Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11-2016
Mijn vraag
Gistermiddag wilde ik mijn pc opstarten dus ik deed hem gewoon aan, maar na het Windows 10 laadscherm met de ronddraaiende bolletjes (ten teken van laden) Blijf mijn scherm grijs/zwart. Hoe los ik dit op zonder de hele harde schijf te formatteren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
I5-4660 ddr3, 8GB RAM, GTX970, Windows 10
merk pc: Coolermaster
geen idee of dat iets uitmaakt maar waarschijnlijk niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Ik heb eerst opnieuw opgestart, vervolgens windows herstel geprobeerd of iets dergelijks en ik heb de pc opengemaakt en hem schoongemaakt. Niets hielp echter.
Ook heb ik geprobeerd om Windows in veilige modus op te starten, maar ik las dat dat bij Windows 10 niet langer met F8 gaat, dus ik heb geen idee hoe ik dat dan wel doe.

Ik kom wel in Bios4, weet niet of ik daar iets aan heb.

Beste antwoord (via FalconLover op 29-11-2016 18:24)

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik had laatst exact hetzelfde probleem, tot 2x toe.

Oorzaak (denk ik) was dat ik de computer afsloot door een x-aantal seconden de powerknop (fysiek) in te drukken ipv. via "start - turn of".

Nadat ik via een W10 USB-stick (gewoon de "officiële" installatie-stick) was opgestart (BIOS - choose boot medium - USB) heb ik via die stick gekozen voor "repair startup issues".

W10 zelf zei dat er geen issues waren aangetroffen, maar nadat ik even de stroom er af haalde en nog een keer probeerde op te staren (via de SSD, dus niet USB) - startte hij gewoon door (één keer direct, andere keer nadat ik een melding kreeg dat ik "de vorige keer" problemen had met opstarten).

Dus wellicht helpt dat... gewoon die stick er in en even checken of je issues vindt.

En anders indd. de Safe Mode proberen... die lost automagisch veel op :p

- edit - overigens leek het systeem wel iets te doen, tijdens het opstarten / zwarte scherm;

Er was (onregelmatige) activiteit op de SSD, maar zelfs na een uur wachten bleef dat aan, zonder dat er iets gebeurde... dus toen heb ik maar eens die repair-stick gedraaid :)

[ Voor 14% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 29-11-2016 17:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ?

Geen idee of jij een UEFI-enabled BIOS hebt maar je kan mogelijk SHIFT+F8 proberen voor Safe Mode. En ga ook even op zoek naar de commandline-opties voor BCDEDIT zodat je (mogelijk) de opstartopties voor Windows alsnog / later kan aanpassen naar wens.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
MAX3400 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:28:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ?

Geen idee of jij een UEFI-enabled BIOS hebt maar je kan mogelijk SHIFT+F8 proberen voor Safe Mode. En ga ook even op zoek naar de commandline-opties voor BCDEDIT zodat je (mogelijk) de opstartopties voor Windows alsnog / later kan aanpassen naar wens.
Heb F8 + Shift geprobeerd maar werkte niet. Moet ik daarvoor in de Bios4 zijn of...?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online

Oorzaak (denk ik) was dat ik de computer afsloot door een x-aantal seconden de powerknop (fysiek) in te drukken ipv. via "start - turn of".

Nadat ik via een W10 USB-stick (gewoon de "officiële" installatie-stick) was opgestart (BIOS - choose boot medium - USB) heb ik via die stick gekozen voor "repair startup issues".

W10 zelf zei dat er geen issues waren aangetroffen, maar nadat ik even de stroom er af haalde en nog een keer probeerde op te staren (via de SSD, dus niet USB) - startte hij gewoon door (één keer direct, andere keer nadat ik een melding kreeg dat ik "de vorige keer" problemen had met opstarten).

Dus wellicht helpt dat... gewoon die stick er in en even checken of je issues vindt.

