Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maakt het uit of je NAS aansluit op een router of switch?

Pagina: 1
Acties:

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:59
Hi guys,

Even vooroplopen op de zaken, daar ik een nieuwe router met gigabit switch wil kopen. Ik vraag mij af of het uitmaakt waarop ik NAS aansluit, de switch van de router of de aparte switch?

Huidige situatie
Mijn DS216+ is via 5e-bekabeling aangesloten op een TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Switch. Deze switch is weer verbonden met een 300MB/s router/extender in mijn slaapkamer, alsmede de V9 ExperiaBox van KPN.

Maar die nieuwe router (TP-Link Archer C7) heeft een gigabit switch ingebouwd.

Die huidige 8-poort switch die blijft in gebruik. Op welke van de 2 kan ik het beste de NAS dan aansluiten voor een verbetering/behoud van de huidige snelheid voor zowel intern WiFi, intern bekabeld alsmede externe snelheid (bv. buitenshuis connectie met NAS)?

Op dit moment behaal ik qua overdracht met mijn NAS ~ 10MB/s op WiFi en 40MB/s bekabeld, maar vaak genoeg ook lager..

Even twee situatie schetsen..
Huidige situatie
Nieuwe situatie

[ Voor 7% gewijzigd door Sjeefr op 29-11-2016 11:12 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik denk dat je beter eerst moet gaan testen wat de bottleneck in je netwerk kan zijn. (daarnaast is het ook niet duidelijk wat je probeert te bereiken ? streamen, kopiëren, opslaan, schrijven ? )

Het is eigenlijk niets meer dan de zwakste schakel die de maximale snelheid dicteert. Het zijn allemaal gigabit switches in de basis, maar het lastig om de troughputs te bepalen en de capaciteit van je clients/NAS/WiFi in jou specifieke situatie.

Je kunt eens kijken naar wat testsoftware zoals Netstress om een beeld te krijgen van o.a. de troughput

Andere betaalde en gratis software voor het testen van netwerk performance zijn bijvoorbeeld :

IxChariot
TamoSoft Throughput Test
LAN Speed Test
IPERF

Kortom: probeer eens verschillende variaties in je netwerkopstelling en draai eens verschillende testen om te bepalen wat voor jou het beste resultaat geeft ? (wellicht kom nog eens achter "aparte "zaken ? ;) )

p.s: Ik neem aan dat je bekend bent met dubbel NAT en router achter router zetten en de bijhorende problematiek en/of performance issues ?

[ Voor 10% gewijzigd door Breezers op 29-11-2016 12:03 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:59
Thanks voor je reactie!

Het gaat trouwens over data kopiëren tussen NAS en Macbook, heen en weer. Daarbij behaal ik nu zo'n 40MB/s bedraad en 10MB/s draadloos (maximaal, vaak zelfs lager).

Ik denk zelf dat nog altijd mijn NAS de bottleneck is. Wellicht niet de NAS zelf, maar eerder de harde schijven. Het is, zoals getoond, een DS216+ met 1.6ghz Dual core intel processor. Die kan redelijk wat aan. Verder loopt alles op een gigabit verbinding. Dus hooguit een software configuratie of de harde schijven zelf zijn het probleem.

Mijn vraag is dan vooral ook of het aansluiten van de NAS direct op de router (vanwege minder tussenpunten) uitmaakt voor de realistische en/of theoretische snelheid tussen lokale clients.

Omtrent je laatste punt. Nee, ik ben niet bekend met dubbel NAT en/of router achter router. Ik heb op dit moment de TP-link, oftewel de tweede router, in bridge modus gezet met hetzelfde SSID. Mocht dat relevant zijn :)