Merkenvoorkeur voor ingebouwde mediaspeler in SmartTV?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 18:09
Zijn er merken die een betere mediaspeler ingebouwd hebben dan andere? M.a.w.: als ik mijn huidige tv met Mede8er-mediaplayer wil vervangen voor een smart TV, zijn er dan merken die ik links moet laten liggen omdat ze bijv. minder formaten ondersteunen?

Het gaat me niet zozeer om dat het er fancy uitziet, maar vooral dat er veel formaten worden ondersteund en de app ook gewoon een paar jaar blijft werken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
mikekiwi schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:50:
Het gaat me niet zozeer om dat het er fancy uitziet, maar vooral dat er veel formaten worden ondersteund en de app ook gewoon een paar jaar blijft werken....
Als je dit belangrijk vindt, allemaal links laten liggen. Elke mediaspeler zal fijner zijn, ook een goedkope oplossing als een Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Ha, duidelijk... op wel gebied ga ik het vooral merken? Het gaat mij vooral om versimplificering van de situatie nu. Met een Mede8er, AppleTV, ChromeCast aangesloten is het niet voor alle gezinsleden altijd even duidelijk hoe alles nu werkt (zoals vandaag als ik als remote helpdesk moet fungeren als dochter ziek is en vrouwlief wat filmpjes aan wil slingeren).

Ik hoopte met een SmartTV en een soundbar dan de TV-setup te kunnen versimpelen en dan mijn surround-set (die in de woonkamer toch nooit als surround wordt gebruikt) te vervangen door een betere stereoset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
De Consumentenbond heeft de ingebouwde mediaspelers bij de laatste grote TV-test van november ook aparte cijfers gegeven. Conclusie: echt slechte merken zijn er niet.

Als je toch een rijtje moet maken dan is het Samsung, LG, Sony, Panasonic en als hekkensluiter Philips.
Samsung met het Tizen platform scoort over de hele linie het hoogste omdat die het rapste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
CR2032 schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:35:
De Consumentenbond heeft de ingebouwde mediaspelers bij de laatste grote TV-test van november ook aparte cijfers gegeven. Conclusie: echt slechte merken zijn er niet.

Als je toch een rijtje moet maken dan is het Samsung, LG, Sony, Panasonic en als hekkensluiter Philips.
Samsung met het Tizen platform scoort over de hele linie het hoogste omdat die het rapste is.
Ah, interessant... Zit een beetje aan de onderkant van het prijssegment te kijken en zit daar te twijfelen tussen Philips en LG, die zijn qua prijs het interessantst. Lijk dan toch richting LG te gaan bewegen (LG 49UF640V) of een Samsung UE49K5500 (al ben ik niet zo'n Samsung fan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
mikekiwi schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:57:
[...]
Ah, interessant... Zit een beetje aan de onderkant van het prijssegment te kijken en zit daar te twijfelen tussen Philips en LG, die zijn qua prijs het interessantst. Lijk dan toch richting LG te gaan bewegen (LG 49UF640V) of een Samsung UE49K5500 (al ben ik niet zo'n Samsung fan...)
Neem in ieder geval een met een refresh rate van 100 Hz, anders heb je bewegingsonscherpte. Een Full HD met 100 Hz heeft een mooier beeld dan een UHD met 50 Hz. Wanneer je meer dan 2 meter kijkafstand hebt zie je het verschil toch niet. Bijvoorbeeld de Samsung J6240.

Merken doen mij weinig. Bij die laatste Consumentenbond test werden meer dan 30 televisies getest, de hele Top 10 bestond uit.... alleen Samsung's. :9

[ Voor 9% gewijzigd door CR2032 op 28-11-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
UHD hoeft idd niet echt., ik zit op 4,5 meter met een diagonaal van 48-50" dus die meerwaarde is er niet. 100Hz is idd wel iets om naar te kijken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ik zou je nog wel even willen adviseren om niet te veel waarde te hechten aan hetgeen de Consumentenbond publiceert over televisies. Bijzonder veel verstand hebben ze daar niet van en sprake van professioneel reviewen is daar niet. Televisie-liefhebbers kijken echt niet naar hen. Kijk liever naar sites als hdtvtest of avforums.

Wel eens met de stelling dat je beter af kunt zijn met een 100Hz full-hd dan een 50Hz 4k televisie.

Ook als je wil gaan voor gebruiksgemak, zou ik je een Pi adviseren. Installatie van bijvoorbeeld LibreELEC stelt geen fluit voor. En dankzij de filmposters en achtergrondinfo is het makkelijk navigeren door je film-bibliotheek. En dankzij CEC kun je voor de dagelijkse bediening gewoon gebruik maken van de afstandsbediening van je televisie. En dat allemaal voor pakweg € 50.