- edit - overigens leek het systeem wel iets te doen, tijdens het opstarten / zwarte scherm;

Er was (onregelmatige) activiteit op de SSD, maar zelfs na een uur wachten bleef dat aan, zonder dat er iets gebeurde... dus toen heb ik maar eens die repair-stick gedraaid :)

[ Voor 14% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 29-11-2016 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
Oke
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:45:

Oke! Dit wilden we al proberen, ik wist alleen niet dat dit via Bios4 moest. Hoe doe je dat precies via Bios4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:45:

Ja inderdaad, de pc lijkt gewoon normaal te runnen maar er is gewoon grijs/zwart beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
FalconLover schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:50:
Oke
[...]

Oke! Dit wilden we al proberen, ik wist alleen niet dat dit via Bios4 moest. Hoe doe je dat precies via Bios4?
Ik ben niet zo'n hardware-persoon, dus geen idee hoe dat per moederbord / chip-set zit...

Tijdens het opstarten (nog voor Windows inkomt) zie je echter op je scherm (als je fast boot niet hebt aanstaan...) een melding over de te gebruiken toetsenbord-combinatie.

Bij mij is het F11 voor BIOS en ESC om direct te kunnen kiezen of je van stick of SSD wil booten...

Als dat scherm te snel voorbij vliegt, kan je trouwens op PAUSE drukken :) dan stopt het proces en kan je rustig lezen wat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06
Wel vaker gehad met Windows 10 op 2 verschillende systemen, er werden bij mij iets van updates uitgevoerd. In beide gevallen heb ik ze aan laten staan en na een fiks aantal minuten had ik prompt mijn inlog scherm weer. en kon ik de laptop en Desktop weer gebruiken.

bij mij was dus de oplossing even geduld A.U.B....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Slowmotion schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:53:
Wel vaker gehad met Windows 10 op 2 verschillende systemen, er werden bij mij iets van updates uitgevoerd. In beide gevallen heb ik ze aan laten staan en na een fiks aantal minuten had ik prompt mijn inlog scherm weer. en kon ik de laptop en Desktop weer gebruiken.

Zou ook kunnen... maar na ruim een half uur wachten (ik moest een deadline halen...) vond ik het wel welletjes.

Echter, ik zag wel harddisk-activiteit en niet in een "loop" maar echt random... dus onder water gebeurde er wel wat.

Ik had 2x het systeem uit gezet via een fysieke knop (haast haast, snel snel) en prompt 2x daarna ging het mis... dus voortaan doe ik het wel via W10 zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:52:
[...]

Ik ben niet zo'n hardware-persoon, dus geen idee hoe dat per moederbord / chip-set zit...

Tijdens het opstarten (nog voor Windows inkomt) zie je echter op je scherm (als je fast boot niet hebt aanstaan...) een melding over de te gebruiken toetsenbord-combinatie.

Bij mij is het F11 voor BIOS en ESC om direct te kunnen kiezen of je van stick of SSD wil booten...

Als dat scherm te snel voorbij vliegt, kan je trouwens op PAUSE drukken :) dan stopt het proces en kan je rustig lezen wat er staat.
Hmm dus ESC? ik weet van F11, daardoor zit ik nu in Bios4 maar k zal het eens opnieuw proberen. En bedankt voor de pauze tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
Slowmotion schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:53:

ik heb 20 minuten tot een half uur gewacht, maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
FalconLover schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:55:
[...]

Hmm dus ESC? ik weet van F11, daardoor zit ik nu in Bios4 maar k zal het eens opnieuw proberen. En bedankt voor de pauze tip!
De toetsen zijn per computer / BIOS anders... volgens mij is dat niet gestandaardiseerd...

Je ziet direct na het opstarten een soort DOS scherm (zwart, terminal-achtig) en daarin worden je devices gechecked, aangezet, van extra info voorzien, etc...

In die brei aan info staat ook iets van "press F11 for BIOS or ESC for startup options" (maar de tekst is dus per systeem anders).

http://www.boot-disk.com/boot_priority.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.windowsreinstall.com/articles/bios/images/Image6.gif

[ Voor 8% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 29-11-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:56:
[...]

