Laptop nog verder stuk gegaan bij reparatiepoging

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:54

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Heb een verhaal waarvan ik wil weten of ik redelijk gehandeld heb. De case:

Ik repareer voor de hobby wel eens computers/laptops voor "klanten", meestal voor familie of kennissen, soms ook onbekenden. Ik bied mij zelf niet aan als monteur. Vertel er soms bij: heb je haast ga naar een computerwinkel. Vooral als ik merk dat het vervelende klanten zijn.

Ik kreeg nu een laptop binnen uit 2008 2012 met een kapot lcd scherm. Van te voren afgesproken dat de reparatiekosten 100 euro bedragen (nieuw scherm + inbouwen + garantie). Nieuw scherm besteld, 6 dagen later binnen. Ingebouwd een aangezet. Hee wat vreemd, geen licht, paar seconden later valt de laptop uit. Oude scherm terug geplaatst: ook niks meer. Ofwel moederbord is nu ook stuk. Ik zag de bui al hangen: dit gaat mij geld en tijd kosten.

Eerst heb ik gekeken of ik hem nog tot leven kon wekken: helaas dat ging niet meer. Daarna gekeken wat een andere laptop mij zou kosten met: dezelfde cpu, hoeveelheid ram, even grote hardeschijf en even groot scherm. Tweedehands werd deze door een handelaar voor 180 euro aangeboden op marktplaats (dus eentje met werkend scherm). Zelf vind ik dat wat aan de hoge kant voor een laptop uit dat jaar met die specs, maar dit is toch mijn uitgangspunt.

Klant gebeld om situatie uit te leggen met 2 voorstellen van mij:

1) ik koop de laptop over voor 80 euro over (wordt dus mijn bezit). Ofwel de dagwaarde van de laptop met een werkend moederbord en kapot scherm. Ik heb dan de pech dat ik teveel betaal omdat het moederbord nu ook stuk is, maar dat is mijn probleem. Als volgt op 80 euro gekomen: 180 euro die een gelijkwaarde tweedehands kost - 100 euro (afgesproken reparatiekosten). Daarnaast zou ik de waarde met kapot scherm alsnog op 80 euro schatten.
In dit geval kan de klant dan zelf een nieuwe of tweedehands laptop kopen.

2) ik lever een gelijkwaardige laptop (met werkende scherm) voor de afgesproken reparatieprijs van 100 euro. Netto wordt de klant er niet slechter op. Je krijgt een even snelle laptop terug met gelijke specs + een werkend scherm voor de afgesproken reparatieprijs.

In beide gevallen zet ik de bestanden van de oude laptop over op de nieuwe.

Klant kwam met een paar opties:
refurbished/nieuwe laptops van 300+ euro. Ik zei: is prima, ik betaal je die 80 euro dan (zie optie 1 hierboven). Dat vond de klant niet goed.

Aangezien de klant een beetje haast had (laptop stond net een week bij mij) gekeken welke laptops ik op dezelfde dag nog kon regelen. Ik had 3 opties:
1) een laptop die iets minder in specs was (scheelde niet veel), 75 euro bijbetaling ipv 100. Laptop zou mij 155 kosten.
2) een laptop die betere specs had: 140 euro bijbetaling ipv 100. Laptop zou mij 220 kosten.
3) een laptop die beduidend betere specs had (500GB ipv 320GB, 6GB ipv 4GB, usb 3.0 ipv usb 2.0, + touchscreen (als soort van tablet te gebruiken) + verlicht toetsenbord + snellere processor + 2 jaar nieuwer (uit 2014): 150 euro bijbetalen ipv 100. Laptop zou mij tussen de 230 en 250 gaan kosten. Ik leg hier dus 80 tot 100 euro op toe.
4) als het alle 3 niet is wat je wil zoek ik op internet verder (en zou ik dus een laptop met gelijke specs kopen voor +- 180) voor de afgesproken 100 euro.

