Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-06 14:14
Bij mijn huidige werkgever loopt mijn huidige contract tot en met 31 December as.
Nu heb ik een nieuw bepaalde tijd contract aangeboden gekregen voor kalenderjaar 2017.
Echter wil ik ergens anders gaan werken per 1 Januari 2017.

In het huidige contract staat voor een tussentijdse opzegging 2 maanden. Als ik het nieuwe contract niet teken, dan heb ik in 2017 geen contract bij mijn huidige werkgever en ook geen opzegtermijn van 2 maanden. Klopt dit? Ik wil dit vandaag of morgen (voor 1 December) doorgeven aan de HRM afdeling.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dat klopt. Tijdelijk is voor beide kanten van het contract tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-06 14:52
Dit is inderdaad correct. Wanneer je niet in gaat op de contractverlenging dan heb je na 31 december geen verplichting meer richting je huidige werkgever en kun je per 1 januari starten bij een nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja. Desalniettemin wil je het natuurlijk wel op tijd melden aan zowel HR als je directe leidinggevende. Die hebben nu nog drie weken de tijd om een vervanger te vinden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Er staat niets in jouw contract over automatische omzetting naar onbepaalde tijd of verlenging? Ik zou sowieso gewoon even een een gesprek aangaan met de huidige werkgever, wel zo netjes.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
F_J_K schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:50:
Dat ja. Desalniettemin wil je het natuurlijk wel op tijd melden aan zowel HR als je directe leidinggevende. Die hebben nu nog drie weken de tijd om een vervanger te vinden.
Vorige week heb ik het aangegeven bij mijn leidinggevende.
bombadil schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:50:
Er staat niets in jouw contract over automatische omzetting naar onbepaalde tijd of verlenging? Ik zou sowieso gewoon even een een gesprek aangaan met de huidige werkgever, wel zo netjes.
In mijn 2016 en 2017 contract staat er niets over automatische omzetting.
Vandaag ga ik het intern verder bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Goed dat je het al ter sprake hebt gebracht bij je leidinggevende. Volgende stap is om het ook (officieel) bij HR aan te geven middels een schrijven. Wel net zo netjes.

Waar je overigens nog wel even op moet letten, is dat je niet op (of na) 2 januari nog aan het werk gaat.
Doe je dat wel, dan kan het zijn dat je contract stilzwijgend verlengd wordt en dan zit je dus wel weer aan je 2 maanden opzegtermijn vast. Dus ook niet "in goed overleg" nog op komen dagen. Vragen ze dit wel van je (en ben je bereid dit te doen), leg dit dan ook vast wat door beide partijen is getekend.

Heb je overigens al een nieuwe baan voor 2017? Of ben je nog op zoek naar iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
BastaRhymez schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:10:
Goed dat je het al ter sprake hebt gebracht bij je leidinggevende. Volgende stap is om het ook (officieel) bij HR aan te geven middels een schrijven. Wel net zo netjes.
Waarom zou je dit ook nog bij HR aan moeten geven? De leidinggevende kan toch bepalen of vervanging nodig is en dat traject in gang zetten. Bij het aangaan van het contract was de einddatum voor beide partijen duidelijk en vaststaand. Pas met instemming, al dan niet stilzwijgend, van beide partijen zou dit veranderen, maar dat is hier niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Melniek schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:18:
[...]

Waarom zou je dit ook nog bij HR aan moeten geven? De leidinggevende kan toch bepalen of vervanging nodig is en dat traject in gang zetten. Bij het aangaan van het contract was de einddatum voor beide partijen duidelijk en vaststaand. Pas met instemming, al dan niet stilzwijgend, van beide partijen zou dit veranderen, maar dat is hier niet aan de orde.
Omdat je zelf (mede) verantwoordelijk bent voor een nette afhandeling.
Bij mij in mijn contract staat aangegeven dat ik zelf bij HR en mijn leidinggevende moet aangeven als ik mijn arbeidscontract wil opzeggen.

