Advies: Veel opslag nodig voor o.a. backups en media

Pagina: 1
Acties:

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik zou graag advies willen hoe ik mijn opslag van bestanden, films, muziek, foto's en backups kan regelen.

Op dit moment heb ik een aantal externe schijven van gecombineerd zo'n 7TB aan opslag die langzaamaan aan het vol raken zijn. Nu zit ik dus met behoeft aan meer schijfruimte en vraag mij af wat de beste oplossing is. Wat ik nodig heb is:
- Opslag voor volledige (Time Machine) backup van mijn iMac
- Opslag voor volledige (Time Machine) backup van mijn MacBook Pro
- Opslag voor volledige backup van mijn PC
- Opslag voor 350 films nu (en 500 tot 700 films in een jaar of twee tijd)
- Opslag voor 25,000 muziek nummers (groeit nog steeds)
- Opslag voor 2000 foto's (groei nog steeds)
- Opslag voor vele PDF's en office documenten
- Opslag voor een grote bibliotheek aan bestanden van Illustrator

Wat ik graag zou willen is dat ik deze bestanden zowel op mijn iMac, MacBook en PC kan gebruiken. Daarnaast zou toegang tot de bestanden op mijn iPhone en tot de films via mijn AppleTV zeer fijn zijn.

Nu heb ik al even gezocht op internet en zie dat bijvoorbeeld een NAS aan deze wensen kan voldoen, echter zijn er vele merken en er moeten dan nog harde schijven in waarvan ik niet weet welke daarvan goed zijn voor mijn gebruik. Daarnaast weet ik niet of er nog andere (betere) oplossingen zijn dan een NAS.

Ik zou heel erg geholpen zijn met advies voor wat ik zoek.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je met meerdere apparaten gaat werken, dan is een NAS wel handig, want dan kun je altijd bij je data over een netwerk. Zou zelf gaan voor WD REDs, die krijgen behoorlijk goede reviews.
Welke je moet pakken hangt voor een groot deel af van de software, zou dus eens kijken welke allemaal lekker overweg kunnen met je Time Machine backup enzo.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Leer hoe je een back-up maakt, en dus daardoor weet je wat je kunt kopen(hardware) voor je back-up.
Google en zoek op diverse forums.

Nas, op de website van de maker staat een lijst met harde schijven die je kunt kopen voor je nas.

Back-up:
1 kopie wat geen back-up is, is een opslag om te gebruiken door meerdere pc's via bijv netwerk, dus dagelijks gebruik.

Dan de back-up,
2 kopieën voor thuis, 1x via bijv een nas, die automatisch een back-up maakt, en "file version" heeft , tegen crypto virus. 1x een kopie die off line is van netwerk en stroom, kan een nas zijn of externe schijven.
1 kopie extern voor als het echt belangrijk is.

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-12-2025
Een NAS zou voor jou de beste opties bieden, zo hebben de meeste een Mac File service voor je Apple devices (Time Machine), en kunnen ze zonder moeite snellere dataoverdracht aan. Uiteraard zal jouw infrastructuur en end-devices hier ook compatible mee moeten zijn, denk aan goede bekabeling, switches etc.

Waar je op moet letten bij het aanschaffen van een NAS:
- Verbindingssnelheid (Doorgaans 1Gbps)
- Aantal HDD bays
- Max totale opslag

Verder kan je je inlezen op de vele reviews over de verschillende NAS systemen in de pricewatch.
pricewatch: Synology DiskStation DS216play
Dit zou bijvoorbeeld geen verkeerde keuze zijn. Hier zou je bijvoorbeeld twee schijven van 6 of 8TB in doen, of combineren met jouw huidige schijven.
pricewatch: Seagate Desktop HDD, 6TB
pricewatch: Seagate Desktop HDD, 8TB

Vind je een extra veilige opslag belangrijker, dan is RAID een optie. Dit zal de opslag wel halveren, dus dan zou je een 3/4 bay NAS moeten nemen, met meer schijven.

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Jij hebt zo te lezen een beetje hetzelfde 'probleem' als ik..

Ik heb nu 2 NAS'en van 3 TB die beide zo goed als vol zitten, en daarnaast heb ik nog mijn eigen PC die ook zo goed als vol zit (5 TB).

Ik heb recentelijk een Synology DS1515+ aangeschaft, die vrij prijzig is, maar wel uitbreidingsmogelijkheden biedt. Het is een 5-bay NAS die ik ga vullen met 4 TB schijven, dus dat is al 20 TB en daarnaast kun je 2x een expansion unit eraan hangen die ieder ook weer 5 bays hebben.

In totaal kan het ding (helemaal uitgebreid en grote schijven) 120 TB bevatten en het geheugen is ook uitbreidbaar :). Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Edit: de max. opslag moet wel genuanceerd worden, want als je RAID toepast in je Synology hou je netto natuurlijk minder over.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommiiee op 30-11-2016 11:29 ]

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-10-2025
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik idd voor een NAS ga. Zijn er merken die jullie aanraden. Ik ben opzich vrij snel wegwijs met nieuwe software e.d. maar als het aankomst op programmeren, commando's invoeren, etc. is niet mijn ding. Vind het wel belangrijk dat het een beetje gebruiksvriendelijk is.

Ik had al even gezocht en Synology lijkt me gebruiksvriendelijk, zijn er andere merken die jullie adviseren?

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-12-2025
Myquandro schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:04:
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik idd voor een NAS ga. Zijn er merken die jullie aanraden. Ik ben opzich vrij snel wegwijs met nieuwe software e.d. maar als het aankomst op programmeren, commando's invoeren, etc. is niet mijn ding. Vind het wel belangrijk dat het een beetje gebruiksvriendelijk is.

Ik had al even gezocht en Synology lijkt me gebruiksvriendelijk, zijn er andere merken die jullie adviseren?
Ik denk dat Synology op dit moment wel de market leader is op gebied van netwerkopslag. Verder is het een kwestie van reviews lezen over de door jouw gekozen model. Verder zou je jezelf een paar vragen moeten stellen
- Wil ik meer geld uitgeven aan een NAS met meer bays, voor meer opslag en/of een RAID configuratie
- Hoeveel TB heb ik precies nodig? (Huidige opslag + 50/100%).
- Wat zijn de verdere applicaties die je op de NAS wilt hebben? (DLNA / Camerabeveliging / 4K stream)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
QNAP is anders ook een heel goed merk, vergelijkbaar met Synology.

Hebben ook een erg mooie interface, erg gebruiksvriendelijk.

https://www.qnap.com/nl-nl/product/?conditions=0-4

[ Voor 49% gewijzigd door Navi op 30-11-2016 14:24 ]

Pagina: 1