16 poorts Gigabit Switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-04 11:38
Mijn vraag

Ik wil graag alles wat 'bedraad' kan aangesloten worden aan het internet ook daadwerkelijk aansluiten via een gigabit switch. Zit te kijken naar Netgear switches maar er zijn verschillende modellen voor verschillende prijzen.

Conclusies
Geen PoE nodig
Alle poorten wel Gbit

Vragen
Wel of niet managed
...

Relevante software en hardware die ik gebruik.

Dit wil ik aan de switch aansluiten met Cat6 kabels
1. Horizon box
2. Wii U
3. PS 4
4. power line naar schuur
5. Unifi 1e etage
6. Unifi 2e etage
7. Airport Express 3e etage
8. TV
9. Sonos PlayBar
10. Philips Hue
11. Alarm systeem
12. Apple TV
13. Nintendo Switch :) (maart 2017)

De GBit switch sluit ik aan op de Ziggo Modem.
...

Is het correct dat ik uiteindelijke als 'domme' tweaker genoeg heb aan een unmanaged goedkoopste NetGear of TP Link 16 ports Gbit switch? Of zie ik iets over het hoofd of moet ik denken aan future proofen?

bedankt voor de comments!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 15:01
Heb je per se 16 in 1 switch nodig? Qua prijs kan het soms uit om 2x 8 of iets soortgelijks te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Als ik nu je devices zie dan is er maar weinig voor nodig om te weinig aan een 16poorts switch te hebben. Dan zou je al naar 24 poorten moeten.
Wat voor signaal gaat het bij je TV om? Een netwerk (internet) verbinding? Of gaat het om het TV signaal?

Je hebt verder diverse verschillende soorten devices:
- consoles
- AP's
- domotica

Als je iets meer uitgeeft aan je switch dan kan je deze groepen mooi in verschillende VLan's plaatsen. Dan weet je zeker dat ze elkaar niet in de weg zitten op eenzelfde netwerk.
Dan kom je bijv. op een van de volgende uit: https://tweakers.net/pric...055;290115;260338;567921/

Ik heb nog even naar de prijzen gekeken: Het verschil tussen unmanaged en managed is grofweg een factor2
Maar als je kijk naar het verschil tussen een 16 poorts en 24 poorts switch, dan praat je over 15-30 euro verschil (voor een managed switch) Dat lijkt me niet te veel om op safe te spelen.

[ Voor 18% gewijzigd door 26779 op 28-11-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
26779 schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:42:
Als ik nu je devices zie dan is er maar weinig voor nodig om te weinig aan een 16poorts switch te hebben. Dan zou je al naar 24 poorten moeten.
Wat voor signaal gaat het bij je TV om? Een netwerk (internet) verbinding? Of gaat het om het TV signaal?

- consoles
- AP's
- domotica

Als je iets meer uitgeeft aan je switch dan kan je deze groepen mooi in verschillende VLan's plaatsen. Dan weet je zeker dat ze elkaar niet in de weg zitten op eenzelfde netwerk.
Dan kom je bijv. op een van de volgende uit: https://tweakers.net/pric...055;290115;260338;567921/

Ik heb nog even naar de prijzen gekeken: Het verschil tussen unmanaged en managed is grofweg een factor2
Maar als je kijk naar het verschil tussen een 16 poorts en 24 poorts switch, dan praat je over 15-30 euro verschil (voor een managed switch) Dat lijkt me niet te veel om op safe te spelen.
Ik ga me hier even op verdiepen (de materie) en kom er op terug! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien dat je even een tekening kan maken van welke apparatuur waar staat (per etage); mogelijk is het dan simpeler en goedkoper om bijvoorbeeld 3x 5 poorts in het huis te plaatsen, deze onderling doorverbinden en daardoor kortere kabels nodig hebben naar alle apparatuur.

Zo heb ik achter mijn TV gewoon een goedkope unmanaged 8-poort liggen met allemaal korte UTP-kabels naar TV, DVD, Xbox etc. En 1 poortje gaat naar mijn router. En van de router gaat een ander poortje met 1 kabel naar werkkamer en daar ligt weer een switch voor de apparatuur daar.

