Monitor | 27 Inch | 1440px | IPS | ~€400 |

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-02 13:49
Beste mede-tweakers,

Onlangs een nieuw systeem besteld en in elkaar gezet. Werkt allemaal prima, maar ik had er nog geen fatsoenlijke monitor bij gekocht, gewoon een oud ding gepakt en dit gaat redelijk, maar ik zou toch graag een mooier scherm hebben :)

Zoals de titel al verklapt weet ik wel wat ik wil. Dat staat dan ook vast. Waar ik nog niet helemaal over uit ben is wat nu echt het voordeel is ( behalve design dan ) tussen de goedkoopste monitor die aan mijn wensen voldoet en een wat duurdere.

Hieronder nog even een duidelijk overzicht van wat ik graag zou willen:
Scherm grootte: 27 inch.
Scherm resolutie: WQHD / 2K ( 2560 / 1440 px )
Paneel type: IPS ( of uiteraard een andere variant hiervan, met weer een andere fancy merknaam )
Prijs: Het liefst rond de 400 euro, 450 euro is toch echt mijn maximum

Zelf heb ik natuurlijk ook al even rond gekeken, en een paar monitoren gevonden die aan bovenstaande eisen voldoen:

pricewatch: AOC Q2781PQ Zwart

Mooie monitor naar mijn idee, enkel staat in de review dat hij niet echt geschikt is voor snelle shooters, nu ga ik deze ook niet intensief spelen, daar kom ik later nog op terug, maar tot in hoeverre is dit tegenwoordig nog merkbaar / irriterend?

pricewatch: Acer H277HUsmidpx Zilver, Zwart

Jammer genoeg zonder reviews, maar ziet er ook wel mooi uit en voldoet aan mijn eisen.

pricewatch: Philips QHD LCD-monitor met PowerSensor Zwart

De duurste in dit rijtje, ook niet echt gefocust op design zo te zien :P Al is ie niet lelijk hoor, gewoon een mooie standaard monitor, met niet teveel extra's.

pricewatch: BenQ GW2765HE Zwart

Dan deze, ongeveer 100 euro goedkoper dan de rest van de monitoren, ga deze waarschijnlijk ook niet kopen omdat ik deze simpelweg niet mooi vind, maar vraag me wel af waar deze dan op inlevert?

Nu even waarvoor ik de monitor voornamelijk wil gebruiken en wat ik het belangrijkst vind.
1. De monitor zal sowieso niet in een ( sterk ) belichte ruimte komen. Dus nadelen die je zou hebben wanneer er fel licht op de monitor schijnt of iets dergelijks gaan voor mij niet op, zelf weet ik alleen niet welk paneel type / welke coating er last van heeft.
2. Mooie kleuren vind ik belangrijk, het scherm moet er goed uitzien, dit omdat ik ook regelmatig met Photoshop werk. Niet professioneel, maar wel regelmatig. Ook kijk ik veel series en films waarbij mooie kleuren ook belangrijk zijn, hierom ook de keuze voor IPS.
3. Dan nog gamen natuurlijk, heel veel doe ik dit niet, gewoon soms als ik zin heb eventjes. Echte snelle shootergames zoals Counter Strike / Battlefield 1 zullen weinig gespeeld worden, meer games in de richting van GTA V en ARK: Survival Evolved.

Hopelijk heb ik zo voldoende uitleg gegeven en kunnen jullie mij helpen met het kiezen van het juiste scherm.

Even een korte conclusie:
Het scherm wat ik wil moet dus een mooi paneel hebben met goede kleurweergave, gaat niet in een ( over ) belichte ruimte staan, worden geen extreem snelle shooters op gespeeld maar moet voor GTA V en ARK: Survival Evolved wel voldoende zijn.
Mijn vragen zijn onder andere, wat zijn de grootste verschillen tussen de monitoren die ik hierboven heb geplaatst, met name tussen die BenQ en de duurdere monitoren. Design spreekt voor zich, maar zijn er ( omdat ze allemaal een IPS paneel hebben ) ook nog grote verschillen in kleurweergave etc. of ligt dit ook deels weer aan het merk?

Indien er nog vragen zijn, beantwoord ik deze natuurlijk graag :)

Alle reacties

• Toxic_Dreams
Niemand die mij verder kan informeren? Of is de kennis hierover gewoon beperkt op Tweakers.net :D ( Iets wat ik mij eigenlijk niet kan voorstellen )

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zonder dat scherm zelf te hebben, maar de reviewer claimt dat een responsetijd van 4ms te traag is voor gamen. En dat is gewoon onzin. Ja het is waar dat TN sneller is, maar sneller dan 4ms ga je het bij IPS niet krijgen, en dat is ook gewoon voldoende. Ik heb het bij een 144Hz IPS paneel (iets buiten je budget), en daar is het ook voldoende voor (al zal je niet veel sneller kunnen zonder dat je ook je response tijd beter moet gaan krijgen). Dat is natuurlijk wel ervan uitgaande dat de responsetijd een realistische waarde is.

Anyway, als je IPS wil gaat het niet sneller worden dan 4ms, maar dat is echt geen probleem. Wat wel een probleem is, is dat volgens http://gadgetynews.com/aoc-q2781pq-1440p-monitor-review/ hij het simpelweg waarschijnlijk het niet haalt. Helaas weet ik niet zo snel een goede review te vinden zoals tftcentral dat doet.

