Nieuwe receiver (Pioneer VSX-831-K) nu de speakers nog...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predacore
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-08 15:37
Ik kwam de winkel in voor een soundbar, maar ben door dit topic overtuigd om toch wat meer geld uit te geven voor een knappe setup van losse componenten. De postbezorger is vandaag onderweg met een nieuwe Pioneer VSX-831-K. Ben erg benieuwd!
Ik kan hem nog ruilen, dus als jullie zeggen dat het beter is om bv. een Denon 1300-w te nemen dan heb ik daar ook oren naar. Belangrijk voor mij is de connectivity dus spotify streaming zonder dat ik 'moeilijk' moet doen. En dat het goed werkt met onze 4K tv.
Mijn vriendin wil echter goed geluid, naar instrumentale muziek kunnen luisteren zoals ze dat vroeger ook altijd thuis kon. Voor haar staat kwaliteit (op basis van prijs/kwaliteitsverhouding) op nummer 1.
Budget is wat lastig, maar zeg 800 a 1000 euro in totaal?
Dan hebben we het over versterker (375 op dit moment), 2 speakers en 1 subwoofer.

Ik zoek een?
2.1 speakers, waarbij we voor nieuw of 2ehands kunnen gaan aangezien speakers goed blijven heb ik gelezen. Nadeel is dat het erg lastig is en in de winkel je alleen nieuwe speakers kan horen in een optimale omgeving...

Wat is je budget?
Hoeveel nodig is; daarmee bedoel ik dat we liever iets meer/minder uitgeven mits het echt merkbaar is. Ga nu uit van ongeveer 600,- voor 2 speaker en eventueel subwoofer.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil muziek streamen, films/games/series van immersive geluid voorzien. Mijn vriendin wil een knappe kwaliteit muziek kunnen luisteren.

Welke vragen heb je hier nog over?
1. Ben erg benieuwd of ik de juiste keuze heb gemaakt voor de receiver.
2. Welke speakers of welk merk raden jullie aan?
3. Zie ik nog iets over het hoofd?
4. Losse vraag; zijn dure speakerkabels het echt waard?

The Buddha Boy - Nemo - Liquidgenius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:18

FeaR

In GoT we trust

predacore schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:09:
Welke vragen heb je hier nog over?
1. Ben erg benieuwd of ik de juiste keuze heb gemaakt voor de receiver.
Zodra je Spotify Connect op een receiver hebt zitten werkt het allemaal hetzelfde: binnen Spotify kiezen voor de receiver om op af te spelen en that's it. Daar zal geen verschil in zitten tussen diverse merken. Waar wel het verschil in zit is de (eventueel aanwezige) Room Correction Software en de looks. Geluidsverschil zou ik me niet druk om maken, zie ook Punt 4. Dus als de Pioneer alles heeft wat jij wilt (dus meetbare eisen als aanwezigheid van Spotify Connect, aantal HDMI-ingangen, et cetera) dan is daar niets mis mee. Snel gekeken heeft de Pioneer één HDMI-ingang en analoge ingang meer ten opzichte van de Denon. De Denon heeft daarentegen meer versterkte kanalen en een extra optische ingang. Als je naar de TX-NR555 van Onkyo kijkt dan heb je opeens veel meer opties. Onkyo staat dan ook bekend om veel kwantiteit te leveren ten opzichte van de concurrentie. Ik zou alleen wel adviseren om zo veel mogelijk geld in de speakers te steken, daar heb je het meeste aan. Liever 200 euro receiver en 800 euro speakers dan andersom.
2. Welke speakers of welk merk raden jullie aan?
Voor nu geen, zie punt 3.
3. Zie ik nog iets over het hoofd?
Speakers koop je niet vanaf internet op specificaties en/of reviews. Speakers koop je op gehoor en om dat te doen zal je moeten gaan luisteren bij diverse winkels. Het liefst luister je de speakers thuis omdat je dan in je eigen akoestiek zit en daarmee het meest eerlijke beeld schetst. Er zijn maar weinig ketens die echt een optimale ruimte hebben om in te luisteren. Veelal hebben ze die wel, maar dat is dan vooral voor home cinema. Al krijg je door bij anderen te luisteren wel een idee wat de speaker kan doen en wat bepaalde eigenschappen zijn. Een speaker die zeer schel in het hoog is zal niet opeens zeer ingetogen klinken.

Doordat dit allemaal zo smaakafhankelijk is maakt de mening van derden eigenlijk niet uit. Als 99% hier vindt dat merk X type Y ruk is, maar jij (en je vriendin) vinden het goed klinken dan moet er niets zijn om je tegen te houden om tot aanschaf over te gaan. Jullie gaan er de komende jaren naar luisteren, niet wij. Bij subwoofers kan je iets meer naar de specificaties kijken en er zijn wat merken en types die vaker voorbij komen, maar bij speakers wordt het toch lastig. Zeker als je geen merken of types noemt die jullie qua klank liggen. En dan nog is het lastig, want speakers beschrijven is ook per persoon afhankelijk.

600 euro voor twee speakers én een subwoofer is mijns inziens wel krap. Zeker omdat een goede subwoofer eigenlijk al 90% van het budget op gaat slokken. 600 euro voor twee speakers ga je veel meer leuks voor in huis halen maar dan heb je geen "immersive geluid" zoals je wenst. Een term als "immersive geluid" is voor mij het complete plaatje en met films is dat toch minimaal surround met een goede subwoofer die het LFE-kanaal weer kan geven.

Kom met een short list van speakers die je zou overwegen. Dan krijgen wij een beeld van wat je neer zou willen zetten. En - alhoewel het niets met de klank doet - is kiezen op uiterlijk ook wat natuurlijk gedaan wordt.
4. Losse vraag; zijn dure speakerkabels het echt waard?
Als je het op en technisch forum als GoT vraagt zal 99% het er mee eens zijn dat het het niet waard is. Zie ook zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6. Ga je naar een forum waar men wat emotioneler om gaat met deze hobby als HT Forum dan zal het gros wel zeggen dat er verschillen zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.