Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS bereiken dmv PPTP

Pagina: 1
Acties:

• dustyrick
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:49
Beste,

Ik probeer al een paar dagen om een VPN verbinding in te stellen op zowel een laptop als een NAS.
Het doel is om via de VPN verbinding bestanden te kunnen zien op de nas wanneer ik niet verbonden ben met het netwerk waar de NAS fysiek aanwezig is.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
- PPTP client instellen op de NAS
Via een HMA account een PPTP client verbinding opzetten in de NAS. Dit lijkt te werken, want wanneer deze verbinding ingesteld en actief is kan ik via het externe IP adres van de NAS de NAS bereiken.

- PPTP client instellen in windows 10 op de laptop
Hierna heb ik de PPTP client verbinding in windows 10 opgezet en ingelogd met hetzelfde VPN account van HMA als op de NAS. Ook dit lijkt te werken, want ik kan hierna gewoon internetten met de laptop en de NAS bereiken via het EXTERNE IP adres.

Echter...
wanneer beide apparaten verbonden zijn met het VPN netwerk, kan ik niet de NAS bereiken via de laptop zoals ik dat normaal thuis kan (192.168.X.X) via de browser.. ? Uiteraard gebruikt ik nu het IP adres van het VPN netwerk. Het lijkt dus alsof ze niet in hetzelfde 'VPN netwerk' zitten terwijl ik zie dat ze dit wel zijn. Ze zitten beide bijvoorbeeld op 10.10.0.X

Ik zou niet weten wat ik verkeerd doe.. 8)7

Verwijderd

Deze vraag gaat in de kern niet over opslagtechnologie, maar over netwerktechnologie. Dus bij deze: Move OT->NT

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
PPTP moet je niet meer willen gebruiken anno 2016. Is zo lek als een mandje.
Heeft je NAS (wat voor model praten we over eigenlijk?) geen OpenVPN?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tenzij je heel speciale afspraken hebt gemaakt met HMA, denk ik niet dat zij 'hun kant' van de verbinding aan elkaar knopen. De beide devices hebben een private pijp naar het internet, niet naar elkaar.
Het lijkt dus alsof ze niet in hetzelfde 'VPN netwerk' zitten terwijl ik zie dat ze dit wel zijn. Ze zitten beide bijvoorbeeld op 10.10.0.X
Heel de 10.0.0.0/8 range is een private range, net als 192.168.0.0/16. Dus dat je beide devices een adres in die range hebben, zegt net zoveel als dat jij en ik allebei een adres in de 192.168.0.0/16 range hebben.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat Mijzelf zegt.
2 VPN accounts bij 1 provider tunnelen niet met elkaar tenzij dat heel specifiek instelbaar is of aangegeven is. Normaliter is het daar niet voor geschikt.
Wat betreft de IP ranges, idem. Die ranges worden duizenden malen gebruikt en zijn non-routable. Dat je IP adressen in dezelfde range hebt, betekent dus niet dat je in hetzelfde netwerk zit.
En hell, al zat je in hetzelfde netwerk, dan is het alsnog mogelijk om elk IP afzonderlijk te isoleren zodat ze niet onderling kunnen praten.

Wat je wil is een eigen VPN server. Die parkeer je thuis neer en gaat remote met een laptop/mobieltje ergens zitten en legt connectie met jouw eigen VPN server. Deze tunnelt jou dan naar je eigen interne LAN zodat je bij de NAS kan komen.

En verder: PPTP is echt antiek en super onveilig. Advies om dat niet te gebruiken.
Als je een makkelijk te gebruiken VPN server wil, probeer dan eens SoftEther VPN Server.
Die vreet nagenoeg elk groot/bekend protocol (L2TP+IPSec, OpenVPN, MS-SSTP, en hun eigen protocol, plus nog wel wat meer) en heeft een lekker simpele GUI om je instelwerk mee te doen.
Dus je kan er ook nagenoeg elk VPN-ondersteunend apparaat op aansluiten wegens de brede protocolsupport, zonder dat je daar apparte client software voor nodig hebt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat je moet doen is op je NAS een PPTP of OPEN vpn server instellen in je router de juiste poorten forwarden naar je NAS en je laptop als client instellen. HMA heb je dus NIET nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11 23:33
Inderdaad PPTP is onveilig (plain text passwords). Kies voor L2TP/IPSEC of OPENVPN.
Zoals ik het lees is de laptop de VPN-client en de NAS de VPN-server. Zo zou je het ook moeten confgureren. Hou er rekening mee dat windows niet lekker wil connecten met een VPN-server achter NAT bij L2TP.

http://www.rebelpeon.com/synology-l2tpipsec-vpn/

Persoonlijk zou ik voor OPENVPN gaan. Ietwat complex om te configureren, maar als het loopt, heb je een veilige VPN naar je NAS.
Pagina: 1