, die zet je meestal wel uit. En helemaal niemand laat zijn auto stationair draaien voor de deur. :)

Pagina: 1