Defecte afvoer - verzekering opties?

Pagina: 1
Acties:

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Enige tijd geleden kwam er een rioollucht bij de vaatwasser vandaan. Wij hebben deze 1.5jaar geleden aangeschaft via de BCC en laten monteren maar tot vorige week geen last/problemen.

Nu heb ik contact opgenomen met de BCC en die sturen dan weer een monteur van Siemens langs. De heeft de vaatwasser losgekoppeld en constateerde dat het niet aan de vaatwasser lag maar aan de afvoer. Het blijkt dat deze, waar hij de grond in gaat, defect is of lijkt. Als de vaatwasser leegloopt of de kraan van de gootsteen openstaat dan komt er water uit (heeft dus niets met de vaaatwasser te maken maar echt puur de plastic afvoerbuis).
Hij wist te melden dat dit of door een verstopping komt of dat de afvoerbuis defect is (of een combinatie van beide).
Nu hebben de installateurs van de BCC 1.5 jaar geleden bij het plaatsen wel enige kracht moeten zetten om hem te kunnen plaatsen omdat inderdaad de afvoer wat in de weg zat. Maar je zou denken dat hij dan al eerder defect had gegaan als dit de oorzaak had geweest.

Nu stelde de monteur van Siemens voor om dit via de verzekering (inboedel/opstal?) te regelen en hij was overtuigd dat dit mogelijk was. Gelijk de verzekering gebeld maar die klonken nogal verbaasd dat ik dit via hun wilde doen want dit viel volgens hun gewoon onder huis/tuin en keuken reparaties en hiervoor ben je niet verzekerd.
De vraag is dus, klopt dit of is er een mogelijkheid om dit via de verzekering te regelen. Ik ben bang dat het mij anders best een smak geld gaat kosten.

Alleen al de monteur van Siemens (die eigenlijk niets heeft gedaan behalve geconstateerd) is al 140 euro (is dit trouwens normaal voor iemand die 15min bij je binnen is en eigenlijk niets heeft gedaan?).
Vanmiddag komt een loodgieter er naar kijken dus dan weet ik de totale schade.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-02 14:54
Ligt aan je verzekering. Bij jou dus niet, maar je zou eens je polis en voorwaarden goed kunnen doornemen.

Bij mij wordt vervolgschade van DHZ-werk wel vergoed bijvoorbeeld. Maar dat is wel een losse dekking die ik ook bewust heb afgesloten bij mijn opstal.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:54
Voor zover het nog niet het geval was begin ik nou toch wel te twijfelen aan de zelfredzaamheid van de moderne burger :P

Waarschijnlijk heb je gewoon een verstopping. Dat kun je zelf fixen en anders inderdaad gewoon het ontstoppingsbedrijf danwel de loodgieter. Dat plastic noemen we trouwens PVC :+
PVC gaat typisch niet kapot of je moet er echt lomp mee omgaan...

En natuurlijk valt onderhoud aan je huis niet onder een verzekering. Alleen als er gevolgschade is zoals waterschade dan is het typisch gedekt onder een inboedelverzekering.

Als je een eigen huis etc. hebt dan kan ik je echt aanraden enige handigheid te kweken door altijd eerst zelf te kijken en proberen. Het alternatief is dat je een relatie opbouwt met een zzp-klusjesman die je alleen laat betalen voor daadwerkelijk verricht werk tegen een gunstiger tarief. Werkt het best als je hem in eerste instantie een grote klus gunt.

