Aanbouw realiseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
We (vriendin en ik) hebben vorige maand de sleutel gekregen van onze eerste koopwoning.
Na twee weken klussen zijn we verhuisd. De planning is dat we binnen twee jaar een uitbouw gaan realiseren + de keuken gaan vernieuwen.

Dit hebben we meteen na de eerste bezichtiging al bedacht, we vinden namelijk de keuken/eetgedeelte een erg belangrijke ruimte in huis. Met de situatie zoals die nu is (zie foto) is de keuken erg klein (tevens oud/goedkoop) en de serre is slecht gebouwd (o.a. kleine lekkages en op zand gebouwd) door de vorige bewoners zelf. Ook denken we dat dit de huiswaarde ten goede komt.

situatie nu (let op, de maten kloppen volgens mij niet, dit zal ik nog moeten nameten):
Situatie nu

De situatie zoals die moet worden:
Situatie straks

Dit is puur ons idee van hoe het er ongeveer uit moet komen te zien. (paintskills ftw)

Er zal in ieder geval een dragende muur gesloopt moeten worden (en een balk plaatsen?)
De fundering moet gelegd worden en de vloer moet vernieuwd worden (we pakken de hele vloer aan, ook woonkamer) en we willen een schuifpui over de hele breedte.
Er komt een keukeneiland waar we ook met 4 krukken aan willen kunnen zitten.
De deur naar de garage moet verplaatst worden en ook de aansluiting van de wasmachine moet richting de garage verplaatst worden).

Waarom gaan we dit binnen 2 jaar doen? We willen er eerst in wonen om dan nog te kunnen bekijken hoe we het precies willen hebben + we hebben er simpelweg nu de financiën nog niet voor.

We hebben eigenlijk ook nog geen idee hoe we het moeten aanpakken en hoeveel het zou gaan kosten.
Als budget zitten we te denken aan 40k-45k (keuken 15k, aanbouw 25k-30k), is dit reëel of schat ik dit veels te laag in? }:O

Hoe moeten we het straks verder aanpakken? Een aannemer inhuren? Maakt hij dan ook de tekening of moeten we daarvoor ook iemand hebben? (of voldoet mijn paint tekening :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
JornA schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:02:
We hebben eigenlijk ook nog geen idee hoe we het moeten aanpakken en hoeveel het zou gaan kosten.
Als budget zitten we te denken aan 40k-45k (keuken 15k, aanbouw 25k-30k), is dit reëel of schat ik dit veels te laag in? }:O

Hoe moeten we het straks verder aanpakken? Een aannemer inhuren? Maakt hij dan ook de tekening of moeten we daarvoor ook iemand hebben? (of voldoet mijn paint tekening :+)
Ik denk dat je aanbouwkosten te laag inschat, wij hebben een simpele recht-toe-recht-aan uitbouw van 3 meter bij 5 meter, zonder extra steunbalk (die zat er al in) en openslaande deuren en 2 ramen (hout) voor net geen 30K 5 jaar geleden. Gezien de wat op het oog ingewikkelerder uitbouw hier, zou ik op minimaal 30K rekenen, maar waarschijnlijk hoger.
Keuken is afhankelijk van je eigen wensen en welke winkel je gaat, je hebt ook prima keukens voor 7K.

Volgende stap is inderdaad aannemer zoeken, meestal hebben die hun eigen tekenaars :)

EDIT: is het trouwens vrij staand? of zit er een huis tegen de "bovenkant" op je plaatje?

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 30-11-2016 10:18 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JornA schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:02:

Ondanks dat je mooi kan tekenen, is het waarschijnlijk wel logisch voor je dat jouw tekening niet overeenkomt met "centimeter-werk" dat tijdens een officiele meting naar boven komt.

Volgens mij zal je een aannemer in de arm moeten nemen; die laat door een architect jullie wens uitwerken, zowel functioneel als technisch. Daarna zal er worden gesproken over gebruikte materialen, afwerking etc. en rolt er een offerte uit voor de hele verbouwing.

Uiteindelijk is de prijs zo hoog/laag als je dat zelf wil maken. Een beetje keuken kan je ook voor 30K kopen of voor 6K.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat ik zou doen is een losse architect (of student) in de hand nemen.
Dan zit je namelijk nog niet vast aan een aannemer. Met de tekeningen (en constructieberekeningen) ga je dan naar meerdere aannemers voor offertes.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je even snel een richtprijs wilt hebben kan je deze site gebruiken.
http://www.uwaanbouw.nl/

Als je het door een aannemer laat doen dan ben je zeker wel een 20-30% meer geld kwijt.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 30-11-2016 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Aannemer is duur, alles wat jezelf kunt doen bespaart geld. Veel geld en dan moet je nog maar afwachten wat de uiteindelijke kwaliteit is.

