Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack V
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-01 16:46

Jack V

Snappie?

Topicstarter
Mijn vraag:

Na mijn aankoop van mijn Sapphire en nieuwe voeding wilde ik die graag in gebruik stellen in mijn PC. Dus ik zet deze er beiden in: helemaal geen post. :|
Hmmm, misschien slechte de-installatie van de drivers: DDU erover heen. Nog steeds geen post.
Hmmm, misschien RMA gevalletje Sapphire kaart? Test op andere hardware: Wel post. (nog geen volledige test gedaan, maar eigenlijk ga ik ervan uit dat ie wel gewoon werkt).
Hmmm, misschien te oud BIOS?
En ja ik zat nog op versie 1 van de firmware: nieuwste BIOS geflashet. Wat een crime op zich was, omdat ik eerst 6 pogingen nodig had om de computer de usb te laten herkennen voor de bios flash en ik daarna door een aangesloten SSD, die niet helemaal schoon was, in een Grub rescue error werd gezet :( |:( maar uiteindelijk gelukt. Echter nog steeds geen post.
Ik begin het langzaam irritant te vinden.

Probleem is dat ik geen integrated graphics heb, dus ik moet een kaart hebben om überhaupt de computer volledig op te starten.
Dus ik haal een rondslingerende gt710 tevoorschijn en steek die in het PCI slot. TADA, computer start gewoon op en werkt als een zonnetje.
Wat meteen twee andere mogelijke problemen ook discutabel maakt:
de voeding doet het gewoon (of het moet puur en alleen aan de 8 pin voeding naar de kaart liggen) en de
PCI slot doet het ook nog gewoon prima (of alleen de achterste rij contacten zijn kapot). Beide zeer onwaarschijnlijk.
Ondertussen had ik bij de problemen met de upgrade van mijn BIOS windows ook maar opnieuw geïnstalleerd. Wat me terugbracht van win10 naar 8.1.

Maar na dit alles heb ik nog steeds niet kunnen genieten van mijn rx470 :'(

Als ik de computer aan zet gaan alle lichtjes van de kast, videokaart en fan netjes aan en alle fans draaien gewoon netjes. Echter gaat de verlichting van mijn muis en keyboard niet aan. Bovendien draait de rx470 in intervallen zijn fans op max.

Dus mijn vraag: HELP :?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI a78m e45 mobo
16 GB RAM DDR3 1600
Athlon II 4x 760K
Win 8.1
Seasonic M12II Evo 520W
Sapphire Nitro 4G rx470
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zie verhaal boven.
...

Iedereen is lief, ik leef in een wereld van bloemetjes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05 22:21

UltiemePCNerd

Banaan.

Al geprobeerd met je oude voeding? Bios batterijtje er even uitgehaald? Echt goed videokaart aangedrukt?
Sinds het een nieuwe voeding is, kan het gewoon zijn dat de voeding ook gewoon defect uit de fabriek is. Moet je maar even proberen met je oude voeding dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Jack V schreef op maandag 28 november 2016 @ 23:46:
Probleem is dat ik geen integrated graphics heb, dus ik moet een kaart hebben om überhaupt de computer volledig op te starten.
Tuurlijk heb je die wel.
Haal de videokaart er uit. Sluit de monitor op het moederbord aan en controleer in het bios of de Graphic Adapter op IGD staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:54

Nemesizz

Untouchable

centr1no schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:20:
[...]

Tuurlijk heb je die wel.
Haal de videokaart er uit. Sluit de monitor op het moederbord aan en controleer in het bios of de Graphic Adapter op IGD staat.
Athlon heeft geen (werkende) IGP. Aansluiting op het moederbord is afhankelijk van de GPU in de processor zelf dan, en in het geval van de Athlon doet die dus niks ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Nemesizz schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:25:

Athlon heeft geen (werkende) IGP. Aansluiting op het moederbord is afhankelijk van de GPU in de processor zelf dan, en in het geval van de Athlon doet die dus niks ;) .
Dat is niet handig.
Maar het moederbord heeft 2 PCI sloten.
Je zou beide kaarten er in kunnen steken en proberen op te starten met de GT710 aangesloten.

En wat ik eigenlijk meteen had moeten melden:
Ik heb al 2 gevallen meegemaakt waar bij het plaatsen van een nieuwe, grote videokaart de pc in eerste instantie niet op wilde starten maar na het lichtjes omhoog houden van de kaart opeens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:54

Nemesizz

Untouchable

Misschien even kijken of 'secure boot' aan of uit staat in de BIOS, heeft soms invloed of een GPU wel of niet wil werken.
Pagina: 1