[ Voor 34% gewijzigd door Rukapul op 30-11-2016 10:33 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-02 15:38
>>> WVB

Maar verzekering is een no go. Kijk eerst of het PVC gescheurd is of komt het water alleen door de opening naar buiten?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• thewizard2006
Rukapul schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:28:
Voor zover het nog niet het geval was begin ik nou toch wel te twijfelen aan de zelfredzaamheid van de moderne burger :P
Ik kan een hoop maar klussen in huis is inderdaad niet voor mij weggelegd :)
Waarschijnlijk heb je gewoon een verstopping. Dat kun je zelf fixen en anders inderdaad gewoon het ontstoppingsbedrijf danwel de loodgieter. Dat plastic noemen we trouwens PVC :+
PVC gaat typisch niet kapot of je moet er echt lomp mee omgaan...
Ik wilde juist hier niet zelf gaan lopen klootviolen omdat dan juist bedrijven gaan zeggen dat ze niets kunnen doen omdat je zelf bezig bent geweest. Heb het gewoon netjes gedaan via de BCC omdat ik dacht dat dit in de garantie zou vallen (kapotte vaatwasser) maar dit bleek het dus niet te zijn.
Nu had ik zelf de vaatwasser er uit kunnen halen maar omdat hij dus geplaatst was door de BCC was ik in de veronderstelling dat dit ook onder hun garantie etc zou vallen.
En natuurlijk valt onderhoud aan je huis niet onder een verzekering. Alleen als er gevolgschade is zoals waterschade dan is het typisch gedekt onder een inboedelverzekering.
De monteur van Siemens was anders behoorlijk stellig dat dit kon dus tja niet geschoten is altijd mis. Heb de vorige keer ook mijn bad vergoed gekregen toen deze kapot was gegaan.
Als je een eigen huis etc. hebt dan kan ik je echt aanraden enige handigheid te kweken door altijd eerst zelf te kijken en proberen. Het alternatief is dat je een relatie opbouwt met een zzp-klusjesman die je alleen laat betalen voor daadwerkelijk verricht werk tegen een gunstiger tarief. Werkt het best als je hem in eerste instantie een grote klus gunt.
Over het algemeen doe ik dat ook wel of schakel mijn pa in (die is wel handig) maar dat was nu even geen optie en had al de afspraak staan met siemens aangezien ik in de veronderstelling was dat de vaatwasser en/of aansluiting hiervan kapot was.
Señor Sjon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:35:
Kijk eerst of het PVC gescheurd is of komt het water alleen door de opening naar buiten?
Het zit nogal lastig weggestopt. Zie in eerste instantie geen scheur maar het komt net onder de vloer omhoog borrelen lijkt het. Dus de eventuele breuk zou dan zitten ergens in de vloer zeg maar. Het kan ook zijn dat dit altijd goed gaat als het water gewoon weg kan stromen maar doordat er een verstopping zit dit nu niet zo snel weg kan lopen en dan daar uit komt. Maar dat kan ik niet zien zo 123. Daar komt dan vanmiddag een loodgieter voor

[ Voor 13% gewijzigd door thewizard2006 op 30-11-2016 12:23 ]

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-02 18:24
thewizard2006 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:57:
Alleen al de monteur van Siemens (die eigenlijk niets heeft gedaan behalve geconstateerd) is al 140 euro (is dit trouwens normaal voor iemand die 15min bij je binnen is en eigenlijk niets heeft gedaan?).
Jup, wij hebben ooit een Siemens monteur laten komen omdat de wasmachine niet meer open wilde. Bleek de bevestiging van het haakje aan het open-maak-klepje/handvat te zijn afgebroken. Hij is welgeteld 11 minuten bezig geweest van binnenkomst tot vertrek, kostte ons inclusief nieuw klepje/handvat (stukje plastic van €70) rond de €200. ;w

Dat vonden wij ook aardig aan de prijs toentertijd, maar wel blij dat de wasmachine inmiddels alweer 5 jaar zonder problemen functioneert.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
thewizard2006 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:57:
Vanmiddag komt een loodgieter er naar kijken dus dan weet ik de totale schade.
Zoals ik het lees heeft BCC Siemens ingeschakeld, dus hangt het er vanaf wat jij met BCC hebt afgesproken wie / wanneer voor de kosten opdraait als het niet aan de wasmachine ligt, en dus extern is.

