Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi problemen

Pagina: 1
Acties:

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:41
Beste Tweakers,

Ik krijg het maar niet voor elkaar om de wifi verbinding thuis stabiel en constant te krijgen.

Wat heb ik:
Een TC7200.U van Ziggo met daar achter 1 Linksys EA6500.
De Wifi staat uit van Ziggo omdat deze ook al heel slecht waren.
Ziggo 150mbps

Wat is het probleem:
De Linksys router staat op de begaande grond in de woonkamer, de 5GHz werkt perfect alleen de 2,4GHz is heel slecht. Op een afstand van 1 meter behaal ik hier maar 10 mbps mee via de wifi. Dit zou natuurlijk veel meer moeten kunnen zijn. Een verdieping hoger behaal ik nog maar 2/4 mbps en valt hij soms gewoon weg. Er zijn ook bepaalde momenten dat ik boven wel weer de 25mbps haal maar dit gebeurt niet vaak.

Wat heb ik zelf al geprobeerd :
Ik heb de kanalen al meerdere keren veranderd en gekeken welke het beste waren in de buurt geen succes.
Ook heb ik zitten spelen met de instellingen van de router ook zonder succes...
Met meerdere devices de snelheid gemeten met speedtest.net

Zouden jullie mij verder kunnen helpen? Staan mijn instellingen goed? Zit ik op het juiste kanaal?
Sorry als er info mis, wijs me erop en ik voeg het toe bedankt!
Wifi Channel Analyzer
Linksys instellingen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je instellingen staan goed. Belangrijkste is 20MHz (niet 40MHz). Verder heb je meerdere kanalen geprobeerd en dat helpt niets, maar 5GHz doet het prima. Bovendien deed een andere AP (in de TC7200 modem/router/AP) het ook niet goed, dus je EA6500 is niet het probleem.

Dan blijft er eigenlijk maar een conclusie: de 2.4GHz is bij jou in huis zo vervuild (door andere WiFi-netwerken of non-WiFi apparaten in de 2.4GHz ISM-band) dat het onbruikbaar is. Als je zelf dingen hebt die in die band zenden kun je evt ervoor kiezen die apparaten uit te zetten of te vervangen door dingen die de boel niet zo vervuilen, maar als je dat niet wilt/kunt of als het komt van de buren, dan gaat dat niet. Enige optie is om alles naar 5GHz te migreren.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 30-11-2016 00:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:41
dion_b schreef op woensdag 30 november 2016 @ 00:34:
Je instellingen staan goed. Belangrijkste is 20MHz (niet 40MHz). Verder heb je meerdere kanalen geprobeerd en dat helpt niets, maar 5GHz doet het prima. Bovendien deed een andere AP (in de TC7200 modem/router/AP) het ook niet goed, dus je EA6500 is niet het probleem.

Dan blijft er eigenlijk maar een conclusie: de 2.4GHz is bij jou in huis zo vervuild (door andere WiFi-netwerken of non-WiFi apparaten in de 2.4GHz ISM-band) dat het onbruikbaar is. Als je zelf dingen hebt die in die band zenden kun je evt ervoor kiezen die apparaten uit te zetten of te vervangen door dingen die de boel niet zo vervuilen, maar als je dat niet wilt/kunt of als het komt van de buren, dan gaat dat niet. Enige optie is om alles naar 5GHz te migreren.
Bedankt voor uw reactie, het is volgensmij wel ooit beter geweest. Ook is regelmatig up sneller dan down..

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat kan. Ooit was het sneller/beter.
Steeds meer mensen die draadloze apparatuur kopen. Niet alleen WiFi, maar draadloze keyboards en muizen op 2.4Ghz, afstandsbedieningen die werken in elke richting (c.q. modellen die niet met infrarood werken), Bluetooth op elke telefoon is ook 2.4Ghz, draadloze beveiligingscamera's, draadloze deurbellen (evt met videofunctie), draadloze babyfoons, etc etc.
Allemaal 2.4Ghz.

Die zie je niet terug komen in een WiFi scan, want ze sturen geen WiFi signalen, maar al die signalen zijn wel gedragen op de 2.4Ghz frequentie.

En 5Ghz, ja da's voorlopig nog leuk.
Moet wel al je apparatuur 5Ghz zijn. Niet alleen je router/accesspoint, maar ook je laptop(s), telefoon(s), tablet(s), etc. WiFi is het enige wat daar momenteel op zit, dus ook minder verstoring.
Uiteraard is dat slechts leuk tot iedereen over is naar 5Ghz en je dezelfde verstoring krijgt. Maar dat zal allicht nog een paar jaartjes gaan duren.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 30-11-2016 09:28 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-11 22:19

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Wifi uitzetten op die brakke consumenten dingen en een Ubiquiti UAP-AC-Lite of UAP-AC-LR kopen.