Een aanbouw is vrij standaard dus een architect heb je niet nodig. Wat je nodig hebt is een constructieberekening en een funderingsonderzoek. De rest kun je in principe door losse zzp'ers of eventueel een goede klussenbus laten doen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
digifun schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:27:
Aannemer is duur, alles wat jezelf kunt doen bespaart geld. Veel geld en dan moet je nog maar afwachten wat de uiteindelijke kwaliteit is.

Een aanbouw is vrij standaard dus een architect heb je niet nodig. Wat je nodig hebt is een constructieberekening en een funderingsonderzoek. De rest kun je in principe door losse zzp'ers of eventueel een goede klussenbus laten doen.
Ik vind dit een beetje een zinloze uitspraak, bij een losse zzp'er of klussenbus moet je ook altijd maar afwachten wat het resultaat wordt.

Wat wij hebben gedaan is de aannemer benaderd die het huis ook heeft gebouwd (en de hele wijk ongeveer), die woonde toevallig ook nog in onze straat :o
We hebben nog vergeleken met andere aannemers, maar het is lood om oud ijzer qua prijs, kies een aannemer waarbij je goed gevoel hebt en waar je wellicht van weet wat hij gebouwd heeft. Ik zou persoonlijk bijvoorbeeld nooit alleen naar de prijs kijken, goedkoop kan ook duurkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:18
Wij zijn toevallig met hetzelfde bezig, wij hebben een huis met een bestaande/oorspronkelijke gedeeltelijke uitbouw (2.5m x 2m) en we willen die vervangen door een grotere uitbouw over de hele breedte van het huis (5m x 4m). Wij hebben daar een architect voor in de arm genomen (voornamelijk omdat we ook de inrichting van de benedenverdieping wilden aanpassen), maar als je al precies weet wat je wilt aanpassen en hoe dan kan je dat overslaan. Je zou dan op zoek kunnen naar een aannemer en dan moet je rekening houden met:
- Vergunning nodig of niet?
- Constructeur (o.a. voor die dragende muur en voor de fundering)
- De buren :+

Wij zijn overigens +- 90k kwijt voor de architect, constructeur, huidige aanbouw slopen, nieuwe aanbouw, muren verplaatsen, wc verplaatsen, nieuwe vloer + vloerverwarming, keuken verplaatsen en nieuwe keuken, lichtstraat op uitbouw etc.. Ik denk dat je wat optimistisch bent met 40-45k.

Je kan met deze tekening op werkspot vast wel een grove indicatie krijgen. Laat er een paar langskomen en het beoordelen en een uitgebreide offerte opmaken (in Utrecht was het vinden van een aannemer die een offerte uit wilde brengen trouwens verreweg het grootste probleem, ik heb er 15-20 aangeschreven en GEEN had er tijd in de komende 3 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

martinusz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:34:
[...]

Ik vind dit een beetje een zinloze uitspraak, bij een losse zzp'er of klussenbus moet je ook altijd maar afwachten wat het resultaat wordt.
Een zzp'er heeft meer te verliezen, hetzelfde geld ook voor een lokale aannemer. Wel is het handig om van te voren uit te zoeken wie echt goed is.
We hebben nog vergeleken met andere aannemers, maar het is lood om oud ijzer qua prijs, kies een aannemer waarbij je goed gevoel hebt en waar je wellicht van weet wat hij gebouwd heeft. Ik zou persoonlijk bijvoorbeeld nooit alleen naar de prijs kijken, goedkoop kan ook duurkoop zijn.
Ze weten allemaal de prijzen wel en zitten allemaal even hoog. Pas als je je er zelf in gaat verdiepen en zelf ook dingen kunt, dan kun je een hoop geld besparen.

De prijs moet je nooit alleen naar kijken. Haal niet de goedkoopste van internet af maar ga liever lokaal shoppen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
martinusz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat je aanbouwkosten te laag inschat, wij hebben een simpele recht-toe-recht-aan uitbouw van 3 meter bij 5 meter, zonder extra steunbalk (die zat er al in) en openslaande deuren en 2 ramen (hout) voor net geen 30K 5 jaar geleden. Gezien de wat op het oog ingewikkelerder uitbouw hier, zou ik op minimaal 30K rekenen, maar waarschijnlijk hoger.
Keuken is afhankelijk van je eigen wensen en welke winkel je gaat, je hebt ook prima keukens voor 7K.

