Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wi-Fi bereik en sterkte controleren

Pagina: 1
Acties:

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:18

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
De komende 2 dagen moet ik op een aantal locaties controleren of er genoeg Wi-Fi bereik is en of dit sterk genoeg is. Er hangen nu Access Points maar deze gaan vervangen worden en ik moet bepalen op welke plekken deze moeten komen te hangen. Ik wilde hiervoor Wi-Fi Analyzer apps gebruiken op mijn smartphone (android) maar er zijn er zo veel en de meeste geven de sterkte aan in dBm. Is dit een goede methode om te bepalen waar Access Points moeten komen te hangen. Heeft iemand hier tips of tricks voor hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn aangezien mijn kennis hier een beetje te beperkt voor is.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-11 21:05
Gebruik persoonlijk mijn laptop met daarop netspot geïnstalleerd. Maar er zijn uiteraard veel meer programma's die dit kunnen.

Dan laad je een bouwtekening of andere plattegrond in, loop je een rondje door het pand en je krijgt een gedetailleerde map met alle netwerken, kanalen, signaalsterktes etcetera op verschillende plekken.

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 16:08

TOYS

Zeg ik nie!!

Hey Techno Overlord,

Er zijn heel veel factoren welke belangrijk zijn.

Als je dit met je Smartphone doet moet je rekening houden dat deze antenne erg afwijkt van een professionele dongel. Zelf kijk ik eigenlijk nooit naar de signaal sterkte maar naar de signal to noise ratio. Dit is een betere waarde om het echte signaal te meten. Als je dit toch met de smartphone doet en kijkt naar de signal strength dan is dit een hele grove indicatie, maar naar mijn mening geen goede meting.

Daarnaast zijn er meer factoren zoals de output power van de access points, wat voor omgeving het is, wat voor type clients er gebruikt worden, hoeveel clients er gebruikt worden, enzovoorts.

Ook zijn de positie van de access points erg belangrijk omdat je goed rekening moet houden met kanaaloverlap, roaming paden enzovoorts.

Als je het goed wil aanpakken zou ik adviseren om dit met goede software/dongels te doen. Er zijn diverse softwarepakketten welke heatmaps creëren en daarmee een goed overzicht geven.Een andere optie is natuurlijk om dit uit te laten voeren.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:21
Zoals DorisJerks aangeeft zijn er diverse programma's. Mijn voorkeur gaat ook uit van een (kleine) laptop a Windows tablet met een plattegrond en dan metingen verrichten. (Heb ook wel eens met Linux gemeten maar mijn ervaring is dat de meeste Windows gebruiken en het bereik in Linux op dezelfde Wifi kaart/ laptop toch even anders is.

Let op: Met een telefoon zijn de metingen vaak ook toch weer anders dan met laptops.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om een goede site survey te maken moet je ook zelf AP's meenemen en plaatsen op locaties waar je denkt dat ze goed gaan werken. Dan kun je de volledige nieuwe situatie die je voor ogen hebt meten en zeker zijn dat het overal goede dekking levert.

Maareh... als je dit soort vragen moet stellen, vraag ik me sterk af of jij wel juiste bent om deze klus te klaren :o

Als je dit nog nooit eerder gedaan hebt wil je op z'n minst de eerste keer meelopen met een ervaren WiFi-monteur die z'n pappenheimers kent en je best practices kan laten zien.

Oslik blyat! Oslik!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Als je moet controleren of het goed is of niet, kan je best een worst-case scenarie schetsen en dat is met je telefoon een speedtest doen. Check even of de backbone/internetverbinding wel goed is.

Wil je het goed doen en professioneel meten heb je een dongel nodig, chanalyzer met wispy is een prima combi. Deze meet het fatsoenlijk plus interferentie etc.

Laat even weten wat de context is, waar het voor dient, of het zakelijk is en de klant betaalt voor jouw verdiensten etc. (indien het antwoord ja is op de laatste vraag zou ik het echt niet doen).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11 14:20

ComputerHoed

Electronica <3

Netspot en/of InSSIDer zijn beiden goede tools hiervoor.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ComputerHoed schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:13:
Netspot en/of InSSIDer zijn beiden goede tools hiervoor.
"Goed" zou ik ze niet noemen. Je zit nog steeds je WiFi te meten met een reguliere NIC die alleen WiFI-netwerken kan detecteren en niet ruis.

Ik zou voor professioneel gebruik als dit minimaal een echte spectrum analyzer zoals de Metageek WiSpy DBx (icm Chanalyzer software) die alle signalen in de relevante banden kan tonen aanraden en daarnaast ook heatmapping software (Metageek maakt het, maar Acrylic WiFi staat minstens zo hoog aangeschreven).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1