Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 22:50
Hi allen,

Begin 2017 moet ik beginnen met aflossen van mijn studieschuld. Nu heb ik onlangs een brief van DUO ontvangen waarin staat dat ik kan kiezen tussen de terugbetalingsregeling voor 2012 of na 2012. Op de website is vrij duidelijk uitgelegd welke voorwaarden er gelden voor beide regelingen, zie link:

https://duo.nl/particulie...naar-de-nieuwe-regels.jsp

Echter zijn deze regelingen vooral geschetst voor afgestudeerden die woonachtig zijn in Nederland, ik daarentegen ben inmiddels anderhalf jaar woonachtig in Zwisterland. Zoals iedereen wel weet liggen de salarissen vele malen hogen dan in Nederland, desalniettemin de kosten ook. Nu vraag ik mij af bij welke regeling ik het beste af ben of het meest flexibel voor mij is. Enerzijds omdat ik graag wil bepalen welk bedrag ik wanneer aflos, anderzijds vanwege een mogelijke verandering in werkomstandigheden.

Heeft een van jullie een soortgelijke keuze moeten maken, zo ja wat heb jij gekozen en waarom?
En hoe werd bij jullie de draagkracht bepaald?

Alvast dank voor de feedback.

Mvg Paul

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 20:48
Ik heb gekozen voor de regels van na 2012, de draagkrachtmeting komt daar op ongeveer de helft van het maandelijkse bedrag uit ten opzichte van de meting van voor 2012. Nadeel zit hem volgens mij voornamelijk in het meenemen van het inkomen van een eventuele partner bij de bepaling van de hoogte van het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:01

Saven

Administrator

Xqlusive schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:55:
Ik heb gekozen voor de regels van na 2012, de draagkrachtmeting komt daar op ongeveer de helft van het maandelijkse bedrag uit ten opzichte van de meting van voor 2012. Nadeel zit hem volgens mij voornamelijk in het meenemen van het inkomen van een eventuele partner bij de bepaling van de hoogte van het bedrag.
Maar een partner heb je alleen als het 'officieel' op papier staat. Zal voor velen niet opgaan in de eerste paar jaar na hun studie (wanneer ze moeten beginnen met terugbetalen).

Het hangt dus vooral af van de grootte van je schuld. Gaat het maar om een paar duizend euro dan is het dus totaal niet boeiend wat je kiest, dat kun je bij wijze van spreke in een jaar aflossen en dan ben je er meteen van af.

Het is overigens een soort diehoek waarbij alles 1 pluspunt heeft, maar geen een is op alle vlakken het beste. Welke het beste bij je past kun je alleen zelf bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saven schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:00:
Maar een partner heb je alleen als het 'officieel' op papier staat. Zal voor velen niet opgaan in de eerste paar jaar na hun studie (wanneer ze moeten beginnen met terugbetalen).
Is samenwonen niet al genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Waarom zou je niet voor de aflossing van voor 2012 kiezen? Deze heeft het minste eisen en meer aflossen mag altijd. Als jij morgen besluit in 1x het volledige bedrag af te lossen dan kan dat kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Deveon schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:05:
Waarom zou je niet voor de aflossing van voor 2012 kiezen? Deze heeft het minste eisen en meer aflossen mag altijd. Als jij morgen besluit in 1x het volledige bedrag af te lossen dan kan dat kosteloos.
Dat kan sowieso.

Je moet kijken wat je ongeveer gaat afbetalen per maand, stel je hebt een hoge studieschuld van €50.000,-
Om dat in 15jaar (180 maanden) af te lossen betaal je per maand ~€275
Rente er nog bovenop en je komt op ~€300,-

Nu kun je wel een draagkracht hebben van €1000,- bij de oude en €500 bij de nieuwe, maar je hoeft nooit meer dan die €300 te betalen.
Dus het verschilin draagkracht regeling is alleen relevant als je een hoge schuld hebt en een laag inkomen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:02:
[...]

Is samenwonen niet al genoeg?
Het inkomen wordt voor zover ik weet opgevraagd bij de Belastingdienst, dus als je fiscaal geen partner bent (dus niet getrouwd of samenlevingscontract) wordt het inkomen niet meegenomen.

Let wel, dit is iets anders dan je 'toeslagpartner' voor de huur- of zorgtoeslag, daarvoor gelden andere voorwaarden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmylicious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-09 21:43
De oude regeling telt zwaarder mee voor de berekening van je maximale hypotheekbedrag. Mocht je dus, voordat je alles hebt afbetaald, een huis in Nederland willen kopen met Nederlandse hypotheek, dan hakt de nieuwe regeling er minder hard in.
Pagina: 1