Hiermee voorkom je ook ergernis als 1 switch uitfikt; dan kan je nog steeds de overige apparatuur gebruiken. En, 5of 8 poorts is makkelijker te vervangen (Mediamarkt tot laaaat) dan een 16 poort; die laatste ligt niet altijd overal op de plank.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 09:31
Ik ben het met je eens qua 'grote switches en opties open houden', maar zo simpel als een managed switch kopen om vervolgens allerlei apparaten te scheiden is natuurlijk niet.

Je zult verkeer van de apparaten ook moeten routeren, dus ook je router zal met VLANs overweg moeten kunnen (tenzij je iets 'simpels' wilt doen als je IPTV naast je internet bridgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:12

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

- consoles
- AP's
- domotica

Waarom heb je de gs1900 serie weggelaten?

Ik was zelf een tijdje geleden aan het kijken naar een managed 24 port switch. Ik vond de gs1900 24e wel interessant. Heb nog niks gekocht, was alleen even aan het oriënteren op de markt.

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-11-2016 21:43 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
RobinF schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:28:
Heb je per se 16 in 1 switch nodig? Qua prijs kan het soms uit om 2x 8 of iets soortgelijks te kopen.
één switch lijkt me sowieso een verre van wenselijke oplossing. Ik lees zo al een stuk of 7 apparaten die waarschijnlijk in een (of twee?) TV-meubels staan, daar wil je dus al een (/twee) switches. En een stuk of wat apparaten die waarschijnlijk vanuit de meterkast het beste te bereiken zijn. Verder zal er waarschijnlijk nog ergens een kantoortje zijn oid waar veel apparatuur staat.

Het lijkt me dus dat TS sowieso wel 3 of 4 switches nodig heeft, en die hoeven dan natuurlijk niet allemaal 16-poorts te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 28-11-2016 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even los van de switch-vraag: ik zie een Ziggo modem en een Horizon box staan. Ik zou sterk afraden om die Horizon box aan te sluiten op je LAN. Ze staan er nogal om bekend om te pas en onpas eigen DHCP server te draaien en zo je LAN in het honderd te sturen.

Enige reden om de Horizon-box op je LAN aan te sluiten is als je het als DLNA media player wilt gebruiken, maar gezien je ook een AppleTV en een PS4 hebt, lijkt me dat de meerwaarde van de Horizon box ook dingen te laten afspelen minimaal is. In dat geval: vooral niet aansluiten. Scheelt ook een poort en een UTP-kabel :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog iets als er ook kinderen zijn in de leeftijd vriendjes etc mee, dan kan een gastnetwerk ook wel handig zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Frogmen schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:39:
Nog iets als er ook kinderen zijn in de leeftijd vriendjes etc mee, dan kan een gastnetwerk ook wel handig zijn.
Een gastnetwerk kan je heel goedkoop en eenvoudig maken met een kleine router.
Maar omdat je al unifi ap's hebt, kan je daar ook een gastnetwerk opzetten, je hebt dan wel een andere router nodig, misschien ook de controller die altijd aan staat, maar dat weet ik niet.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb zelf thuis een paar Zyxel GS1900's staan. Layer 2, managed, 24 poorten. Prima apparaatjes en redelijk betaalbaar.

Toch zit ik stiekem te kijken naar TP-Link of naar Huawei. Die 2 schijnen een 99,9% Cisco compatible CLI te hebben, wat zo zijn voordelen heeft als je al Cisco kennis hebt of juist Cisco kennis wilt op doen. :)

Maar ik ga mee met de rest dat het relevant is of alles op 1 verdieping staat, of dat het per verdieping verspreid staat. In geval van het laatste kun je grofweg een paar dingen doen:

- Overal wall outlets maken en alles naar een centrale core leiden (bijvoorbeeld in je meterkast)
- Overal "kamer-switches" plaatsen en die met 1 of meerdere keren GBit naar een core leiden
- Niet werken met een core, maar gewoon de hele bende aan elkaar doorlussen (de minst fraaie oplossing)

In principe kun je aan unmanaged switches genoeg hebben. Die dingen zet je aan en ze werken. Je kunt alleen niet meerdere poorten combineren (trunking), waardoor je bandbreedte tussen de switches beperkt blijft tot 1GBit/s. Met managed switches (Layer 2), kan dat wel.

