Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoblue
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-06-2024
Beste Allemaal,

Momenteel bezit ik een Lenovo Ideapad S510P (model 20298). Fijne laptop maar ik merk dat deze nu steeds langzamer grotere programma's opstart. Graag wil ik de HDD vervangen door een SSD. Deze Lenovo bezit zowel een HDD als een SSD, dus ik vraag mij af of ik de HDD kan vervangen door een groter SSD (250/500 gb) schijf zonder dat er iets gebeurd omdat er al een SSD schijf in zit.

De huidige HDD is 1tb en de SSd schijf is 25 gb. Ik kan weinig vinden over zo'n situatie en wat wel en niet kan, ben erg benieuwd of iemand hierover iets weet of zelf al een keer zoiets heeft gedaan.

Alvast bedankt.

Remco

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou eerst eens kijken of je expresscache wel werkt. Een 1e indikatie is de opstarttijd, die zou toch in de buurt van de 15 seconden moeten zijn.

Er is een topic een stukje terug van iemand die er ook problemen mee had, maar dan bij een Asus
playon1955 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:45:
Ik heb van begin af aan ook met een 24GB SSD die als Expresscache wordt gebruikt lopen klungelen.
Kort na aanschaf van mijn Asus N551JB-T083 laptop was ik niet bijzonder te bespreken over de boot time.
Contact gehad met Asus en conform hun advies de zaak opnieuw geinstalleerd.
Ik merkte niet veel vooruitgang en ging er vanuit dat de hoeveelheid geïntalleerde software hier debet aan was.

Even later zat het me toch niet lekker zeker na een topic van mijn kant op de 24GB SSD schijf te gaan vervangen door een "normale" full size ssd. Een boottime van 40 seconden vond men wel erg traag.
Opnieuw in het fenomeen Expresscache gedoken en kwam een heleboel goed bedoelde advieze tegen, waaronder ook een hoe je kon controleren of de Expresscache al dan niet in functie was en welk gedeelte gebruikt werd.

In de map - in mijn geval C:\program files\condusiv technologies\Expresscache\ - vanuit de prompt met administrator rechten het command: "eccmd -info" intikken. Ik werd keihard uit een droom gehaald.
Inmiddels aan de praat gekregen maar hierover bestaat geen volledig advies dat in mijn geval werkte.
Ik ben behoorlijk lang tekeer gegaan en het resultaat mag er wezen.

Boot time van de Asus N551JB is gedaald van 40 seconden naar maar liefst 16 seconden. De moeite waard om hier mee te hebben gestoeid.
Inmiddels zo veel wijzer geworden dat ik in een handomdraai de boel bij beschadiging weer aan de praat kan krijgen.

Aanpak met succes in mijn geval:

1. Download nieuwste software Expresscache; Bij Asus gedownload
2. Verwijder Expresscache bij software verwijderen;
3. Verwijder de map waarin de Expresscache software geinstalleerd staat. In mijn geval c:\program files\condusiv technologies\expresscache.
4. PC opnieuw opstarten
5. Installeer de nieuwe Expresscache software
6. Boot de PC opnieuw
7. Kijk bij services of Expresscache actief is; zo niet pas het aan dat het automatisch wordt opgestart;
8. Boot de PC opnieuw.
9. Check in de map waar de Expresscache software is geïnstallerd of de software actief is.
10 Controle door eccmd -info in de map C:\program files\condusiv technologies\expresscache in te tikken.

Succes er mee.
Maar specifiek kan je natuurlijk de HDD door een SSD vervangen. Dure grap, als ik bedenk dat je dus al een mini ssdtje hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08 01:32
Dat komt volgens mij in een heel ander daglicht te staan als je het goed aan de praat krijgt.
In een artikel over dit onderwerp is er nader onderzoek gedaan naar het fenomeen Expresscache.
In dit artikel is gebruik gemaakt van een vergelijkbaar systeem als waarover ik beschik. Mijn resultaten liggen nog iets positiever maar toch.

Windows Boot Time

u]Time to Login Login to desktop Total[/u]

OS installed on SSS [ 12 sec 5 sec =17
Maximum Cache 10 sec 6 sec =16
Enhanced Cache 11 sec 6 sec =17

Mijn Asus N551JB-CN083T met 1 TB HDD en Kingson 24GB SSD bedraagt de boot time
tot desktop 14 sec.

Ja als je als gebruiker regelmatig grote files opslaat op de disk of grote files moet inlezen dan is een volwaardige SSD schijf in het voordeel. Ik was van paln de 24 GB door een volwaardige SSD schijf te gaan vervangen, maar je zult begrijpen dat nu dat Expresscache daadwerkelijk werkt, dit niet meer aan de orde is. De gehele performance is met sprongen vooruit gegaan.
Alleen als ik zie hoeveel gebruikers problemen met dit onderwerp hebben, begrijp ik goed dat ze een andere keuze hebben gemaakt

[ Voor 35% gewijzigd door playon1955 op 30-11-2016 10:41 ]