ASUS R9 280x DirectCU II - koeling vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:07
Aangezien de fans van de GPU nogal aan het ratelen zijn geraakt en ik genoeg heb geprobeerd om het te laten stoppen ben ik toe aan het vervangen ervan - dit is nieuw gebied voor mij, dus heb ik enig inzicht nodig van anderen.

Natuurlijk heb ik wat voor-onderzoek gedaan en lijkt het erop dat ik uitkom op de volgende oplossingen:

pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision-A (AMD Series)

pricewatch: Arctic Arctic Xtreme IV
(deze lijkt nogal heel erg niet voor de beginner te zijn...)

pricewatch: Alpenföhn Peter 2
(hierbij schijn ik dan nog én de houder én aparte fans te moeten gaan kopen)

Ik merk dat ik heel, heel erg veel moeite heb om de juiste te vinden, met daarbij nog of het wel kwalitatief in orde is. Al heb ik het idee dat de Gelid goed zijn werk zal doen.

Natuurlijk kan ik de fans zelf vervangen, minder werk lijkt mij:

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-fan-asus-r9.html

Als iemand mij verdere inzichten kan bieden, graag.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProxXi
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-08 17:00
Ik heb ook de icy vision koeler op mijn amd sapphire r9-280x, doet zijn werk heel erg goed! Wel alleen alle kabeltjes aan sluiten anders kun je fans niet regelen, zelf ben ik het kabeltje kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Aangezien de fans van de GPU nogal aan het ratelen zijn geraakt en ik genoeg heb geprobeerd om het te laten stoppen ben ik toe aan het vervangen ervan
Ook al geprobeerd om er een druppeltje olie in te doen? Doet vaak wel wonderen.

Verder zijn die aftermarket koelers redelijk recht toe recht aan. Gewoon de instructies volgen en basis kunde hebben van een schroevendraaier ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Als je moet kiezen tusssen die drie, zou ik voor de icy vision gaan. De Arctic Xtreme is bijna duurder dan wat je kaart nog waard is! (en is een enorm bakbeest)

De Alpenfohn is niet eens verkrijgbaar en zelf als deze dat wel was: fans kopen drijft het prijskaartje behoorlijk op.

[ Voor 5% gewijzigd door GromuhlDjun op 28-11-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:58
Maar als je weet om welke fan geluid maakt kan je dan niet beter een losse fan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 20:12
Zelf had ik een ratelende fan van sapphire.
Via sapphire heb ik toen een setje nieuwe fans kunnen aanschaffen van ik meen 15 - 20 euro?
Wellicht bied Asus dit ook aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Fordox schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:11:
[...]
Ook al geprobeerd om er een druppeltje olie in te doen? Doet vaak wel wonderen.

Verder zijn die aftermarket koelers redelijk recht toe recht aan. Gewoon de instructies volgen en basis kunde hebben van een schroevendraaier ;)
Naaimachine-olie? WD-40? Massage-olie? Welke XD

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker
Zonet met mineraal olie bezig geweest. Alleen maar erger geworden. Heb dus maar de ICY besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ik heb hem er inmiddels erop gezet. Nu zegt Gelid "280x", maar zeker niet helemaal voor mijn graka. Probleem zat hem voornamelijk in het VRM-gedeelte. Ik had 3 rows en waren langer in lengte opgezet dan de heatsinks zelf lang waren. 1 uiteinde kwam niet eens bij de overkant voor de 2e schroef. Dus... dan maar de oude schoongemaakt (ook de greypad) en gewoon het oude koellichaam gebruikt. Had ook nogal wat heatsinkjes over, dus die maar gebruikt om alle andere chippies te koelen :P

Een ander probleem was dat de stroom-aansluiting voor de koelers op de plank van de graka 5-pins was en niet 4 pins... Toen had ik het idee om maar de verdeelkabel voor de oude fans te gebruiken, werkt prima. Alleen is natuurlijk net die 5e pin voor de controller. Dus, ze blijven op 100% draaien.

Al met al, lijkt de boel mooi stabiel te blijven en met de zwaardere games blijf ik toch 15 tot 20 graden koeler. Investering zeker waard, maar niet helemaal compleet compatibel zoals aangegeven :)

Pagina: 1