Kortom, wat exact de juiste oplossing is hangt af van wat je wil en hoe veel tijd/zin/energie je er in wilt steken het mooi te maken.

Wil je gewoon een domme, fire & forget oplossing: domme, unmanaged switches
Wil je d'r een beetje aan tweaken: Layer 2 of zelfs Layer 3 managed switches

Persoonlijk zit ik te twijfelen of ik niet eens ga investeren in switches die of al meteen 10GBit/s aan kunnen op een aantal poorten, of die ik later kan uitbereiden met modules om dat te doen.

Oh, nog een punt van overweging dat me te binnen schiet:
Mogen ze herrie maken en wat moet de form-factor zijn. :)

Zelf wil ik liefst switches die *geen* herrie maken, in de meterkast maakt het allemaal niet uit maar op mijn kantoor (nerdhok, mancave, thuiswerkplek) wil ik alleen herrie als ik met mijn testservers aan het spelen ben. Dus fanless switches, maar wel 19" zodat ik ze niet aan de muur hoef te hangen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
Bedankt voor alle reacties.

Alles hangt nu aan de Ziggo modem of de Tp 8 ports 100Mbit switch die ik al heb.

De Wifi punten zijn direct aan de Ziggo modem aangesloten

Mijn equipment zit direct aan de TP switch aangesloten.

Ik heb nu te weinig punten dus de Wii U & Apple TV gaan via Wifi.

Ik heb een schema gemaakt hoe het nu is

Netwerk thuis

Ik hoop dat het duidelijk is.

Maar ieder geval enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik in dit geval voor een managed gaan eventueel kijken wat er hier aangeboden wordt vooral de 24 poorts versie hoeft niet duur te zijn. 16 poorts is toch een minder gebruikte tussenmaat.
Even zoeken TP-Link TL-SG1016DE deze is zeker niet duur.

[ Voor 12% gewijzigd door Frogmen op 29-11-2016 09:55 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

unezra schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:11:
Ik heb zelf thuis een paar Zyxel GS1900's staan. Layer 2, managed, 24 poorten. Prima apparaatjes en redelijk betaalbaar.

Toch zit ik stiekem te kijken naar TP-Link of naar Huawei. Die 2 schijnen een 99,9% Cisco compatible CLI te hebben, wat zo zijn voordelen heeft als je al Cisco kennis hebt of juist Cisco kennis wilt op doen. :)
Dat schijnen ze te hebben, na wat gemod.

YouTube: ZyXEL GS1600-16 Gig switch review, mini-teardown, serial port and te...

[ Voor 57% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 29-11-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
Uiteindelijk wil gewoon niks hoeven doen. Ik vraag me af wat ik ga managen. Mijn gevoel zegt ZIGGO MODEM -> SWITCH en alles daaraan dus niet ook aan de ziggo modem.

Ik denk dat ik dan voor een 24 poorts ga aangezien er misschien nog wel meer spullen komen in de toekomst.

Maar welke is dan wijsheid dat is wat ik nu moet uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Da's een GS1600 :-)
De GS1900 heeft het ook trouwens:
https://jantore.net/hardware/rooting-zyxel-gs1900/

Alleen, volgens mij is de CLI niet Cisco-compatible.
Niet iets dat voor iedereen even belangrijk is though. Tot nu toe heb ik de CLI op mijn Zyxels niet echt gemist en werken ze prima als L2 switches. Voor het geld zijn het uitstekende apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zie nog steeds niet helemaal in waarom het handig is om een switch met zoveel poorten te hebben t.o.v. meerdere switches.

Heb zelf in de meterkast een router, bij de televisie een switch en in mijn werkkamer een switch.
Beperkte kabellengte en toch alle mogelijkheden.