Volgende stap is inderdaad aannemer zoeken, meestal hebben die hun eigen tekenaars :)

EDIT: is het trouwens vrij staand? of zit er een huis tegen de "bovenkant" op je plaatje?
Misschien zitten we wel iets aan de lage kant, er moeten namelijk ook wat andere dingen gebeuren (radiator, licht, wasmachine etc)

Het is een twee-onder-een-kapwoning ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
JornA schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:59:
[...]

Het is een twee-onder-een-kapwoning ja.
Dus tegen de bovenkant van het plaatje staat een huis? Volledige breedte inclusief nieuw te bouwen aanbouw?
Als dat zo is, hou rekening ermee dat je muur in het aanbouwgedeelte dan mogelijk een stuk naar binnenkomt in vergelijking met je bestaande muur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik neem trouwens aan dat de 'grijze' ruimte de garaga/berging is ?
Als deze niet geisoleerd is, dan zou ik zeker de muur tussen keuken en deze garage isoleren. Heb ik bij mijn verbouwing ook gedaan, gewoon een frame van hout met isolatie ertussen, daarna underlayment platen ertegen, daarop gips. Door de underlayment platen kun je eventueel toch iets aan je muur hangen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:58

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Even een sidestep, je kan ook kiezen om de ruwbouw te laten doen door een aannemer, en de afbouw zelf doen (het wind/water dicht idee). Maar ik weet niet of je (en hoe) handig bent, dat verteld je OP niet. Dan kan je weer kosten besparen. Ik merk op dat afbouw juist veel tijd kost (want het moet netjes) en die uren zijn voor jezelf zo goed als gratis.
Coca-Cola schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:49:
Wij zijn toevallig met hetzelfde bezig

Wij zijn overigens +- 90k kwijt voor de architect, constructeur, huidige aanbouw slopen, nieuwe aanbouw, muren verplaatsen, wc verplaatsen, nieuwe vloer + vloerverwarming, keuken verplaatsen en nieuwe keuken, lichtstraat op uitbouw etc.. Ik denk dat je wat optimistisch bent met 40-45k.
Holy }:O .. Met alle respect, voor dat bedrag zou ik, persoonlijk, zelf kijken wat ik zelf zou kunnen doen en als ik het niet kan, proberen en leren. Het slopen van het meeste spul kan bijna iedereen (lijkt mij) dus die kosten kan je besparen. Maar wat ik bovenin deze post al zei, als dit niet je ding is, je hebt twee linkerhanden dan is dat wel een realistische kijk op een verbouwing want dan raak je echt aan het uitbesteden :)

Ik zit zelf nu ook midden in een verbouwing; draagmuur weg/5mtr balk erin, 1 tussendeur dicht gemetseld, keuken eruit en nieuwe erin (3mbij4m), vloer opnieuw, ca80m2 plafond opnieuw uitgeraggeld en stucplaat erop, 2 radiatoren verplaatst, riolering stukje opnieuw, elektra begane grond geheel opnieuw gedaan en lichtpunten/stopcontacten verplaatst/bijgemaakt maar zit nog nét onder de 20k. Geen aannemer aan te pas geweest. Ja de stuccer moet nog langs a 2200eu :+

[ Voor 65% gewijzigd door Barreljan op 30-11-2016 15:07 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:18
Barreljan schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:54:
Even een sidestep, je kan ook kiezen om de ruwbouw te laten doen door een aannemer, en de afbouw zelf doen (het wind/water dicht idee). Maar ik weet niet of je (en hoe) handig bent, dat verteld je OP niet. Dan kan je weer kosten besparen. Ik merk op dat afbouw juist veel tijd kost (want het moet netjes) en die uren zijn voor jezelf zo goed als gratis.

[...]