Beetje extreem doorgetrokken, maar ik zie het opzeggen van je arbeidscontract (al dan niet een aflopend contract) hetzelfde als je ziek melden. Hier zijn bepaalde protocollen voor (melden voor x uur bij persoon/afdeling y). Het ziek melden bij een collega is jezelf dus ook niet ziek melden (en kan vergaande gevolgen hebben). Dus waarom zou je niet bij HR aangeven dat je uit dienst wilt / gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het moet misschien niet, immers is er een contract dat simpelweg afloopt. Als ze hun werk goed doen dan hebben ze dat contract in het achterhoofd zitten :+

Maar het is wel netjes (je carriere duurt nog even, netjes gedragen kan geen kwaad), praktisch (afronden praktische zaken zoals pasjes en sleutels) en handig voor het bedrijf (als er een uitdiensttreed-procedure is incl. uitschakelen van accounts, misschien wel opzeggen van licenties, etc.)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
BastaRhymez schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:23:
[...]

Omdat je zelf (mede) verantwoordelijk bent voor een nette afhandeling.
Bij mij in mijn contract staat aangegeven dat ik zelf bij HR en mijn leidinggevende moet aangeven als ik mijn arbeidscontract wil opzeggen.

Beetje extreem doorgetrokken, maar ik zie het opzeggen van je arbeidscontract (al dan niet een aflopend contract) hetzelfde als je ziek melden. Hier zijn bepaalde protocollen voor (melden voor x uur bij persoon/afdeling y). Het ziek melden bij een collega is jezelf dus ook niet ziek melden (en kan vergaande gevolgen hebben). Dus waarom zou je niet bij HR aangeven dat je uit dienst wilt / gaat?
Hij heeft de intentie niet te verlengen reeds gemeld bij zijn leidinggevende, daarmee voldoe je mijns inziens aan het nette-afhandelingscriterium.

Je vergelijking met ziek melden vind ik niet zo sterk. Daarbij hebben beide partijen een inspanningsverplichting naar elkaar toe en is onderdeel van een doorlopende overeenkomst. Deze arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, waarbij voor zowel werkgever als werknemer de begin- en einddatum vaststond bij aangaan van de overeenkomst. De TS kiest ervoor het contract uit te dienen, maar niet te willen verlengen. De kous is daarmee af, van opzegging is geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:37
Melniek schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:34:
[...]

Hij heeft de intentie niet te verlengen reeds gemeld bij zijn leidinggevende, daarmee voldoe je mijns inziens aan het nette-afhandelingscriterium.
Op zich hoeft hij wellicht niet door te geven aan HR dat hij zijn contract niet wil verlengen. Hij moet misschien wel aan HR doorgeven dat hij er per 1 januari niet meer werkt, zodat ze een eventuele uit dienst procedure in gang kunnen zetten. Daarnaast kan TS dan ook meteen bespreken hoe het met eventuele overgebleven verlofdagen afgehandeld wordt enco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
BastaRhymez schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:10:

Waar je overigens nog wel even op moet letten, is dat je niet op (of na) 2 januari nog aan het werk gaat.
Doe je dat wel, dan kan het zijn dat je contract stilzwijgend verlengd wordt en dan zit je dus wel weer aan je 2 maanden opzegtermijn vast. Dus ook niet "in goed overleg" nog op komen dagen. Vragen ze dit wel van je (en ben je bereid dit te doen), leg dit dan ook vast wat door beide partijen is getekend.

Heb je overigens al een nieuwe baan voor 2017? Of ben je nog op zoek naar iets anders?
Daar let ik zeker op. Ik heb vanmiddag weer gesprek gehad en daarbij gaven ze in eerste reactie aan dat ze misschien 2 maanden nodig hebben waarin ik alles kan overdragen/afhandelen. Zelf wil ik dat in 1 maand doen. Dat is naar mijn idee ook haalbaar.

De HR afdeling heb ik zojuist per e-mail officieel op de hoogte gesteld.

Ja, ik heb voor 2017 een nieuwe baan waarbij ik kan starten per 1 Januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Willem30 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:45:
[...]

Daar let ik zeker op. Ik heb vanmiddag weer gesprek gehad en daarbij gaven ze in eerste reactie aan dat ze misschien 2 maanden nodig hebben waarin ik alles kan overdragen/afhandelen. Zelf wil ik dat in 1 maand doen. Dat is naar mijn idee ook haalbaar.
Ehhh :?