Jij moet nu voor alles een kabel hebben naar de centrale Switch. Dat was mij nieteens gelukt, want ik krijg geen vijf kabels door een pvc pijp voor de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
MikeyMan schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:17:
Ik zie nog steeds niet helemaal in waarom het handig is om een switch met zoveel poorten te hebben t.o.v. meerdere switches.

Heb zelf in de meterkast een router, bij de televisie een switch en in mijn werkkamer een switch.
Beperkte kabellengte en toch alle mogelijkheden.

Jij moet nu voor alles een kabel hebben naar de centrale Switch. Dat was mij nieteens gelukt, want ik krijg geen vijf kabels door een pvc pijp voor de woonkamer.
De kabels liggen er al en het komt allemaal bij elkaar uit het zicht. Alleen de TV en de Sonos zijn te zien. De rest staat in een kast. Een switch to rule them all. En als die het begeeft hebben alleen me kinderen er een slapeloze nacht van. Ik ga dan gewoon verder op me telraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

unezra schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:15:
[...]

Da's een GS1600 :-)
De GS1900 heeft het ook trouwens:
https://jantore.net/hardware/rooting-zyxel-gs1900/

Alleen, volgens mij is de CLI niet Cisco-compatible.
Niet iets dat voor iedereen even belangrijk is though. Tot nu toe heb ik de CLI op mijn Zyxels niet echt gemist en werken ze prima als L2 switches. Voor het geld zijn het uitstekende apparaten.
Ik zie het, dan heb ik ze door elkaar gehaald. 8)7 8)7 8)7 :-(

KaiTak schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:30:
[...]

De kabels liggen er al en het komt allemaal bij elkaar uit het zicht. Alleen de TV en de Sonos zijn te zien. De rest staat in een kast. Een switch to rule them all. En als die het begeeft hebben alleen me kinderen er een slapeloze nacht van. Ik ga dan gewoon verder op me telraam.
Tegenwoordig duurt het maar een dag vooraf je een nieuwe hebt, je kan prima een unmanaged switch nemen. Verder raad ik wel een 24 port aan, dan kan je nog even vooruit.

[ Voor 34% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 29-11-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MikeyMan schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:17:
Generally speaking: De bandbreedtes tussen switches is over het algemeen lager dan binnen 1 enkele switch.

Zoiets word relevant, als je bijvoorbeeld meerdere opslagsystemen (NAS) op 1 switch hebt en alle dataverbruikers (PC's) op een andere. Dan kun je nog zo mooi je NASsen met 8xGBit aangesloten hebben en je PC's ieder met GBit, maar wil je vervolgens met alle PC's vol naar die NASsen toe en ligt er tussen de switches maar 1x GBit of 2x GBit, kun je gecombineerd toch niet harder dan 1xGBit of 2xGBit.

Niet iets waar je altijd en meteen last van hoeft te hebben dus, wel iets waar je rekening mee moet houden of je iig van bewust moet zijn. (Hoewel de gemiddelde thuisgebruiker aardig zijn best moet doen om een enkele GBit poort vol te trekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

unezra schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:28:
[...]

Generally speaking: De bandbreedtes tussen switches is over het algemeen lager dan binnen 1 enkele switch.

Zoiets word relevant, als je bijvoorbeeld meerdere opslagsystemen (NAS) op 1 switch hebt en alle dataverbruikers (PC's) op een andere. Dan kun je nog zo mooi je NASsen met 8xGBit aangesloten hebben en je PC's ieder met GBit, maar wil je vervolgens met alle PC's vol naar die NASsen toe en ligt er tussen de switches maar 1x GBit of 2x GBit, kun je gecombineerd toch niet harder dan 1xGBit of 2xGBit.

Niet iets waar je altijd en meteen last van hoeft te hebben dus, wel iets waar je rekening mee moet houden of je iig van bewust moet zijn. (Hoewel de gemiddelde thuisgebruiker aardig zijn best moet doen om een enkele GBit poort vol te trekken.)
Dat lukt mij regelmatig wanneer ik aan het kopiëren ben. De meeste switches hebben een backbone van full-dublex (2 keer de verbindingssnelheid) keer het aantal poorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiTak
Heb een netgear unmanaged 16 ports voor weinig op marktplaats gekocht. Kijk ff hoe dat gaat. Bedankt voor alle info en kennis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 21:11
mcDavid schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:42:
[...]