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 29-11-2016 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesD.
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10 12:37
TV testen door allerlei organisaties zijn een leidraad, je zal zelf verder je eigen afwegingen moeten maken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
MilesD. schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 08:13:
TV testen door allerlei organisaties zijn een leidraad, je zal zelf verder je eigen afwegingen moeten maken...
Als het op de beeldkwaliteit aankomt, kun je de testen van de consumentenbond beter geheel negeren. Waar iedere gerespecteerde reviewer op basis van metingen een oordeel velt over de beeldkwaliteit en waarbij de beeldkwaliteit voor het grootste deel bepalend is voor het totaalcijfer, is de beeldkwaliteit bij de consumentenbond voor slechts 40% bepalend voor het totaalcijfer.

Nu is die 40% niet zo'n probleem, het probleem is vooral dat die 40% bestaat uit 32% subjectief testen door amateurs en zelfbenoemde professionals en slechts 8% objectief middels metingen.

De amateurs weten niet waar ze op moeten letten waardoor die waarde niet zo hoog ligt en de zelfbenoemde professionals zijn de professionals welke eerder hebben beweerd dat een HDMI-kabel van de Action een kleurrijker en scherper beeld levert dan een HDMI-kabel van een ander merk. Zij hebben dan ook geen idee hoe een HDMI-kabel werkt.

Dat het beeld scherper en kleurrijker zou zijn, was doordat zij niet hetzelfde toestel gebruikten voor de test maar voor iedere HDMI-kabel een ander toestel. De verschillen zaten in de toestellen, niet de HDMI-kabels. Na kritiek is dit artikel ook offline gehaald.

En die objectieve testen? Helaas, deze worden uitgevoerd onder omstandigheden waarin de meetapparatuur niet correct kan werken. Hierdoor kunnen testresultaten flink afwijken van de werkelijke resultaten waardoor bijvoorbeeld een LCD-televisie met IPS-paneel volgens de metingen van de consumentenbond een beter contrast kan behalen dan een LCD-televisie met VA-paneel, terwijl dezelfde toestellen volgens alle andere testresultaten van gerespecteerde reviewers toch echt laten zien dat de toestellen met VA-panelen een veel beter contrast hebben dan de toestellen met IPS-panelen.

De testen van de consumentenbond zijn dus vooral "wij vinden" en niet "het is zo".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Consumentenbond qua kwaliteitstest zal idd niet bepalend zijn, maar qua gebruiksgemak van het smart-deel (waar de vraag deels over ging) kan het weer wel interessant zijn. En natuurlijk of de gebruiksaanwijzing op chloorvrij papier gedrukt is, was in het verleden ook nog wel eens bepalend voor het eindoordeel aldaar... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Zelf zou ik me niet overleveren aan de grillen van tv-fabrikanten met hun zeer magere updatebeleid, gebrekkige gebruikservaring en het risico dat ze op elk moment de stekker uit je "smart-tv"-ervaring kunnen trekken. :+ Ergo: extern regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:43
Ik heb zelf een Sony met Android TV als OS. Daar draai ik VLC op welke tot nu toe de formaten die ik gebruik netjes ondersteund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

mikekiwi schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:01:
Het gaat mij vooral om versimplificering van de situatie nu. Met een Mede8er, AppleTV, ChromeCast aangesloten is het niet voor alle gezinsleden altijd even duidelijk hoe alles nu werkt (zoals vandaag als ik als remote helpdesk moet fungeren als dochter ziek is en vrouwlief wat filmpjes aan wil slingeren).
Even inhaken, want ik denk dat iedereen op het verkeerde spoor zit. Als ik je goed begrijp, wil je geen nieuwe TV, maar wil je een "simpelere gebruikerservaring" en hoop je dat te krijgen door een nieuwe tv.

Ik ga eens even compleet een ander idee spuien, heb je wel eens gedacht over een logitech harmony afstandsbediening? Complex om in te stellen, maar werkelijk waar supersimpel als het eenmaal werkt.

Ik zou daar eerst op focussen, en het "smart" gedeelte van alle tv's negeren. Volgens mij is een harmony ook nog goedkoper dan een nieuwe tv >:)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Wel eens met Sparhawk, ik gebruik de Smart opties van mijn LG TV van vorig jaar alleen als ik uitzending gemist/RTL XL wil gebruiken maar de mediaspeler ondersteuning is vrij traag en ik vermoed dat mijn mediaspeler (ook een Mede8er) meer formaten ondersteunt.

Dus ik gebruik nog steeds de Mede8er vrijwel dagelijks en bedien die met een Harmony Touch, mijn vriendin aangeleerd goed te richten en af en toe moet je op Help drukken als er iets niet goed in sync staat. Maar ook dat komt meestal wel goed.

