Geheugen vervangen Macbook Pro 13" begin 2011

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12-2025
Mijn vriendin heeft een Macbook Pro 13-inch model begin 2011. Volgens de website van apple, ondersteund deze maximaal 8 GB en kunnen er 2 modules in. Er zit nu 2x2GB in. De originele specificaties van het geheugen zijn:
- DDR3-formaat (Double Data Rate Small Outline Dual Inline Memory Module)
- 67,6 mm x 30 mm (1,18 inch)
- 2 GB of 4 GB
- 204-pins
- PC3-10600 DDR3 1333 MHz RAM

Aangezien de laptop de laatste tijd erg traag is, vooral als twee accounts zijn ingelogt, wil ik het geheugen vervangen door 2x4GB modules.

Wat ik echter niet weet is of er voor Macbooks (of dit model), specifiek geheugen vereist is of dat ik gewoon willekeurig 2 x DDR3 SO-DIMM geheuegen kan kopen en of het nog wat uitmaakt of dit op 1333Mhz of 1600Mhz draait (1600Mhz modules zijn namelijk goedkoper).

Dus kan ik zomaar geheugen kopen of moet ik specifiek geheugen hebben?

Beste antwoord (via Spurlie op 03-12-2016 13:55)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:28
Ik heb die MacBook pro 13inch ook gehad , maar het meest profijt heb je inderdaad van een ssd.

De hdd die erin zit is een erg trage, ik meen zelfs een 5400 rpm. Een ssd zal eengrote stap vooruit zijn. Meer als extra geheugen

Alle reacties

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 09:08
Je kunt beter er een SSD in zetten, hier ga je meer van merken.

• Spurlie
Gaat dat echt meer uithalen dan een geheugenupgrade? Ik heb namelijk het idee dat vooral het werkgeheugen gewoon vol is. Vooral als wat zaken openstaan (bijvoorbeeld paar tabbladen in firefox en nog een pdf bijvoorbeeld en daarnaast is nog een andere gebruiker ingelogt) wordt de laptop traag, switchen tussen tabbladen gaat dan heel traag, een scherm sluiten gaat traag, etc.

SSD upgrade is ook behoorlijk wat duurder dan een geheugenupgrade.

Acties:
  • Beste antwoord

• freaky35
Ik heb die MacBook pro 13inch ook gehad , maar het meest profijt heb je inderdaad van een ssd.

De hdd die erin zit is een erg trage, ik meen zelfs een 5400 rpm. Een ssd zal eengrote stap vooruit zijn. Meer als extra geheugen

• Spurlie
Welke ssd zouden jullie aanbevelen dan? Laptop wordt niet gebruikt voor zware toepassingen, enkel browsen, tekstverwerken, pdf's lezen, etc.

• freaky35
Een crucial mx300, dat zijn wel mooie schijfjes er voor. En moet compatible zijn met de mac, volgens crucial zelf.

Zijn niet te duur en toch goede performance

• Spurlie
Dit weekend kan ik een ssd van een collega lenen. Dus dan kan ik het eens testen. Ik houd jullie op de hoogte ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je te weinig geheugen hebt gaat je systeem swappen, naar een trage disk. Dus ook al heb je weinig geheugen, maar wel een SSD en je systeem gaat swappen, dan is het swappen opzich al weer een stuk sneller. Meer geheugen is sowieso handig, maar ik zou ook een SSD bovenaan m'n upgrade lijstje zetten.

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:56
Je kunt er gewoon 16GB in zetten als je wilt.

Zou ik zeker doen. Ja je merkt het verschil ook zeker met een SSD. Van de 4GB gebruikt je OS en browser een enorm aandeel. RAM is minimaal even belangrijk, zo niet belangrijker voor jouw laptop.

• Spurlie
Nou de ssd zit er in en een wereld van verschil!!

Enorm veel sneller. Wel even de activity monitor gecontroleerd en ik zie dat zodra met twee accounts ingelogd wordt het geheugengebruik behoorlijk stijgt. Er is dan nog maar +- 75 mb vrij, dus extra geheugen zal geen overbodige luxe zijn.

Nu bedacht ik me dat ik nog een defecte Dell laptop heb liggen met een 4gb ddr3 reepje erin en laat dat nu net toevallig dezelfde specs en merk zijn als het geheugen in de mac! Enige verschil is dat in de mac 2gb reepjes zitten en die wat ik over heb 4gb is. Heeft het nut om 1 van de 2 reepjes in de mac te vervangen door dit 4gb reepje, zodat het totaal 6gb wordt? Of beter gewoon de twee originele reepjes van 2gb laten zitten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Meer geheugen is beter. En grote kans dat je met 2 ongelijke modules wel gewoon dual channel kan draaien. Dat is in elk geval redelijk gangbaar, niet geheel ondenkbaar dat het bij een Apple ander is natuurlijk. Maar proberen kan altijd.

• freaky35
bij de mac echt een gematcht setje geheugen kiezen,lang niet al het geheugen werkt ermee, plus je kan conflicten krijgen als je verschillend geheugen gaat gebruiken.
Dat laatste geeft Apple zelf al aan op de site overgens

Let wel met het geheugen erbij stoppen,dat je de accu wel los maakt,anders kan je echt problemen krijgen.

Deze zou b.v kunnen:

http://www.crucial.com/us...C-early-2011%29/CT3309332

of deze

http://eu.crucial.com/eur...C-early-2011%29/CT3373720

[ Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2016 14:17 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als je het geheugen al hebt liggen kun je 't altijd proberen. Als het niet werkt dan kun je altijd nog ander geheugen erin duwen.
Pagina: 1