Advies: Samsung UE40J6240 of Sony Bravia KDL40W705C?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakmans
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-07 21:55
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn versleten televisie en kan jullie advies goed gebruiken bij de keuze van een nieuw toestel. Ik twijfel momenteel tussen een Samsung UE40J6240 en een Sony Bravia KDL40W705C.

De woonkamer waar hij komt te staan is niet gigantisch, dus ik heb geen behoefte aan een 50"-monster. Omdat 40" ruimschoots voldoende is, lijkt het me op dit moment ook weinig zinvol om in 4K of HDR te investeren. Het geld dat zo wordt uitgespaard, kan dan weer naar leuke randapparatuur. Naast het dagelijkse tv-kijken, films en series zal de televisie ook gebruikt wordt om af en toe een potje te gamen (PS3, WiiU).

Beide tv's hebben gelijkaardige specificaties, behalve dat de ene 50Hz en de andere 100Hz aankan. Als ik de posts op dit forum mag geloven, is dat een doorslaggevend argument. Wat me opviel is het driedubbele stroomverbruik. Komt dit door het 100Hz-paneel of zou het een foutje zijn?

Ook vroeg ik me af of de kleuren op beide toestellen even goed kunnen worden weergegeven? Het is een persoonlijke ervaring, maar mijn oude Sony Bravia had opmerkelijk betere kleuren dan het (even oude) Samsung-toestel van een vriend. Beide tv's stonden vroeger eens naast elkaar tijdens een game-weekendje met vrienden, en dat verschil is me altijd bijgebleven. Technologie staat echter niet stil en vandaag is dat verschil in kleurweergave misschien verwaarloosbaar?

Onderaan in dit bericht heb ik de voornaamste specificaties van beide tv's opgelijst. Beide toestellen zijn in winkels in de buurt te koop voor ongeveer 410 euro, de prijs is dus niets om rekening mee te houden. Mocht er echter voor een paar tientjes meer of minder een betere keuze zijn, sta ik open voor jullie suggesties.

Alvast bedankt voor jullie tips en advies.

Verschillen op een rijtjeSony Bravia KDL40W705CSamsung UE40J6240
#Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumb/2000751746.jpegAfbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumb/2001239161.jpeg
Scherm / paneel / resolutie40" LCD, 1920x108040" LCD, 1920x1080
Refresh rate50Hz100Hz
Geoptim. refresh rate200Hz800Hz
Dimming-Local dimming
BacklightEdge-litEdge-lit
Frontspeakervermogen (RMS)5W10W
Stroomverbruik / Stand-by44W / 0,5W123W / 0.3W
Eerste prijsvermeldingdinsdag 21 april 2015woensdag 21 september 2016
PricewatchSony Bravia KDL-40W705C ZwartSamsung UE40J6240 Zwart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Een 43 inch is nog altijd geen 50 inch monster, en daar is ook Sony te kirjgen, de 809c 43 inch is bij Hifi Corner te krijgen, ok staat daar als de 805c, ja die is niet een paar tientjes meer, maar 140 meer. Vind ik het waard, jazeker 100Hz en mooier beeld plus afwerking, en je vraagt om advies nou dan krijg je het.

edit: pech maar de 809c is nu 650 bij hen, helaas. Je kan nog wel naar de 43W755c kijken voor 590 bij plasma-discounter.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjah op 29-11-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Het verbruik van de Samsung klopt niet, kijk maar in de specs van het A+ label:
http://www.samsung.com/co...240AWXXN_Productfiche.pdf

Verder maakt het weinig uit. Ik zou wel voor 100hz gaan. De 755c of 805c zijn een stuk duurder, maar zien er wat strakker uit dan de Samsung TV. Ik heb zelf een J6200 gehaald ipv een 755C om de prijs.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakmans
650 of 700 euro in plaats van 410 euro is ruim de helft duurder. Ik zal dan maar voor de Samsung UE40J6240 kiezen, gezien 100Hz toch een meerwaarde lijkt.

Bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gica1969
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-03 09:08
Daar komt bij dat het smart gedeelte van een Samsung aanmerkelijk beter functioneert dan dat van een Sony. (mijn ervaring althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsca777
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
Misschien zijn de Sony W75x en W80x - reeksen ook wel interessant om te bekijken? Hier en daar nog beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 23:29
Ik heb sinds kort de UE50J6240. Het beeld en contrast zijn super, heerlijk scherp en mooie kleuren. Ook het geluid is behoorlijk voor zo'n smalle tv.
Enige minpunt dat ik heb ondervonden is de clouding die soms optreedt bij donkere beelden. Als de tv uitstaat spiegelt hij wel behoorlijk, maar als hij aanstaat heb je daar geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakmans
Bedankt voor de aanvullingen, allemaal. Het is de Samsung geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick81
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:22
En bevalt de TV? Zit er ook over na te denken deze aan te schaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakmans
Erick81 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:01:
En bevalt de TV? Zit er ook over na te denken deze aan te schaffen.
Ik heb de tv nog maar een dag in huis en dus nog niet alles uitgebreid kunnen testen, maar ik ben wel tevreden over de keuze. Het beeld is scherp, helder en contrastrijk. Wat hierboven werd aangehaald over een spiegelend oppervlak klopt wel. Zelf heb ik daar weinig last van, maar ik kan me voorstellen dat het overdag in een kamer met veel (grote) ramen misschien wat storend kan zijn.

Sowieso een goede prijs-kwaliteitsverhouding. De tv kost momenteel 419 euro bij Media Markt, Bol en Coolblue - ik zou de laatste adviseren vanwege de goede service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erick81
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:22
Bedankt! Vanavond maar bij Coolblue bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUBWiSE
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:47

DUBWiSE

Feeling irie

Ook ik zit al een tijdje naar de Samsung UE40J6240 te kijken, maar ik las dat hij ten onrechte als 100 Hz wordt aangeprezen op sommige websites. In de Pricewatch staat hij ondertussen ook als 50 Hz aangemerkt. Is er een eigenaar van het toestel die hier uitsluitsel over kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakmans
DUBWiSE schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:51:
Ook ik zit al een tijdje naar de Samsung UE40J6240 te kijken, maar ik las dat hij ten onrechte als 100 Hz wordt aangeprezen op sommige websites. In de Pricewatch staat hij ondertussen ook als 50 Hz aangemerkt. Is er een eigenaar van het toestel die hier uitsluitsel over kan geven?
Klopt, ondertussen is gebleken dat dit model ten onrechte geadverteerd werd met een 100Hz-paneel. Ik had toen contact opgenomen met de winkel, maar niemand van de zogenaamde experts wist het. Uiteindelijk werd de vraag doorgespeeld aan de leverancier en die kon niet bevestigen dat er een 100Hz-paneel in zat - iets wat de foto's in dat andere topic al lieten uitschijnen.

Die Samsung was wel een goede tv waar ik weinig op kon aanmerken, maar als je een 100Hz-model gewoon bent, zie je het verschil misschien. Zelf had ik daarvoor een erg oude tv en was ik sowieso onder de indruk van de kwaliteit voor die prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUBWiSE
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:47

DUBWiSE

Feeling irie

Thanks voor de info, interessant topic!!
Pagina: 1