De toetsen zijn per computer / BIOS anders... volgens mij is dat niet gestandaardiseerd...

Je ziet direct na het opstarten een soort DOS scherm (zwart, terminal-achtig) en daarin worden je devices gechecked, aangezet, van extra info voorzien, etc...

In die brei aan info staat ook iets van "press F11 for BIOS or ESC for startup options" (maar de tekst is dus per systeem anders).

http://www.boot-disk.com/boot_priority.htm

[afbeelding]
Ja zoiets heb ik ook. Alleen toen ik de PAUSE knop gebruikte ging het beeld uit, dus ik weet niet of dat werkt bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Dan maak je een foto van je scherm en lees je het rustig terug :)

Als je eenmaal de USB aan de praat hebt gekregen, zie je iets als dit;

Afbeeldingslocatie: https://www.tenforums.com/attachments/tutorials/44619d1445790663-startup-repair-run-windows-10-a-windows_10_startup_repair-1.png

En daar kan je kiezen voor oa. repair startup, diagnose, safe mode, etc...

Of "reset" pc - dan formatteer je niets, maar zet hij wel een versie W10 er op... zelf doe ik dat nooit... liever een full format, dan een nieuwe versie er op die wellicht toch issues over-erft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:00:
Dan maak je een foto van je scherm en lees je het rustig terug :)

Als je eenmaal de USB aan de praat hebt gekregen, zie je iets als dit;

[afbeelding]

En daar kan je kiezen voor oa. repair startup, diagnose, safe mode, etc...

Of "reset" pc - dan formatteer je niets, maar zet hij wel een versie W10 er op... zelf doe ik dat nooit... liever een full format, dan een nieuwe versie er op die wellicht toch issues over-erft...
Ik formatteer liever niet uit vrees dat ik bestanden kwijtraak. Ik zit nu op dat scherm inderdaad! Ik kijk even wat ik doe, ik probeer nu windows opstartherstel. Alleen ff nieuw wachtwoord aanvragen voor mn outlook mail :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
FalconLover schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:02:
[...]

Ik formatteer liever niet uit vrees dat ik bestanden kwijtraak. Ik zit nu op dat scherm inderdaad! Ik kijk even wat ik doe, ik probeer nu windows opstartherstel. Alleen ff nieuw wachtwoord aanvragen voor mn outlook mail :p
Sowieso nooit je bestanden opslaan op de disk waar Windows op staat :)

En backups maken...

Maar daar heb je nu niets aan.

Sowieso kan je wel een Linux startup stick maken en via die stick je files backuppen, maar dat is plan B.

Ik heb gewoon alles geprobeerd via de W10 stick, wat niet destructief was en ook al leek het niets te doen, het werkte wel...

Eventueel kan je ook DOS opstarten en via DOS nog je files overpompen, maar dan moet je je wel thuis voelen in de DOS command prompt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:05:
[...]

Sowieso nooit je bestanden opslaan op de disk waar Windows op staat :)

En backups maken...

Maar daar heb je nu niets aan.

Sowieso kan je wel een Linux startup stick maken en via die stick je files backuppen, maar dat is plan B.

Ik heb gewoon alles geprobeerd via de W10 stick, wat niet destructief was en ook al leek het niets te doen, het werkte wel...

Eventueel kan je ook DOS opstarten en via DOS nog je files overpompen, maar dan moet je je wel thuis voelen in de DOS command prompt...
Tja, ik ben nogal noob in de computerwereld, maar weer wat geleerd :p. Het enige wat me nu nog tegenhoudt voor het herstel is dat vanwege foutief invoeren van mijn wachtwoord mijn Outlook account is geblokkeerd en ik hem niet kan deblokkeren. maar dat is weer een heel ander probleem XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Deblokkeren kan altijd toch?

Via een sms naar je cellphone, of een code via een app (authorisation app, ofzo).