So far so good. Toen begon het: al vrij snel viel de keuze voor de derde laptop met betere specs. Die wou de klant voor de afgesproken 100 euro. Ik zeg nee dat kan ik niet doen, het is geen gelijkwaardige laptop, maar een stuk betere (+ meer features) dus een meerprijs is op zijn plaats. Je gaat er immers op vooruit.
Uiteindelijk is de klant akkoord gegaan met 150 euro voor de betere laptop. Ik heb hem voor 235 kunnen kopen en ook weer "verkocht" voor 235 - 85 (overkopen laptop): 150 euro. Daarnaast nog 3 maanden garantie op de vervangende laptop erbij gegeven (zelf kreeg ik maar 1 maand).

Diezelfde dag laptop meegenomen en 150 euro betaald. Ik had niet de indruk dat de klant ontevreden was. Al koste het mij wel wat moeite om uit te leggen dat je in ieder geval geen nieuwe (betere) laptop van mij krijgt (die je nu hebt is ook al 4 jaar oud) voor 100 euro en ook geen tweedehands veel betere.

Volgende dag meldde de klant dat ze de hardeschijf terug wilde hebben. Ik geschreven dat de hardeschijf onderdeel was van het overkopen van de laptop voor 85 euro en dat ik de hardeschijf inmiddels al heb doorverkocht (kan soms snel gaan). Je probeert toch nog iets terug te verdienen op je verlies. Niet verteld: als je iets niet kwijt wilt moet je het ook niet verkopen.

Mijn schade:
- heel veel tijd (klant vermeed belcontact, alles via sms)
- 85 euro (waar ik hoop iets op terug te kunnen verdienen)
- potentieel nog meer schade omdat ik 3 maande garantie erbij geef terwijl ik zelf maar 1 maand heb
- een nieuw kapot lcd scherm (krijg wel een nieuwe onder garantie). Die ik of met verlies moet verkopen of moet laten staan tot ik toevallig weer een laptop binnenkrijg met kapot scherm (en ook nog moet passen)

Mijn vraag:
heb ik redelijk gehandeld?

let op: ik handel niet namens een bedrijf, maar particulier als hobby.

Edit: fixed typo 2008->2012

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Je laatste zin is interessant:
ik handel niet namens een bedrijf, maar particulier als hobby.
"Klant" is dus niet aan de orde en dus ook niet van een zakelijk contact. Dat weet de "klant" ook en deze wilde zo graag voor een duppie op de eerste rij zitten. Dan kleven er ook risico's aan vast.

Jij bent geen enkele officiele verbintenis met hem aangegaan en ik denk dan ook dat je veel en veel te toeschikkelijk bent. Jij werkt voor een lager loontje dan de officiele instanties en dat betekent ook dat de risico's hoger zijn.

Het gaat om een laptop uit 2008....niet een 2016 Surface Pro 4 oid. Jammer maar helaas voor de "klant".

Dus terugkomend op je oorspronkelijke vraag: Ik vind dat je voor een hobbyist je veel te kwetsbaar hebt opgesteld. Je marges zullen marginaal (ha!) zijn, en de klanten weten dondersgoed dat dit hobby-werk is. Klanten weten ook prima officielere/duurdere kanalen te vinden maar willen dat niet. Dan komt er risico bij. In het vervolg even een simpel documentje opsturen met voorwaarden waarin staat dat eventuele schade erbij kan komen en voor meerkosten voor hun komt.

[ Voor 35% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-11-2016 20:28 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-12 13:46
Ik vind dat je zeer net gehandeld hebt om eerlijk te zijn.

Je moet ook denken, bij dit soort dingen zijn er alleen maar verliezers, jij wordt er niet beter van en hij in principe ook niet(hoewel in dit geval wel wat, maar het kost hem meer).

Je zou in het vervolg misschien kunnen benadrukken dat je niet kunt garanderen dat het kan repareren (behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :) )

Het blijft elektronica en het is soms erg lastig om te bepalen waar het fout gaat.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Twazerty schreef op zondag 27 november 2016 @ 20:19:
Mijn vraag:
heb ik redelijk gehandeld?
Je vraagt op dit moment alleen wat anderen vinden hoe je hebt gehandeld, waardoor ik geen discussiewaarde zie in het topic.