Je drukt gewoon op de Film kijken knop en alle apparaten springen aan en vervolgens op de goede kanalen/inputs en je voorkomt dit soort situaties :
https://www.homecinemamag...erliezen-slimme-functies/ ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Afvalzak op 29-11-2016 13:20 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Ho wacht, ik wil zeker wel een nieuwe TV (mijn nog niet eens HD Ready Panasonic Viera doet het nog prima, maar wil een paar maten groter) en wil dan ook gelijk gebruik maken van die actie om wat te versimpelen hier.

Tuurlijk, ik heb al een Harmony en dat werkt op zich ook best, maar ik heb nu zoveel apparaten dat die Harmony het niet meer aankan. En dan nog is een nieuwe harmony goeiekoper dan een nieuwe tv, maar die tv gaat er toch wel komen....

Oh ja, de Pi die werd gesuggereerd: heb die route nu een paar keer genomen, maar telkens wordt ik er niet vrolijk van. Teveel gedoe om Kodi werkend en gevuld te houden, gedoe met NL kinderfilms die de scraper niet herkend, nu 3 Mede8ers in huis die het (op de non Divx-ondersteuning van de laatste modellen na) fijner doen vinden wij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
mikekiwi schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:29:
Ho wacht, ik wil zeker wel een nieuwe TV (mijn nog niet eens HD Ready Panasonic Viera doet het nog prima, maar wil een paar maten groter) en wil dan ook gelijk gebruik maken van die actie om wat te versimpelen hier.

Tuurlijk, ik heb al een Harmony en dat werkt op zich ook best, maar ik heb nu zoveel apparaten dat die Harmony het niet meer aankan. En dan nog is een nieuwe harmony goeiekoper dan een nieuwe tv, maar die tv gaat er toch wel komen....

Oh ja, de Pi die werd gesuggereerd: heb die route nu een paar keer genomen, maar telkens wordt ik er niet vrolijk van. Teveel gedoe om Kodi werkend en gevuld te houden, gedoe met NL kinderfilms die de scraper niet herkend, nu 3 Mede8ers in huis die het (op de non Divx-ondersteuning van de laatste modellen na) fijner doen vinden wij
Het gebruiksgemak van de bijvoorbeeld de ingebouwde Netflix speler op een moderne Samsung is stukken beter uitgewerkt dan een Pi. Zelfs mooier en overzichtelijker opgebouwd dan de Apple TV waar ik voorheen prima tevreden over was.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/25g9nrn.jpg

Reviews moet je altijd met een korrel zout nemen, ook die van de Consumentenbond, of wie dan ook. De Consumentenbond richten zich meer op de totale ervaring dan alleen op cijfermateriaal. Heb mij daar in het verleden ook wel eens aan geërgerd.

Ik kreeg hun grote TV-test van november 2016 toevallig laatst even in handen en vond het wel opvallend dat de hele Top 10 alleen maar uit Samsung bestaat. Hun score van de ingebouwd mediaspelers kon ik mij goed in herkennen. Op dat onderdeel scoorde Samsung een rapportcijfer 9,1 en een bepaald Philips model een magere 3,5.

Uiteindelijk zijn het jouw centen en niet die van een reviewer of een ander forum lid. :P

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 29-11-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Yep, het zijn mijn centen, maar ik waardeer alle input om die zo optimaal te besteden... :-)

Kun je naar zo'n Tizen-Samsung eigenlijk ook beeld casten? Dus geen Chromecast meer nodig? Gaat om Ziggo Sport Go vooral en NPO gemist (al zit dat laatste natuurlijk ook op de Samsung als app). Zowel vanaf Android tablet/foon (geen Samsung) als apps op de iPad die een cast-optie hebben...

En iemand ervaring met dvd-images (ISO/VIDEO_TS mappen) ? Kan ze wel allemaal gaan omzetten naar MKV oid, maar dan ben ik eventjes bezig...(wat geen showstopper is overigens)

[ Voor 9% gewijzigd door mikekiwi op 30-11-2016 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Nou, we gaan het zien...zojuist de Samsung 50J6240 opgehaald, ben benieuwd! Nog eerst even mijn oude plasma zien te verkopen en dan kijken of het allemaal doet wat ik wil.

Dank voor alle reacties, erg nuttig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsca777
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
mikekiwi schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 20:35:
Nou, we gaan het zien...zojuist de Samsung 50J6240 opgehaald, ben benieuwd! Nog eerst even mijn oude plasma zien te verkopen en dan kijken of het allemaal doet wat ik wil.

