Alienware m15x Gaming Performance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Hi mede-tweaker,

Ik zit met een Alienware m15x waarvan ik een game maar niet vloeiend kan laten lopen. Hierbij eerst de specs:

Alienware m15x
16GB Mem
250GB SSD Samsung EVO
Intel i7 Q840
NVIDIA 460M

Het probleem is dat geen enkele games maar acceptable fps kan tonen. Counter-Strike GO is het belangrijkste en die loopt op 2-30 FPS. Dit loopt nog eens uit van 2 FPS naar 14 FPS naar 30 FPS. vervolgens heb ik Assasins Creed, MW2 en Ark geprobeerd, maar alle games vertonen dezelfde kuren.

het is inmiddels geprobeerd met Windows 10 en Windows 7, maar dit maakte geen verschil. Wat ik geprobeerd heb is hetvolgende:

- Windows 10 (updated en drivers via windows update laten installeren)
- Windows 10 (updated en drivers via Dell geinstalleerd)
- Windows 7 (updated en drivers via Dell)
- Oudere versie NVIDIA drivers
- Gamesettings via NVIDIA Control Panel op "Max Performance"
- GPU temp is 63 graden tijdens het gamen
- Geen logs in eventviewer
- CPU temp is 72 graden
- NOD32 disabled
- MEM test laten draaien voor 12 uur
- Getest met 1 DIMM
- Getest met andere SSD
- Write/read test met CrystalDiskMark

Ik begin te twijfelen of het geen hardware probleem is. Waarom haal ik maar 20 FPS bij CS:GO en zijn andere "oudere" games niet eens te draaien zoals MW2 op een 460M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:00
wat bedoel je precies via drivers via Dell geinstaleerd

Als ik op de site kijk bij deze laptop zie ik vooral zeer oude drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
freaky35 schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:40:
wat bedoel je precies via drivers via Dell geinstaleerd

Als ik op de site kijk bij deze laptop zie ik vooral zeer oude drivers
Dat ik de drivers via windows update heb laten installeren. In mijn device manager zie ik dat alles is geinstalleerd. Echter gezien het nite werkte ben ik de drivers van Dell gaan installeren. Denk aan de chipset, audio drivers etc.

Echter maakte dat geen enkel verschil O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:51
Squ1zZy schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:42:
[...]

Dat ik de drivers via windows update heb laten installeren. In mijn device manager zie ik dat alles is geinstalleerd. Echter gezien het nite werkte ben ik de drivers van Dell gaan installeren. Denk aan de chipset, audio drivers etc.

Echter maakte dat geen enkel verschil O-)
Heb je al eens geprobeerd om de nieuwste beschikbare drivers via de website van Nvidia te installeren? Namelijk deze: http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/111030/en-us?

Voordat je die driver installeert adviseer ik je om in safe mode de momenteel geïnstalleerde driver te verwijderen. Dit kun je het best doen met DisplayDriverUninstaller (DDU).

[ Voor 4% gewijzigd door citomaster op 27-11-2016 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
dat zijn zeer oude drivers helaas ,die dell heeft.

Voor de chipset zou ik ze bij de intel site vandaan halen:

https://downloadcenter.in...ate-Utility-?product=1145

Heb je wel de driver van de videokaart geinsatleerd?

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 27-11-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Als reactie op freaky35, het zou wel eens kunnen dat je de Nvidia driver niet of niet goed hebt geïnstalleerd. In dat geval kan het zijn dat je laptop probeert om de game op de geïntegreerde intel gpu te draaien. Dat kan je resultaten verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
citomaster schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:47:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om de nieuwste beschikbare drivers via de website van Nvidia te installeren? Namelijk deze: http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/111030/en-us?

Voordat je die driver installeert adviseer ik je om in safe mode de momenteel geïnstalleerde driver te verwijderen. Dit kun je het best doen met DisplayDriverUninstaller (DDU).
375.95 staat er nu op inderdaad. Dat heeft niet mogen helpen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
citomaster schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:48:
Als reactie op freaky35, het zou wel eens kunnen dat je de Nvidia driver niet of niet goed hebt geïnstalleerd. In dat geval kan het zijn dat je laptop probeert om de game op de geïntegreerde intel gpu te draaien. Dat kan je resultaten verklaren.
Hier heb ik aan zitten denken. Hoe kan ik zeker weten of de game loopt op de onboard GPU? En heeft de m15x wel de mogelijkheid om te switchen? Volgens mij niet namelijk.

Ik heb het "geforceerd" door de NVIDIA panel te gebruiken. Echter kan ik hier alleen de 460M kiezen. Het lijkt er dus op dat alleen de NVIDIA GPU gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Squ1zZy schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:50:
[...]

375.95 staat er nu op inderdaad. Dat heeft niet mogen helpen helaas.
Kun je eens het Nvidia Control Panel openen? En dan naar de volgende instelling gaan: Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-yiZ0wjD8jlk/UZVm_lXxtwI/AAAAAAAABbU/q5FcieO_8cI/s1600/recap_2014_crash2.png

Wat staat daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Squ1zZy schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:52:
[...]

Hier heb ik aan zitten denken. Hoe kan ik zeker weten of de game loopt op de onboard GPU? En heeft de m15x wel de mogelijkheid om te switchen? Volgens mij niet namelijk.