Je contract loopt 31 December af; het is leuk wat zij denken nodig te hebben, maar dat is niet jouw probleem. Je hebt het al uitermate netjes gedaan door zo tijdig aan te geven niet voor een verlenging te gaan.

Ik zou het goed overwegen; als je bij je nieuwe werkgever aangeeft een maand later te willen beginnen, is dat een probleem? En als je ze dan een extra maand uit de brand helpt, wat voor voordeel heb jij daarvan?
In essentie begin je een nieuwe loopbaan later, stappen omhoog komen later. Daar moet dan ook significant iets tegenover staan.

Het is toch in ieder geval te hopen dat ze beseffen dat als ze een maand extra willen voorstellen, ze niet aan hoeven te komen met gewoon een maand verlenging van wat je al had :+
Raar verhaal...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Tsja... als je werkgever denkt dat hij twee maanden nodig heeft voor overdracht, dan had hij eerder moeten beginnen over de verlenging. Dat is niet jouw probleem, en je moet het hen ook niet jouw probleem laten maken wat mij betreft. Je hebt al een nieuw contract bij een ander bedrijf.

Ik zie het vaker gebeuren dat bedrijven er maar van uit gaan dat werknemers een contractverlenging gaan accepteren, en dat ook nog vaak op het laatste moment. Dom. Als je wil dat werknemers blijven, dan zorg je dat je ruim voor het aflopen van het contract met die werknemer in gesprek gaat om te peilen of die wens wederzijds is, en ga je kijken of je e.e.a. rustig kan regelen. Ik heb zelf in het verleden ook wel eens toen ik via een jaarcontract aan het werk was een maand of vier, vijf voor het aflopen van de termijn een ballonnetje opgelaten... "Mij bevalt het hier wel, is dat wederzijds? Zo ja, laten we het dan eens rustig over een opvolgend contact gaan hebben, zo nee, dan ga ik eens rustig beginnen met om me heen kijken en naar iets anders zoeken." Doet een werknemer zoiets niet, dan kan je er op rekenen dat hij wellicht gewoon weg wil aan het einde van het contract lijkt me.

[ Voor 61% gewijzigd door ATS op 29-11-2016 15:07 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Willem30 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:45:
[...]

De HR afdeling heb ik zojuist per e-mail officieel op de hoogte gesteld.

Ja, ik heb voor 2017 een nieuwe baan waarbij ik kan starten per 1 Januari.
Is natuurlijk al eerder door iemand geopperd: dan zijn te laat begonnen met de overdracht. Ze wisten ruim 11 maanden geleden al dat dit contract af ging lopen.

Als je je nieuwe wekgever gewoon een quote voor een maand detachering naar je oude werkgever laat sturen, dan kan het vast wel in minder dan die 2 maanden....... Wie zijn billen brandt......

Ik ben na het einde van mijn dienstverband ook nog een paar dagen aan het werk geweest bij mijn vorige werkgever, maar ik was gewoon in dienst van mijn nieuwe werkgever en er werd gewoon 130+ euro per uur gefactureerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-11-2016 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Ik zou sowieso niet welwillend zijn naar een werkgever die een tweede tijdelijke contract aanbiedt. Wel zo belangrijk zijn dat twee maanden overdracht nodig is maar geen zekerheid bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 18:54
Willem30 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:39:
Bij mijn huidige werkgever loopt mijn huidige contract tot en met 31 December as.
Nu heb ik een nieuw bepaalde tijd contract aangeboden gekregen voor kalenderjaar 2017.
Echter wil ik ergens anders gaan werken per 1 Januari 2017.

In het huidige contract staat voor een tussentijdse opzegging 2 maanden. Als ik het nieuwe contract niet teken, dan heb ik in 2017 geen contract bij mijn huidige werkgever en ook geen opzegtermijn van 2 maanden. Klopt dit? Ik wil dit vandaag of morgen (voor 1 December) doorgeven aan de HRM afdeling.
Verlopen zonder tegenbericht = verlopen. Het is zeker netjes om zelf tijdig te melden dat je zelf ook het contract niet wil verlengen. Afhankelijk van de branche waar je je in begeeft, is de kans aanwezig dat je elkaar later in je carrière weer tegenkomt. Dan wil je een goede indruk achterlaten.