Per etage er een hangen en opgelost zijn alle wifi problemen.

Ik heb thuis maanden lopen kloten met andere wifi-routers ed.
1 router geeft geen dekking in het hele huis (meerdere etages).
Meerdere routers geeft t probleem dat je naast een wifi-wouter staat en toch heel erg slecht ontvangst heb, omdat een andere router het signaal nog heeft.

Met die Ubiquiti dingen weten de AP's van elkaar en wordt je altijd naar het sterkste signaal gestuurd.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt inderdaad op een stoorzender in de buurt. Enige wat je dan nog kan doen en waar je zelf invloed op hebt is kijken of je zelf apparaten hebt die storen en deze tijdelijk uitzetten. Twee posts hierboven zijn al een aantal genoemd. Het schijnt dat Sonos-producten ook wel eens problemen met wifi-performance kunnen veroorzaken, dus als je die hebt ook even uitzetten. Ook sommige adapters/transformators of slecht afgeschermde elektrische apparaten kunnen dit veroorzaken, dus allemaal even stekker eruit trekken.

Helpt dat allemaal niet dan kan het natuurlijk ook een buurman zijn die de 2,4GHz band voltrekt. Als het echt zo erg is als je beschrijft (10mbps op 1 meter afstand) dan zou ik eens kijken of je dit kunt laten onderzoeken door Agentschap Telecom oid. Met teveel vermogen uitzenden is nl. niet toegestaan.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
HellStorm666 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:26:
Wifi uitzetten op die brakke consumenten dingen en een Ubiquiti UAP-AC-Lite of UAP-AC-LR kopen.

Meerdere routers geeft t probleem dat je naast een wifi-wouter staat en toch heel erg slecht ontvangst heb, omdat een andere router het signaal nog heeft.

Met die Ubiquiti dingen weten de AP's van elkaar en wordt je altijd naar het sterkste signaal gestuurd.
Ben toch vrij zeker dat meerdere routers jouw wifi problemen niet hebben opgelost ;)
Meerdere AP's kunnen wel hebben geholpen, maar meer routers doet weinig positiefs aan je wifi.
Maar inderdaad Ubiquiti is een prijzige maar wel goede oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 30-11-2016 09:54 ]

Fixing things to the breaking point...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

McKaamos schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:26:
...
Uiteraard is dat slechts leuk tot iedereen over is naar 5Ghz en je dezelfde verstoring krijgt. Maar dat zal allicht nog een paar jaartjes gaan duren.
Dat valt wel mee. 5 GHz dringt nauwelijks door muren heen. Niet alleen beton, maar ook een eenvoudig gipswandje is al een ernstige belemmering voor 5 GHz. Ik zie van m'n buren alleen de 2,4 GHz ssid's, terwijl die allemaal ziggo hebben, dus ook een 5 GHz wifi.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Brahiewahiewa schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:18:
[...]

Dat valt wel mee. 5 GHz dringt nauwelijks door muren heen. Niet alleen beton, maar ook een eenvoudig gipswandje is al een ernstige belemmering voor 5 GHz. Ik zie van m'n buren alleen de 2,4 GHz ssid's, terwijl die allemaal ziggo hebben, dus ook een 5 GHz wifi.
Dat klopt, maar je krijgt zelf natuurlijk ook meer 5Ghz spullen in huis als dat makkelijk verkrijgbaar wordt in andere apparaten dan alleen voor WiFi.
Uiteraard is dat wel makkelijker te diagnostiseren en eventueel aan te pakken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Precies. Op dit moment is het schering en inslag in binnensteden, studentenhuizen en andere plekken met veel mensen en weinig kooi van Faraday dat 2.4GHz onbruikbaar is. 5GHz is in verreweg de meeste van die locaties nog prima bruikbaar.

Zal dat eeuwig zo zijn? Vast niet. Maar voor nu is het een prima oplossing en de enige practische om het draadloos te houden.

Pro-tip om de oplossing langer bruikbaar te houden: zorg dat je AP('s) DFS ondersteunen en dus alle 19 5GHz-kanalen mogen gebruiken en niet alleen de eerste vier (zoals >95% van consumentenmeuk :X ).

Je ziet de vier non-DFS kanalen op drukke plekken inderdaad aardig vol lopen, terwijl de DFS-kanalen vrijwel overal nog ongerept zijn. Ik weet niet hoe het met die EA6500 zit, maar de TC7200 kan in 5GHz alle kanalen gebruiken, ook de 15 DFS kanalen dus.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

HellStorm666 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:26:

Hier geeft 1 router van Synology, netjes centraal in huis geplaatst op 1e etage, gewoon volle mep in mijn betonnen bunker. Geen centje pijn. ;)
Pagina: 1