Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
Ik zoek een?
Surroundset/Home Cinema set/soundbar met rear speakers, 5.1 gezien ik bij 7.1 het aantal speakers niet normaal kan verdelen over de kamer. De speakers komen op een breed tvmeubel (voor) en in/op een lage boekenkast (achter), dus speakers die vast zitten aan een standaard of pilaar gaan niet werken.

Wat is je budget?
€500,-
Zolang m´n vriendin niet meeleest kan wat hoger ook, wordt het een maandje later :P

Wat ik heb op moment heb
• Philips 48PUS7600
• KPN Settopbox
• Chromecast
• Media-pc
• af en toe laptop/console op hdmi

Allemaal gewoon via de speakers van de tv zelf.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek, films, series etc. De tv heeft voor een tv ¨aardige¨ speakers (ik ben geen audiofiel) maar zijn nogal vlak en zitten aan de achterkant, dus het geluid komt via een betonnen muur de kamer in.
Gezien de opbouw van de kamer is het wenselijk de achterspeakers draadloos te hebben. Subwoofer hoeft geen gigantische muur aan bastonen te genereren, ondanks het beton mag ik m´n buren best wel.
Verder zijn opties als blu-ray, netwerk, bluetooth, streamingmogelijkheden, internetfaciliteiten overbodig aangezien dit al mogelijk is via zowel de Chromecast, de smarttv, KPN Settopbox en mediapc.

Simpel gezegd: hij moet gewoon aan gaan als de tv aan gaat en het geluid weergeven bij wat er aan beeld op de tv is.

Wat heb je zelf al gevonden?
Sets:
pricewatch: Sony BDV-N7200W
• Volgens de vergelijker meer audiofilters dan de andere twee

pricewatch: Sony BDV-N5200W
• Appbediening?
• Speakers zien er wat ouderwets uit

pricewatch: Philips CSS5530
• 10% harmonische vervorming; is dit een probleem?

Bars:
pricewatch: Panasonic SC-HTB885
• HDCP 2.2 ondersteuning

pricewatch: Yamaha YSP-1600 Zwart
• Geen sub (niet per se een minpunt)

pricewatch: Samsung HW-K470
• Misschien favoriet tot nu toe, no-nonsense, met draadloze rear speakers

Welke vragen heb je hier nog over?
De tv heeft zowel HDMI ARC als SPDIF, maar wil het liefst m´n apparaten op de tv zelf aangesloten laten om de inputkeuze gemakkelijk te houden (Android TV, bediening vanaf smartphone e.d., plus als ik m´n vriendin opnieuw moet uitleggen hoe ze switcht tussen settopbox en mediapc wordt het oorlog).
Mocht het nodig zijn om alle apparaten alsnog met hdmi op de set aan te sluiten vanwaar het beeld door gaat naar de tv dan wordt 4k doorvoer wel een vereiste.

Wat ik me tijdens het schrijven hiervan afvraag: past een soundbar niet beter bij mijn behoeften dan een hele set? De Samsung HW-K470 lijkt precies te doen wat ik wil: aan bij tv aan en het geluid weergeven wat bij het getoonde beeld hoort onafhankelijk van welk apparaat het komt. Zijn er betere opties of heb ik iets over het hoofd gezien?

Insert vies grapje hier

Beste antwoord (via Blerp op 30-11-2016 09:24)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Bij een surround set zal het geluid niet per definitie uit alle kanten komen. Dit is natuurlijk afhankelijk van het audiospoor dat gespeeld wordt. Bij muziek is dit in stereo dus alleen van vooruit geluid. Daar kun je dan natuurlijk met een DSP-setting bijvoorbeeld all-channel-stereo van maken als de gekochte set dat ondersteund. Doordat het primaire gebruik tv/films/series is, ben je op de soundbar uitgekomen. Dat maakt het geheel wel wat bijzonder. Muziek dat stereo is, zou je over een surround set spelen; en films kijken zou met een soundbar mogen, waar juist de surround beleving wel iets zou toevoegen.

Ik zou je adviseren om voor jezelf de voors en tegens af te wegen en dan een keuze te maken voor de opstelling waarvoor je wil gaan.

