Gamen op PC via TV problematisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirow
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-05-2023
Ik heb forum doorzocht voor de beste plaats voor deze vraag. Mocht dit toch niet de juiste plaats voor deze vraag zijn, dan alvast mijn excuses.

Ik heb hier een inmiddels alweer 3 jaar oude pc staan waar ik af en toe op game. Hier hangt een vrij matige IPS monitor aan. Vorige maand heb ik een mooie Oled tv gekocht (LG 55B6V), en nu kan ik eigenlijk niet meer terug naar zo'n IPS monitor :) Daarom zou ik graag willen gamen op mijn Oled tv.

Volgens mij is pc gamen via een tv tegenwoordig heel normaal. Zelf ben ik op dat gebied niet helemaal met de tijd meegegaan. Ik heb al diverse pogingen gedaan het voor elkaar te krijgen. Ik heb de nodige verloopkabels etc. gekocht. Maar ik ervaar nog meerdere problemen.

De situatie:
Ik heb een Pioneer VSX-520 receiver (ondersteund geen ARC). Via deze receiver is alles middels HDMI kabels aan mijn tv (LG Oled 55B6V) aangesloten. Zo ook mijn pc, met een lange HDMI verlengkabel.

In mijn pc zit een ATI R9 280X videokaart met 1x hdmi, 1x dvi-d, 1x dvi-i en 1x displayport. Mijn IPS scherm heb ik inmiddels met een verloopstukje op de displaypoort aangesloten, de receiver zit aangesloten op de HDMI poort en er hangt nog een 2e monitor aan de DVI-I poort (onbelangrijk in dit verhaal). Ik heb nog een Xbox360 controller liggen die ik aan een usb verlangkabel wil gebruiken.

In principe is gamen via de tv al redelijk mogelijk. Steam's Big Picture modus werkt, 5.1 geluid in games werkt. Maar het is allemaal zeer omslachtig en erg inefficiënt. Ik moet vrijwel alles steeds weer handmatig instellen, moet regelmatig mijn pc opnieuw opstarten, de tv en receiver uit en weer aan zetten om te zorgen dat de apparaten goed met elkaar verbinden. Ook switched mijn pc regelmatig ongevraagd tussen de tv en de ips monitor als hoofdscherm. Alles lijkt volledig willekeurig.

Zo gaat er steeds behoorlijk veel tijd zitten om de boel gameklaar te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij andere mensen ook het geval is. Hopelijk zijn hier mensen met een vergelijkbare setup of algemene kennis van zaken die wat tips hebben.

Hier komt nog een probleem met de Xbox360 controller bij. Als ik deze controller rechtstreeks aan een usb poort van mijn pc hang, dan werkt hij eigenlijk direct en zonder problemen. Maar plaats ik hier een usb verlengkabel tussen dan levert dit problemen op. In eerste instantie herkent mijn pc de controller dan niet meer, als ik via een omweg de drivers voor de controller bijwerk, dan werkt de controller wel (tijdelijk). De 4 lichtjes op de controller knipperen dan wel onophoudelijk. Unplug ik de controller en plug ik hem vervolgens weer in, dan herkent de pc de controller vaak weer niet. Ik heb 2 usb verlengkabels getest.

Sorry voor dit lange en misschien ietwat warrige verhaal, hopelijk is er toch mensen die me op weg kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-10 19:54
Hebben beide schermen dezelfde resolutie? Ikzelf heb hier ook mijn pc aan beeldscherm en tv hangen, die zijn allebei 1080p en heb ze op duplicate staan. Hierdoor altijd hetzelfde beeld op beide :)
Alleen audio moet ik handmatig omzetten tussen speakers en HDMI.
Verder heb ik een draadloos Logitech K400 bij de tv liggen voor de bediening, werkt ook prima.

Over de Xbox controller: ik kan me indenken dat de usb kabels gewoon te lang worden. De draad is al een meter of 2-3 volgens mij. Heb je ook al met actieve usb hub (die dus extra stroom heeft) geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manarinth
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Misschien is de Steam Link een redelijke plug and play oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirow
Mijn monitor is 1080p, mijn tv 4K. Maar mijn pc lijkt niet helemaal door te hebben dat de tv 4K is. Het beeld dupliceren op de tv lijkt dan ook helemaal prima te gaan. Dit werkt tot nu toe al een heel stuk beter dan wat ik eerder probeerde. Bedankt. Stom eigenlijk dat ik dit nog niet had geprobeerd :)

Een draadloos toetsenbordje zou inderdaad ook geen overbodige luxe zijn.
Datzelfde geldt eigenlijk voor een draadloze controller. Misschien een PS4 controller kopen (de PS4 zelf koop ik binnenkort ook nog wel eens) of zo'n Steam Controller.
Dat lost het probleem van een te lange draad ook op, zou je zeggen. Nee, zo'n actieve usb hub ik niet geprobeerd. Zo'n ding heb ik hier ook niet liggen.

