upgrade videokaart (2e hands)

Pagina: 1
Acties:

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
Een aantal weken geleden heb ik voor schandalig weinig geld (€312 incl shipping) de volgende pc gekocht via MP:

CPU: i7 2700k (was stock, nu 4,5 ghz)
RAM: Corsair Vengeance Blue 16GB (4x4gb) 1600Mhz DDR3
Mobo: MSI Z77a-GD65
GPU: MSI GTX 560 ti
PSU: CORSAIR TX650M
SSD: corsair force gt 240gb
HDD: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
optical drive: LG Blue ray player
kast: Noname ding, lijkt van een goedkope OEM build oid, maar voldoet prima, en looks maakt mij niet uit want hij staat toch onder het bureau.

Wat vinden jullie? was het een goede deal?

De stock koeler die op de 2700k zat heb ik vervangen door een Gelid Tranquillo rev.4 om te kunnen overclocken.

de 560 ti heb ik verkocht voor 36 euro en voor 67 incl shipping er een 7950 met Gelid Icy Vision voor terug kunnen kopen (al een best fijne upgrade) Vervolgens de 7950 overgeclock naar 1050MHz op de gpu en 1250MHz op het geheugen (Op een of andere manier wil het geheugen niet lekker overclocken bij deze )

Ik zoek een?
Ik heb nog net niet helemaal tevreden over de performance, ik speel met name Assetto Corsa en kan de settings net niet allemaal high/ultra zetten (op 1080p) .

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
dus ik wil eigenlijk voor weinig geld (wil het totaal eigenlijk onder de 400 houden voor deze pc (zit nu op: 370 ongeveer) Ik hoop dat ik de 7950 voor 80 kan verkopen, waardoor er een budget van €110.- zou ontstaan)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Heb meer vertrouwen in AMD dan nvidia voor oudere kaarten ivm met driver support, maar ben niet perse een fanboy

Nu heb ik even rond gekeken, en met een beetje zoeken moet er binnen dit budget precies een R9 290 kunnen, is dit het waard tov de 7950, of beter even doorsparen voor een 390x oid?

Hebben jullie verder nog tips over te upgraden onderdelen van deze pc? Het lijkt me dat ik met deze processor nog wel een aantal jaar vooruit moet kunnen toch? Ondanks dat het al een ouder beestje is.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Een 290 is vergelijkbaar in snelheid met de nieuwere RX 480 en zal zo'n 50% sneller zijn dan de HD7950. Je moet voor jezelf dus afwegen of dat voldoende upgrade voor jou is. De 390x is weer +/- 20% sneller dan de 290.

• indifined1
bedankt, ik ga opzoek naar een 290 dan denk ik. denk je dat een 290 goed gaat met mijn cx650m voeding?

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-01 16:54
voor de prijs van een nieuwe 290 kan je een 1070 halen wat best wel een hoop beter is dan een 290..

maar aangezien je 2de hands wilt halen kan het wel een goede optie zijn als je de goede prijs kan vinden. anders kijken voor nieuw iets rond die prijs kan je misschien ook wel iets leuks vinden wat of gelijk of beter is dan de 290

[ Voor 54% gewijzigd door Rockster34 op 28-11-2016 12:34 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Rockster34 schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:32:
voor de prijs van een nieuwe 290 kan je een 1070 halen wat best wel een hoop beter is dan een 290..
Hij spreekt dan ook over tweedehands. Net zoals de titel verklaard.

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-01 16:54
legendareN schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:33:
[...]

Hij spreekt dan ook over tweedehands. Net zoals de titel verklaard.
was net bezig met het wijzigen :P

• Arny III
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11-2025
indifined1 schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:28:
bedankt, ik ga opzoek naar een 290 dan denk ik. denk je dat een 290 goed gaat met mijn cx650m voeding?
In je post heb je het over een TX650M en hier noem je 'm CX650M. Welke heb je nou? In beide gevallen heb je genoeg vermogen voor een R 290.
TX is wel de kwalitatief betere. Betere condensatoren, langere levensduur...

Voor voeding advies kun het beste onze friese vriend even raadplegen.

Je kan ook 'n GTX 970 overwegen, presteert iets beter dan de 290, maar verstookt wel ruim 100 Watt minder (full load). Paar tientjes meer dan de 290 op V&A.

