Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Home-PC (office, youtube)

Pagina: 1
Acties:

• beerolifant
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-09 22:03
Beste,
Dit topic gaat over de aankoop van een nieuw systeem voor mijn ouders. Hopelijk kunnen jullie mij helpen! :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is voor mijn ouders. Puur en alleen bedoeld voor het werken met office, bewaren van foto's (van camera) en het bekijken/luisteren van youtube videos. Deze PC is dus niet bedoeld voor game doeleinden of extreem zware 3D taken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Nee. Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar wel in staat om een goede ervaring te leveren op een 1080p scherm. Ik hoopte zelf tussen de 250 en 350 euro te blijven. De case geef ik (samen met de monitor) aan mijn ouders cadeau, maar moet wel meegerekend worden in het budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, een 320GB Harde schijf. Tevens een DVD reader/brander van LG. De rest van de onderdelen lijken mij niet relevant, maar hieronder toch een overzicht van het 'oude' systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5QLD Pro€ 0,-€ 0,-
1Asus AH3450/DI/512MD2(LP)€ 0,-€ 0,-
1WD AV GP WD3200AVVS, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Linksys WMP54G€ 0,-€ 0,-
2Kingston KVR800D2D8P6L/2G€ 0,-€ 0,-
1LG GH22NS70 Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

** De voeding is onbekend. Mijn ouders hebben dit ooit bij een bedrijf laten samenstellen, maar van de voeding kan ik geen bonnetje etc vinden. Zeker gezien het ouderdom lijkt dit mij niet heel relevant, en is het sowieso verstandig een nieuwe voeding te kopen (?).
** De RAM is niet exact hetzelfde, maar er zitten wel 2x DDR2 modules in. Heb dit even snel ik elkaar geflanst puur om een idee te geven bij wat het systeem is.
** De WiFi adapter is kapot en kan niet mee naar het nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee, vandaar dit topic. Ik heb zelf een heel klein beetje verstand van PCs, maar van onderdelen in de pricerange waar ik momenteel aan denk weet ik precies niks. Een SSD is wel een must, puur om windows snel op te starten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee. Wil graag, indien mogelijk, de Cooler Master N200 behuizing (https://tweakers.net/pric...r-master-n200-closed.html) gebruiken. Tevens vroeg ik mij af of het van belang was DDR4 geheugen te nemen, of volstaat DDR3 ook.

Het is wel belangrijk dat de PC (voor het niet intensieve gebruik wat ik beschrijf) lang genoeg mee kan. Ik wil dus niet na 1 jaar onderdelen hoeven vervangen. Het huidige systeem kostte m'n ouders ooit iets van 600 euro, en heeft ze toch grofweg 8 jaar lang 'vermaakt'.

Ga je overklokken?
Voor de hand liggend.., nee.

Wat verwacht je van ons?
Graag advies over wat ik het beste kan doen. Is een nieuw systeem het waard? Kan ik het beste nieuwe onderdelen bestellen, of tweede hands gaan? Ik heb het idee dat er tussen de tweakers V&A een paar leuke opties zitten, maar heb zelf eigenlijk niet zo'n goed inschattingsvermogen hierover.

Wat heb ik zelf al gevonden
Niet heel veel, maar wel aardig wat. Zo heb ik een dergelijke samenstelling gemaakt:

*1 (Intel)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 55,95€ 55,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,95€ 56,95
1Cooler Master N200 Closed€ 40,24€ 40,24
1TP-Link TL-WN851N€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT4G4DFS8213€ 24,95€ 24,95
1Corsair CX450M€ 53,95€ 53,95
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 47,70€ 47,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,74

*2 (AMD)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 42,-€ 42,-
1ASRock AM1B-ITX€ 32,-€ 32,-
1Cooler Master N200 Closed€ 40,24€ 40,24
1TP-Link TL-WN851N€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT102464BA160B€ 49,-€ 49,-
1Cooler Master GM G450M€ 49,90€ 49,90
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 73,99€ 73,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,13

Tevens heb ik eens rondgekeken tussen de Vraag & Aanbod sectie, en ik vond een paar leuke aanbiedingen, maar weet eigenlijk niet of die de moeite waard zijn. De MiniPC en Mac hebben op de een of andere manier een aantrekkingskracht op mij. Dit vanwege het voormaat en uiterlijk. Tevens is dit niet bedoeld om te gamen, en heb ik met de Mac Software voor casual gebruik heel goede ervaringen. Helaas is dit wel een Mac uit 2011. Snelle opsomming van wat ik in de V&A sectie vond:

*1 (Mini)
Nieuw in doos, Intel core i3-3217U, 4GB Werkgeheugen, 500GB Disk. (230,-)
*2 (Mac)
Mac Mini uit 2011, 8GB ddr3, 240GB SSD, 2.3Ghz. (330,-)
*3 (Atx)
Intel i5-750, Radeon HD 5770, 4gb 1066 Werkgeheugen, 1.5TB (255,-)
*4 (M-Atx)
Intel Q8300 Quad Core, 4GB Werkgeheugen, 320GB Disk, 19.5" Acer monitor. (175,-)

Alvast heel erg bedankt voor de hulp/reacties!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Andere optie: vervang de voeding, want 8 jaar oud en tikkende tijdbom, vervang de hdd door een ssd, want 1000x zo snel en laat de rest zoals het is.

Je cpu is snel genoeg voor officetaken en 4gb icm ssd is genoeg. Mijn dochter heeft een low budget laptop met een Atom cpu en 2gb memory. Haar Atom is half zo snel als de E8400 en nog steeds snel genoeg.

De ssd gaat voor je performancewinst zorgen. Ben je voor €125 klaar.

Mocht het dan niet bevallen, dan is het niet weggegooid geld, want voeding en ssd moet je ook voor een nieuw systeem aanschaffen.

Mocht je gelijk nieuw willen kopen, neem dan gerust een Celeron. Snel genoeg voor Officetaken.

[ Voor 21% gewijzigd door P_Tingen op 27-11-2016 16:10 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• beerolifant
P_Tingen schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:06:
Andere optie: vervang de voeding, want 8 jaar oud en tikkende tijdbom, vervang de hdd door een ssd, want 1000x zo snel en laat de rest zoals het is.

Je cpu is snel genoeg voor officetaken en 4gb icm ssd is genoeg. Mijn dochter heeft een low budget laptop met een Atom cpu en 2gb memory. Haar Atom is half zo snel als de E8400 en nog steeds snel genoeg.

De ssd gaat voor je performancewinst zorgen. Ben je voor €125 klaar.

Mocht het dan niet bevallen, dan is het niet weggegooid geld, want voeding en ssd moet je ook voor een nieuw systeem aanschaffen.

Mocht je gelijk nieuw willen kopen, neem dan gerust een Celeron. Snel genoeg voor Officetaken.
Had ik nog niet aan gedacht. Is een optie die zeker het overwegen waard is. Ben het eens met de voeding, maar was bang dat het hele systeem gewoon te verouderd was, vanwege de ondragelijk trage snelheid van de pc

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Ik hield meer van mijn E8400 dan van mijn eerste liefde. Sorry, moest ik even kwijt.

De wifi adapter die je hebt gekozen heeft een PCI interface, die zit niet meer op moderne moederborden. Heb je meer informatie over je ouders hun wifi router/modem/switch? Dit vanwege de vraag of 802.11ac ondersteund dient te worden.

Ik ben het er mee eens dat windows 7 op een SSD gooien inderdaad voorlopig wel een oplossing zou moeten zijn. De voeding natuurlijk snel naar het vuilnis brengen.

Mocht je overigens toch nieuw gaan bouwen, zou ik niet verder denken over AMD en gewoon voor intel gaan. Op het moment gewoon op elk vlak beter.

Edit: Over de 2e hands hebben we niet genoeg info om te oordelen, maar in eerste instantie lijkt het me vrij duur (zeker als je rekening houdt met vermoedelijk slechte voedingen en behuizingen e.d.)

[ Voor 13% gewijzigd door lactaxative op 27-11-2016 16:17 ]

• beerolifant
lactaxative schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:15:
Ik hield meer van mijn E8400 dan van mijn eerste liefde. Sorry, moest ik even kwijt.

De wifi adapter die je hebt gekozen heeft een PCI interface, die zit niet meer op moderne moederborden. Heb je meer informatie over je ouders hun wifi router/modem/switch? Dit vanwege de vraag of 802.11ac ondersteund dient te worden.

Ik ben het er mee eens dat windows 7 op een SSD gooien inderdaad voorlopig wel een oplossing zou moeten zijn. De voeding natuurlijk snel naar het vuilnis brengen.

Mocht je overigens toch nieuw gaan bouwen, zou ik niet verder denken over AMD en gewoon voor intel gaan. Op het moment gewoon op elk vlak beter.