één switch lijkt me sowieso een verre van wenselijke oplossing.
Meest praktisch waarschijnlijk niet, wenselijk is een heel ander verhaal. Dan hangt het er vanaf wat je precies wil. Vanuit performance gekeken is een enkele switch bijvoorbeeld de beste oplossing.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05 11:54
unezra schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:11:

Ruilen? Ik heb een TL-SG2008, en ben op zoek naar een met meer poorten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MaxTheKing schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:40:
[...]
Ruilen? Ik heb een TL-SG2008, en ben op zoek naar een met meer poorten ;-)
Hahaha, ik heb met reden 3 van die GS1900 beestjes thuis staan, waarvan er 2 aan mijn productie thuisservers hangen en 1 in mijn LAB. Ik heb niet *alle* poorten in gebruik, maar wel meer dan de helft.

Ok, sommige dingen heb ik wat overdreven, mijn thuisservers hangen ieder met 5-7 poorten (1x ILO) aan mijn switches en de servers in mijn LAB zijn ook niet met 1 GBit poort per machine verbonnden, maar toch. Ze worden gebruikt...

Yet, er gaat ws een moment komen dat ik ze om ruil voor gestackte kleine TP-Link of Huawei's. Heel goedkoop is het alleen niet als je 3x 24 poorten wilt hebben en tegen die tijd wil ik misschien ook PoE doen over een aantal poorten plus een gedeelte uitrusten met 10Ge. Even sparen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
ijdod schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:22:
[...]

Meest praktisch waarschijnlijk niet, wenselijk is een heel ander verhaal. Dan hangt het er vanaf wat je precies wil. Vanuit performance gekeken is een enkele switch bijvoorbeeld de beste oplossing.
Alles ligt onder een Luik in de vloer. Ik heb kabel ruimte genoeg door het huis. Alles werkt dus tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
unezra schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:09:
[...]

Hahaha, ik heb met reden 3 van die GS1900 beestjes thuis staan, waarvan er 2 aan mijn productie thuisservers hangen en 1 in mijn LAB. Ik heb niet *alle* poorten in gebruik, maar wel meer dan de helft.

Ok, sommige dingen heb ik wat overdreven, mijn thuisservers hangen ieder met 5-7 poorten (1x ILO) aan mijn switches en de servers in mijn LAB zijn ook niet met 1 GBit poort per machine verbonnden, maar toch. Ze worden gebruikt...

Yet, er gaat ws een moment komen dat ik ze om ruil voor gestackte kleine TP-Link of Huawei's. Heel goedkoop is het alleen niet als je 3x 24 poorten wilt hebben en tegen die tijd wil ik misschien ook PoE doen over een aantal poorten plus een gedeelte uitrusten met 10Ge. Even sparen dus.
Aah i see, vraagje over die Zyxel switches, ondersteunen ze 802.1x PEAP RADIUS authenticatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MaxTheKing schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:53:
Aah i see, vraagje over die Zyxel switches, ondersteunen ze 802.1x PEAP RADIUS authenticatie?
Zyxel zelf zegt van wel in zijn specsheet:
http://www.zyxel.com/prod...s/gs1900_series.shtml?t=p

Ik heb daar zelf verder nog niets mee gedaan. In een thuissituatie niet nodig gehad. :)

[ Voor 0% gewijzigd door unezra op 05-12-2016 10:14 . Reden: typo correctie (Xyzel -> Zyxel) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
unezra schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:13:
[...]

Zyxel zelf zegt van wel in zijn specsheet:
http://www.zyxel.com/prod...s/gs1900_series.shtml?t=p

Ik heb daar zelf verder nog niets mee gedaan. In een thuissituatie niet nodig gehad. :)
In mijn geval is het thuis wel handig, om bijvoorbeeld gasten die hun laptop met een kabel willen aansluiten niet rustig op mijn privé netwerk worden gegooid maar op een aparte guest-VLAN.
Pagina: 1