Heb weinig ervaring met AMD, dus 'k neem van je aan dat driversupport in orde is voor oudere kaarten.
Mijn ervaring met driver support van Nvidia is uitstekend. Zuslief heeft een Geforce 8600GT uit 2007 en daar is vorige maand nog een update voor uitgekomen. :)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Arny III schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:01:
[...]

In je post heb je het over een TX650M en hier noem je 'm CX650M. Welke heb je nou? In beide gevallen heb je genoeg vermogen voor een R 290.

Je kan ook 'n GTX 970 overwegen, presteert iets beter dan de 290, maar verstookt wel ruim 100 Watt minder (full load). Paar tientjes meer dan de 290 op V&A.

Heb weinig ervaring met AMD, dus 'k neem van je aan dat driversupport in orde is voor oudere kaarten.
Mijn ervaring met driver support van Nvidia is uitstekend. Zuslief heeft een Geforce 8600GT uit 2007 en daar is vorige maand nog een update voor uitgekomen. :)
de r9 290 is momenteel wat beter dan de 970. De architectuur is veel langer mee gegaan dan die van de 970. Vooral nu we heel wat driver updates verder zijn.

• indifined1
Arny III schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:01:
[...]

Mijn excuses, het is inderdaad een TX650m.

Verder dank voor de reacties het is duidelijk waar ik naar opzoek ga.

Verder nog iemand tips of opmerkingen over deze pc, wat nog upgraden, kan nog wel een paar jaartjes mee of niet? etc.

• Arny III
legendareN schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:16:
[...]

de r9 290 is momenteel wat beter dan de 970. De architectuur is veel langer mee gegaan dan die van de 970. Vooral nu we heel wat driver updates verder zijn.
Ja 't spant er altijd 'n beetje om wat de beste keus is van deze twee
http://www.anandtech.com/bench/GPU16/1489

't scheelt vaak 5-7 FPS, de ene keer in 't voordeel van de 290, dan weer van de 970.
Zal ook vaak met optimalisatie te maken hebben.
indifined1 schreef op zondag 27 november 2016 @ 22:40:
of beter even doorsparen voor een 390x oid?
390X scoort wel in elke game beter dan 2 eerst genoemden. Helaas geen benchmark voor Assetto Corsa, maar die zijn vast te vinden op 't web.
indifined1 schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:15:
Verder nog iemand tips of opmerkingen over deze pc, wat nog upgraden, kan nog wel een paar jaartjes mee of niet? etc.
Met 'n goeie videokaart, heb je 'n prima systeem voor dat geld. ;)
Je Z77 mobo is socket 1155 dus je kan er in de toekomst ook nog 'n i5 3570K of i7 3770K op prikken.
Hoewel dat in games niet heel veel winst zal opleveren. Voor overall system performance natuurlijk wel :)

• indifined1
bedankt iedereen! Heb voor 100 euro een r9 290 met Arctic koeler kunnen kopen, lijkt me nu wel een prima systeem die wel 1080p 60hz prima aankan.

Nog even een vraagje, waarom zijn kaarten die qua performance gelijk zijn, tweedehands eigenlijk altijd duurder als het Nvidia kaarten zijn. Is dat omdat ze meestal zuiniger zijn, of is dat misschien ook een beetje omdat er wat meer Nvidia fanboys zijn? Een 970 vinden onder de 160 euro is moeilijk, terwijl 290`s prima onder de 130 te vinden zijn.

Bedankt ook voor de tip mbt de cpu , wellicht zoek ik nog eens een 3770k. Van een 2700k naar een 3570k lijkt me niet echt perse een upgrade toch? zeker nu steeds meer games wat doen met hyperthreading

• Arny III
indifined1 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 14:05:
bedankt iedereen! Heb voor 100 euro een r9 290 met Arctic koeler kunnen kopen, lijkt me nu wel een prima systeem die wel 1080p 60hz prima aankan.
Heb je 'n prima deal mee :)
Nog even een vraagje, waarom zijn kaarten die qua performance gelijk zijn, tweedehands eigenlijk altijd duurder als het Nvidia kaarten zijn. Is dat omdat ze meestal zuiniger zijn, of is dat misschien ook een beetje omdat er wat meer Nvidia fanboys zijn? Een 970 vinden onder de 160 euro is moeilijk, terwijl 290`s prima onder de 130 te vinden zijn.
Vooral omdat de nieuwprijs vd 290 een tijd lang ruim onder de €300 heeft gezeten, terwijl de 970 tot februari dit jaar altijd rond de €360 was. Dat verschil zie je dus terug bij V&A.
Bedankt ook voor de tip mbt de cpu , wellicht zoek ik nog eens een 3770k. Van een 2700k naar een 3570k lijkt me niet echt perse een upgrade toch? zeker nu steeds meer games wat doen met hyperthreading
Misschien vind je deze benchmark wel effe leuk om te zien. van 2700 naar 3570 is niet zinvol. Je kunt hier veel proc's met elkaar vergelijken.
't Is wel bij benadering want de 2700k (3.5 GHz) komt niet voor in de bechlist dus heb ik de 2600k (3.4GHz) gekozen als referentie. In games heb je meestal maar 'n paar FPS winst met een 3770K, maar je systeem wordt wel vlotter. De upgrade wordt pas interessant als de 2e hands prijzen vd 3770K verder dalen.