Edit: Over de 2e hands hebben we niet genoeg info om te oordelen, maar in eerste instantie lijkt het me vrij duur (zeker als je rekening houdt met vermoedelijk slechte voedingen en behuizingen e.d.)
Sorry, heb hier eigenlijk geen informatie over. Kan zijn dat ik de verkeerde kaart heb, maar van degene die in de computer zit is de antenne afgebroken.. 8)7

Was zelf inderdaad ook al aan het denken aan Intel, thanks voor de bevestiging. Ga denk ik niet voor nieuw bouwen, aangezien de processor etc het allemaal nog prima zouden moeten doen. Thanks voor de input op tweedehands gebied, zal dat dan afstrepen :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

P_Tingen schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:06:
+1, op de voeding vervangen na dan, als ie het doet zou ik hem niet vervangen tenzij het bewezen een tijdbom is. Heb zelf ook een aantal dergelijke systeempjes staan, de kans dat je tegen CPU performance aanloopt is vrij klein. SSD er in, evt. nog een losse GPU en je kan er zeker nog een paar jaar mee voort.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat het huidige systeem zo traag is, komt ook door een oude windows. Je zal zien dat een verse instal van windows de machine weer helemaal op snelheid brengt. Maar ook een compleet verstofte cpu koeling kan een groot effect op de snelheid hebben.

Maar met een SSD erin ipv een harde schijf, en goed stofvrij maken, heb je weer een mooi systeem.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Reepje schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:39:
Dat het huidige systeem zo traag is, komt ook door een oude windows.
Kan ik beamen, heb een HP DC7900 met 8GB, AMD HD5450 en zelfs zonder SSD draait het windows 10 als een zonnetje. Met SSD doet ie gevoelsmatig niet onder voor mijn recente i7 bak.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Mwoah, met de regelmatig terugkerende grote updates van Windows, zoals de Anniversary update, heb je eigenlijk al een reinstall. Daarnaast heb ik vanaf Win7 ook nooit echt het idee gehad dat mijn Windows installatie traag was van ouderdom. Welke versie van Windows hebben ze nu? Als het systeem 8 jaar oud is, dan gok ik op Win7.

[ Voor 8% gewijzigd door P_Tingen op 27-11-2016 20:30 . Reden: aanvulling ]

• beerolifant
P_Tingen schreef op zondag 27 november 2016 @ 20:28:
Mwoah, met de regelmatig terugkerende grote updates van Windows, zoals de Anniversary update, heb je eigenlijk al een reinstall. Daarnaast heb ik vanaf Win7 ook nooit echt het idee gehad dat mijn Windows installatie traag was van ouderdom. Welke versie van Windows hebben ze nu? Als het systeem 8 jaar oud is, dan gok ik op Win7.
Toen het mogelijk was hebben ze hem gratis ge-update naar Windows 10. De software is dus nieuw. Kan een (over)volle hardeschijf de lage snelheid misschien verklaren?

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 02:05
ik zou wel kijken als je je oude systeem upgrade voor iets also een 750TI/1050TI zodat je zeker bent nog een lange tijd 1080P60FPS vids kan blijven kijken op youtube en eventueel een simple spelletje kan draaien also bijvoorbeeld een minecraft of iets dergelijks.

een SSD ik zou ook wel handig zijn zoals de mx300 aanbevelen zeer goede SSD die best goedkoop is en de prestaties liggen tegen de 850 en 750 EVO aan en een nieuwe voeding en dan zou je klaar moeten zijn.

product: Crucial MX300 2,5"

[ Voor 13% gewijzigd door Rockster34 op 28-11-2016 11:12 . Reden: niet goed gelezen :$ ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
beerolifant schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:57:
[...]

Toen het mogelijk was hebben ze hem gratis ge-update naar Windows 10. De software is dus nieuw. Kan een (over)volle hardeschijf de lage snelheid misschien verklaren?
Die trage HDD zal sowieso een grote bottleneck zijn. Ik snap ook niet waarom je die mee zou willen nemen. Een besturingssysteem wil je er sowieso niet op installeren en om lekker veel films op te slaan heb je er ook al weinig aan.
Een optische drive heb je waarschijnlijk helemaal niet meer nodig, dus zou ik ook niet meenemen.

