Ik zoek een?
Mijn oude monitor (Acer x233H) werkt nog, maar ik vind het tijd voor een nieuwe. Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor fotobewerking. Foto's zijn vooral voor internet, af en toe voor print in een boek of aan de muur. Verder gebruik is internet, office, en slechts sporadisch wat gamen.
De wensen voor het nieuwe scherm:
Prijs: rond de 300 euro. Ik weet, voor alle eisen heb ik zeker het dubbele nodig en een goed scherm gaat vele jaren mee. Toch, als het even kan, niet heel veel meer dan dat. Als er wat geld over kan blijven om het scherm te kunnen kalibreren is dat misschien slimmer.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeur, maar kom nu vooral uit bij Dell. De opties die ik zelf op mijn lijstje heb staan:
Het systeem waarop ik de monitor ga gebruiken:
Mijn oude monitor (Acer x233H) werkt nog, maar ik vind het tijd voor een nieuwe. Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor fotobewerking. Foto's zijn vooral voor internet, af en toe voor print in een boek of aan de muur. Verder gebruik is internet, office, en slechts sporadisch wat gamen.
De wensen voor het nieuwe scherm:
- 25inch; of liever 27inch. Waarbij ik me wel afvraag: is 27inch echt zoveel prettiger werken dat het de meerprijs waard is? 23inch vind ik te klein, maar het verschil met 25inch lijkt dan weer niet zo heel groot?
- QHD, misschien 4K (zeker bij 27inch prettig denk ik?) maar dat word waarschijnlijk te duur.
- Voorkeur voor AdobeRGB/wide gamut, maar een kleine twijfel of ik dit echt nodig heb. Deze eis laten vallen levert waarschijnlijk meer keuze mogelijkheden op en lagere kosten. Voor fotobewerking heb ik natuurlijk graag een zo groot mogelijke kleurruimte, maar aangezien ik niet heel veel print is het de vraag of gewoon sRGB niet al voldoende is.
Prijs: rond de 300 euro. Ik weet, voor alle eisen heb ik zeker het dubbele nodig en een goed scherm gaat vele jaren mee. Toch, als het even kan, niet heel veel meer dan dat. Als er wat geld over kan blijven om het scherm te kunnen kalibreren is dat misschien slimmer.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeur, maar kom nu vooral uit bij Dell. De opties die ik zelf op mijn lijstje heb staan:
- Een tweedehands Dell U2713 H: 27inch;, QHD, Wide gamut en voor 300 euro. Heeft eigenlijk wat ik wil, alleen, ik heb toch altijd wat twijfels bij de aanschaf van 2dehands electronica, plus, ik moet er een pleuris eind voor rijden.
- Dell UP2716D: 27inch, QHD, Wide gamut, vanaf 525 euro. Voldoet aan de meeste eisen, maar vind ik wat aan de dure kant.
- Dell UP2516D: 25inch, QHD, Wide gamut, vanaf 344 euro. Beter betaalbaar, maar ook maar 25inch. Ik neig op dit moment het meest naar dit scherm hoewel ik eigenlijk graag iets groter zou hebben..... denk ik.
- Dell U2515H: 25inch;, QHD, Standaard gamut, vanaf 315 euro. Dan is het verschil in prijs met de UP2516D eigenlijk maar klein.
- Philips 272P4APJKHB: 27inch;, QHD, Wide gamut, vanaf 409 euro. Redelijk boven budget, niet de mooiste in het rijtje, maar verder misschien geen slechte keuze
Het systeem waarop ik de monitor ga gebruiken:
- Intel Core i7-5820K
- Asus X99-A
- 16GB DDR4 RAM
- Nvidia GeForce GTX 660