Die Steam Link ziet ook wel makkelijk uit inderdaad. Bedankt voor de tip. Ik blijf het voor nu eerst gewoon nog even met de hdmi kabel proberen, die ligt er immers toch. Maar als dat problematisch en omslachtig blijft, dan is zo'n Steam Link zeker een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
Dat je pc niet door heeft dat je tv 4K is kan aan de HDMI kabel liggen die gewoon niet 4K aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

FoxLenny schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:17:
Dat je pc niet door heeft dat je tv 4K is kan aan de HDMI kabel liggen die gewoon niet 4K aan kan.
Heeft de gemiddelde 280X niet "maar" een 1.4a HDMI? Oftewel maximaal 24fps op 4K over HDMI? En voor zover ik weet, maar hou me ten goede, draait Windows noch een gemiddeld spelletje op een dusdanig lage instelling. En ook de VSX-520 is volgens mij helemaal geen 4K-aware want die heeft ook maar 1.4a HDMI aan boord.

Maar het kan zijn dat ik de plank volledig mis sla :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
MAX3400 schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:22:
[...]

Heeft de gemiddelde 280X niet "maar" een 1.4a HDMI? Oftewel maximaal 24fps op 4K over HDMI? En voor zover ik weet, maar hou me ten goede, draait Windows noch een gemiddeld spelletje op een dusdanig lage instelling. En ook de VSX-520 is volgens mij helemaal geen 4K-aware want die heeft ook maar 1.4a HDMI aan boord.

Maar het kan zijn dat ik de plank volledig mis sla :)
Ah, dat klinkt ook hartstikke logisch. Zelf een hoop gedoe gehad met een kabel van 20 meter die blijkbaar wel 720p en 1080i aan kon, maar geen 1080p, dus daar dacht ik het eerste aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:37
De doorgifte via de pioneer lijkt me ook niet bevoordelijk voor 4K

Usb verlengkabels geven met langere kabels nog wel is voedingsproblemen.. Werkt vaak niet lekker meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirow
Nee, mijn hele setup is verre van 4K proof. Maar ik had ook geen hoop om in 4K te gamen, mijn pc trekt dat sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

xirow schreef op zondag 27 november 2016 @ 22:13:
Nee, mijn hele setup is verre van 4K proof. Maar ik had ook geen hoop om in 4K te gamen, mijn pc trekt dat sowieso niet.
Waarom dit topic dan? Je hele topicstart gaat over gamen, dat men het wel vaker doet, dat je allerlei opties al hebt geprobeerd en het topic staat ook nog eens in HSA.

Ik zeg niet dat je op 4K wil gamen maar de hele infra, muv je TV, wil helemaal geen 4K aansturen; dan kan ik wel begrijpen dat je ongewenst gedrag krijgt voordat je beeld een keer getoond wordt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirow
MAX3400 schreef op zondag 27 november 2016 @ 22:17:
[...]

Waarom dit topic dan? Je hele topicstart gaat over gamen, dat men het wel vaker doet, dat je allerlei opties al hebt geprobeerd en het topic staat ook nog eens in HSA.

Ik zeg niet dat je op 4K wil gamen maar de hele infra, muv je TV, wil helemaal geen 4K aansturen; dan kan ik wel begrijpen dat je ongewenst gedrag krijgt voordat je beeld een keer getoond wordt.
Sorry, ik begrijp jouw vraag niet echt. Dit topic? Omdat ik problemen ondervind met het gamen op mijn pc via mijn tv. Om onduidelijkheid te voorkomen had ik er inderdaad bij moeten zeggen dat dit niet in 4K hoeft te zijn, even vergeten. En zelf had ik er nog niet bij stil gestaan dat 4K misschien onderdeel van het probleem is, goed dat ik daar door dit topic ook achter ben :)

Maar de meeste problemen die ik in mijn topicstart schets hebben volgens mijn weinig met 4K te maken.

Goed, ik wil dus graag via mijn tv op mijn pc gamen in 1080p.
Pagina: 1