Hi guys,
Ik zit te kijken voor een nieuwer router en mijn oog is gevallen op de TP-Link Archer C7 met 802.11AC en 5Ghz WiFi. Maar ik heb mijn vraagtekens bij de '1300Mb/s 5Ghz wifi'. Wat is het nut daarvan als het maximale toch gigabit, a.k.a. 1000mb/s is?
Even wat context. Ik heb op dit moment:
De reden dat ik wil upgraden is overstappen op 5Ghz, de nieuwe AC-standaard en een betere overdrachtsnelheid met mijn NAS bij een WiFI verbinding (wat nu ~ 10MByte/s is).
Nu verwacht ik wel dat ik qua WiFi overdrachtsnelheid er op vooruit ga, maar zal ik er bij een bekabelde verbinding ook op vooruit gaan? Die 40MByte is belachelijk traag voor een DS216+ <-> Macbook Pro 2016 15" combinatie.
Dus een paar vragen op een rij, maar voel je vrij om meer informatie te geven en/of optimalisaties/ander advies voor betere overdrachtsnelheden met mijn NAS:
Ik zit te kijken voor een nieuwer router en mijn oog is gevallen op de TP-Link Archer C7 met 802.11AC en 5Ghz WiFi. Maar ik heb mijn vraagtekens bij de '1300Mb/s 5Ghz wifi'. Wat is het nut daarvan als het maximale toch gigabit, a.k.a. 1000mb/s is?
Even wat context. Ik heb op dit moment:
- VDSL (40mbit (max, helaas) van KPN (staat los van interne verbindingen, I know)
- TP-Link TL-WA901ND 300Mbps Wireless N Access Point
- Een Synology DiskStation DS216+
- welke onderling aangesloten zijn via een TP-Link TL-SG1008D-8-Port GigabitSwitch
De reden dat ik wil upgraden is overstappen op 5Ghz, de nieuwe AC-standaard en een betere overdrachtsnelheid met mijn NAS bij een WiFI verbinding (wat nu ~ 10MByte/s is).
Nu verwacht ik wel dat ik qua WiFi overdrachtsnelheid er op vooruit ga, maar zal ik er bij een bekabelde verbinding ook op vooruit gaan? Die 40MByte is belachelijk traag voor een DS216+ <-> Macbook Pro 2016 15" combinatie.
Dus een paar vragen op een rij, maar voel je vrij om meer informatie te geven en/of optimalisaties/ander advies voor betere overdrachtsnelheden met mijn NAS:
- Wat is het nut van 1300Mbit Wifi als de input maximaal gigabit is, oftewel 1000Mbit?
- Kan ik met deze combinatie betere LAN snelheden krijgen met mijn NAS? Of is wellicht de switch de bottleneck?
- Klopt mijn aanname dat met deze nieuwe router, vergeleken met de oude, betere WiFi overdrachtsnelheden met mijn NAS krijgen?
- off-topic: kan ik met die router de signaalsterkte aanpassen? Hij komt op m'n slaapkamer en ik hoef geen Tsjernobyl daar.