Ik heb het "geforceerd" door de NVIDIA panel te gebruiken. Echter kan ik hier alleen de 460M kiezen. Het lijkt er dus op dat alleen de NVIDIA GPU gebruikt kan worden.
Oh, die posts liepen door elkaar heen. ;) Kun je eens een screenshot maken van het control panel? Ook kan je GPU-Z eens draaien. Vervolgens ga je naar het tabblad 'sensors'. Start een game op in windowed mode en kijk wat er gebeurt met de GPU load en de Core clock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
citomaster schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:52:
[...]

Kun je eens het Nvidia Control Panel openen? En dan naar de volgende instelling gaan: [afbeelding]

Wat staat daar?
http://imgur.com/a/LfoLu

Ik ga eens GPUZ downloaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Dat screenshot gaat over CUDA, dat heeft hier niet echt iets mee te maken. Maar uit je screenshot kan ik wel afleiden dat je dus waarschijnlijk geen geïntegreerde gpu hebt. Ik ben benieuwd wat de GPU-Z resultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ga hier naar toepassing:

http://www.dell.com/suppo...ct/alienware-m15x/drivers

En klik op OSD driver,instaleer die,dan zou je met fn + f5 of fn +f7 moeten kunnen switchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
citomaster schreef op zondag 27 november 2016 @ 22:00:
[...]

Dat screenshot gaat over CUDA, dat heeft hier niet echt iets mee te maken. Maar uit je screenshot kan ik wel afleiden dat je dus waarschijnlijk geen geïntegreerde gpu hebt. Ik ben benieuwd wat de GPU-Z resultaten zijn.
Voor het gamen:
http://gpuz.techpowerup.com/16/11/27/xzp.png

Tijdens het gamen:
http://gpuz.techpowerup.com/16/11/27/cjw.png

@freaky: Weet je dat zeker? Het is een m15x. Ik prober het even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citomaster
Squ1zZy schreef op zondag 27 november 2016 @ 22:05:
[...]

Voor het gamen:
http://gpuz.techpowerup.com/16/11/27/xzp.png

Tijdens het gamen:
http://gpuz.techpowerup.com/16/11/27/cjw.png

@freaky: Weet je dat zeker? Het is een m15x. Ik prober het even.
Als je in het grafiekje kijkt bij GPU Load zie je dat je videokaart tijdens het spelen van een game max 30/40% load heeft. Dat kan dus niet de reden zijn dat je games zo slecht draaien.

Dan gaan we dus nu verder troubleshooten. Kun je eens kijken wat de cpu (dus niet gpu) load is tijdens het spelen van een game? Terwijl je daar mee bezig bent, kijk meteen even wat het RAM-gebruik is.

[ Voor 16% gewijzigd door citomaster op 27-11-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Er zit geen dual GPU in. Het switchen kan dus niet. Hij loopt wel degelijk op de 460M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Squ1zZy schreef op zondag 27 november 2016 @ 22:18:
Er zit geen dual GPU in. Het switchen kan dus niet. Hij loopt wel degelijk op de 460M.
Dat heeft niet zoveel met elkaar te maken. De meeste laptops hebben een geïntegreerde Intel HD Graphics kaart. Die van jou misschien ook wel, maar dat is hier in ieder geval niet het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
citomaster schreef op zondag 27 november 2016 @ 22:21:
[...]

Dat heeft niet zoveel met elkaar te maken. De meeste laptops hebben een geïntegreerde Intel HD Graphics kaart. Die van jou misschien ook wel, maar dat is hier in ieder geval niet het probleem.
Er zit geen intel gpu in. Dat heeft die cpu niet en het moederboard ook niet. Ik heb dezelfde laptop gehad en dit was nog voor de ingebakken intel cpu tijd. De laptop is van design in 2009 en heeft in 2010 of 2011 een upgrade gehad van nvidia gpu 260m naar 460m.

Overigens heeft de laptop wel een energiebesparings mode welke vermoeddelijk aan staat. Dit is de meest rechtse touch knop boven het toetsenbord. Het lampje erop heeft een mode iets helder te branden, ik dacht dat als die helder brandde dat die dan in de energiebesparings mode stond en als hij iets dimde dat hij op full power stond. Dit vind je overigens niet in windows tenzij je de alienware tools installeert.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citomaster
kfaessen schreef op zondag 27 november 2016 @ 22:27:
[...]

Er zit geen intel gpu in. Dat heeft die cpu niet en het moederboard ook niet. Ik heb dezelfde laptop gehad en dit was nog voor de ingebakken intel cpu tijd. De laptop is van design in 2009 en heeft in 2010 of 2011 een upgrade gehad van nvidia gpu 260m naar 460m.

Overigens heeft de laptop wel een energiebesparings mode welke vermoeddelijk aan staat. Dit is de meest rechtse touch knop boven het toetsenbord. Het lampje erop heeft een mode iets helder te branden, ik dacht dat als die helder brandde dat die dan in de energiebesparings mode stond en als hij iets dimde dat hij op full power stond. Dit vind je overigens niet in windows tenzij je de alienware tools installeert.
Goede toevoeging! TS moet dat zeker even uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
kfaessen schreef op zondag 27 november 2016 @ 22:27:
[...]

Ongelofelijk. Wat kan het leven simpel zijn. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar ik speel met redelijk hoge settings op CS:GO nu wel 40-50 FPS :+

Hier ben ik al wat uren zoet mee vandaag en dan blijkt er een knopje te zijn die softwarematig niet te vinden is. Bedankt allemaal voor de tijd en de moeite die is gedaan om mij te helpen. Hulde! O-)

Bedankt citomaster, freaky35 en kfaessen _/-\o_
Pagina: 1