Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop aanschaf, welke CPU moet ik voor gaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KingofQueens
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-11 00:43

KingofQueens

Mainly King ☺

Topicstarter
Mijn vraag

Ik wil een laptop (eventueel een tweedehands) voor mijzelf en mijn vrouw aanschaffen, maar ik ben helemaal de weg kwijtgeraakt in het zoeken naar de juiste hardware. Dit betreft vooral de overweldigende keuze uit CPU's die er zijn voor laptops.

Ik wil graag weten waar ik moet letten en wat een goede CPU keuze is.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik wil een laptop aanschaffen voor de volgende doeleinden:

Opleiding - officewerk, internetten, video's bekijken
Foto en video editing - mijn vrouw gebruikt het Adobe Masterpack voor haar werk
Gamedesign - mijn vrouw gaat hierin straks les geven

We hebben op dit moment een Packard Bell Easynote TJ65 (T4300, 4 GB, 128GB SSD, 320GB HDD in Caddy) maar die voldoet echt niet meer. De SSD maakt het werken ermee nog draaglijk maar het gaat allemaal wel erg traag. Gamedesign software van mijn vrouw wil hier al niet meer op draaien.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Laptop hoeft niet heel erg zuinig te zijn, er is altijd wel stroom aanwezig. Liefst niet zwaarder dan huidige laptop, te weten 2,7 kg.

Ik heb uiteraard eerst zelf al gekeken naar wat aan hardware handig is om mee te beginnen.
CPU
Hierin loop ik een beetje vast gezien de vele keuze. Is het verstandig om voor een quadcore te gaan met het oog op de videobewerking? Of is dit overkill bij laptops en kan ik dit beter opvangen met een grafische kaart met eigen geheugen? En direct voor een i7 gaan voor de hypertreading? En maakt het nog erg veel verschil in performance tussen de verschillende generaties?
Geheugen
Minimaal 8GB om prettig te kunnen werken met de gamedesign software.
Videokaart
Een dedicated videokaart zal zeker de zaken versnellen in het videobewerken, maar is dit echt nodig als er een snelle CPU+genoeg werkgeheugen is de laptop zit?
Opslag
Maakt niet zo veel uit, als er geen SSD in de laptop zit dan plaats ik die er zelf in. Een ruim bemeten HDD zit tegenwoordig sowieso al in laptops, dus opslag ruimte is er genoeg.
Scherm
Minimaal 14 Inch, we worden beide vanzelf ouder :'( en ik merk dat mijn ogen al wat minder worden. Staren naar zo'n klein scherm vind ik persoonlijk niet erg prettig.
Aansluitingen
HDMI, voldoende USB en audio. DVD en cardreaders zijn niet meer relevant vandaag de dag,

Een hoop uit te kiezen, de laptop hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te bevatten maar moet wel voor bovenstaande doeleinden prettig werken zijn. Ik zou het super vinden als mijn medetweakers mij een beetje op weg willen helpen zodat ik onze oude Packard Bell eindelijk aan de kant kan schuiven.

KingsofQueens

Beste antwoord (via KingofQueens op 02-12-2016 07:42)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:06
Ik zou gezien de software die gebruikt gaat worden op V&A en marktplaats op zoek gaan naar een laptop met een i7 met 4 fysieke kernen. Voor rond de 600 euro staan er echt hele leuke werkpaardjes tussen.

Ik doe dit zelf eigenlijk altijd zo. Zelf kijk ik daarbij vooral naar dell (latitude met i7 4xxx of hoger) en op de 2e plaats lenovo (t440 of hoger).
Dit zijn vaak zakelijke laptops die een paar jaar geleden voor ruim boven de 1000 euro weggingen. Dan heb je voor 600 euro een high end laptop waarbij, als je even oplet, vaak nog meer dan een jaar garantie opzit ook nog :)

Voordeel van dit soort laptops is ook nog eens dat onderdelen vaak lang te verkrijgen zijn en de laptops makkelijk toegankelijk zijn voor eventuele upgrades.

[ Voor 3% gewijzigd door Baloes op 02-12-2016 10:46 ]

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
En wat is je budget?

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:01
- Budget?
- Minimaal specs voor de opleiding, als het goed is moet dat ergens staan?

• KingofQueens

KingofQueens

Mainly King ☺

Topicstarter
Goede avond,

Allereerst alvast bedankt voor jullie reacties :)

Belangrijke vragen, de Euro's, die ik inderdaad direct had moeten meenemen in mijn eerste post.

Het budget heb ik op ongeveer op 600 euro gezet, kan nog wel iets omhoog maar liever niet te veel. Ik begrijp dat als ik een redelijke highend CPU wil voor dit geld ik sowieso in het "vraag en aanbod" segment moet gaan kijken. Maar afgaande op wat we nu hebben is bijna alles al snel een stuk beter!

De specs voor mijn opleiding zijn niet zo spannend, zoals ik al aangaf is dat voornamelijk officewerk (verslagen), naslag werk bekijken op het intranet/internet en eventueel video documentaties bekijken online.
Ik denk dat het draaien van de Adobe pakketten van mijn vrouw zwaarder zijn dan wat ik er op doe. Ze gebruikt de volgende het meest:
Adobe Photoshop CS5 of CS6
Adobe InDesign
Adobe Illustrator
Adobe Premiere Pro
Adobe Dreamweaver

Waar het mij vooral om gaat is dat ik onzettend veel verschillende types CPU's zie die er beschikbaar zijn voor laptops. Enig naspeurwerk heeft mij alvast geleerd dat:
"U" staat voor Dualcore
"UL" staat voor Ultra Low Voltage
"Q" staat voor Quadcore
"H"staat voor niet verwisselbare CPU
"M" staat voor verwisselbare CPU

Als ik binnen mijn budget niet in het nieuwe segment kan vinden wat ik zoek en ik dus voor een tweedehands laptop zou gaan. Maakt het dan veel uit wat voor een i5 of i7 ik neem?