Holy }:O .. Met alle respect, voor dat bedrag zou ik, persoonlijk, zelf kijken wat ik zelf zou kunnen doen en als ik het niet kan, proberen en leren. Het slopen van het meeste spul kan bijna iedereen (lijkt mij) dus die kosten kan je besparen. Maar wat ik bovenin deze post al zei, als dit niet je ding is, je hebt twee linkerhanden dan is dat wel een realistische kijk op een verbouwing want dan raak je echt aan het uitbesteden :)

Ik zit zelf nu ook midden in een verbouwing; draagmuur weg/5mtr balk erin, 1 tussendeur dicht gemetseld, keuken eruit en nieuwe erin (3mbij4m), vloer opnieuw, ca80m2 plafond opnieuw uitgeraggeld en stucplaat erop, 2 radiatoren verplaatst, riolering stukje opnieuw, elektra begane grond geheel opnieuw gedaan en lichtpunten/stopcontacten verplaatst/bijgemaakt maar zit nog nét onder de 20k. Geen aannemer aan te pas geweest. Ja de stuccer moet nog langs a 2200eu :+
Goed punt, vloer en keuken slopen doen we al zelf maar de rest heb ik geen tijd voor en kan ik niet (en wil ik niet leren tijdens het klussen aan mijn eigen huis O-)). In ons geval moet de bestaande uitbouw er eerst af en daar moeten bv de betonnen platen a 3500 kg met een kraan over het huis heen verplaatst worden. Verder moeten er heipalen in de grond etc. Duur is het wel allemaal, maar de 20 m2 meter die er bij komt is bij ons in de buurt al meer waard dan de verbouwing. Was meer ook even om aan te geven dat het best kostbaar kan worden en waar je rekening mee moet houden. Onze uitbouw zonder aanpassingen aan de rest van de verdieping zonder architect en constructeur en dure keuken/vloer was ongeveer 35K-40K geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 16:01

CeesKees

I rest my Kees

Barreljan schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:54:

Dit zijn ook meer prijzen die ik verwachtte hoor.

90k voor een ruimte van 20 vierkante meter... Of komt daar nog een volledige etage op? (en onder?)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Let er wel op dat je een vergunning aanvraagt. Tegenwoordig is het bouwen op je achtererf vergunningsvrij (e.a. afhankelijk van de percentage grond dat je gaat bebouwen en wat er oorspronkelijk stond), behalve als de hoofddraagconstructie van de oorspronkelijke bebouwing word aangetast. Gezien de doorbraak die nodig is bij je achtergevel tast je de hoofddraagconstructie wel degelijk aan. Het laten uitwerken van je plan door de aannemer is een idee, maar let dan wel op dat de esthetische kwaliteit blijft behouden.. Laat je de uitwerking en aanvraag extern doen dan kan je met een duidelijke technische tekening diverse aannemers benaderen voor een bod.

*snip* het is niet de bedoeling hier acquisitie te plegen.

[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 02-12-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:52

JB

Cédric roelt!

CeesKees schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:38:
[...]

Dit zijn ook meer prijzen die ik verwachtte hoor.

90k voor een ruimte van 20 vierkante meter... Of komt daar nog een volledige etage op? (en onder?)
Pff dan hou ik mijn hart vast. Ik heb nu een bestaande garage die afgebroken moet worden om vervolgens 45 m2 ruimte aan te bouwen (leefkeuken en nieuwe garage)... :/ (Ver)bouwtekening is bijna klaar om naar aannemers te kunnen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
JB schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:55:
[...]

Pff dan hou ik mijn hart vast. Ik heb nu een bestaande garage die afgebroken moet worden om vervolgens 45 m2 ruimte aan te bouwen (leefkeuken en nieuwe garage)... :/ (Ver)bouwtekening is bijna klaar om naar aannemers te kunnen.
Het is natuurlijk afhankelijk van veel factoren, maar voor 15m2 ben je al gauw 30K kwijt, dus voor 45 kun je inderdaad al snel naar 90K gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:52

JB

Cédric roelt!

martinusz schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:59:
[...]

Het is natuurlijk afhankelijk van veel factoren, maar voor 15m2 ben je al gauw 30K kwijt, dus voor 45 kun je inderdaad al snel naar 90K gaan.
Ja dat is ook maar ik heb er 0 verstand van en dat vind ik lastig omdat ik voor mijn gevoel geen grip op de kosten heb (waarom dingen zo duur zijn). Als je een kleine aanbouw doet dan heb je dezelfde zaken als een grote aanbouw alleen minder materiaal en uren, waarom is het dan meteen 3x zo duur.

Mijn boefje is liev!

• Martinusz
JB schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:04:
[...]