Als je nog andere, specifiekere, vragen hebt laat ik het topic open, anders gooi ik hem dicht.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
aanvullende vraag: is het normaal dat als je de schade uitkeert je de laptop ook mag houden (je bent immers "schadeloos" gesteld) ? Zoiets als bij verzekeringen: als het vergoed wordt dan kan de verzekeringsmaatschappij het product opeisen. Dit is iets waar ik mee zat te dubben voordat ik het voorstel deed.

Mijn situatie krijg ik niet makkelijk gevonden op internet, is meestal geschreven vanuit een klant waarbij een bedrijf iets verkeerd heeft gedaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Twazerty op 27-11-2016 20:40 ]

Verwijderd

dat je niet handelt als bedrijf in deze is onzin.
je verricht betaald werk aan een onbekende daarmee merk je jezelf aan als ondernemer en heb je ook de plichten van een ondernemer.

Dat de belastingdienst hier niet moeiljk om gaat doen zolang je het klein houdt is een ander verhaal. Maar jouw klant kan zich wel degelijk beroepen op de aansprakelijkheid van jou als bedrijf.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
En andersom; als die "klant" echt moeilijk wil gaan doen, is een belletje naar de belastingdienst ook zo gedaan. Die zijn niet happig op dit soort "hobby's".

Je hoort hier gewoon belasting over af te dragen nl...

Verwijderd

Twazerty schreef op zondag 27 november 2016 @ 20:19:

let op: ik handel niet namens een bedrijf, maar particulier als hobby.
Zoals hierboven geschetst is het niet de vraag hoe je het zelf ziet, maar hoe je handelt. Je lijkt hier een dienst aan een onbekende aan te bieden tegen betaling, en dat met regelmaat te doen.

Je kan niet simpelweg kiezen of je kwa consumentenrecht wel of niet als handelaar wordt gezien - het zou makkelijk zijn voor iedereen om geen last te hebben van die lastige verplichtingen ;)

Doe je dit wel vaker, met winstoogmerk, dan moet je goed kijken hoe consumentenrecht in elkaar steekt, want die gaat dan ook voor jou op. Los van de belastingverplichtingen die er inderdaad aan vast kleven. Die vallen meestal mee bij geringe inkomsten, even opgeven onder andere inkomsten en rekening houden bij je tarieven.

Consumentenrecht en aansprakelijkheid mocht je echt grote schade veroorzaken zijn een degelijk risico. Schakel je ergens per ongeluk een serverpark uit, dekt je privé aansprakelijkheidsverzekering dat niet als het om een betaalde dienst gaat.

Het gaat natuurlijk heel vaak en heel lang goed. Een extra zakcentje is soms zo verdiend. Maar ik denk dat je dit voorbeeld vooral moet zien als een reminder dat je dan voorzichtigheid voorop zet, en je activiteiten wellicht beperkt tot veilige dingen.

Dat verhaal van armageddon hierboven moet je maar snel vergeten; plank mis over je plichten, plank mis over overeenkomst. Die moet zich echt gaan inlezen voor dit soort uitspraken te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2016 08:35 ]

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-12 10:54
Als klant zijnde de harde schijf terug willen kan ik me wel iets bij voorstellen uit het oogpunt van privacy.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Belastingdienst: check, covered
Weglopen van plichten: daarom bied ik oplossing aan
Alleen veilige opdrachten: check, vermijd risico's
iivvvii schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:05:
Als klant zijnde de harde schijf terug willen kan ik me wel iets bij voorstellen uit het oogpunt van privacy.
Dan hoor je dat van te voren aan te geven, niet achteraf als het al is afgehandeld. Toch?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twazerty schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:14:

Dan hoor je dat van te voren aan te geven, niet achteraf als het al is afgehandeld. Toch?
Niet helemaal; mogelijk dat ik bepaalde zaken verkeerd in mijn hoofd heb maar de data is intellectueel eigendom en behoort volledig te worden overgedragen. Bepaalde bitjes (zoals een uitgaven.xls) vallen zelfs onder briefgeheim wettelijk en die behoor je ook over te dragen.

