Toon posts:

40 GB hardeschijf in verouderde PC ???

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo en ik maar denken dat ik het een en ander van hardware wist ... blijkbaar dus nog lang alles niet ... het volgende is het geval... ik heb een Windows NT server draaien : P200MXX, 256 MB geheugen met een 10 GB HDD, en een Asus TX97-L mamaplankje, hier zit zover ik weet een UDMA33 IDE controller op. Nu heb ik een 40 GB UDMA100 Maxtor schijf gekocht met de bedoeling deze naast de 10 GB te hangen overigens ook Maxtor. Nu wil de Bios dus de grote schijf niet zien/vinden en hangt tijdens het booten.

Ik heb de schijf nu in een systeem hangen met een UDMA100 Raid controller en hier is niets aan de hand.

Waarom werkt de schijf niet in het oudere systeem :
- Bios heeft een update nodig.
- de schijf is niet backward compatible met UDMA33

Kan iemand mij hier iets over zeggen ?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand ...

Ik zou toch vreemd vinden als een nieuwe schijf niet backward compatable zou zijn ???

:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? ...

Verwijderd

Als ie geen grotere harde-schrijven aankan dan zou die die 10Gig als het goed is ook niet moeten doen. Kan dan maximaal 8 gig aan.

Verder zou ik gewoon een bios update doen.. zou goed kunnen helpen..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Als ik het me goed herinner geeft Asus voor modellen vanaf '97 nog BIOS updates om dit soort schijven te kunnen ondersteunen. M'n oude ABit BX6 bordje had vorig jaar ook een update nodig om 40GB te ondersteunen. In '95 kocht ik een TP4XE bord van Asus, maar die valt net buiten de boot. Ik denk dat jij met een BIOS update gewoon die 40GB kan gebruiken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Gaat je niet lukken hoor.

Je kunt wel een extra IDE controller er bij plaatsen :)

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 09:48
jup het kan, heb ik ook gedaan met m'n p1 200mmx heb ik gewoon een 30 gb hd bij gezet... was eerst wel effe kutten met de juiste bios (compaq sux :r ) en nu draait ie als een trein en als fileserver :P

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb ff gekeken:
TX97-L BIOS ver. 0110, 04/21/1998
Dit is de meest recente BIOS op de website van Asus, dus ik vrees dat je geen 40GB support zult krijgen...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 30 juni 2001 18:41 schreef LindaVanKessel het volgende:
Gaat je niet lukken hoor.

Je kunt wel een extra IDE controller er bij plaatsen :)
Leuk antwooord :) ... heb je ook een motivatie waarom het niet zal lukken ?

Mamaplankje gewoon te oud ?

Ik ben overigens al opzoek naar een nieuw Bios ...

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Op zaterdag 30 juni 2001 18:53 schreef malfa het volgende:

[..]

Leuk antwooord :) ... heb je ook een motivatie waarom het niet zal lukken ?

Mamaplankje gewoon te oud ?

Ik ben overigens al opzoek naar een nieuw Bios ...
Ja, precies. Mobo te oud, er is geen Bios voor dat mobo wat grotere schijven ondersteunt als 33GB geloof ik....

Koop je toch voor een paar 10tjes een apparte controller :9

Verwijderd

Dit is zeer wel mogelijk. Ik heb dit probleem zelf ook aan de hand gehad met een oude pentium 133 machine. Je hebt van Maxtor software die dit probleem oplost. Het programma heet Maxblast. Deze zorgt ervoor dat erna de biosinitialisatie er een eigen biosje op de harde schijf wordt geplaatst zodat windows de schijf volledig kan beheren. Wil je dit programma hebben mail me dan naar het volgende e-mailadres: internetsmurf@gmx.net