Maar tegen die tijd vind je misschien al wel weer een goeie Haswell (i5/i7 4xxx) of Skylake (i5/i7 6xxx) op MP of hier :P

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-02 13:32

MsG

Forumzwerver

indifined1 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 14:05:

Je weet leuke prijzen te scoren :-) congrats. Nvidia is eerstehands vaak ook duurder. Maar volgens mij moet de GTX 970 tweedehands nog wat zakken. Ik hou de prijzen al een tijd in de gaten, maar ik zie ze nu juist weer wat duurder tweedehands. Eerst vond je wel varianten voor 180-200, nu is het veelal 200+.

Is zo'n variant met aftermarket cooler een beetje goed stil te houden? Ik hoorde dat je dan dan zelf allemaal moet reguleren?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• indifined1
Bedankt voor de reacties jongens!

Heb inmiddels de r9 290 in het systeem. Het aansturen van de custom koeler gebeurd gewoon door de videokaart zelf (zit gewoon aan de oude fan controller) dus helemaal geen probleem daarmee.

Heb nog wel een probleempje, de videokaart is te langom in mijn bovenste GPI-E slot te kunnen, want dan zou hij tegen de hdd bay aan komen. Hij past wel in het onderste slot, maar dan is er erg weinig ruimte onder de kaart, wat natuurlijk slecht is voor de airflow (kaart loopt toch wel naar de 85 graden toe nu). Bovendien kan ik de 7-segment displays voor de errorcodes van het mobo nu niet lezen omdat de koeler daar voor zit.

Ik heb niet al de hdd bays nodig, en ik heb nog een hele oude kast met een uitneembare dubbele hdd bay, en even ga kijken of ik mijn huidige hdd bays daarmee kan vervangen. En anders dat ik misschien even een leuke 2e hands kast ga vinden, die er nu omheen zit is ook niet echt heel mooi.

Voor zover ik kan zien is een upgrade naar een 3770k ook niet bijzonder zinvol, denk dat ik het systeem eerst maar zo laat, en dan over een jaar of 3 inderdaad wel een keer een Haswell of Skylake mobo of compleet systeem probeer te scoren.

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

indifined1 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:20:
Bedankt voor de reacties jongens!

Heb inmiddels de r9 290 in het systeem. Het aansturen van de custom koeler gebeurd gewoon door de videokaart zelf (zit gewoon aan de oude fan controller) dus helemaal geen probleem daarmee.

Heb nog wel een probleempje, de videokaart is te langom in mijn bovenste GPI-E slot te kunnen, want dan zou hij tegen de hdd bay aan komen. Hij past wel in het onderste slot, maar dan is er erg weinig ruimte onder de kaart, wat natuurlijk slecht is voor de airflow (kaart loopt toch wel naar de 85 graden toe nu). Bovendien kan ik de 7-segment displays voor de errorcodes van het mobo nu niet lezen omdat de koeler daar voor zit.

Ik heb niet al de hdd bays nodig, en ik heb nog een hele oude kast met een uitneembare dubbele hdd bay, en even ga kijken of ik mijn huidige hdd bays daarmee kan vervangen. En anders dat ik misschien even een leuke 2e hands kast ga vinden, die er nu omheen zit is ook niet echt heel mooi.

Voor zover ik kan zien is een upgrade naar een 3770k ook niet bijzonder zinvol, denk dat ik het systeem eerst maar zo laat, en dan over een jaar of 3 inderdaad wel een keer een Haswell of Skylake mobo of compleet systeem probeer te scoren.
Hehe:)
3770K is nog steeds overpriced, zelfs tweedehands. Idd upgraden naar nieuwere generatie op dat punt.
Pagina: 1