De enige manier waarop ik denk dat je onder de vraag van de klant uit kan komen is aantoonbaar maken dat de disk volledig "zeroed" is en er geen herleidbare data op staat. Doe dit alleen als je zeker weet dat je correcte/voldoende data hebt overgezet waardoor de klant later niet kan zeuren dat hij uitgaven.xls mist.

Het is erg lastig voor "particulieren" zoals jijzelf om te weten hoe data behandeld behoort te worden binnen de grenzen van Nederlands (en gedeeltelijk internationaal) recht.

Dat de disk daarna inderdaad jouw eigendom is geworden doordat je een voorstel voor overkopen & vervangende apparatuur bent overeengekomen, is dan wel weer correct.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 28-11-2016 09:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik vind dat je prima gehandeld hebt, maar je benadering is iets fout: je moet het niet zien als een kostenpost, maar gewoon incalculeren: eens in de 50 laptop maak je geen winst maar kosten, van alle laptops zet je 3 euro opzij en je zit goed.
"Geen licht" klinkt als een defecte lamp/inverter (als het nog geen LED is) of kabeltje/stekker. Bij sommige laptops trek je vrij eenvoudig de stekkers van het mainboard.
Paultje3181 schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:43:
En andersom; als die "klant" echt moeilijk wil gaan doen, is een belletje naar de belastingdienst ook zo gedaan. Die zijn niet happig op dit soort "hobby's".

Je hoort hier gewoon belasting over af te dragen nl...
TS zegt nergens dat-ie dat niet doet. Ik neem aan dat dit netjes onder het kopje "Overige Inkomsten" valt.
MAX3400 schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:22:
De enige manier waarop ik denk dat je onder de vraag van de klant uit kan komen is aantoonbaar maken dat de disk volledig "zeroed" is en er geen herleidbare data op staat.
Dit aantonen is vrijwel onmogelijk, maar het is wel iets wat je altijd moet doen als je een disk (van een ander) verkoopt.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Ik doe dit soort dingen niet meer. Zeker niet voor vreemden. Voor familie of buren altijd met duidelijke aantekening dat het op eigen risico is (en nooit 1 op 1 afspreken).

Mijn tip voor de toekomst. 1. Laat ze lekker naar een winkel gaan. Als die hem kapot maken, hebben ze genoeg marge op de reparaties dat er af en toe iets fout kan gaan. Daarnaast hebben zij zichzelf contractueel vaak al ingedekt tegen schade na reparatie.

Als je het wil blijven doen, moet je dus heel duidelijk aangeven dat het op eigen risico is, en liefst dat laten ondertekenen, want woord tegen woord is niet te bewijzen als het er op aankomt.

Dat jij nu verantwoordelijk gehouden wordt kan volgens mij ook niet. De 'klant' heeft ook een onderzoeksplicht. Het feit dat jij geen bedrijf bent, en dus ook geen kvk gegevens of BTW info kan overhandigen moet voor een klant al duidelijk maken dat je geen bedrijf bent en dus in feite een vriendendienst levert.

Leer er van in ieder geval. Nu is het een relatief oude laptop, de volgende keer is het een apparaat van €4k, die na het plaatsen van een nieuw WiFi kaartje in rook opgaat. Ook al kan jij er niets aan doen. Zelfs het feit dat jij het ding in huis hebt staan is een risico, hij kan er zomaar spontaan mee stoppen, en dan heb jij het 'gedaan'.Ik ben ook door schade en schande wij geworden. Ik doe dit soort dingen niet meer. Zeker niet voor vreemden.

Ik ben zelfs al eens bij iemand, toen ik nog een jochie van 16 was 3 dagen (!) aan het werk geweest om veel data te recoveren van een haperende schijf. Die kerel was helemaal in paniek dus ik mijn best gedaan om het te fixen. Vanaf het moment dat het lukte en alle data veilig stond en hij de bevestiging hiervan zag ben ik letterlijk de deur uitgezet. Ik kon toch niets bewijzen. Die kerel was gvd bankdirecteur! Dat heeft mijn goed vertrouwen in mensen in ieder geval wel even bijgesteld...