Ik denk dat je er goed aan doet om dit inderdaad deze maand nog te melden, gewoon uit fatsoen.

Daarnaast ben ik van mening dat en werkgever met een een tijdelijke werknemer tijdig in gesprek "moet" gaan over eventuele verlenging of beëindiging. Niet verplicht, maar wel uit fatsoen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 14:51

Standeman

Prutser 1e klasse

TRON schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:36:
[...]

Verlopen zonder tegenbericht = verlopen. Het is zeker netjes om zelf tijdig te melden dat je zelf ook het contract niet wil verlengen. Afhankelijk van de branche waar je je in begeeft, is de kans aanwezig dat je elkaar later in je carrière weer tegenkomt. Dan wil je een goede indruk achterlaten.
...
Dat is niet helemaal waar. Wanneer je na het aflopen van het contract gewoon naar je werk gaat bij hetzelfde bedrijf en niemand stuurt je weg, dan wordt het contract automatisch verlengd onder dezelfde voorwaarden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:19

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Beetje offtopic, maar hoe lang heb je daar gewerkt? Als na een tijdelijk contract men denkt twee maanden de tijd nodig te hebben voor de overdracht heb je je behoorlijk snel behoorlijk onmisbaar gemaakt daar zeg.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:21

Barrycade

Through the...

Lezen hoe mannen, hij heeft een nieuw contract aangeboden gekregen. Dus net doen of het heel logisch is om niets te communiceren, is niet heel logisch.

Hij moet aangeven dat hij niet gebruik maakt van het nieuwe aanbod en dat hij conform zijn huidige contract stopt per 31/12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-06 21:06
Je hebt bij je huidige werkgever een contract tot 31 december.
Zij hebben aangegeven je een nieuw tijdelijk contract te willen geven, maar daarbij heb je al aangegeven dat je per 1 januari naar een andere werkgever wilt.
Zij stellen dan 2 maand nodig te hebben voor de overdracht, dit is voor jou niet echt relevant, als zij daar 2 maand voor nodig hebben zijn ze toch echt te laat bij je gekomen om over het contract te spreken.
Jouw contract loopt tot 31 december en daar hebben ze het mee te doen.
Voor zover mijn uitspraak!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

2 maanden is waarschijnlijk een deel recruiting (vacature uitzetten, gespreken, iemand geschikt vinden) en een deel het daadwerkelijk inwerken/overdragen. Met daarbij ook nog eens een Kerst en Winter periode etc waar menigeen vrij genomen heeft.
Dit is natuurlijk het risico van een tijdelijkcontract voor een werkgever. Je geeft netjes optijd aan dat je niet op het nieuwe contract voorstel ingaat en daar is eigenlijk de kous mee af. Netjes de boel afhandelen / overdragen en lekker in het nieuwe jaar beginnen bij je nieuwe plek.
Maak ook goede afspraken voor het inleveren van de spullen die je eventueel hebt (telefoon/laptop/pas/etc) want op vrijdag 30 december (aangenomen dat dat je laatste werkdag is) zal er waarschijnlijk wel een groot deel van de personen die dat kunnen accorderen er niet zijn, of slechts de ochtend in het kantoor rond fladderen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het heeft als werkgever ook niet altijd zin om 3 of 4 maanden vooraf al over een nieuw contract te gaan praten. De werknemer twijfelt misschien wel of hij wil blijven en is misschien op zoek naar iets anders. Die zal daar dan niet altijd openheid over geven, omdat hij dat contract wel wil als hij niets anders gevonden heeft. Zeker als er weer een tijdelijk contract geboden wordt, is dit geen ondenkbare situatie.