Het zijn inderdaad flinke bedragen, heb laatst ook gekeken naar m'n droger, die stopte er ook ineens mee. Zou minimaal 150 euro kosten, exclusief eventuele onderdelen. Na een zoektocht op internet bleek dit een 'bekend' probleem (waarschijnlijk een transistor iets te goedkoop, die doorbrand / 4 jaar meegaat. Een handige electricien was hierop ingespeeld en kon het voor 65 euro oplossen. Printplaat opgestuurd en na 3 dagen gerepareerd en al terug.
Dus ja, de monteurprijzen zijn echt asociaal hoog...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• thewizard2006
Gisteren is de loodgieter langs geweest en die constateerde dat de pvc buis was gescheurd.
Nu weet ik haast wel zeker dat dit is begonnen met de installatie van 1.5 jaar geleden door dat ze heb er hard in hebben geduwd waardoor de buis is verschoven/verbogen/beschadigd. En in de loop van de tijd is dit op de 1 of andere manier groter geworden. Natuurlijk de vraag waarom dan dit pas na 1.5 jaar gebeurd (trilling, slijtage, spanningscorrosie?)
Dit ga ik nog even met de BCC afstemmen aangezien ik wel gewoon 100 euro heb betaald voor een installatie en dan verwacht je wel enige kunde/vakmanschap.
En ook nog maar eens contact opnemen met Siemens. Telefonisch was er namelijk gecommuniceerd dat bij geen reparatie er 109 euro in rekening gebracht zou worden en niet die 140 die nu is gerekend.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ZeRoC00L schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:47:
Een handige electricien was hierop ingespeeld en kon het voor 65 euro oplossen. Printplaat opgestuurd en na 3 dagen gerepareerd en al terug.
Dus ja, de monteurprijzen zijn echt asociaal hoog...
offtopic:
Sja. Je kunt de prijs van iets dat je zelf uitbouwt en opstuurt niet zomaar vergelijken met iemand die met al z'n gereedschap (en kennis/ervaring) een uur heen in de auto en een uur terug in de auto zit, op het afgesproken tijdstip en niet ad-hoc een dag later als er ff een gaatje in de agenda is.

Sowieso: vraag altijd vooraf wat de kosten kunnen gaan zijn!

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 01-12-2016 08:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Palomar
  • Niet online
Lastig te bewijzen dit. Zeker omdat het pas 1,5 jaar na de installatie optreedt en niet direct. Het kan natuurlijk ook zijn dat je zelf een keer tegen de machine aan hebt gedrukt waardoor de aansluiting is gescheurd. Bijv. als de klep openstaat en je stoot daar tegenaan of oefent veel druk uit op de openstaande klep (waardoor de machine kantelt).

Maar je kunt het natuurlijk wel proberen te verhalen op de installateurs. Als ze met bovenstaande verklaring komen dan zou jij kunnen stellen dat ze de machine dan niet deugdelijk vast hebben gezet.

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-02 13:49
Wat ik in deze situatie zal doen is de loodgieter een rapport laten opstellen, waarin staat dat de oorzaak hiervan "waarschijnlijk" door niet correcte montage van het apparaat is. Dat daardoor de afvoer is gaan scheuren (dat dit dan 1.5 jaar geleden is zou niet uit moeten maken).

Zodra je dit hebt kan je dit aan BCC aanleveren zodat je een stuk bewijs materiaal hebt. Hiermee voorkom je een welles nietes discussie.

[ Voor 17% gewijzigd door Murrays op 01-12-2016 13:14 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:19

Barrycade

Through the...

Is je lekkage nu wel of niet gerepareerd? En is er vervolg schade? Want je bent al een aardige kostenpost aan het opbouwen.

Dus ik zou je verzekering toch inschakelen en aangeven dat de schade ontstaan is door 3den en ze het lekker uit te laten zoeken of ze bij BCC moeten zijn of niet.

Dit traject gaat je anders naast de kosten ook veel ergernis opleveren.