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 28-11-2016 15:20 . Reden: typo ]

Verwijderd

[b][message=49287301,noline]
Dat jij nu verantwoordelijk gehouden wordt kan volgens mij ook niet. De 'klant' heeft ook een onderzoeksplicht. Het feit dat jij geen bedrijf bent, en dus ook geen kvk gegevens of BTW info kan overhandigen moet voor een klant al duidelijk maken dat je geen bedrijf bent en dus in feite een vriendendienst levert.
Niet juist, TS biedt een dienst aan tegen betaling daarmee heeft TS zich uitgegeven als commercieel / zakelijk persoon. Een vriendendienst doe je met bekenden tegen betaling van de onderdelen. In dit geval verdient TS normaal gesproken aan zijn werkzaamheden.

Dat TS zo zeker is dat het afgedekt is met de belastingdienst zou ik niet te snel vanuit gaan overigens.
De werkzaamheden en de manier van uitvoeren zal bij de KvK gewoon een inschrijving opleveren met alle verplichtingen die daar bij komen kijken. Simpelweg opgeven als extra inkomsten is niet altijd voldoende.

Ik zou je echt daar beter in verdiepen voordat je zomaar denkt goed te zitten. Overigens als startende ondernemer is er genoeg voordeel te halen die het interessant maken om te starten.

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:22
Wat ik persoonlijk doe, bij het repareren van computers/laptops/andere electronica voor (on)bekenden. Is aangeven, dat het vermoedelijk helpt als je onderdeel X / Y vervangt, in mijn beleving kan je nooit met "100%" zekerheid aangeven dat het onderdeel X / Y de oorzaak is. In het geval van bijvoorbeeld van TS, het scherm geeft geen beeld is defect. De oorzaak kan ook (bijvoorbeeld) veroorzaakt worden door verotte kabels, moederbord, vga kaart, geheugen etc. etc.

Mijn tip aan TS; lekker door blijven 'hobbyen' maar dek je zelf beter in. Leg uit dat je geen glazen bol hebt en dat jij dit doet om mensen te helpen.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-12 14:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Goldman schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:53:
Wat ik persoonlijk doe, bij het repareren van computers/laptops/andere electronica voor (on)bekenden. Is aangeven, dat het vermoedelijk helpt als je onderdeel X / Y vervangt, in mijn beleving kan je nooit met "100%" zekerheid aangeven dat het onderdeel X / Y de oorzaak is. In het geval van bijvoorbeeld van TS, het scherm geeft geen beeld is defect. De oorzaak kan ook (bijvoorbeeld) veroorzaakt worden door verotte kabels, moederbord, vga kaart, geheugen etc. etc.

Mijn tip aan TS; lekker door blijven 'hobbyen' maar dek je zelf beter in. Leg uit dat je geen glazen bol hebt en dat jij dit doet om mensen te helpen.
Doe ik ook, geeft altijd een hoop ellende als een PC of laptop niet wil doen wat je zelf wil. Ik heb het laatst zo erg gehad met de PC van een goede vriendin dat ik Windows niet eens erop kreeg, 5 uur mee bezig geweest. Uiteindelijk SSD eruit getrokken en thuis in eigen pc gegooid en binnen een half uur had ik alles van Windows tot de juiste drives erop staan (toevallig zelfde hardware). Weer bij vriendin in PC gegooid en alles goed en wel. In totaal een uur of 7 mee bezig geweest, inclusief mijn halve zondag naar de kloten

2 dagen later krijg ik weer een appje, "ik heb op een link geklikt en nu doet hij raar". Op zo'n moment denk je gewoon "waarom houd ik me hier mee bezig?", omdat het dan toch je crush betreft en ik de beroerdste niet ben heb ik haar van voor tot achter uitgelegd hoe je Windows op een PC moet krijgen. 3 uur later waren we klaar.