Ik vind 2 maanden overdracht wel erg ruim voor iemand die net 11 maanden in dienst is. Komt op mij over als een stukje laksheid van de werkgever. Die zal nu gewoon even wat sneller moeten schakelen, terwijl hij rond de feestdagen natuurlijk liever achterover geleund had.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-11-2016 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 430237

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 06:31:
Het heeft als werkgever ook niet altijd zin om 3 of 4 maanden vooraf al over een nieuw contract te gaan praten. De werknemer twijfelt misschien wel of hij wil blijven en is misschien op zoek naar iets anders. Die zal daar dan niet altijd openheid over geven, omdat hij dat contract wel wil als hij niets anders gevonden heeft. Zeker als er weer een tijdelijk contract geboden wordt, is dit geen ondenkbare situatie.
Bij een jaarcontract zou ik na 3 maanden of zo al beginnen met het zoeken naar een nieuwe baan en dat proces geleidelijk aan gaan intensiveren. Want of het dan bevalt of niet, de schoorsteen moet na 12 maanden nog steeds blijven branden. Dus het is voor de werkgever niet eens een zaak van willen blijven, maar van pure noodzaak om aan het werk te blijven. Heb het zelf meegemaakt dat ik zelf best wel wilde blijven maar mijn werkgever dacht daar anders over en gaf dat gelukkig ook voortijdig aan zodat ik mijn maatregelen kon gaan nemen. Andersom komt natuurlijk ook voor.

Mocht de werkgever niet willen dat de werknemer zich steeds minder op het werk kan concentreren (wegens solliciaties elders) dan moet ie maar een vast contract aanbieden met proeftijd of zeer tijdig aangeven dat het contract wordt verlengd.

3-4 maanden voor einde looptijd is redelijk, liefst nog eerder, zodat de werknemer weet waar ie aan toe is. Meestal zou ik er als werknemer dan wel vanuitgaan dat ik iets anders zou moeten hebben gevonden of dat het tenminste in de afrondende fase is. Voor de werkgever is het ook prettiger omdat ze dan de vacature sneller kunnen uitzetten en meer tijd hebben een vervanger te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
Bij mijn huidige werkgever heb ik op het einde van huidige contract op 31-12 dan 1 jaar en 10 maanden gewerkt. Begin deze maand heb ik het nieuwe contract voor 2017 aangeboden gekregen.
In mijn huidige functie ging ik zeker niet met tegenzin naar het werk. Ik wilde echter mezelf verder ontwikkelen en die mogelijkheden waren er niet.
Ondertussen was ik al een beetje om me heen aan het kijken voor andere opties. Twee weken geleden kreeg ik een erg interessant aanbod bij een andere organisatie wat me aansprak en wat ik heb aangenomen. Deze week heb ik bij huidige werkgever aangegeven dat ik het 2017 contract niet ga tekenen en wegga.

De HRM afdeling heeft mij zojuist per e-mail laten weten dat ik mijn leidinggevende dit moet laten weten. (heb ik al gedaan maar wisten ze blijkbaar niet) en dat ik per 31-12 op uit dienst gezet ga worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:43 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Willem30 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:48:
Bij mijn huidige werkgever heb ik op het einde van huidige contract op 31-12 dan 1 jaar en 10 maanden gewerkt. Begin deze maand heb ik het nieuwe contract voor 2017 aangeboden gekregen.
In mijn huidige functie ging ik zeker niet met tegenzin naar het werk. Ik wilde echter mezelf verder ontwikkelen en die mogelijkheden waren er niet.
Ondertussen was ik al een beetje om me heen aan het kijken voor andere opties. Twee weken geleden kreeg ik een erg interessant aanbod bij een andere organisatie wat me aansprak en wat ik heb aangenomen. Deze week heb ik bij huidige werkgever aangegeven dat ik het 2017 contract niet ga tekenen en wegga.

