Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VPN server oplossing tussen twee Synology NAS dmv 2 Rpi's

Pagina: 1
Acties:

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28
Beste medetweakers,

Mijn zus heeft een Synology NAS staan, net zoals ik, waar onze foto's etc. opstaan. Op het moment is hier niet een recente backup van (wel in de vorm van een externe HD die bij elkaar ligt maargoed). Ik wil dus graag dat onze Synologies naar elkaar gaan backuppen dmv VPN tunnel.

Nu zit ik al een tijdje te zoeken of dit mogelijk is, en dit lijkt vanuit DSM niet out-of-the-box het geval te zijn. Je kunt op een Synology NAS niet én een OpenVPN server en client tegelijkertijd draaien. Jammer, maar helaas. Nu wil ik dit dus oplossen door op beide locaties een Raspberry pi als OpenVPN server te draaien, en beide Synology clients als OpenVPN clients te configureren.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken, en volgens mij zou het zo moeten werken; mijn vraag is dus of dit een werkbare situatie is:

- Beide RPi's als OpenVPN server inrichten.
- Synology als OpenVPN clients inrichten.
- Shares op de synologies aanmaken voor de Raspberries (lokaal, NFS) zodat ze naar bepaalde mappen in de synologies mogen schrijven.
- Shares mounten op de Raspberries.
- Nassen verbinding laten maken met de Raspberries aan de andere kant.

Is het dan mogelijk om vanuit DSM rechtstreeks een backup te maken op de andere synology nas aan de andere kant? Volgens mij wel toch?

Puur als vraag of dit mogelijk is. Ik vind deze situatie bijna nergens op deze manier namelijk. Bijna altijd 1 synology die ergens dienst staat te doen als server. Of mensen die hun routers naar elkaar opzetten als OpenVPN tunnel :)

Samenvattende vraag: Is bovenstaande situatie mogelijk? :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

lier

MikroTik nerd

Uiteraard, maar het is misschien niet de meest eenvoudige oplossing.
Syncen en back-up-pen kan de Synology ook (direct) over SSH. Waarom wil je dit over een vpn laten lopen?
Kan je router als VPN server dienen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 16:46

Jeoh

blaat

Waarom maak je niet gewoon gebruik van Cloud Station ShareSync?

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
Er zit gewoon een backup functie in DSM hiervoor. Package Center -> Hyper Backup. Via de wizard backup instellen op externe synology nas. Dit kan op beide apparaten.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 20:53
Inderdaad, gewoon via een beveiligde verbinding backuppen naar elkaar.
Anderzijds, als de tunnel er is, moet je toch kunnen backuppen naar elkaar?
Jeoh schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:57:
Waarom maak je niet gewoon gebruik van Cloud Station ShareSync?
Sync is geen backup :P

[ Voor 40% gewijzigd door D-Three op 30-11-2016 12:26 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Men neme twee FrambozenTaarten.
Men installere daar op een Linux distributie. Raspbian is vermoedelijk het gemakkelijkste, maar b.v. Armbian of Arch is ook een prima keuze.
Men installere SoftEther VPN Server op beide FrambozenTaarten en stelt deze respectievelijk in als Cluster Controller en Cluster Member.
Nog even wat poortjes open zetten en dergelijke, en je hebt een VPN bridge tussen 2 locaties.
Nu is het alleen nog zaak dat je aan beide kanten instelt dat local LAN traffic, eventueel via een virtuele router (welke ook in SoftEther zit, limiteren hoeveel broadcast prut van je LAN over vliegt), naar het LAN op de remote lokatie toe kan gaan.

Eventueel is een variant op de FrambozenTaart ook een optie, zoals de SinaasappelTaart (die ook fors goedkoper is maar ook minder grote community heef, het draait wel Armbian :) )

Als een volledig 'open' bridge tussen de twee LAN's geen optie is, kan je er ook voor kiezen om VirtualHub's aan te maken en daar users op te defineren.
Je client (aka NAS) kan dan met elk gewenst ondersteund protocol (L2TP+IPSec, OpenVPN, en vele anderen) verbinding leggen met de VPN server aan jouw kant en dan via de tunnel naar de andere kant komen.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 30-11-2016 12:40 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
Waarom zo moeilijk doen als het standaard in DSM zit? Taart is best lekker, maar vooral om te eten.

Je hebt helemaal geen VPN hiervoor nodig.
Bij mij kopieert al jaren de ene synology naar de andere bij mijn ouders. Geen VPN.
Beheer van dat ding daar doe ik via een SSH-tunneltje. Zo moeilijk is het niet?
Pagina: 1