Ja dat is ook maar ik heb er 0 verstand van en dat vind ik lastig omdat ik voor mijn gevoel geen grip op de kosten heb (waarom dingen zo duur zijn). Als je een kleine aanbouw doet dan heb je dezelfde zaken als een grote aanbouw alleen minder materiaal en uren, waarom is het dan meteen 3x zo duur.
Als je 3x zo groot gaat, is het toch niet zo gek dat het 3x duurder is ;)
(3x meer fundering, 3x meer stenen, 3x meer hout, 3x meer dak etc.)
Een kleine aanbouw zullen ze ook eerder af hebben dan een grote.

Anoniem: 39993

martinusz schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:35:
[...]

Als je 3x zo groot gaat, is het toch niet zo gek dat het 3x duurder is ;)
(3x meer fundering, 3x meer stenen, 3x meer hout, 3x meer dak etc.)
Een kleine aanbouw zullen ze ook eerder af hebben dan een grote.
Neehoor. Een 3x zo grote aanbouw is veel minder werk dan 3 kleintjes.

Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk zelf doen. Maar daar moet je je wel goed bij voelen, anders moet je daar vooral niet aan beginnen. Maar voorlopig hebben we (gelukkig) geen interesse in een aanbouw. We vinden het nu vooral zonde van de tuin. :)

• Martinusz
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:47:
[...]

Neehoor. Een 3x zo grote aanbouw is veel minder werk dan 3 kleintjes.
:? daar ging het toch niet om, nogal wiedes dat 3 kleine langer in beslag nemen dan 1 grote.
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:47:
Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk zelf doen. Maar daar moet je je wel goed bij voelen, anders moet je daar vooral niet aan beginnen. Maar voorlopig hebben we (gelukkig) geen interesse in een aanbouw. We vinden het nu vooral zonde van de tuin. :)
Tja zelf doen, ik dat heel veel mensen zich geen bouwvakker voelen en nog nooit hebben gemetseld bijvoorbeeld. Om dat voor het eerst dat soort dingen te gaan doen bij je eigen aanbouw, dan wil je toch liever dat alles goed en netjes wordt gedaan ;) Als je het zelf kan, dan kan het idd veel schelen! (al ben je er wel waarschijnlijk veel langer mee bezig, zoals onze overbuurman die 3 maanden in de kou zat in de winter door zelfbouw ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 15-12-2016 11:54 ]

Anoniem: 39993

martinusz schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:53:
[...]

:? daar ging het toch niet om, nogal wiedes dat 3 kleine langer in beslag nemen dan 1 grote.

[...]

Tja zelf doen, ik dat heel veel mensen zich geen bouwvakker voelen en nog nooit hebben gemetseld bijvoorbeeld. Om dat voor het eerst dat soort dingen te gaan doen bij je eigen aanbouw, dan wil je toch liever dat alles goed en netjes wordt gedaan ;) Als je het zelf kan, dan kan het idd veel schelen! (al ben je er wel waarschijnlijk veel langer mee bezig, zoals onze overbuurman die 3 maanden in de kou zat in de winter door zelfbouw ;) )
Dus is een 3x zo grote aanbouw niet 3x zo duur. Arbeid is je grootste kostenpost bij een verbouwing.

Ik zou overigens zoveel mogelijk zelf doen, maar zeker niet alles. Voorbereidend werk, afbouw en afwerking wel. Maar voor het verplaatsen van bijvoorbeeld een radiator laat ik gewoon mijn loodgieter komen.

Duurt langer, dat zeker. Maar dat is niet erg als je het leuk vind om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 14:54
Wij gaan over een paar maanden 42,5m2 zelf aanbouwen. Enige waar we mensen voor inhuren zijn, technische tekenaar voor de tekening (geen architect nodig), timmerman voor uitzetten kozijnen en bekisting, metselaar voor de buitenmuren (binnenmuur kan je zelf doen als het het laat stucen), tegelzetter, stukadoor en elektricien. Loodgieter hebben we in de familie dus dat scheelt.

Waar je sowieso geld mee kan besparen:

- Zelf een tekening maken en deze door een technische tekenaar zelf laten uitwerken
- Zelf slopen (eventueel even iemand laten komen om wat stempels te plaatsen als je dat zelf niet kan)
- Meehelpen met alles (stenen klaar zetten voor de metselaar bijvoorbeeld)
- Materialen zelf kopen ipv via de aannemer
- Afwerking (WCD's erop schroeven kan iedereen)
- Sleuven maken kan je zelf ook met een slijptol, bij harde muren kan je toch geen frees gebruiken
- Kozijnen ed via marktplaats kopen
- Showroom keuken kopen

Wij wilden

Aanbouw plaatsen is waarschijnlijk gewoon vergunningsvrij maar doe voor de zekerheid een vergunningscheck op http://www.omgevingsloket.nl indien je wel een vergunning moet aanvragen is dat ook geen probleem maar doe dat wel 1.5 maand van te voren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
Even een update, dit jaar willen we toch wel de uitbouw realiseren.

