Welke van deze 2 oude monitoren levert het mooiste beeld op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
DVI-D versus VGA: wat is het mooist?

Mijn vraag:
ik wil op een nieuw desktopsysteem tijdelijk een van mijn bestaande (oude) monitoren aansluiten.
Ik kan kiezen tussen twee monitoren: de eerste is een 15 inch Dell monitor met een DVI-D aansluiting (single link). De tweede is een 19 inch Philips monitor met alleen een VGA-aansluiting. Qua pixels per inch ontlopen de beide monitors elkaar nauwelijks (85 vs 90 ppi), maar uiteraard geef ik qua grootte de voorkeur aan de 19 inch Philips. Link naar Philips monitor: pricewatch: Philips 190CW9FB Zwart

Omdat ik voorlopig wil werken met alleen de iGPU van mijn processor (i7-6700K) heb ik nog geen videokaart gekocht. (Waarschijnlijk koop ik pas ergens volgend jaar een GPU en monitor die qua Freesync ondersteuning netjes combineren.) Mijn moederbord heeft geen VGA of DVI-D uitgang, maar wel een HDMI 1.4 uitgang. Als ik het goed begrijp levert VGA een analoog signaal op en is er daarom een converter (niet slechts een verloopstekker/adapter) nodig om een VGA monitor aan te sluiten op de HDMI poort van het mobo. (Of kan ik toch volstaan met enkel een adapter? Deze bijv: pricewatch: Delock Adapter HDMI-A male > VGA female white ?)

De Dell monitor heeft met DVI-D (single link) wél een digitale aansluiting in huis, dus die kan ik aansluiten op de eveneens digitale HDMI 1.4 poort van het moederbord (middels een eenvoudige verloopstekker, deze bijv.: pricewatch: Lindy DVI-D FM/HDMI M Adapter Cable, 0.2m.

Welke monitor levert nu het mooiste beeld op? Rechtstreeks van digitaal naar digitaal signaal lijkt misschien het mooist, maar de DVI-D is wel slechts single link (in plaats van dual link).

Beste antwoord (via choogen op 28-11-2016 16:35)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:00
Ik zou gewoon via de V&A een tweedehands klein PCIe videokaartje regelen voor 5 euro, en die in je systeem zetten tot het moment dat je een andere videokaart gaat kopen.
Heb je gelijk zowel een DVI als een VGA aansluiting, en hoef je niet te gaan hannessen met converterkabels enzo.
Zoiets bijvoorbeeld :
V&A aangeboden: XFX Radeon HD 4350 512MB DDR2

Overigens is DVI-D Dual-Link alleen maar nodig, en wordt ook alleen maar gebruikt bij resoluties *groter dan* 1920x1200. Tot-en-met die resolutie zal er zowiezo alleen maar single link gebruikt worden (en heb je dus niets aan dual link).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
EDIT: niet goed gelezen..

Waarom niet even testen met enkele kabels?
Desnoods even lenen van fam/vrienden

[ Voor 91% gewijzigd door wizai op 28-11-2016 15:55 ]

Anjunabeats

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Als je eenzelfde monitor met DVI of VGA kunt aansluiten, altijd DVI kiezen.

Het verschil in de monitor zelf is echter veel meer van invloed dan de gekozen aansluitkabel. Het zou mij verbazen als je uberhaupt verschil ziet tussen DVI en VGA op deze resoluties.

Als je geen haast hebt, kun je ook gewoon een adaptertje uit china laten komen. Verzenden duurt meestal 2 a 3 weken, maar dan kun je voor €4,50 incl verzending aan de slag. Deze bijvoorbeeld: http://www.dx.com/p/bstuo...dapter-cable-white-442346

Je hebt geen specs van de 15 inch monitor gegeven, maar ik zou lekker voor de grote gaan, die waarschijnlijk ook een hogere resolutie heeft.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
wizai schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:54:
Waarom niet even testen met enkele kabels?
Desnoods even lenen van fam/vrienden
Dank voor je reactie.
Het probleem is denk ik dat de adapters die ik nodig heb waarschijnlijk niet zo vaak voorkomen in een gemiddeld huishouden. Waarschijnlijk zijn dit soort kabels/adapters redelijk zeldzaam.

Ik zou natuurlijk beide type adapters kunnen kopen, maar een eventuele converter om de VGA monitor op de HDMI poort vh mobo aan te sluiten is al een flink stuk duurder dan een eenvoudige verloopstekker voor diezelfde verbinding. Maar ik weet niet zeker of ik die converter ook per se nodig heb. Als er geen geluid naar mijn monitor meekomt bij gebruik van een simpele adapter (ipv een converter), dan is dat bijv. geen probleem, want mijn monitor heeft toch geen speakers.

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Is het een mogelijkheid om je pc tijdelijk op je tv aan te sluiten?
Dan heb je hdmi > hdmi

Anjunabeats

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
wizai schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:14:
Is het een mogelijkheid om je pc tijdelijk op je tv aan te sluiten?
Dan heb je hdmi > hdmi
Dat is ook nog best een goed idee. Mijn TV is 32 inch, dus qua pixels per inch wordt het dan wel een aderlating en misschien teveel gevraagd voor een iGPU, maar het valt zeker te proberen.
Bijbehorend geluid kan ik ondertussen laten afspelen via mijn oude losse speakersetje aangesloten op het mobo, nietwaar? Is niet nodig bij HDMI>HDMI, komt natuurlijk gewoon mee.

[ Voor 5% gewijzigd door choogen op 28-11-2016 16:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:00
Ik zou gewoon via de V&A een tweedehands klein PCIe videokaartje regelen voor 5 euro, en die in je systeem zetten tot het moment dat je een andere videokaart gaat kopen.
Heb je gelijk zowel een DVI als een VGA aansluiting, en hoef je niet te gaan hannessen met converterkabels enzo.
Zoiets bijvoorbeeld :

Overigens is DVI-D Dual-Link alleen maar nodig, en wordt ook alleen maar gebruikt bij resoluties *groter dan* 1920x1200. Tot-en-met die resolutie zal er zowiezo alleen maar single link gebruikt worden (en heb je dus niets aan dual link).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
BrainCrash schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:29:
Zoiets bijvoorbeeld :

Bedankt, dit lijkt me waarschijnlijk het beste idee! Had daar niet eens aan gedacht.
Ook dank aan wizai en EMP voor jullie suggesties.

[ Voor 3% gewijzigd door choogen op 28-11-2016 17:01 ]

Pagina: 1