Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09 14:15
Dag Allen!

Ik heb even een vraag: Ik heb een macbook pro 2010 met een Samsung EVO 256 gb.

Na een reset wou mijn laptop niet meer booten. In eerste instantie dacht ik aan een corrupt file system, al leek mij dit gek. Achteraf bleek het de SSD. Ik kon hem niet meer formateren via diskutils. Met enige moeite via de samsung tool (Magician, in dos) de ssd weer werkend gekregen en kunnen ereasen. Nou alles nagekeken S.M.A.R.T info etc zag er allemaal goed uit. Vol goede moed OSX sierra geïnstalleerd, en wat denk je.. na een herstart van de laptop weer hetzelfde probleem. |:(

Nu denk ik dat het 3 dingen kunnen zijn:

1. Laptop...
2. Stata kabel
3. SSD corrupt (lijkt mij het logische)

Ik ga vanavond eens de originele hdd er in zetten en kijken of deze wel een reset overleefd. Zo ja dan zou het de SSD wel zijn en word het een RMA'tje.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Of toevallig ervaring met dit probleem? }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tenzij Macbooks heel erg rare dingen zijn kan je punt 2 al wel wegstrepen, laptops hebben over het algemeen geen sata-kabel. De SSD wordt direct in een aansluiting op het moederbord gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:32
Waarschijnlijk de sata-kabel, dat deze rot wordt is bekend, is voornamelijk het geval in de 2010 en 2011 Macbooks. Deze kan je los bestellen en zijn redelijk makkelijk te vervangen als je een beetje voorzichtig bent.

[ Voor 30% gewijzigd door livranca op 29-11-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
Nee in dit geval via een sata kabel
dcm360 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:06:
Tenzij Macbooks heel erg rare dingen zijn kan je punt 2 al wel wegstrepen, laptops hebben over het algemeen geen sata-kabel. De SSD wordt direct in een aansluiting op het moederbord gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
Ja klopt dat las ik ook .. vandaar de vraag. Die krengen zijn rond de 40 / 50 euro .. ervaring mee?
livranca schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:06:
Waarschijnlijk de sata-kabel, dat deze rot wordt is bekend, is voornamelijk het geval in de 2010 en 2011 Macbooks. Deze kan je los bestellen en zijn redelijk makkelijk te vervangen als je een beetje voorzichtig bent.

[ Voor 0% gewijzigd door maddog03 op 29-11-2016 13:13 . Reden: Spelling.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
Zijn wel goedkoper te verkrijgen.

Hier bijvoorbeeld:
http://www.ebay.nl/itm/17..._trksid=p3984.m1439.l2649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
Ah juist ja.. thx! Eens kijken of die vanavond mijn HDD sloopt ... 8)7 Dan weten we het zeker.

[ Voor 0% gewijzigd door maddog03 op 29-11-2016 13:25 . Reden: Het is hdd niet hhd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
HDD werkt waarschijnlijk wel, dit komt omdat de SSD meer data er door kan stuwen. De HDD stuwt minder data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
Nu heb ik toevallig een nieuwe 950 evo besteld voor mijn desktop. Deze dan maar proberen als ik die binnen krijg?
livranca schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:32:
HDD werkt waarschijnlijk wel, dit komt omdat de SSD meer data er door kan stuwen. De HDD stuwt minder data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
Nee, een SSD gaat niet werken nu de kabel kapot is! Je HDD werkt waarschijnlijk wel, omdat die minder data stuwt. Het heeft niks met de SSD te maken, deze is voor 99% van de tijd gewoon in orde, aangezien de kabel deze niet meer fatsoenlijk aan kan spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
Het gaat alleen fout bij een reboot van het systeem. Zolang ik niet reboot gaat het prima? Dus dat snap ik niet helemaal? Zou je dit kunnen toelichten?
livranca schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:54:
Nee, een SSD gaat niet werken nu de kabel kapot is! Je HDD werkt waarschijnlijk wel, omdat die minder data stuwt. Het heeft niks met de SSD te maken, deze is voor 99% van de tijd gewoon in orde, aangezien de kabel deze niet meer fatsoenlijk aan kan spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
Het werkt überhaupt niet lekker, dit komt door dat die kabel kapot is. Vervang die, en het werkt weer, een andere SSD gaat je niet helpen. Je HDD zou nog wel even kunnen werken, maar ook niet lang. Vervang die kabel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
Een kapotte kabel betekend werkt niet of werkt wel.. het is digitaal niet analoog. Hdd werkt ssd is ruk. Gaat retour! Thx
livranca schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:01:
Het werkt überhaupt niet lekker, dit komt door dat die kabel kapot is. Vervang die, en het werkt weer, een andere SSD gaat je niet helpen. Je HDD zou nog wel even kunnen werken, maar ook niet lang. Vervang die kabel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Helaas, je snapt het niet of je wil het niet snappen.

Als je de SMART parameters van de SSD had uitgelezen had je aan de CRC-count kunnen zien of de SATA kabel defect is. Aangezien een SSD intern heel anders werkt dan een harddisk kan een defecte SATA kabel dit verschijnsel wel degelijk veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maddog03 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:12:
Een kapotte kabel betekend werkt niet of werkt wel..
Helaas werkt het niet zo in de IT. Was het maar zo. Dan had je ook niet hoeven te zoeken naar de oorzaak. Nee tegenwoordig kunnen dingen 'half stuk' zijn dat ze meestal wel werken maar in specifieke situaties weer niet, of periodiek, etc. Dat maakt het zeker lastiger om de oorzaak te achterhalen.

Gelukkig kun je met SMART wel vaststellen of er corruptie is geweest op kabelniveau - UDMA CRC Error Count. Als dat de oorzaak is, kan het opslagapparaat (SSD) daar niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
ik heb alles nog eens nagekeken en inderdaad.. crc error zijn nogal hoog.. 38611..

Ik heb een nieuwe sata kabel besteld, ik hou jullie op de hoogte. Zal in de week van 5 december worden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
maddog03 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:06:
ik heb alles nog eens nagekeken en inderdaad.. crc error zijn nogal hoog.. 38611..

Ik heb een nieuwe sata kabel besteld, ik hou jullie op de hoogte. Zal in de week van 5 december worden geleverd.
Wat een gedoe tegenwoordig met online-shops only. Paar jaar geleden had je nog in elke wijk wel een pc boer waar je het een en ander kon halen. Gelukkig heb ik mazzel, op 5 km van mijn huis zit er nog eentje. Levertijd = fietstijd heen-en-weer, kosten 3 euro 50 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
Ook van apple? 8)7
Reepje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:13:
[...]

Wat een gedoe tegenwoordig met online-shops only. Paar jaar geleden had je nog in elke wijk wel een pc boer waar je het een en ander kon halen. Gelukkig heb ik mazzel, op 5 km van mijn huis zit er nog eentje. Levertijd = fietstijd heen-en-weer, kosten 3 euro 50 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
oooh, apple. Dan heb ik niets gezegd.

Maar je kan jezelf gelukkig prijzen, jij hebt immers wel mooi een Apple dus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Oh ja?

UIt de posts hierboven:
- SATA kabel normaal: "kosten 3 euro 50 cent" ;w
- SATA kabel Apple: "Die krengen zijn rond de 40 / 50 euro". 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 01-12-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog03
Update:

ik heb een sata kabeltje op eBay gekocht. 20 euro incl verzendkosten. En de laptop werkt weer naar behoren. Ik ben toch verbaasd haha. Mijn excuses voor mijn koppigheid! Bedankt allen!
Pagina: 1