Barrycade is wel blij dat hij zelf een beetje handig is

• thewizard2006
Barrycade schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:22:
Is je lekkage nu wel of niet gerepareerd? En is er vervolg schade? Want je bent al een aardige kostenpost aan het opbouwen.
Gisteren is de loodgieter langs geweest en die heeft geconstateerd dat de buis gescheurd was en heeft deze vervangen. Hij heeft hier ook een wat dunnere pijp in gezet zodat alles nu wel goed past.
Kosten tot nu toe zijn dus de 140 euro van de Siemens monteur die eigenlijk niets heeft gedaan en een nog onbekend bedrag van de loodgieter die het probleem heeft opgelost. Hij was max 20min bezig dus verwacht ook weer niet de jackpot.
Dus ik zou je verzekering toch inschakelen en aangeven dat de schade ontstaan is door 3den en ze het lekker uit te laten zoeken of ze bij BCC moeten zijn of niet.
Dit is dus niet meer relevant na 1.5 jaar voor de verzekering. Ik kan eigenlijk alleen hopen op wat goodwill van de BCC. De verzekering had ik al gebeld en die waren redelijk verbaasd dat ik dit wilde verhalen op de verzekering want dit zou gewoon vallen onder huis, tuin en keuken reparaties (zelfde als je keukendeurtje kapot is ofzo). Verzekering zou wel bijv helpen als de vloer krom zou trekken enzo maar dat is niet het geval.
Dit traject gaat je anders naast de kosten ook veel ergernis opleveren.
Ik doe er morgen dus een mail uit naar de BCC waar ik hoop dat ze mij wat tegoed kunnen komen omdat het door hun installateurs hardhandig is geinstalleerd. En een mail naar Siemens. Die hadden verteld dat het 109 euro zou zijn als er geen defect zou zijn (en blijkbaar gratis als er wel een defect was....) maar dit was ineens 140euro want er kwamen nog allerlei dingen bij als "voorbereiding" "veiligheidstest" en "klein materiaal". Zo staat het ook op de factuur. Wat dit ook mogen zijn....

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

(jarig!)
thewizard2006 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:57:
[ ... ] en een nog onbekend bedrag van de loodgieter die het probleem heeft opgelost. Hij was max 20min bezig dus verwacht ook weer niet de jackpot.
Doe je het wéér :D
Vraag nou eens van te voren of tenminste voordat iedereen weer is vertrokken wat het gaat kosten!

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• thewizard2006
DeBolle schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:05:
Doe je het wéér :D
Vraag nou eens van te voren of tenminste voordat iedereen weer is vertrokken wat het gaat kosten!
Daar gingen ze niet over dat gaat via de administratie. En het was ook van te voren niet bekend wat het probleem zou zijn (verstopping, scheur, vervangen, tijd om op te lossen etc). We doen bij hetzelfde bedrijf ook ons onderhoud voor de CV ketel dus verwacht dat dit wel in orde is.
En het is nu ook weer niet zo dat ik daar kan gaan onderhandelen over de kosten lijkt me :)

• Rukapul
  • Laatst online: 13:54
Bespaar je nou teleurstellingen en vraag altijd als je belt naar het uurtarief en de minimale kosten.

Zo filter je de 'oplichters' eruit die je dubbel laten betalen zoals voorrijkosten en minimaal een uur arbeid. De rest van de kosten heb je zelf onder controle.

• thewizard2006
De loodgieter is inmiddels langs geweest en het probleem is hersteld. Schade was 38 euro. Dus dat valt harstikke mee.

Die 130 euro van Siemens zie ik dan maar als een dure les. Nog wel een klacht ingediend bij Siemens maar te horen gekregen dat ze hem niet in behandeling nemen... Blijkbaar is het daar een algemeen geaccepteerde policy om (schijn)reparaties te zien als extra inkomstenbron en niet als service naar je klanten. Voor de volgende keer dat ik een nieuw product nodig heb zeker een afweging om geen Siemens te nemen ivm deze "service". Of werkt dit zo bij alle bedrijven (Samsung, Bosch, Wirlpool etc) en leef ik in een schijn wereld :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-02 15:38
Siemens en Bosch zijn met keukenapparatuur hetzelfde. Maar ik heb daar zelf wel weer zeer goede ervaringen mee (tot 2x toe koffieapparaat gemaakt zonder kosten en met een leenmachine).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1