Ik doe zo weinig mogelijk "reparaties" voor vreemden, simpelweg vanwege de dingen die bijvoorbeeld jij en OP aangeven. Het begint met een foutmelding en voordat je het weet kun je er niks meer aan repareren en werkt het helemaal niet meer. Niet dat jij er dan wat aan kan doen, maar het is toch een ongelofelijk kutgevoel. Daarnaast vraag ik nooit geld ervoor, dus men moet zelf komen met "wat krijg je?". Dat is van de ene kant oliedom, van de andere kant heb ik wel nooit gezeur van mensen die echt een gegarandeerde tegenprestatie verwachten, ze weten dat ik het voor "niks" doe en alleen uit goede wil.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Omdat het onderwerp niet helemaal in het Shopping Forum past, geef ik het een tikje richting Algemene Zaken.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:57
Een herkenbaar verhaal. Ik vind zelf dat je te netjes gehandeld hebt. Jij mag zeker jezelf een schouderklopje geven!

Zelf heb ik jaren lang jan en alleman geholpen met PC problemen. Totdat ik merkte dat er actief misbruik van gemaakt werd. Heb je net een pc gefixt, hangen ze de volgende dag weer aan de lijn....."als ik mijn browser open gaat hij meteen naar een rare pagina" etc. Veel pc gebruikers zijn gewoon te dom voor die apparaten.

Na jaren niemand meer geholpen te hebben doe ik nu weer af en toe wat klusjes voor mensen in mijn nabije omgeving. Echter, alleen tegen cash. En ik vraag hetzelfde tarief als een "student aan huis", oftewel €25 per uur (ex reiskosten). Een jodenfooi vergeleken met wat ik zakelijk verdien. Maar het schrikt genoeg mensen af (die anders later toch weer zouden komen zeuren) en alleen die mensen die echt oprecht hulp nodig hebben blijven nog over.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Verwijderd

Ik denk dat je veel en veel te vriendelijk bent geweest. Misschien ook een les voor de toekomst om altijd netjes te melden dat dit hobby is een geen zakelijk iets waardoor er schade kan ontstaan en jij die niet kan vergoeden. Misschien dat het in die zin ook beter is om in plaats van over geld te hebben de laptop te maken voor een krat bier en dat de klant de onderdelen betaald die nodig zijn voor de reparatie. Dan kan iemand ook nooit zeggen dat die het idee had met een B2C relatie te maken te hebben.

Betreft de HDD, ik had niet alles gelijk verkocht om die reden, misschien stond er nog wat op wat ze terug moesten hebben of dergelijk. Dan had je op dat punt kunnen zeggen dat de HDD wel terug kon, maar dat de laptop dan onverkoopbaar werd en ze dan of een nieuwe HDD moesten vergoeden of de 80 euro voor de laptop mochten betalen. Mensen denken hier van tevoren gewoon niet aan en je bent dan geen winkel, maar slim genoeg om een nieuw beeldscherm te monteren en daarmee IT'er genoeg om dat misschien te moeten beseffen. Je klant komt een beetje over als de standaard PC gebruiker die het aan knopje weet te vinden en die mensen kunnen er ook niet zoveel aan doen dat ze daar zelf van tevoren niet mee komen.

Goed de situatie is nu zoals het is, over de hele linie heen heb je heel netjes gehandeld, maar dit soort situaties zijn precies de reden dat ik dit gewoon niet doe, behalve in mijn omgeving waar ze het risico kennen en meestal zoiets hebben. We backuppen de bedoeling en dan kijken we of er nog wat te redden valt, anders kopen we een nieuwe en zet ik de gegevens over. Resultaat is dan altijd goed, zelfs als ik per ongeluk iets kapot maak, het was toch al kapot en eigenlijk aan vervanging toe. Een gloednieuwe laptop van 1200E schroef ik niet open, daarmee moeten ze maar naar de winkel heen.