Overigens heeft populairste van de pricewatch wel een tftcentral review: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2715h.htm. Betekend overigens natuurlijk niet dat andere niet goed kunnen zijn voor je. Maar ik zou als je responsetijd belangrijk vind zoeken naar reviews waar ze dat serieus hebben getest, en niet iemand op een getalletje af gaat. (Op die tftcentral review kan je een voorbeeld van een serieuze test zien).

• Nityref
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-09-2025
Met ips moet je hoge frames halen. Speel zelf op een 6 ms 60hz ips en dat merk ik echt keihard. Heb ook op 144hz tn panelen gespeeld en moet eerlijk zeggen dat de modellen van de laatste 2 jaar aka 2014 en up echt wel kei goede kleuren hebben. Acer aoc Asus en zeker tn panelen zonder gsync vaak heel betaalbaar voor wat je krijgt.

[ Voor 61% gewijzigd door Nityref op 29-11-2016 20:49 ]

• Toxic_Dreams
Sissors schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:33:
Wat wel een probleem is, is dat volgens http://gadgetynews.com/aoc-q2781pq-1440p-monitor-review/ hij het simpelweg waarschijnlijk het niet haalt.
Wat bedoel je met 'hij het simpelweg waarschijnlijk het niet haalt', wat is 'het'?

Even in gedachte houden dat ik nu met een monitor van 1080p zit, die minder dan 100 euro kostte en behalve slechte kleurweergave en een te lage resolutie heb ik er niet erg veel op aan te merken. Zoals ik al zei speel ik geen snelle shooters en als ik game vind ik een beetje ghosting niet heel erg hoor :D

Die 4ms leek mij inderdaad ook gewoon snel genoeg, volgens mij merk ik het verschil tussen 1 en 4 ms niet / nauwelijks en zeker met de spellen die ik ga spelen :p Welk scherm zou je dan aanraden? Denk je echt dat die €50,- extra zijn geld waard is voor mij? Zelf vraag ik het mij namelijk af en vind ik het design van de AOC ook mooier :$
Nityref schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:46:
Met ips moet je hoge frames halen. Speel zelf op een 6 ms 60hz ips en dat merk ik echt keihard. Heb ook op 144hz tn panelen gespeeld en moet eerlijk zeggen dat de modellen van de laatste 2 jaar aka 2014 en up echt wel kei goede kleuren hebben. Acer aoc Asus en zeker tn panelen zonder gsync vaak heel betaalbaar voor wat je krijgt.
Niet helemaal duidelijk wat je bedoeld :$ "Met IPS moet je hoge frames halen"? Zolang ik ~60 fps heb vind ik het prima hoor, ik ga sowieso al heel wat vooruit haha :)

Maar de verschillen tussen de BenQ van €300,- en de Philips van €450,- zit hem dus in ghosting / lag / backlight bleeding etc.? Want dit was ook wel iets wat ik mij afvroeg.

Anyway, bedankt voor jullie reacties!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toxic_Dreams schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:17:
[...]

Wat bedoel je met 'hij het simpelweg waarschijnlijk het niet haalt', wat is 'het'?
De 4ms die ze beweren te hebben. Of dat hij het wel in 4ms kan, maar met zo'n grote overshoot dat je overshoot krijgt, en dan krijg je omgekeerde ghosting, wat net zo vervelend is.
Even in gedachte houden dat ik nu met een monitor van 1080p zit, die minder dan 100 euro kostte en behalve slechte kleurweergave en een te lage resolutie heb ik er niet erg veel op aan te merken. Zoals ik al zei speel ik geen snelle shooters en als ik game vind ik een beetje ghosting niet heel erg hoor :D
Dan ga je er idd sowieso op vooruit.

En tja welke je moet nemen. Die Dell is een goede, maar dat betekend niet dat de andere die je noemt niet goed zijn. Zelf zou ik die AOC overslaan, gebaseerd op beperkte informatie, maar toch. Hij ziet er inderdaad wel leuk uit.
Maar euhm, praktisch detail: Ik wilde kijken of je hem gewoon ergens in het echt kan bekijken, alleen SiComputers heeft hem, en die hebben volgens mij nog nooit iets van hun site gehaald, maar hij is ook bij hun niet leverbaar. Oftewel die kan je gewoon wegstrepen. Van de andere zou ik dan eens kijken of je goede reviews kan vinden (dus niet een hobbyisten review, tenzij die hobbyist heel serieus is ala Florain/TheMask).

• Toxic_Dreams
Sissors schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:40:
En tja welke je moet nemen. Die Dell is een goede, maar dat betekend niet dat de andere die je noemt niet goed zijn. Zelf zou ik die AOC overslaan, gebaseerd op beperkte informatie, maar toch. Hij ziet er inderdaad wel leuk uit.
Maar euhm, praktisch detail: Ik wilde kijken of je hem gewoon ergens in het echt kan bekijken, alleen SiComputers heeft hem, en die hebben volgens mij nog nooit iets van hun site gehaald, maar hij is ook bij hun niet leverbaar. Oftewel die kan je gewoon wegstrepen. Van de andere zou ik dan eens kijken of je goede reviews kan vinden (dus niet een hobbyisten review, tenzij die hobbyist heel serieus is ala Florain/TheMask).
Schijnt volgens onze buren bij meerdere winkels nog verkocht te worden..

Bedankt voor je reacties, ik zal inderdaad is wat reviews proberen te zoeken!
Pagina: 1