Deze week de eerste offerte van een aannemer binnen, de totaalprijs viel ons zwaar, een stuk hoger dan verwacht. Namelijk tegen de 70k aan, terwijl wij rekenden op 50k (excl keuken).
Volgende week krijgen we van een andere aannemer ook een offerte. Benieuwd of er veel afwijking in de prijs zit.
Nu moeten we toch gaan overwegen om sommige dingen zelf aan te pakken, want op andere dingen 'bezuinigen' willen we niet.

Vanaf de gevel wordt er 4 meter naar achter uitgebouwd, de achtergevel van de garage wordt ook een meter naar achter gezet. Hier komt ook een wand in en wordt dan gesplitst naar een geisoleerde bijkeuken en een garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
JornA schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:09:
Even een update, dit jaar willen we toch wel de uitbouw realiseren.

Deze week de eerste offerte van een aannemer binnen, de totaalprijs viel ons zwaar, een stuk hoger dan verwacht. Namelijk tegen de 70k aan, terwijl wij rekenden op 50k (excl keuken).
De aannemers hebben dankzij de aantrekkende woningmarkt de opdrachten voor het uitkiezen. Er is meer vraag naar klussen dan er specialisten zijn. Dus ze kunnen vragen wat ze willen. De klussen liggen voor het oprapen op het moment. Verwacht niet dat de prijs de komende paar jaar gaat dalen helaas.

Als je het kan uitstellen zou ik nog een paar jaar wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 28-06-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Wij hebben onze aanbouw voor 13K weg kunnen laten zetten.
Zelf de bestaande uitbouw inc fundering (8 m2)gesloopt en afgevoerd, en een nieuwe fundering laten plaatsen (16m2). Verder incl afwerking en vloerverwarming ,stucken en electra. Wel ex schakelmatriaal en tegels voor de vloer.

Dit alles door een officele NL aannemer vorig jaar maart..

Dit is ex. een vouwwand a 10K, Keuken 20K

[ Voor 8% gewijzigd door Frogy op 28-06-2018 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
70k voor een kleine aanbouw? Je kunt beter even doorsparen voor gewoon een veel groter huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 21:36
Ik zit midden in een verbouwing. De achterkant is op de begane grond 2,30 meter uitgebouwd over 5,30 meter breed. Er zit een pui in van hout en glas (2,60 hoog, veel licht en hele grote deuren). In de achterpui zit HR+++ glas. Er is ook een muur weggehaald tussen de keuken en de woonkamer. En er is een oude aanbouw en een oude schouw gesloopt. Kosten 31K. En dat is ruwbouw. Isolatie, electra en water doe ik zelf. (En de stukadoor huur ik apart in). Ik schrok ook van de prijs. Heb tig aannemers gevraagd. Of ik kreeg een vage richtprijs zonder onderbouwing (2 x), of een offerte met heel veel plastic (ehhh, dit is een jaren 30 woning), of iemand die een Heiplan wilde maken (heien? Ik woon in Hilversum, kurkdroog zand). Uiteindelijk de aannemer gekozen waar ik het beste gevoel bij had. Maar richtprijzen of een poging tot een serieuze offerte, het zat allemaal in de buurt van de 31k. Dus jouw prijs snap ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23
Ik heb vorig jaar een verbouwing laten doen, ook in Hilversum trouwens. Aanbouw van 3 meter met een breedte van 6 meter. Ook met daklicht, plaatsen van 2 stalen balken en ook doorgang naar de garage verplaatst. Inderdaad op zandgrond, dus zonder heipalen.

Mijn woning is vrij identiek aan die van @JornA. Ik weet natuurlijk niet hoe je het constructief gaat opbouwen, maar ik denk dat het voor € 50K zeker moet kunnen. Het hangt wel van je afwerking af en inderdaad of je een passende aannemer kunt vinden. Als dat laatste lastig is, moet je inderdaad even twee jaar wachten tot de markt verslechtert.

Ik snap dat het forum openbaar is, maar als je precieze bedragen wilt weten moet je maar even een PB naar me sturen.
Pagina: 1