Dank voor alle reacties, erg nuttig!
Hoe bevalt je Samsung 50J6240 ? Weinig last van bandingproblemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-10 16:16
S1NN3D schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:10:
[...]

Als je dit belangrijk vindt, allemaal links laten liggen. Elke mediaspeler zal fijner zijn, ook een goedkope oplossing als een Pi.
Tot een week geleden zou ik het 100% met je eens zijn. :P
Vorige week een LG 55B6 aangeschaft en met de XPlay addon speel ik nu alles probleemloos af inclusief 4k HDR materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 11:03

Puck

W32.Deadcode.A

Idanue schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 06:54:
[...]

Tot een week geleden zou ik het 100% met je eens zijn. :P
Vorige week een LG 55B6 aangeschaft en met de XPlay addon speel ik nu alles probleemloos af inclusief 4k HDR materiaal.
Exact wat ik wilde antwoorden :)

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
rsca777 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:53:
[...]

Hoe bevalt je Samsung 50J6240 ? Weinig last van bandingproblemen?
bevalt me uitstekend! Bandingproblemen: nope, geen last van. Zeg niet dat ze er niet zijn, maar ik heb er geen last van.

Voor wat betreft de mediaplayer ben ik er nog niet geheel over uit. Heb wat tests gedaan met plex vs DS Video, vs direct de mediaplayer van de Samsung en dat is op dit moment niet halleluja.
fileformats redelijk ok, maar het onthouden van de voorkeuze voor NL audio en geen subtitles en als geen NL audio dan Engels-audio met NL-subs is een lastige en vind ik nog net wat te lastig om dit foolproof in te zetten.

Moet in Plex te regelen zijn, maar doet het niet lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:55

MsG

Forumzwerver

CR2032 schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:02:
[...]

Neem in ieder geval een met een refresh rate van 100 Hz, anders heb je bewegingsonscherpte. Een Full HD met 100 Hz heeft een mooier beeld dan een UHD met 50 Hz. Wanneer je meer dan 2 meter kijkafstand hebt zie je het verschil toch niet. Bijvoorbeeld de Samsung J6240.

Merken doen mij weinig. Bij die laatste Consumentenbond test werden meer dan 30 televisies getest, de hele Top 10 bestond uit.... alleen Samsung's. :9
S1NN3D schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 07:54:
Ik zou je nog wel even willen adviseren om niet te veel waarde te hechten aan hetgeen de Consumentenbond publiceert over televisies. Bijzonder veel verstand hebben ze daar niet van en sprake van professioneel reviewen is daar niet. Televisie-liefhebbers kijken echt niet naar hen. Kijk liever naar sites als hdtvtest of avforums.

Wel eens met de stelling dat je beter af kunt zijn met een 100Hz full-hd dan een 50Hz 4k televisie.

Ook als je wil gaan voor gebruiksgemak, zou ik je een Pi adviseren. Installatie van bijvoorbeeld LibreELEC stelt geen fluit voor. En dankzij de filmposters en achtergrondinfo is het makkelijk navigeren door je film-bibliotheek. En dankzij CEC kun je voor de dagelijkse bediening gewoon gebruik maken van de afstandsbediening van je televisie. En dat allemaal voor pakweg € 50.
Welke overweging zit er achter dat 100Hz aan te raden is boven een scherm met bijv. een hogere resolutie? Heeft 100Hz ten opzichte van 50hz niet pas meerwaarde bij content boven de 50hz? Tenzij je van die lelijke beeldverbeteraars aanzet die dynamisch wat frames bijbedenken? Mijn films zijn allemaal ~24P, en zelfs de meest recente films hebben dan 48 frames bijvoorbeeld. Welke meerwaarde zie ik hierin over het hoofd? Even er vanuitgaande dat de TV niet gebruikt wordt als scherm voor bijv. gaming.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:42:
Welke overweging zit er achter dat 100Hz aan te raden is boven een scherm met bijv. een hogere resolutie? Heeft 100Hz ten opzichte van 50hz niet pas meerwaarde bij content boven de 50hz? Tenzij je van die lelijke beeldverbeteraars aanzet die dynamisch wat frames bijbedenken? Mijn films zijn allemaal ~24P, en zelfs de meest recente films hebben dan 48 frames bijvoorbeeld. Welke meerwaarde zie ik hierin over het hoofd? Even er vanuitgaande dat de TV niet gebruikt wordt als scherm voor bijv. gaming.
Zijn al vele pagina's over volgeschreven maar dit is daar niet de juiste plek voor. Dit topic betreft: Merkenvoorkeur voor ingebouwde mediaspeler in SmartTV?. Ik adviseer je om enkele van de vele televisie aankoopadvies topics door te nemen in Consumentenelektronica Aankoopadvies.
Pagina: 1