Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenED
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 15:37
Ik heb sinds een paar jaar (goedkope; €15) boxen hangen aan mijn pc. Ze werken zoals een set van €15 zou moeten. Ik heb echter 1 "probleem". Als mijn GSM in de buurt is heb ik last van elektromagnetische storing op mijn boxen. De oplossing: GSM wegleggen.
Nu vroeg ik mij af: Is er een eenvoudige/goedkope oplossing voor dit probleem
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Logitech S120
...

Reeds geprobeerd:
Aluminiumfolie rond audiokabel
...

Elke gebeurtenis in de wereldgeschiedenis begon met een nijlpaard

Beste antwoord (via JeroenED op 30-11-2016 12:57)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JeroenED schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:34:
Rechterbox is de box met oa.volume regelaar en audio ingang (voor oortjes aan te sluiten)
En dus? In de constructie van de speaker met de bijbehorende hardware & spanningen zit dus iets niet goed. In alle eerlijkheid; zoiets kan je verwachten van speakers van 15 Euro per set (denk ik).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Kraal met ferrietkern om je audiokabel heen. Werd vroeger ook veel gebruikt IN de pc om hoog-frequente signalen bij de intere squeeker vandaan te houden. In de betere coax-kabels zie vaak een verdikking, is ook een ontstoring in de vorm van een ferrietkraal.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenED
burrfoot schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:13:
Kraal met ferrietkern om je audiokabel heen. Werd vroeger ook veel gebruikt IN de pc om hoog-frequente signalen bij de intere squeeker vandaan te houden. In de betere coax-kabels zie vaak een verdikking, is ook een ontstoring in de vorm van een ferrietkraal.
Zojuist een ferrietkraal besteld. Waar hang ik deze? Heb enkel een uiteinde voor elektriciteitsvoorziening en 1 uiteinde voor 3.5 mm jack (ander uiteinde zit vast aan box en boxen hangen aan elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JeroenED schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:27:
[...]

Zojuist een ferrietkraal besteld. Waar hang ik deze?
Wat mij betreft niet verder dan 20cm van je 3.5mm jack vandaan.

Maar dat neemt niet weg dat er andere oorzaken zouden kunnen zijn; is jouw hele setup geaard (niet alleen je stekkers maar daadwerkelijk aarding in de stopcontacten) aangesloten, bijvoorbeeld? Doet het issue zich ook voor als je andere speakers van iemand leent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ferrietkralen plaats je aan beide uiteindes van de kabel. 1 ferrietkraal is dus niet voldoende. Begin en uiteinde stroomkabel en begin en uiteinde audio kabel. Ik twijfel echter of de EMI radiated of conducted is. Volgens mij is het namelijk radiated EMI en daar zouden ferrietkralen weinig uithalen, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

burrfoot schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:13:
Hangt er maar helemaal vanaf welke EMI noise-mode het is. Welke noise-mode het is hangt af van hoe de apparatuur intern is aangesloten en onderling is gekoppeld. Een ferrietkraal onderdruk enkel common-mode noise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenED
Uiteindelijk heeft de ferrietkraal heel weinig uitgehaald.

Ondertussen ook iets geprobeerd met een kooi van faraday (boxen in een metalen doos gestopt) zonder success.

Wat ondertussen wel duidelijk is geworden: enkel mijn rechterbox heeft het probleem. Via de linkerbox komt er geen straling binnen. Rechterbox is de box met oa.volume regelaar en audio ingang (voor oortjes aan te sluiten)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JeroenED schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:34:
Rechterbox is de box met oa.volume regelaar en audio ingang (voor oortjes aan te sluiten)
En dus? In de constructie van de speaker met de bijbehorende hardware & spanningen zit dus iets niet goed. In alle eerlijkheid; zoiets kan je verwachten van speakers van 15 Euro per set (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Welke telefoon heb je? Zit je op 2G/3G/4G?

[ Voor 31% gewijzigd door Flake op 30-11-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenED
Flake schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:12:
Welke telefoon heb je? Zit je op 2G/3G/4G?
Nexus 5X. Maar ook andere telefoons hadden er last van. Probleem komt enkel voor als telefoon op 2G verbinding zit. (Bij Mobile Vikings in mijn stad gebeurt dit regelmatig 😞)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dat dacht ik al, in mijn ervaring is dit een typisch 2G probleem. Als je daar wat aan kon doen dan was je er ook.

Hier heb je een teardown van die speakers: http://www.davidpilling.net/wiki/index.php/S120
Let's be reasonable, dit is ook echt het absolute minimum wat je zou kunnen verkopen. Ik vind het wel leuk om te zien dat die speaker wel degelijk is afgeschermd, en nog heb je storing.

[ Voor 14% gewijzigd door Flake op 30-11-2016 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Flake schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:27:
Let's be reasonable, dit is ook echt het absolute minimum wat je zou kunnen verkopen. Ik vind het wel leuk om te zien dat die speaker wel degelijk is afgeschermd, en nog heb je storing.
Die speakers zijn gecompenseerd voor EM radiatie. Dat heeft niets te maken met afscherming voor RF interferentie en dus het probleem in dit topic.
Pagina: 1