Buitenkraan tegen vorst beschermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37
Heb deze zomer 2 buitenkraantjes zelf aangelegd (voor en achter). Nu komen deze gewoon op de gevel de grond uit, dus deze gaan last krijgen van de vorst deze winter. Om te voorkomen dat ze kapot vriezen heb ik in de meterkast een stopkraan zodat ik er de druk vanaf kan halen en heb ik beide kraantjes open gezet. Er zit dus nog water in de leiding, deze kan echter uitzetten richting de kranen. De leidingen (kunstof) lopen over de grond in mijn kruipruimte.

Mijn vraag is nu, is dit genoeg om ze te beschermen tegen bevriezing? Of moet ik de leiding volledig leeg laten lopen? (kan evt wel, maar dan moet ik de koppeling lostrekken in de kruipruimte, das nogal een gedoe natuurlijk.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29
Dit is genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zolang de kraan open staat aan 1 kant, kan water in de leiding bevriezen maar nog wel uitzetten een bepaalde kant op. Hierdoor zal er amper druk komen te staan op de leidingen en zullen die in ieder geval geen hinder ondervinden van de vorst.

Dat is ook precies de reden waarom men aanraadt om flessen water die je in de vriezer wil bevriezen, het liefst niet tot de top moet vullen, rechtop zetten en niet afsluiten. Dan kan er nog iets van "vries overdruk" door de hals naar buiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:13

P_Tingen

omdat het KAN

Maverick schreef op zondag 27 november 2016 @ 20:52:
Mijn vraag is nu, is dit genoeg om ze te beschermen tegen bevriezing?
Zo doe ik het al jaren en nog nooit een bevroren kraan gehad.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Top, dan ga ik het zo laten. Was een beetje bang dat als het voorin en achterin eerst zou bevriezen het water alsnog nergens heen zou kunnen als het uit zou zetten, maar dat valt dus blijkbaar wel mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 16:31

talin

ES-MA

ik heb buiten ook 2 kranen maar juist in de winter wil ik die kunnen blijven gebruiken.
Mountainbike afspoelen na een winters ritje in de modder.
ik heb daar Tracing omheen gedaan!

is een soort dikke kabel die je op stroom aansluit met een eigen thermostaat die de kranen en stukje leiding voorkomt van bevriezing:

https://www.leidingshop.nl/verwarmingslint-1-meter/

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:13
MAX3400 schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:14:
Zolang de kraan open staat aan 1 kant, kan water in de leiding bevriezen maar nog wel uitzetten een bepaalde kant op. Hierdoor zal er amper druk komen te staan op de leidingen en zullen die in ieder geval geen hinder ondervinden van de vorst.
Aan onze voorzijde hebben we ook een buitenkraan, maar deze kan ik van binnen niet afsluiten (tenzij ik de WC toevoer ook aflsuit, maar da's ook weer zo drastisch ;) )

Ik hoef me dus geen zorgen te maken begrijp ik?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:43
Volgens mij is het risico van kapotvriezen er ook alleen als de leiding ergens over de muur loopt (buiten) i.p.v. er recht doorheen.

Mijn buitenkraan heb ik binnen vandaan recht naar buiten geboord en kraan op gemonteerd. Deze sluit ik nooit af, bevriest ieder jaar maar vriest niet kapot. De situatie zou anders zijn als de leiding buiten nog over de muur loopt naar de kraan toe, dan vriest hij daar kapot.

Sowieso in jouw situatie lijkt het me geen probleem, ik denk niet dat de kruipruimte bevriest?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
assje schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:40:
Volgens mij is het risico van kapotvriezen er ook alleen als de leiding ergens over de muur loopt (buiten) i.p.v. er recht doorheen.

Mijn buitenkraan heb ik binnen vandaan recht naar buiten geboord en kraan op gemonteerd. Deze sluit ik nooit af, bevriest ieder jaar maar vriest niet kapot. De situatie zou anders zijn als de leiding buiten nog over de muur loopt naar de kraan toe, dan vriest hij daar kapot.

Sowieso in jouw situatie lijkt het me geen probleem, ik denk niet dat de kruipruimte bevriest?
Nouja, de kruipruimte bevriest niet (denk ik), maar de leiding komt onder de fundering door en komt dan omhoog door de grond. Mijn leiding zit op de buitenmuur gemonteerd. Niet erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Meterkast __> buitenkraan
----X--- |
\ _ _|_________ grond
\ /
\__________________/

Als bovenstaande superschets jouw situatie geeft lijkt dat me mogelijk wel een probleem. In de leiding blijft water staan en deze gaat in ieder geval in de staande leiding boven de grond bevriezen. Dan is het dus de vraag of het voldoende is dat de druk weg kan.

Dit lijkt mij een twijfelachtige situatie, als dit ongeveer klopt misschien toch beter om te kijken of je ergens op een laag punt af kan tappen. Als alleen het stukje tegen de muur buiten bij je kraan maar leeg is lijkt het mij voldoende.

Edit, jakkes mijn schets werkt niet :'(

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
zo ziet het eruit
Afbeeldingslocatie: https://sketch.io/render/sk-2c49228037b328969905b5cd5bf6ce5e.jpeg

:D

[ Voor 3% gewijzigd door Maverick op 29-11-2016 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 19:44
Als je op zeker wilt gaan,
dan binnen een kogel afsluiter plaatsen, en een aftap kraantje in een T-stuk, in bij voorkeur het laagste punt in de kruipruimte.
  • Kogel kraan dicht,
  • buitenkraan open,
  • aftappen via aftap kraan naar kruipruimte.
Als je niet op het laagste punt kan aftappen kan je hem ook nog met de waterstofzuiger droog trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ook een hele mooie schets en idd wat ik dacht.

Zonder aftap in de kruipruimte lijkt dit me dus mogelijk wel een probleem. In het stuk leiding verticaal op de buitenmuur blijft water staan dat bevriest. Ik betwijfel of het openstaan van de kraan volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:56
Ik heb een vorstvrije buitenkraan: http://www.vorstvrijebuitenkraan.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dat is mooi maar voor de situatie van TS waar de leiding over de muur loopt werkt deze versie in ieder geval niet.

Oplossing blijft dus ofwel aftappen in de kruipruimte ofwel de eerder genoemde oplossing om de leiding droog te trekken met de waterstofzuiger. Als de leiding aan beide kanten open is vermoed ik dat dat nog best wel prima zal werken (of doorblazen met de compressor aan de kant van de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:56
assje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:21:
[...]

Dat is mooi maar voor de situatie van TS waar de leiding over de muur loopt werkt deze versie in ieder geval niet.
Is dat zo?
Ze beschrijven, behalve een gevelmodel, ook een vrijstaand model:
"De vrije buitenkraan

Een ander mogelijkheid voor het plaatsen van een vorstvrije buitenkraan is de vrije buitenkraan. U legt uw waterleiding onder de vorstgrens naar de plaats waar u uw vorstvrije buitenkraan nodig heeft. Daar waar de waterleiding de grond uit moet komen vult u een ruime kuil met grint. Dit is om na sluiting van de kraan het water uit het kraangedeelte weg te kunnen laten lopen. Op de waterleiding in de grond sluit u eerst een afvoerventiel aan, vervolgens de standpijp met het kraanmechanisme. De werking is als volgt: de bedieningshendel op de kraan zet het kraanventiel in werking. Bij het afsluiten van de kraan loopt het achtergebleven water in de standpijp weg door het afvoerventiel in de grindlaag. Doordat er geen water achterblijft in het kraanmechanisme kan deze ook niet bevriezen.
Pagina: 1