Verwijderd

Heb ik ook gedaan met men oude 166. Schijf van 10Gb vond ie maar als 8Gb. Even zoeken naar juiste bios, flashen en rebooten. En ja hoor er kwam rook uit die bios :( . Flash progje zei nochtans : bios succesfully updated. Men soltek mobo was ik dus kwijt. Goed opletten met die oude spullen dus.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:18
Het is toch zo dat je iedere HD kunt gebruiken zolang je de specs ervan (heads, cil) maar goed invoert?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 01 juli 2001 09:55 schreef heerschap het volgende:
Dit is zeer wel mogelijk. Ik heb dit probleem zelf ook aan de hand gehad met een oude pentium 133 machine. Je hebt van Maxtor software die dit probleem oplost. Het programma heet Maxblast. Deze zorgt ervoor dat erna de biosinitialisatie er een eigen biosje op de harde schijf wordt geplaatst zodat windows de schijf volledig kan beheren. Wil je dit programma hebben mail me dan naar het volgende e-mailadres: internetsmurf@gmx.net
Ik heb het progje inmiddels gedownload ... Is deze overigens ook weer simpel te verwijderen ?

Op de zelfde IDE poort heb ik ook nog een HP 8100i (Cd brander) hangen, maar als ik de Pc opstart in NT server, wordt de brander ook niet meer gezien, jumpers staan goed... in de bios is dus ook verder niets van de HDD aangegeven ... wordt dit probleem ook vermoedelijk opgelost met dat progje van Maxtor ?

Verwijderd

NT benadert de schijven buiten de bios om..
Gewoon niet in je bios aanzetten maar NT vindt hem dan wel.
Probleem opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 02 juli 2001 00:17 schreef Bird2 het volgende:
NT benadert de schijven buiten de bios om..
Gewoon niet in je bios aanzetten maar NT vindt hem dan wel.
Probleem opgelost.
mmmm zal eens kijken of dat zo is , alleen werkt m'n brander nog niet want die is foetsie ... wordt niet gedetecteerd door de BIOS of NT als de 40 GB schijf er aan hangt .

Verwijderd

Das weer een ander probleem..
Zitten de jumpers wel goed dan ?

Verwijderd

Als die harddisk niet werkt na de bios updates, dan moet je Diskmanagers van maxtor downloaden, floppy aanmaken, booten van die floppy, diskmanager installen

Diskmanagers werken het bios bij tot dat je harddisk wilt werken.

Je kan zelfs in 486 80GB harddisks installeren.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 20:41

EXX

EXtended eXchange

Op zondag 01 juli 2001 10:19 schreef Aziona het volgende:
Het is toch zo dat je iedere HD kunt gebruiken zolang je de specs ervan (heads, cil) maar goed invoert?
Nee, dat is niet zo. CHS addressing mode werkt maar tot 504 MB; extended CHS addressing mode tot 8.4 GB. Vanaf daar geen CHS maar LBA addressing mode. Dat gebruikt een logisch adres en staat los van de werkelijke geometrie van de HDD. Eigenlijk gebruikt men tegenwoordig alleen nog maar LBA mode.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik ben toevallig zelf dit weekend met dat MaxBlast (proggie van Maxtor) aan de gang geweest en werkt als een trein. Echt perfect.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 02 juli 2001 11:59 schreef OzBoz het volgende:
Ik ben toevallig zelf dit weekend met dat MaxBlast (proggie van Maxtor) aan de gang geweest en werkt als een trein. Echt perfect.
Helaas, ik heb de schijf als master aangesloten op IDE2, verder niets op IDE2...
Het systeem stopt als hij klaar is of bezig is de IDE controllers te scannen, hij vindt de Aopen 52 X die als slave op IDE1 zit nog wel maar verder gebeurd er niets. Dus ik kan ook niet booten van diskette om het progje te installeren. Ik denk dat ik gewoon een losse controller koop en er bij plaats.

P.s. de schijf is wel oke die heb ik getest op een Highpiont Raid controller in mijn tweede systeem.
Pagina: 1