De HRM afdeling heeft mij zojuist per e-mail laten weten dat ik mijn leidinggevende dit moet laten weten. (heb ik al gedaan maar wisten ze blijkbaar niet) en dat ik per 31-12 op uit dienst gezet ga worden.
Volgens mij heb jij dat gedaan wat je moest doen en wat netjes is. Als er niemand is om het aan over te dragen, probeer het dan helder te documenteren. Probeer alles netjes af te ronden en netjes achter te laten.
Verder zou ik niet nog een maand langer blijven omdat jouw werkgever dat graag wil tenzij ze er iets extra's (2 maandsalarissen bijv) voor over hebben. Jij wilt graag bij jouw nieuwe werkgever aan de slag en het probleem van jouw huidige werkgever is niet jouw probleem. Dan hadden ze je maar een vast contract moeten geven voorheen zodat je nu een maand opzegtermijn had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 18:54
Standeman schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:58:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Wanneer je na het aflopen van het contract gewoon naar je werk gaat bij hetzelfde bedrijf en niemand stuurt je weg, dan wordt het contract automatisch verlengd onder dezelfde voorwaarden.
Klopt. Dat had ik er bij moeten zetten inderdaad.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 16:08
Als je er nu al 1 jaar en 10 maanden werkt, had dat nieuwe contract voor bepaalde tijd sowieso naar hooguit 2 maanden mogen zijn vanwege de flexwet. Daarna had je ofwel vast contract moeten krijgen of uit dienst gemoeten. Werkgever heeft z'n zaakjes dus niet echt op orde. Beetje jammer om zo met je personeel om te gaan dar je kennelijk maar moeilijk kunt vervangen... Lijkt me dat je het keurig afgehandeld hebt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Morrar schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:03:
Als je er nu al 1 jaar en 10 maanden werkt, had dat nieuwe contract voor bepaalde tijd sowieso naar hooguit 2 maanden mogen zijn vanwege de flexwet. Daarna had je ofwel vast contract moeten krijgen of uit dienst gemoeten. Werkgever heeft z'n zaakjes dus niet echt op orde. Beetje jammer om zo met je personeel om te gaan dar je kennelijk maar moeilijk kunt vervangen... Lijkt me dat je het keurig afgehandeld hebt zo.
Kleine aanvulling op de 1 jaar en 10 maanden: in 2016 heb ik in loondienst bij de werkgever gewerkt. De 10 maanden daarvoor heb ik in dezelfde functie bij dezelfde werkgever op deta-vast basis gewerkt via een detacheerder.

Ik heb aangegeven dat ik het netjes wil afronden dus begin deze week met documenteren en overdragen aan directe collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 10:51
anboni schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:41:
[...]

Op zich hoeft hij wellicht niet door te geven aan HR dat hij zijn contract niet wil verlengen. Hij moet misschien wel aan HR doorgeven dat hij er per 1 januari niet meer werkt, zodat ze een eventuele uit dienst procedure in gang kunnen zetten. Daarnaast kan TS dan ook meteen bespreken hoe het met eventuele overgebleven verlofdagen afgehandeld wordt enco.
Nee, zijn leidinggevende moet dat doorgeven aan HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:13
Willem30 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:10:
[...]

Kleine aanvulling op de 1 jaar en 10 maanden: in 2016 heb ik in loondienst bij de werkgever gewerkt. De 10 maanden daarvoor heb ik in dezelfde functie bij dezelfde werkgever op deta-vast basis gewerkt via een detacheerder.
Dat noemen ze "opvolgend werkgeverschap", dan tellen je dienstjaren van de eerdere werkgever (de detacheerder) ook mee.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:29
LordSinclair schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:08:
[...]

Dat noemen ze "opvolgend werkgeverschap", dan tellen je dienstjaren van de eerdere werkgever (de detacheerder) ook mee.
Daarbij moet wel worden vemeld dat dat bij CAO uitgesloten kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:35
TS heeft in ieder geval op tijd te kennen gegeven dat hij zijn arbeidsovereenkomst wil beeindigen. Normaal is de wettelijke termijn voor een werknemer 1 maand, maar dag mag in een CAO van worden afgeweken.
Er kan in de arbeidsovereenkomst een bepaling staan op grond waarvan de werknemer een langere opzegtermijn in acht moet nemen. Een dergelijke bepaling is alleen toegestaan als de werkgever tenminste de dubbele opzegtermijn ten opzichte van de werknemer in acht neemt.
bron: http://ontslag.nl

Een opzegtermijn van 2 maand voor zowel de werknemer als de werkever kan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:22
kzin schreef op woensdag 30 november 2016 @ 17:41:
TS heeft in ieder geval op tijd te kennen gegeven dat hij zijn arbeidsovereenkomst wil beeindigen. Normaal is de wettelijke termijn voor een werknemer 1 maand, maar dag mag in een CAO van worden afgeweken.

[...]

bron: http://ontslag.nl

Een opzegtermijn van 2 maand voor zowel de werknemer als de werkever kan dus niet.
Hij hoefde technisch gezien niet op te zeggen. Het contract liep maar tot 31 December. Bij het tekenen van het contract was de einddatum al bekend voor beide partijen.
Pagina: 1