KingsofQueens

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
KingofQueens schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:58:
"U" staat voor Dualcore
"UL" staat voor Ultra Low Voltage
"Q" staat voor Quadcore
"H"staat voor niet verwisselbare CPU
"M" staat voor verwisselbare CPU
Nee.

U: Ultra Low Voltage, dit zijn altijd dual cores. Enkel de i7 modellen hebben hyper-threading
Q: Quad cora
H: High performance graphics
M: Mobile CPU

Zie ook Intel: http://www.intel.nl/conte...rs/processor-numbers.html

Een dedicated videokaart zal je niet vinden bij laptops van 600 euro. Of die nodig is? Geen idee. Adobe pakketten kunnen er wel gebruik van maken om sneller te werken. Misschien is het wel noodzakelijk voor de opleiding game design.

Als je gaat voor het meest geheugen: pricewatch: Asus Vivobook R556DG-DM151T

Deze heeft 12GB RAM af fabriek, full HD scherm en een 1TB HDD. Je zal dus zelf eventueel een SSD moeten plaatsen. De CPU is een AMD A10-8700P en de graphics worden ook verzorgd door de CPU. AMD is geen strepentrekker, maar met 600 euro is je alternatief een Core i3 bij Intel.

Een Intel alternatief: pricewatch: Asus VivoBook R540LA-DM629T

Lenovo biedt ook een laptop aan met een 256GB SSD binnen je budget: pricewatch: Lenovo Ideapad 310-15ISK 80SM017RMH

Controleer of de game design software van je vrouw hierop kan draaien. Ik denk namelijk dat dergelijke pakketten misschien ook een goede videokaart nodig hebben. In dat geval moet je het budget gaan rekken.

Acties:
  • Beste antwoord

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:06
Ik zou gezien de software die gebruikt gaat worden op V&A en marktplaats op zoek gaan naar een laptop met een i7 met 4 fysieke kernen. Voor rond de 600 euro staan er echt hele leuke werkpaardjes tussen.

Ik doe dit zelf eigenlijk altijd zo. Zelf kijk ik daarbij vooral naar dell (latitude met i7 4xxx of hoger) en op de 2e plaats lenovo (t440 of hoger).
Dit zijn vaak zakelijke laptops die een paar jaar geleden voor ruim boven de 1000 euro weggingen. Dan heb je voor 600 euro een high end laptop waarbij, als je even oplet, vaak nog meer dan een jaar garantie opzit ook nog :)

Voordeel van dit soort laptops is ook nog eens dat onderdelen vaak lang te verkrijgen zijn en de laptops makkelijk toegankelijk zijn voor eventuele upgrades.

[ Voor 3% gewijzigd door Baloes op 02-12-2016 10:46 ]

• KingofQueens

KingofQueens

Mainly King ☺

Topicstarter
Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ben mij zoals geadviseerd in het laatste antwoord nu aan het oriënteren op een tweedehands laptop.
Super fijn om nu wat gerichter te kunnen zoeken dankzij jullie tips!

Het blijft lastig om de "juiste" keuze te maken ben ik wel achter gekomen maar ik weet in ieder geval nu wel waar ik naar kan kijken. Intel quadcore, met voldoende werkgeheugen (of de mogelijkheid dat te plaatsen) en de mogelijkheid er upgrades aan uit te voeren. Wat betekent dat het ooit een wat duurdere laptop/hogere kwaliteit laptop is geweest.

Intel lijkt me de beste keuze op dit moment, de laptop die CMD-snake aandroeg met de AMD cpu heb ik ook nog even goed bekeken maar ondanks dat de randvoorwaarden OK zijn, ben ik bang dat ik met de CPU misschien toch de plank mis ga slaan.

Bedankt voor jullie hulp en tot de volgende Top-Tips van mijn mede tweakers!

KingsofQueens

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KingofQueens schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:31:
Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ben mij zoals geadviseerd in het laatste antwoord nu aan het oriënteren op een tweedehands laptop.
Super fijn om nu wat gerichter te kunnen zoeken dankzij jullie tips!

Het blijft lastig om de "juiste" keuze te maken ben ik wel achter gekomen maar ik weet in ieder geval nu wel waar ik naar kan kijken. Intel quadcore, met voldoende werkgeheugen (of de mogelijkheid dat te plaatsen) en de mogelijkheid er upgrades aan uit te voeren. Wat betekent dat het ooit een wat duurdere laptop/hogere kwaliteit laptop is geweest.

Intel lijkt me de beste keuze op dit moment, de laptop die CMD-snake aandroeg met de AMD cpu heb ik ook nog even goed bekeken maar ondanks dat de randvoorwaarden OK zijn, ben ik bang dat ik met de CPU misschien toch de plank mis ga slaan.

Bedankt voor jullie hulp en tot de volgende Top-Tips van mijn mede tweakers!
wil je geen IPS scherm met dat ge-photoshop ?

[ Voor 91% gewijzigd door Fraggert op 02-12-2016 11:01 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1