Ik denk dat ik me aansluit bij wat eerder gezegd is: Zet er een SSD in dan kun je er weer prima officetaken mee doen. Ik werk zelf ook nog heel geregeld op een laptopje uit 2009 met C2D en SSD. Draai er weliswaar ubuntu op maar volgens mij maakt dat weinig uit. Het werkt gewoon nog prima.

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 02:05
mcDavid schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:12:
[...]

Die trage HDD zal sowieso een grote bottleneck zijn. Ik snap ook niet waarom je die mee zou willen nemen. Een besturingssysteem wil je er sowieso niet op installeren en om lekker veel films op te slaan heb je er ook al weinig aan.
Een optische drive heb je waarschijnlijk helemaal niet meer nodig, dus zou ik ook niet meenemen.

Ik denk dat ik me aansluit bij wat eerder gezegd is: Zet er een SSD in dan kun je er weer prima officetaken mee doen. Ik werk zelf ook nog heel geregeld op een laptopje uit 2009 met C2D en SSD. Draai er weliswaar ubuntu op maar volgens mij maakt dat weinig uit. Het werkt gewoon nog prima.
voor extra opslag waar je niet extra voor betaalt ;) die SSD kan je gebruiken voor je echt nodige snelle opdrachten en dan de HDD voor documentjes

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Rockster34 schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:13:
[...]

voor extra opslag waar je niet extra voor betaalt ;) die SSD kan je gebruiken voor je echt nodige snelle opdrachten en dan de HDD voor documentjes
Sja 't kan zijn dat je het net nodig hebt maar die kans lijkt me klein. Meestal is er toch wel een NAS aanwezig voor opslag of wordt alles gestreamd. De behoefte om echt veel opslag in een computer te hebben wordt steeds minder en als die er wel is, is 320GB al snel te weinig.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Als je nu een 320GB hdd hebt die bijna vol is, ga je het niet redden met een ssd van 275gb natuurlijk. Dan is die hdd misschien best handig om wat dingen op op te slaan. Je kan ook een grotere ssd kopen natuurlijk, maar 275gb ssd + bestaande hdd is dan goedkoper.

• beerolifant
In plaats van een geheel nieuw topic te openen, hieronder maar even verder.

Ik was van plan alles te bestellen, maar toen realiseerde ik mij dat ik niet weet of de PC (specifiek: het moederbord) de juiste aansluitingen heeft voor een SSD. Deze gebruiken toch een SATA600 connector? Volgensmij heeft het oude moederbord dat niet, heb ik een verloopstuk nodig? En wordt de SATA kabel meegeleverd met de SSD, of niet?

Het gaat hier om een upgrade van de volgende producten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master N200 Closed€ 39,93€ 39,93
1TP-Link TL-WDN4800€ 30,78€ 30,78
1Corsair CX450M€ 57,-€ 57,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,61

Deze zouden in het onderstaande systeem moeten komen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5QLD Pro€ 0,-€ 0,-
1Asus AH3450/DI/512MD2(LP)€ 0,-€ 0,-
1WD AV GP WD3200AVVS, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Linksys WMP54G€ 0,-€ 0,-
2Kingston KVR800D2D8P6L/2G€ 0,-€ 0,-
1LG GH22NS70 Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Sorry als dit een extreem domme vraag is, maar ik wil graag zeker zijn van een goede aankoop. Ik kan het uiteraard retourneren, maar dit is best wel een gedoe als ik hier ook om advies kan vragen alvorens de aankoop! Thanks!

P.S. De HDD zit zo vol omdat alle vakantie foto's en video's hierop staan, samen met een aantal grote folder van werk. De SSD moet dus minimaal 250GB zijn, en de HDD houd ik er in voor opslag doeleinden.

Verwijderd

Het moederbord heeft sata 300 wat compatibel is met sata 600. De volledige snelheid van de ssd zal daarmee niet benut worden echter nog steeds veel sneller dan een hdd.

De ssd komt zonder sata kabel. Die worden doorgaans met het moederbord meegeleverd. Heb je er extra nodig dan dien je deze bij te kopen.

• beerolifant
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 14:21:
Het moederbord heeft sata 300 wat compatibel is met sata 600. De volledige snelheid van de ssd zal daarmee niet benut worden echter nog steeds veel sneller dan een hdd.

De ssd komt zonder sata kabel. Die worden doorgaans met het moederbord meegeleverd. Heb je er extra nodig dan dien je deze bij te kopen.
Oke, goed om te weten! Dank voor de reactie! _/-\o_
Ps sorry voor mijn late reactie, was niet in staat tot eerder reageren
Pagina: 1