blusapparatuur in huis maar dan automagisch

Pagina: 1
Acties:
  • 1.741 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Wat zou je kunnen doen om de gevolgen van brand te verminderen.. ?

1) regelmatig onderhoud / schoonmaken van elektronische apparatuur waar stof verzameld zoals, tv, wasmachine,droger, en computer appratuur.
2) rook detectie (en op selectieve punten (luchtstroom verzamel punt) zoals gangpaden/trapgat etc

Nu heb je alles gedaan om brand te voorkomen, maar toch onstaat er brand, nu is de kans groter dat jij niet thuisbent of ligt te slapen ..
Maar je wilt ook niet dat je enorm veel water(schade) hebt door je blus installatie, anders krijg je andere uitdaging(en) als gevolg van.

Dus ik zoek eigenlijk een blus installatie die een beperkte hoeveelheid blusmiddel loslaat bij brand.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
En wat heb je zelf al bedacht? Want dit wordt eerder een raadtopic zo.

Overigens zijn vrijwel alle systemen gericht op het redden van mensenlevens, niet zozeer op het behoud van je tapijt. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 16:33
even met je toverstokje zwaaien :+

serieus: ik denk dat je dan al direct eindigt bij een sprinklerinstallatie of je moet naar iets gaan kijken dat zuurstof weghaald of CO2 poeder of iets dergelijks echter moet je specifiek kijken welke van deze componenten dan weer niet schadelijk is voor apparatuur.

[ Voor 45% gewijzigd door timmert26 op 29-11-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:18
Mocht de brand je niet doden, dan doet de blusgasinstallatie dit wel.
Best wel gevaarlijke systemen voor ruimtes waar veelal mensen in kunnen bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:57
diefightdie schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:23:
[...]

Best wel gevaarlijke systemen voor ruimtes waar veelal mensen in kunnen bevinden.
Zeker. Leek me dan ook iets voor de door TS geschetste situatie van niet thuis zijn. Wellicht tegelijk met een alarm in en uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:47
Ik ken 1 soort installatie die aan je eisen voldoet.
Een watermist installatie.

Die spuit bij een brandalarm water onder 300 bar door een serie hele kleine nozles.
Hierdoor ontstaat een soort mist. Door de luchtstroom richting een brandhaard wordt deze mist naar de brand gezogen en zou het de boel moeten blussen.
En omdat er maar een paar liter water bij komt kijken is de waterschade beperkt.

Ik heb het nog nergens in huizen gezien. Wel in slaapcabines van schepen.

http://www.danfoss-semco.com/technologies/watermist/
http://www.marioff.com/wa...-fire-protection-in-brief

[ Voor 11% gewijzigd door RocketKoen op 29-11-2016 14:27 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:39

talin

ES-MA

denk dat de beste oplossing is een brandmeldcentrale aangemeld bij de lokale brandweer.

mocht er brand zijn dat word dat door professionals met precies de juiste hoeveelheid en natuurlijk met het beste blusmiddel gedoofd!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

talin schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:25:
denk dat de beste oplossing is een brandmeldcentrale aangemeld bij de lokale brandweer.

mocht er brand zijn dat word dat door professionals met precies de juiste hoeveelheid en natuurlijk met het beste blusmiddel gedoofd!
Maar ook dan zullen die zich eerder richten op het redden van mensenlevens, dan van het behoudt van je hardhouten keukenvloer waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 13:17
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:20:Overigens zijn vrijwel alle systemen gericht op het redden van mensenlevens, niet zozeer op het behoud van je tapijt. ;)
Dit, meer niet.
Blusinstallaties zijn niet ontworpen voor thuisgebruik.

Een brandblusser in de keuken/garage en misschien een in de gang voor een beginnende brand te stoppen.
Verder een goede brandverzekering en melders voor het geval je slaapt.

Oh en off-site backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:44
talin schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:25:

Dat valt vies tegen. Brandweer kan vaak niet veel meer doen dan zoveel mogelijk water op het dak spuiten of met een beetje mazzel door een raam of zo. Dat is niet bepaald efficiënt. Daarnaast heeft de brandweer een aanrijtijd en in die tijd doet een brand een stuk meer schade dan het water van een blusinstallatie zou doen. Het is dan ook niet heel zinnig je zorgen te maken over waterschade als het alternatief is om de boel af te laten fikken.

Dat gezegd hebbende lijkt het me niet effectief of efficient een woonhuis van een automatische blusinstallatie te voorzien. Dat soort installaties zie je eigenlijk maar om 2 redenen:
1) als de brandweer dit eist (bijv omdat je gevaarlijke stoffen opslaat of er grote mensenmassa's in je gebouw kunnen bevinden)
2) omdat je korting krijgt op je verzekering (wat nuttig is als je bijv een museum runt met dure kunstwerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 11:40

Richard

Kuru Kuru Kururin

diefightdie schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:23:
[...]

Ik heb regelmatig gewerkt in een ruimte met een Tyco gasblusinstallatie.

Gewoon de procedure volgen; en als je er echt niet meer uit kan komen kan je altijd de gasblussing nog onderbreken (maar dan gaat de fik wel door) en als zelfs dat niet lukt kun je door op de grond te gaan liggen nog voldoende ademen om niet dood te gaan; is rekening mee gehouden in de samenstelling van het blusgas (en het gewicht van de verschillende gassen,. (ze hoeven je alleen maar nadat de gasblussing plaats heeft gevonden je buiten bewustzijn eruit halen.)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ik denk dat als er eenmaal iets in de brand heeft gestaan in je huis, je sowieso met een probleem zit. De rook gaat volgens mij overal inzitten en dat duurt heel lang voor je dat eruit hebt. Bij ons heeft een kamer van apartement in brand gestaan en die hebben het hele appartement moeten renoveren omdat alles zwart van de rook was.

Volgens mij is rook/branddetectie het belangrijkste om jezelf in veiligheid te brengen. De rest moet je overlaten aan de brandweer en daarna de verzekering. Een blusinstallatie in huis lijkt me erg overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 08:52
Verzekeringstechnisch kun je beter je hok af laten branden

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-05 14:51
Dit (klik) is er juist voor om tijdens het blussen niet meer schade aan te brengen aan elektra etc. Bij mijn vorige werkgever onder andere gebruikt in MCC-kasten.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:27
Buiten de gewone schuimblussers en als je heel moeilijk wil doen een haspel kun je het wel vergeten qua brandblusmiddelen in huis.

Die zijn daar niet voor ontworpen, en als je het al per se zou willen ga je schrikken van de kosten.

Bij elke brand in huis die je niet zelf met een schuimblusser kunt blussen, kun je het grootste gedeelte van je spullen als verloren beschouwen. Wat daarbij wel kan helpen is het volgen van een bluscursus waar ze je leren hoe precies te blussen. De blusschuimen die er zijn hebben een bepaalde rating die aangeeft hoeveel je ermee kunt blussen. Maar als je ziet hoe dat getest wordt en dat afzet tegen hoe de gemiddelde persoon zo'n blusser zou gebruiken kom je nogal bedrogen uit.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
Ik heb thuis een brandblusser van Ardexx (http://www.ardexx.com/nl/)

zie http://www.ardexx.com/nl/home-exx

Vooral geen nevenschade sprak mij zelf wel aan i.p.v. een standaard poederblusser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Of zoiets :)

Zelf geen ervaring mee, maar zo-te-zien bij onze oosterburen verkrijgbaar: http://www.loeschball.de/

[ Voor 54% gewijzigd door maxnl op 01-12-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandweerman2
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-11-2023
*snip* spam

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 27-11-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Die mag in de kelder blijven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.