Dus dat gaat wel lukken... als je de juiste recovery-options hebt ingesteld bij het aanmaken van dat adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:09:
Deblokkeren kan altijd toch?

Via een sms naar je cellphone, of een code via een app (authorisation app, ofzo).

Dus dat gaat wel lukken... als je de juiste recovery-options hebt ingesteld bij het aanmaken van dat adres.
Ik heb het wachtwoord gewijzigd, alleen zegt windows 'onjuist wachtwoord' op mn pc, ook na opnieuw opstarten :0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Ow, dat wachtwoord... ik weet niet of dat gekoppeld is aan je mail-account... hoeft niet perse, want je kan ook offline inloggen.

Zelf heb ik gewoon een pincode voor de PC en wachtwoord voor de email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:27:
Ow, dat wachtwoord... ik weet niet of dat gekoppeld is aan je mail-account... hoeft niet perse, want je kan ook offline inloggen.

Zelf heb ik gewoon een pincode voor de PC en wachtwoord voor de email.
Ik heb precies hetzelfde, maar heb beide geprobeerd maar geen resultaat, zowel oud als nieuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Heb je wel weer beeld?

Dus is het zwarte scherm weg?

Dan heb je probleem twee... het master-password van W10 omzeilen.

En dat kan niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:34:
Heb je wel weer beeld?

Dus is het zwarte scherm weg?

Dan heb je probleem twee... het master-password van W10 omzeilen.

En dat kan niet :p
Nog steeds zwart beeld want ik kom niet langs de beveiliging ;___;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Als je kan inloggen, ben je toch voorbij het zwarte scherm?

Bij mij zat het zwarte scherm tussen het normale opstartscherm (spinner) en inlogscherm in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:37:

Bij mij zat het zwarte scherm tussen het normale opstartscherm (spinner) en inlogscherm in...
Ik moet inloggen bij het herstelscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:37:

Ik ben in het herstelsysteem gekomen! Alleen hij kan niet worden hersteld zegt ie. Er staat: Logboekbestanden: E:\WINDOWS\System32\Logfiles\srt\srttrial.bxt
Zit daar de fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconLover
Mijn vraag
Gistermiddag wilde ik mijn pc opstarten dus ik deed hem gewoon aan, maar na het Windows 10 laadscherm met de ronddraaiende bolletjes (ten teken van laden) Blijf mijn scherm grijs/zwart. Hoe los ik dit op zonder de hele harde schijf te formatteren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
I5-4660 ddr3, 8GB RAM, GTX970, Windows 10
merk pc: Coolermaster
geen idee of dat iets uitmaakt maar waarschijnlijk niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Ik heb eerst opnieuw opgestart, vervolgens windows herstel geprobeerd of iets dergelijks en ik heb de pc opengemaakt en hem schoongemaakt. Niets hielp echter.
Ook heb ik geprobeerd om Windows in veilige modus op te starten, maar ik las dat dat bij Windows 10 niet langer met F8 gaat, dus ik heb geen idee hoe ik dat dan wel doe.

Ik kom wel in Bios4, weet niet of ik daar iets aan heb.

Huidige situatie: Ik ben in het herstelsysteem gekomen! Alleen hij kan niet worden hersteld zegt ie. Er staat: Logboekbestanden: E:\WINDOWS\System32\Logfiles\srt\srttrial.bxt
Zit daar de fout?
Ook systeemherstel lukt niet, ik heb maar 1 uitgangspunt en nvidia laat het systeemherstel steeds mislukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
FalconLover schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:03:
[...]

Ik moet inloggen bij het herstelscherm
Hmmm... okay... ik nooit - pas bij de normale W10 inlog;

Repair gebeurde al voor het inloggen en ging dus zonder password...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik zou het volgende proberen: Maak op een andere pc een herstelschijf en probeer daar mee op te starten. Dan kun je van daaruit proberen of systeemherstel naar een vorige installatie iets oplevert.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Opstartcrash, na Windows 10 laadscherm zwart beeld. ?

Waarom maak je nu een nieuw topic aan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1