Beste Tweakers,
Binnenkort ben ik van plan om een eerste HTPC te gaan bouwen. Ik ben niet thuis in de wereld van low-end PC componenten en HTPC's, vandaar dat ik jullie advies nodig heb. Ik heb geen budget, ik heb geen idee hoeveel ik kwijt zal zijn en wil het systeem gewoon zo goedkoop mogelijk hebben. Hiervoor vind ik dus dat ik ook geen budget hoef aan te geven. Assembleren doe ik zelf.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kodi, browsen, outlook, videobestanden afspelen (max 1080p).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Graag een zo goedkoop mogelijk systeem. Ik heb geen zware eisen, dus dat zou makkelijk moeten lukken met de beschikbare hardware van tegenwoordig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ben niet in bezit van randapparatuur voor de PC, maar daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Tijdens het samenstellen is een SSD niet nodig, deze kan ik ophoesten uit een oud systeem of eventueel voor een paar tientjes scoren. Een HDD is ook niet nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- CPU (ik sta open voor aankoop van een tweedehands CPU)
- RAM (ik sta open voor aankoop van tweedehands RAM)
- MOBO (deze wil ik nieuw hebben)
- GPU?
- PSU (deze wil ik nieuw hebben)
- Behuizing, zo klein mogelijk zou erg fijn zijn! (deze wil ik nieuw hebben tenzij ik hem tweedehands in verpakking kan vinden)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor deze build sta ik open voor alle suggesties, wel van de wat bekendere merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil systeem zou fijn zijn, hij staat in de woonkamer, maar het is niet prioriteit nummer één. Ik wil voornamelijk een bang-for-buck systeem die zo klein mogelijk is. Luidruchtige fans ed. kan ik in de loop van tijd vervangen. Graag een HDMI out op het moederbord (of GRAKA indien nodig). Een modulaire voeding zou fijn zijn, geen onnodige kabels die in de weg zitten.
Een CPU koeling is niet nodig, deze vervang ik in de toekomst toe mocht de stock koeler mij niet bevallen.
Ga je overklokken?
Gezien mijn eisen, nee. Mocht het twee á drie tientjes extra kosten, dan graag!
Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback, wat kan beter, goedkoper, sneller. Ik heb hier geen kaas van gegeten.
Ik ben uitgekomen op nog een fors bedrag. Ik vind dit nog duur en ik heb het idee dat het goedkoper kan. Mochten er nog onduidelijkheden zijn dat hoor ik dit graag. Alvast bedankt voor het lezen.
Binnenkort ben ik van plan om een eerste HTPC te gaan bouwen. Ik ben niet thuis in de wereld van low-end PC componenten en HTPC's, vandaar dat ik jullie advies nodig heb. Ik heb geen budget, ik heb geen idee hoeveel ik kwijt zal zijn en wil het systeem gewoon zo goedkoop mogelijk hebben. Hiervoor vind ik dus dat ik ook geen budget hoef aan te geven. Assembleren doe ik zelf.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Kodi, browsen, outlook, videobestanden afspelen (max 1080p).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Graag een zo goedkoop mogelijk systeem. Ik heb geen zware eisen, dus dat zou makkelijk moeten lukken met de beschikbare hardware van tegenwoordig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ben niet in bezit van randapparatuur voor de PC, maar daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Tijdens het samenstellen is een SSD niet nodig, deze kan ik ophoesten uit een oud systeem of eventueel voor een paar tientjes scoren. Een HDD is ook niet nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- CPU (ik sta open voor aankoop van een tweedehands CPU)
- RAM (ik sta open voor aankoop van tweedehands RAM)
- MOBO (deze wil ik nieuw hebben)
- GPU?
- PSU (deze wil ik nieuw hebben)
- Behuizing, zo klein mogelijk zou erg fijn zijn! (deze wil ik nieuw hebben tenzij ik hem tweedehands in verpakking kan vinden)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor deze build sta ik open voor alle suggesties, wel van de wat bekendere merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil systeem zou fijn zijn, hij staat in de woonkamer, maar het is niet prioriteit nummer één. Ik wil voornamelijk een bang-for-buck systeem die zo klein mogelijk is. Luidruchtige fans ed. kan ik in de loop van tijd vervangen. Graag een HDMI out op het moederbord (of GRAKA indien nodig). Een modulaire voeding zou fijn zijn, geen onnodige kabels die in de weg zitten.
Een CPU koeling is niet nodig, deze vervang ik in de toekomst toe mocht de stock koeler mij niet bevallen.
Ga je overklokken?
Gezien mijn eisen, nee. Mocht het twee á drie tientjes extra kosten, dan graag!
Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback, wat kan beter, goedkoper, sneller. Ik heb hier geen kaas van gegeten.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3-6100 Boxed Een i3 kom ik op uit. Geen verstand van de iGPU, en met mijn onderzoek kom ik hierop uit. Kan dit goedkoper? | € 116,95 | € 116,95 |
1 | Asus H110I-PLUS Voldoet aan mijn eisen en is één van de goedkope opties. | € 72,95 | € 72,95 |
1 | Fractal Design Node 202 Hij is klein en heb er veel goede dingen over gehoord. Wel prijzig, maar een lelijk blok wil ik niet in huis hebben. Enige suggesties op andere behuizingen eventueel? | € 75,50 | € 75,50 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA Prima goedkoop RAM kitje. Is dual channel wel nodig? Een single stick zal namelijk snel genoeg zijn naar mijn idee. 2133Mhz, sneller dan dit zal het moederbord toch niet aankunnen. | € 46,- | € 46,- |
1 | Corsair SF450 Als het goed is, is dit een goede kwaliteit voeding in SFX formfactor. | € 89,60 | € 89,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 401,- |
Ik ben uitgekomen op nog een fors bedrag. Ik vind dit nog duur en ik heb het idee dat het goedkoper kan. Mochten er nog onduidelijkheden zijn dat hoor ik dit graag. Alvast bedankt voor het lezen.