Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:58
Dit is iets waar ik al een tijdje over aan het nadenken ben, maar wat zijn de mogelijkheden om zich om te scholen van developer naar analist.

Even de situatie schetsen:
Ik werk al 6 jaar als java developer, altijd in de consultancy. Nu merk ik het laatste jaar dat ik het meer en meer moeilijk krijg om me hiervoor op te laden (voor deze job). begrijp me niet verkeerd, ik krijg op m'n werk alle kansen, heb mogelijkheden om cursussen te doen en heb een manager (zowel directe manager als die van het consultancybedrijf) die naar me luistert.

Ik merk gewoon dat ik het lastiger en lastiger heb om bij te benen. En dat ik er vooral eigenlijk de tijd en moeite niet in wil steken die zou moeten om mee te blijven: savonds leren, artikels lezen,... Het interesseert me ook gewoon heel wat minder als vroeger.

Maarja, ik moet toch nog minstens 35 jaar werken en we moeten dus wat. Ik denk dat er meer een rol voor mij is weggelegd als analist/scrum master/product owner/... dat soort zaken. Ik heb wel gemerkt dat ik hier relatief aanleg voor heb. Nu is dit een case dat ik binnenkort aan m'n directe manager ga voorleggen en ga hier samen over overleggen en ik vroeg me af of er mensen zijn die een duwtje kunnen geven in de juiste richting? Zijn er bepaalde cursussen oid die hiervoor bevorderlijk zijn?

Wat ik zelf al in het achterhoofd heb om te volgen/halen is Scrum Master. Zeker aangezien dit nog de meest directe link is tussen het puur developen en de achterliggende zaken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De vraag is denk ik wat jij ziet / denkt dat een analyst zou moeten doen. Die zit echt niet de hele dag te analyseren ;) En bovendien is een dergelijke rol bij diverse werkgevers anders. Wat zou je zelf willen ? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
The Eagle schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:56:
De vraag is denk ik wat jij ziet / denkt dat een analyst zou moeten doen. Die zit echt niet de hele dag te analyseren ;) En bovendien is een dergelijke rol bij diverse werkgevers anders. Wat zou je zelf willen ? :)
Ik weet dat hij niet de hele dag zit te analyseren, ik heb ondertussen ook al genoeg verschillende types gezien om te weten dat het niet 1 specifieke job is.

Daarmee de vraag om wat ervaringen/tips van mensen die het momenteel zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:47
Tarkin schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:50:
analist/scrum master/product owner/... dat soort zaken
Dat zijn nogal 3 compleet verschillende paden ook. Wil je je nu richting analist, scrum master of product owner ontwikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, iig voor scrum master en product owner zijn cursussen en zelfs certificeringen te vinden. De analyst vind ik een wat algemeen begreep en weet daardoor dus ook niet zozeer of dat daar certificeringen voor zijn, maar het is natuurlijk ook afhankelijk van de richting die je zelf op wilt, aangezien alle drie daarin best verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:24
scrappy.doo schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:40:
[...]
Dat zijn nogal 3 compleet verschillende paden ook. Wil je je nu richting analist, scrum master of product owner ontwikkelen?
Niet echt toch? Bij ons werken meerdere scrum teams, waarbij de rol van scrum master vaak vervuld wordt door een analist/ontwerper. Een fulltime functie is het vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
scrappy.doo schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:40:
[...]

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:18:
[...]

Niet echt toch? Bij ons werken meerdere scrum teams, waarbij de rol van scrum master vaak vervuld wordt door een analist/ontwerper. Een fulltime functie is het vaak niet.
Dat is inderdaad ook een beetje mijn impressie.
Momenteel werk ik met analisten die quasi full-time analyses uitvoeren. Af en toe wat testen en dat is het zowat. Op m'n vorig werk waren het 50-50 analist en scrummaster jobs.

Daarom dat ik in die richting aan het zoeken ben omdat ik denk dat het nogal met elkaar verweven is soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:47
Het klopt dat Scrum Master vaak geen fulltime functie is (tenzij je meerdere teams ondersteund), maar als je je graag richting Scrum Master zou willen ontwikkelen dan kan dat dus ook prima naast je huidige development werk. Een developer kan immers ook prima de rol van Scrum Master op zich nemen.

Dat is dus iets anders dan dat je zegt dat je graag analist wil worden, wat wel een fulltime functie kan zijn.

Product Owner is dan juist weer de andere kant van het spectrum. PO en developer/analist zou nooit 1 functie moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 07:16
Je kunt sowieso PSM overwegen. Kost weinig en je hebt snel een erkend certificaat. Maar dan kun je aan de slag als Scrum Master en zoals al eerder geschreven, is dat geen fulltime baan. Als je echt een andere kant op wil dan ontwikkelen, dan is het misschien verstandig om meer dan alleen certificaten te overwegen. Bijvoorbeeld HBO Business IT & Management. Je blijft in de analyserende hoek, namelijk bedrijfsanalyse, maar je houdt een link met IT.

[ Voor 3% gewijzigd door Wodanford op 30-11-2016 11:46 ]

Firefox · Kubuntu · LibreOffice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fionzo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 11:23
Informatie analist en scrum master zijn prima te combineren. Bij mijn werkgever is scrum master een rol die iedereen in een scrum team kan hebben en geen fulltime functie. Product owner is dan weer een geheel andere tak van sport, de PO gaat over de prioriteit van de items op de backlog en is meer bezig met afstemmen met zijn business en andere PO's en minder met inhoudelijke zaken.

Als je analist wil worden is het handig om je bijvoorbeeld te certificeren in requirements engineering (IREB) of UML. Al zeggen certificaten lang niet alles :-)
Pagina: 1