Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 845523

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop ter vervanging van mijn oude Toshiba c870-12F [i5 3210M; 8GB RAM]. Deze wil ik vervangen omdat hij, na 4 jaar gebruik, op verschillende manieren versleten is (scharnier scherm los, audiojack kapot, batterij op, toetsenbord bagger, scherm te groot, harde schijf al meerdere keren gecrasht -O- ).

Wat ga je met je laptop doen?
Op mijn laptop wil ik een DAW installeren om regelmatig muziek mee op te nemen en te bewerken (indie, rock, alternative). Ik heb nog geen voorkeur voor DAW (tot nu toe uitgesteld, maar wil er juist meer mee leren). Daarnaast gebruik ik de laptop om op schoot en aangesloten op een tv films/series te kijken. Ook sluit ik deze regelmatig via de jack aan op een PA in de woonkamer. Ik ben aan het overwegen over te stappen ov streamen via chromecast (niet voor de DAW). Verder gebruik ik VLC, Word, Firefox, Spotify en Virusbescherming plus misschien nog wat andere basis programma’s.

Een aantal eisen of voorkeuren verder zijn:
  • Meer solide gevoel (vind aluminium/staal meer solide aanvoelen)
  • Geen glossy scherm
  • Fijn toetsenbord en touchpad
  • 2 à 3 USB poorten (Audio Interface, Midi instrument sporadisch, Flash drive sporadisch, Draadloze muis)
  • Numeriek toetsenblok
  • Langere accuduur
  • SSD (vanwege betrouwbaarheid)
  • I5 processor. (Als ik ook met een I3, AMD of iets anders af kan, laat het me weten! :*) )
Wat is je budget?
€ 600, tenzij de paar tientjes meer veel meer meerwaarde biedt.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Mijn laptop zal voornamelijk binnen mijn kamer gebruikt worden zonder ruim bureau en deze zal ik vaker willen verplaatsen. Mijn huidige laptop is superplastic en dat vind ik vervelend. Tevens reis ik een of twee keer per jaar (backpack stijl). Als de laptop mee kan is dat heel handig. Mijn huidige is daar niet geschikt voor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op het moment ben ik klaar met Toshiba. Macbook lijkt me leuk, maar denk dat dat niet binnen budget te passen. Ik zou het fijn vinden te merken naar een betere laptop over te stappen. Chromebook lijkt me vet, maar is onpraktisch met DAW. OS wordt dan voor mij Win10.

Overige vragen/gedachten
Ik zou het fijn vinden te merken naar een betere laptop over te gaan. OP het moment voelt de laptop toch meer glitchy dan ik zou willen. Opstarten duurt 25 sec; dat zou ook sneller mogen.

Eigen onderzoek gedaan
Na wat onderzoek kom ik op de een of andere manier bij veel Lenovo’s terecht. Ik zie ook een Medion Akoya E6422 en wat HPs op pricewatch bij mijn eisen, maar op de een of andere wijze vertrouw ik deze merken minder. Medion vanwege de Aldi-achtergrond en misschien slechte service en HP vanwege reviews die ik tegenkom over slechtere bouwkwaliteit.

De Lenovo Ideapad 510-15ISK 80SR00FCMH valt me op. Die kom ik op het moment wat vaker al voorbij, waarschijnlijk mede door de CoolBlue aanprijzing. Als ik echter de processors vergelijk met benchmark tests met mijn oude processor lijkt het verschil me ook niet denderend. Deze Lenovo ligt echter net ietsje uit mijn budget, dus tenzij dit een enorme verbetering is vergeleken met bijv de Lenovo Essential E51-80 80QB0002MH twijfel ik dus of ik de extra 100 daarvoor wil neerlappen. De Lenovo IdeaPad 300-15ISK 80Q701DTMH lijkt me namelijk vrij identiek aan de 510 op de helft van de SSD ruimte en de 150€ lagere prijs na.

Hebben jullie hier ideëen over? Zou ik met de Lenovo 510 in mijn situatie het beste af zijn of zie ik iets over het hoofd? Zijn er nog bepaalde deals die ik heb gemist? Laat maar weten als ik meer info moet geven! Ik kijk vaak op Tweakers, maar speciaal hiervoor maar een accountje aangemaakt.

Groetjes,
Sander