Nieuwe NAS als vervanger van Synology DS411j

Pagina: 1
Acties:

• Wopper89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09-2024
Mede-Tweakers,

Graag jullie input omtrent onderstaand. Alle meningen en adviezen zijn welkom!

Ik zoek een?
Nieuwe NAS. Op dit moment gebruik ik een Synology DS411j, welke gewoonweg retetraag is bij mijn gebruik. Ik wil deze binnen enkele maanden vervangen en neig daarbij naar de Synology DS416. Het moet een 4-bays NAS zijn.

Wat is je budget?
€ 400

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien mijn huidige ervaringen heeft Synology de voorkeur; maar dit is geen verplichting.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De 411j wordt op dit moment gebruikt voor filesharing, downloads middels torrents (Transmission) waarbij de torrents worden gesnatcht door CouchPotato en SickRage. Daarnaast is de kans aannemelijk dat een nieuwe NAS op korte termijn ook gebruikt zal worden voor netwerk videorecording (max. 2 SD- of 720p-streams) en eventueel als printserver. De 411j doet prima dienst als file sharing server, maar wanneer een paar films wordt gedownload zijn mijn bestanden nagenoeg onbenaderbaar; het openen van mappen is dan extreem traag.

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48
Als ik alles zo lees en je voorkeur (terecht) een synology is dan zou ik voor de DS416Play gaan. Sneller processor en eigenlijk zou alles kunnen wat jij graag wilt doen.

• Wopper89
Hallo rikoos,

Dank voor je reactie. De DS416 en de DS416Play hebben nauwelijks onderlinge verschillen. Alleen de processor van de Play-veriant is op het eerste oog sneller.

Zijn er nog andere onderlinge verschillen bij deze twee apparaten?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De play heeft ondersteuning voor transcoding. Een stukje extra CPU.

• Wopper89
Vorkie schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:54:
Dat is mogelijk ook niet onbelangrijk. Ik kijk mijn films/series via een Raspberry Pi vanaf mijn NAS. Dan biedt de Play mogelijk ook nog wat prestatiewinst, of niet?

Verwijderd

Prestatiewinst zal je niet meteen merken, maar als je hem laat encoden en dan terwijl nog andere taken, dan zal je wel verschil merken. Ik zou ook voor de Play gaan, maar die is wel iets duurder, net boven de 400eur, maar toekomstgerichter.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

In plaats van een off-the-shelf, kant-en-klare NAS zou je ook voor iets als FreeNAS of NAS4Free kunnen gaan.

Groot voordeel van FreeNAS vind ik de ZFS onderlaag, wat een veel betere bescherming bied tegen datacorruptie dan Synologie. Ander voordeel is dat het open technologie is, terwijl Synology redelijk gesloten is.

Ik draai nu een paar maanden FreeNAS op een HP Microserver Gen8 (Entry, die kost rond de 200 EUR inclusief BTW, zonder geheugen en disks), dat *is* een 4-bay (3,5") machine waar je met een beetje handigheid ook nog 2 2,5" disks bij kunt plaatsen en als dat niet genoeg is, nog een USB stick. (Bijvoorbeeld om FreeNAS vanaf te draaien, dat heeft namelijk wel een eigen disk nodig. Je datadisks kun je niet gebruiken voor FreeNAS.)

Wat linkjes:
- FreeNAS: http://www.freenas.org/
- ZFS primer (een van de beste die ik heb kunnen vinden): https://pthree.org/2012/0...l-zfs-on-debian-gnulinux/
- HP Microserver: https://azerty.nl/31-2536...3-ghz-ram-4-gb-sata-.html

(BTW Dat ik naar Azerty link is domweg omdat ik 'm daar zelf ook heb gekocht en de specs er mooi onder elkaar staan. Ik heb verder geen banden met Azerty.)

Met de inner workings van ZFS heb je overigens met FreeNAS niet heel veel te maken, maar het is leuk om er eens wat over te lezen als je er nog niet bekend mee bent en goed om je bewust te zijn van de voor- en nadelen ervan, ook al zit het met FreeNAS behoorlijk onder water. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• rikoos
Wopper89 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:51:
Dank voor je reactie. De DS416 en de DS416Play hebben nauwelijks onderlinge verschillen. Alleen de processor van de Play-veriant is op het eerste oog sneller.
Zie hieronder :-)
Vorkie schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:54:
Voor wat jij wilt gaan doen dan is de play echt de beste keuze in jouw budget. Het is niet veel winst maar je gaat het iets merken, zeker als er andere zaken op de achtergrond draaien.

Andere keuze is iets duurder en een model omhoog gaan, dan ga je het zeker merken ;-)

• Wopper89
rikoos schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:47:
[...]

Zie hieronder :-)

[...]

Voor wat jij wilt gaan doen dan is de play echt de beste keuze in jouw budget. Het is niet veel winst maar je gaat het iets merken, zeker als er andere zaken op de achtergrond draaien.

Andere keuze is iets duurder en een model omhoog gaan, dan ga je het zeker merken ;-)
En wat zou je advieseren wanneer ik bereid zou zijn om iets meer uit te geven?

• rikoos
Dat ligt helemaal aan je budget en hoever je wilt gaan, elk jaar komen er nieuwe modellen met betere specs en elke keer wat sneller. Ik denk dat je best wel wegkomt met DS416Play (is al een nieuw model) hoor, het is namelijk niet zo dat deze stil komt te staan met de zaken die jij wilt gaan doen. Misschien één met een quadcore CPU maar dan zijn de prijzen ook gelijk weer hoger

Ik zou persoonlijk gewoon voor de DS416Play gaan en mijn geld besteden aan goede disks erin ipv een duurder model te nemen.

• Wopper89
rikoos schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:07:
Dat ligt helemaal aan je budget en hoever je wilt gaan, elk jaar komen er nieuwe modellen met betere specs en elke keer wat sneller. Ik denk dat je best wel wegkomt met DS416Play (is al een nieuw model) hoor, het is namelijk niet zo dat deze stil komt te staan met de zaken die jij wilt gaan doen. Misschien één met een quadcore CPU maar dan zijn de prijzen ook gelijk weer hoger

Ik zou persoonlijk gewoon voor de DS416Play gaan en mijn geld besteden aan goede disks erin ipv een duurder model te nemen.
Ik denk dat ik jouw advies ter harte ga nemen en tegen het eind van de maand bezig ga met een DS416Play. Lijkt me al een heerlijke vooruitgang t.o.v. de stroperige DS411j.

• rikoos
Wopper89 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:10:
[...]

Ik denk dat ik jouw advies ter harte ga nemen en tegen het eind van de maand bezig ga met een DS416Play. Lijkt me al een heerlijke vooruitgang t.o.v. de stroperige DS411j.
Succes :)

Laat maar weten hoe je nieuwe NAS bevalt!
Pagina: 1