Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Probleem
Fanspeed van GPU is niet onder de 33% te krijgen met tools als MSI afterburner.

Situatie
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem met mijn MSI GTX 960 videokaart. Ikzelf heb de 2GB versie van het gekoppelde product (dat dacht ik tenminste).
Tot een maand of 3 geleden werkte de videokaart semi-passief. Wanneer er een lage load was schakelden de fans zichzelf uit.
Sinds kort blijven de fans minimaal draaien op 33% fanspeed. Ook wanneer er praktisch 0 load is. Dit resulteert in zeer lage temperaturen (25'C) maar te veel herrie als ik niet zit te gamen. De PC staat in de woonkamer naast de TV dus vriendin wordt ook niet blij van de herrie.

Wat ikzelf heb geprobeerd
  • Ikzelf heb geprobeerd het in het Nvidia control panel aan te passen, maar daar heb ik het gehele 'performance' tabje niet
  • IK heb via MSI afterburner(AB) geprobeerd de fanspeed op lager dan 33% in te stellen, helaas accepteert AB dat niet.
  • Ik heb via MSI AB een custom fanprofiel gemaakt (bij 60'C pas beginnen met blazen), helaas ook zonder resultaat.
  • Kleine google-zoektocht ook zonder resultaat
Kan het zijn dat mijn moederbord (asus Impact7) een lagere fanspeed tegenhoud (heb alle eco-modi onlangs uitgezet).

Tips en tricks zijn natuurlijk welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:31
Al een oudere driver geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:08
Probeer eens een andere videokaart driver, het kan bug zijn in de driver van de kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Thanks, niet aan gedacht. Met AMD in het verleden nauwelijks driver issues gehad (wel CCC issues) en dacht dat het groene kamp het nog beter op orde had.

Ik zal vanavond eens kijken of ik makkelijk de drivers kan terug zetten.

Ben me overigens niet bewust van een driver update, maar dat zal wel automatisch gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:31
eL_Jay schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:59:
Thanks, niet aan gedacht. Met AMD in het verleden nauwelijks driver issues gehad (wel CCC issues) en dacht dat het groene kamp het nog beter op orde had.

Ik zal vanavond eens kijken of ik makkelijk de drivers kan terug zetten.

Ben me overigens niet bewust van een driver update, maar dat zal wel automatisch gebeuren
Als je "Geforce experience" geïnstalleerd hebt zou dit wel eens automatisch kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
laatst dat ik dit had met mijn videokaart draaide er een virus op de achtergrond. heb je de achtergrond processen al gecontroleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
Al het bovenstaande, en zet die eco modus van je mobo weer eens aan. Dan weet je iig of dat wel of geen impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Verse driver installatie gedaan met o.a. DDU
Loste het niet op helaas. Wel 12 driver versie omhoog :+ en een hoop overbodige NVidia meuk weggegooid.

Het probleem was MSI afterburner (AB).
Ondanks dat mijn custom AB fanprofiel niet werkte, resulteerde dit erin dat NVidia's Eigen temperatuur regelaar niet meer onder de 1070rpm kon komen. Nu met een verse AB zonder custom fan profile klokt ie weer terug naar een heerlijke 0 rpm O-)

Ondanks dat de oplossing er niet bij zat wel via jullie input tot de oplossing gekomen. Want ik ben nog een kritisch alles langs gelopen, van bios en hardware tot malware en drivers en zo kwam ik ook weer terecht in AB.

Leukste detail is dat mijn GPU niet eens de herrie maakte op 1080rpm*, maar dat de lagers** van de casefan die bij mijn Obsidian 250 kwam overleden zijn :+
Ik heb nog een fan liggen waarmee ik de kapotte in de lente zal vervangen in de tussentijd heb ik hem afgekoppeld (lui >:) )

*(op 1000 rpm hoor ik de airflow, maar maakt de airflow van mijn 412s meer herrie)
**(klonk een beetje als coilwhine met een hintje kleine-fan-op-hoog-rpm en een vleugje stofzuiger-in-de-kamer-naast-je)

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 30-11-2016 20:58 ]

Pagina: 1