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
Je hebt heel netjes gehandeld. te netjes!
Als ik een laptop repareer van familie
Zeg ik altijd, er zijn risico's aam verbonden
En als me het niet lukt (of meer schade Veroorzaak) door de reparatie
Dat ik niet verantwoordelijk ervoor ben
(dus in andere woorden pech is pech)
Ook voor mij, want ik heb het onderdeel al betaald.
Maar goed het kan gebeuren dat er iets kapot gaat tijdens reparatie van een oude laptop.
De case is bijvoorbeeld al slecht er scheurt wat.
Kabeltje zit vast aan de case door stof en warmste (kabelbreuk)
Noem maar op.
Als ik jou was, zou ik de volgende keer erbij zeggen. Dat de kans bestaat door de reparatie.
Iets anders kapot kan gaan .
En jij er niet verantwoordelijk voor kan zijn

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-12 00:46
Eens met de mensen hierboven. Dat van die hdd, waarschijnlijk heeft de eigenaar dat zelf niet in de gaten gehad. Tot iemand vroeg, maar waar is je oude hdd dan? Die moet je terugvragen hoor, daar staat al je data nog op. Oeps :D

Voor in de toekomst kun je misschien beter "no cure, no pay" afspreken. Als de kennis, bekende of familielid dat niet wil, dan weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.

My favorite programming language is solder.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-12 17:27
coolbvrobin schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:43:
Je hebt heel netjes gehandeld. te netjes!
Als ik een laptop repareer van familie
Zeg ik altijd, er zijn risico's aam verbonden
Verschil is dat de TS niet laptops repareert voor vrienden en familie, maar het gewoon bedrijfsmatig doet als handeltje. Als hij dan schade veroorzaakt is ie er zelf ook helemaal verantwoordelijk voor. Het is GEEN vriendendienst. Overigens is het dan wel logisch dat de klant dan als hij een betere laptop krijgt de meerwaarde betaalt en de kapotte inlevert.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Twazerty schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:14:
Belastingdienst: check, covered
Weglopen van plichten: daarom bied ik oplossing aan
Alleen veilige opdrachten: check, vermijd risico's

<knip>
Punt 3: je kan maar op 1 manier risico's vermijden: door niks te doen.
Want waar gehakt wordt, vallen spaanders, zo simpel is het. Je kan nog zo vreselijk je best doen, zorgen dat je alleen met de nieuwste apparatuur en programmatuur werkt: het blijft techniek en die kan altijd falen.

Voor de rest vind ik dat je het netjes afgehandeld hebt. Beetje pech met die hdd, maar mooi leermomentje voor de volgende keer :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:22:
[...]

Niet helemaal; mogelijk dat ik bepaalde zaken verkeerd in mijn hoofd heb maar de data is intellectueel eigendom en behoort volledig te worden overgedragen. Bepaalde bitjes (zoals een uitgaven.xls) vallen zelfs onder briefgeheim wettelijk en die behoor je ook over te dragen.
Euh data valt niet zomaar onder briefgeheim. Dat gaat over (digitale) communicatie en de opslag ervan. Een chatlog is dan wat anders dan een xls met gevoelige informatie.
Kan ff niet zo gauw vinden of dat wetsvoorstel om briefgeheim uit te breiden met digitale communicatie er al helemaal door is.

[ Voor 10% gewijzigd door Oogje op 28-11-2016 18:25 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Verwijderd

Belangrijker is de vraag of TS de schijf netjes gewist heeft of zo doorverkocht?

Verder prima afgehandeld in mijn ogen, al ben je absurd goedkoop.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Voortaan 25€ per uur vragen (excl onderdelen uiteraard) dan filter je de grootste armzalige zeikerds er sowieso al uit en dan kan je een buffertje aanleggen mocht je een keer in dit soort situaties terechtkomen.

Ik kreeg vroeger op een gegeven moment telefoontjes die begonnen met "uhm ja Hoi ik heb je nummer gekregen van..." Toen ben ik 25€ per uur gaan vragen met een starttarief van 50€ en dan dus de eerste 2 uur "gratis" en opeens werd het stil. Prima, diegenen die wel wilde betalen zaten echt in de problemen en mochten ze het uiteindelijk ook best afkopen met een goede fles whisky. :) Maar de zeikerds die voor het bekende duppie vooraan willen zitten rennen hard weg.