Een subwoofer is overigens niet altijd een toevoeging bij setjes zoals de voorgestelde modellen. Vanwege de beperkte range van de satellietspeakers neemt de subwoofer meer voor zijn rekening dan eigenlijk prettig is waardoor het ding vaak overactief staat te bonken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Je hebt aangegeven dat de set ook voor muziek gebruikt gaat worden. Stel je dan van de geluidskwaliteit van alle voorgestelde opties niet té veel voor. Soundbars en setjes met satellietspeakers zullen op dat gebied niet uitblinken. Voor het gebruik bij tv, films, series of gaming zal dit wel prima zijn.

Naar mijn mening zou je voor jezelf eerste de keuze moeten maken tussen wel of geen surround-sound. Een 5.1 set of een soundbar is immers totaal iets anders dus zolang je hinkt op 2 gedachten is het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
S1NN3D schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:43:
Je hebt aangegeven dat de set ook voor muziek gebruikt gaat worden. Stel je dan van de geluidskwaliteit van alle voorgestelde opties niet té veel voor. Soundbars en setjes met satellietspeakers zullen op dat gebied niet uitblinken. Voor het gebruik bij tv, films, series of gaming zal dit wel prima zijn.
Muziek als in de zin van er staat wat aan en het klinkt beter dan de speakers van m'n laptop. Op het moment zitten er in de tv 2 speakers van 15W en het is te merken dat er wat mist aan geluid. Het klinkt niet per se zo slecht als een speakersetje van de Aldi, maar het geluid mag wel wat voller zijn.

Hierdoor was ook mijn eerste gedachte aan een surroundset, het komt daarmee vanuit meerdere kanten, heeft een subwoofer en zal altijd beter geluid produceren dan de 2x 15W van de tv. Doordat het primaire gebruik tv/films/series etc is en muziek er een beetje bij komt als alternatief op de genoemde soundbars uitgekomen.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Bij een surround set zal het geluid niet per definitie uit alle kanten komen. Dit is natuurlijk afhankelijk van het audiospoor dat gespeeld wordt. Bij muziek is dit in stereo dus alleen van vooruit geluid. Daar kun je dan natuurlijk met een DSP-setting bijvoorbeeld all-channel-stereo van maken als de gekochte set dat ondersteund. Doordat het primaire gebruik tv/films/series is, ben je op de soundbar uitgekomen. Dat maakt het geheel wel wat bijzonder. Muziek dat stereo is, zou je over een surround set spelen; en films kijken zou met een soundbar mogen, waar juist de surround beleving wel iets zou toevoegen.

Ik zou je adviseren om voor jezelf de voors en tegens af te wegen en dan een keuze te maken voor de opstelling waarvoor je wil gaan.

Een subwoofer is overigens niet altijd een toevoeging bij setjes zoals de voorgestelde modellen. Vanwege de beperkte range van de satellietspeakers neemt de subwoofer meer voor zijn rekening dan eigenlijk prettig is waardoor het ding vaak overactief staat te bonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
Thanks, ik ga denk ik ook eens wat setjes uitproberen bij bv Mediamarkt e.d., en kijken wat er beter bij m'n wensen past voor waar ik het voor gebruik :)

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Blerp schreef op woensdag 30 november 2016 @ 00:04:

pricewatch: Philips CSS5530
• 10% harmonische vervorming; is dit een probleem?
10% THD is in principe een probleem. Als in dat - volgens het boekje - alles onder de 0,1% THD goed is en daarboven hoorbaar en dus slecht (heel kort door de bocht). Een waarde van 1% zie je nog redelijk vaak voorbij komen als je zoekt naar receivers. De 10% is echt meer iets voor PC-setjes a la Logitech. De enige reden waarom men bij 10% THD het vermogen meet (dat is namelijk de link) is dat het vermogen dan hoger uit komt. En een hoger vermogen is iets waar de gemiddelde consument nu eenmaal mee weg loopt. Die letten namelijk niet op hoe het gemeten is. Hoog getalletje is goed, ook lekker kort door de bocht. Andere merken meten wellicht ook bij 10% THD maar geven dat niet op. Of ze meten met minder THD en komen dan lager uit qua vermogen. Het is een keuze hoe te meten en op te geven. Maar gelukkig mag je vermogens links laten liggen. Die 420 Watt gaat de Philips echt niet halen en al zou de set het kunnen ga je het niet gebruiken. Zelfs die 40 Watt zal al aanzienlijk qua vermogen. Waarschijnlijk is dat de waarde gemeten met < 0,1% THD. Zie daarom ook de reden. Als producent plak je liever "420 Watt!!!" op de doos dan "40 Watt..".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1