Zo blijft het voor jezelf ook een hobbie en help je alleen de mensen die met de handen in het haar zitten, en niet de centenknijpers. Win-win.

En verder heb je prima gehandeld volgens mij, maar voorkomen is beter dan genezen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Uiteraard de schijf gezeroed voordat ik deze verkoop. In dit geval wist ik wel wat er aan de hand was: scherm was gebarsten, maar deed het verder nog wel. Ik kijk eigenlijk altijd van te voren wat de laptop doet, dus even het probleem bekijken dat gemeld wordt. Dure apparaten heb ik eigenlijk nooit aangeboden gekregen, maar ik neem jullie tips mee: geen dure laptops en van te voren melden dat je pech hebt gehad als het nog verder stuk gaat. Ik kan over het algemeen goed inschatten of iemand lastig doet. Sowieso zeg ik altijd: ik heb een baan, doe dit voor de hobby en niet voor het geld. Heb gewoon een volle werkweek dus het kan even duren voordat ie gemaakt is. Heb je haast ga naar de computerwinkel. Dan meld ik ook doodleuk dat ik geen tijd heb om er naar te kijken :) Mensen die niet betaald hebben help ik ook niet meer (paar keer meegemaakt, gelukkig kleine bedragen).

9 van de 10 keer is het een kapotte schijf, dat is redelijk veilig om te maken. Nieuw schijfje en windows installeren. Soms kom ik erachter dat bv de scharnieren niet meer vastzitten door afgebroken plastic. Dit meld ik altijd en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Meestal mag ik het nog maken ook voor paar tientjes extra :) Geen probleem mee omdat meestal de mensen die mij komen via familie zijn gekomen en ze geen slechte mensen naar mij zouden sturen.

Over de hardeschijf hadden ze naar mijn idee wel degelijk nagedacht. Ze vroegen van te voren namelijk of ze de laptop terug konden krijgen. Heb ze bij het ophalen van de laptop ook nog gevraagd wat ik met de gegevens moest doen, vernietigen? Ja, en dat heb ik ook gedaan (hardeschijf vernietigen is wat anders). Al krijg ik de nog wel het verwijt dat ik mij niet aan de afspraak zou hebben gehouden. Ze hadden blijkbaar niet door dat ik nog geld probeer te maken van de oude laptop. 1 ding weet ik vrij zeker: die komen niet meer terug in het vervolg. Vind ik niet zo erg, dit soort "klanten" heb ik liever niet.

Maar fijn om te horen dat de meeste vinden dat ik correct heb gehandeld. Aangezien ik van te voren niet gemeld had dat het verder kapot kon gaan kon ik daar ook niet mee wegkomen vond ik zelf.

Verwijderd

Twazerty schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:57:
Uiteraard de schijf gezeroed voordat ik deze verkoop.
Dat is goed om te lezen, voor je nog meer vervelende problemen over je heen krijgt :D

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vind je ook wel erg netjes hoor. Eigenlijk iets te netjes. Kans is groot dat dat moederbord ook al niet helemaal lekker meer was door een bepaalde oorzaak (scherm gaat meestal ook niet zomaar kapot) en dat jij er dus niks aan kon doen. Ik zou zoals je zelf al concludeert altijd van te voren bij de klant aangeven dat jij niet verantwoordelijk bent voor evt. onvoorziene schade die pas bij het openen van de laptop blijkt. Daarna kan altijd nog een discussie ontstaan, maar dan heb je het iig van te voren aangegeven en sta je dus sterker.

Deed zelf in mijn middelbareschool-/studententijd ook wel eens zulke klusjes en gaf altijd wel voldoening als mensen blij waren als hun pc het weer goed deed. Maar zo gauw er geld in het spel kwam (bijv. voor nieuwe onderdelen) merk je dat mensen opeens heel kritisch en krenterig worden. Of sommigen die verwachten dat jij vast wel oude onderdelen in de la hebt liggen die je wel even gratis in hun pc zet. Heb al snel de boot afgehouden bij zulk soort vragen.
Pagina: 1