Geschikt geheugen voor MacBook (2009)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb zelf weinig ervaring met MacBooks, vandaar m'n waarschijnlijk eenvoudige vraag hier.

M'n schoonmoeder heeft een MacBook uit eind 2009 (deze).
(draaiende op El Capitan)

Er zit 2x 1GB geheugen in (DDR3, 1067 MHz).
Niet alles is even soepel en daarom wil ik het geheugen upgraden naar 2x 2GB. Denk dat het een flinke verbetering zal zijn.

Ik kan dit geheugen op Marktplaats kopen voor een mooi prijsje, wat ook uit een MacBook komt. Het is ander geheugen en volgens mij zal het wel werken, maar aangezien ik het zeker wil weten, stel ik hier m'n vraag.

Past 2x 2GB DDR3 PC3-10600S, 1333 MHz (204 pins) erin?

Moederbord zal op max 1067 laten werken, maar volgens mij kan het.

Weet iemand dit zeker?
(geheugen vervangen is net zo eenvoudig als op een Windows-machine toch?)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Beste antwoord (via Galois op 28-11-2016 11:07)

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:13
Macbook met Bootrom MB61.00C8.B00 kan prima met 1333 Mhz. geheugen overweg. Bootroms eindigend met B02 niet. Check je bootrom versie bij Over deze Mac onder het appeltje linksboven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
[b][message=49279355,noline]

Weet iemand dit zeker?
(geheugen vervangen is net zo eenvoudig als op een Windows-machine toch?)
voor zover ik weet is het geheugen van een Microsoft Surface pro niet makkelijk te vervangen.

Bij een Macbook uit 2009 is dat wel
eenvoudig.

1067 of 1333 Mhz. maakt over het algemeen niets uit. Als je geluk hebt blijft 1333 Mhz. geheugen netjes op 1333 Mhz. werken anders klokt het gewoon automatisch terug naar 1067 Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:20
1333MHz gaat ws niet werken bij die machines. Het terugklokken loopt niet zo soepel als je zou hooen bij de meeste modules. Dit apparaat kan tot 8GB PC3-8500 aan (1066 ddr3 dus).

Sommige modules werken echter een stuk slechter op lagere snelheden en klokken slecht terug waardoor de mac gaat piepen en niet meer opstart. Een klein ssdtje in die machine doet ook wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
met de juiste firmware en bootrom zou het zomaar kunnen dat dit type macbook uit 2009 prima met 1333 Mhz overweg kan. Heb zelf ooit 8 Gb. 1333 Mhz ram in een Macbook Pro eind 2008 gestopt en die loopt prima op 1333 Mhz. Niks teruggeklokt naar 1066 volgens het boekje. Kwestie van geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
supersnathan94 schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:36:
1333MHz gaat ws niet werken bij die machines. Het terugklokken loopt niet zo soepel als je zou hooen bij de meeste modules. Dit apparaat kan tot 8GB PC3-8500 aan (1066 ddr3 dus).

Sommige modules werken echter een stuk slechter op lagere snelheden en klokken slecht terug waardoor de mac gaat piepen en niet meer opstart. Een klein ssdtje in die machine doet ook wonderen.
Hmmm...
En met 'sommige' bedoel je dat het maar afwachten is of het goed gaat?
Maar als het niet werkt is het toch gewoon een kwestie van 'oud geheugen' terugplaatsen en klaar? Het is niet zo dat er iets 'mis' kan gaan toch?
vj_slof schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:39:
met de juiste firmware en bootrom zou het zomaar kunnen dat dit type macbook uit 2009 prima met 1333 Mhz overweg kan. Heb zelf ooit 8 Gb. 1333 Mhz ram in een Macbook Pro eind 2008 gestopt en die loopt prima op 1333 Mhz. Niks teruggeklokt naar 1066 volgens het boekje. Kwestie van geluk hebben.
Dus volgens jou een kwestie van gewoon proberen?
Het gaat om onderstaande module (2 stuks, klik hier voor groot formaat). Gisteravond toch maar gekocht. Was maar 12 euro en ze komen ook uit een MacBook (iemand die geupgrade had naar meer geheugen).

(heb het nog niet geprobeerd, ze zijn voor schoonmoeder en zal dus pas in het weekend worden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UpiL3N7sxKD0gT900bT9cMqr/thumb.png

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:17
Uit mijn ervaring is het zo dat 1333 ram hierin niet werkt, behalve als er ook 1 1067 stick in zit. Ik zou het er niet op gokken en gewoon 1067 bestellen, en eventueel een SSD'tje en dan kan de Macbook nog een paar jaar mee(aangezien deze dan toch open ligt). Het ram wat hierin gaat mag gewoon uit een Windows laptop komen zolang het maar 1067 MHz is.

[ Voor 22% gewijzigd door livranca op 28-11-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:09
Precies, SSDtje meteen meebestellen, dit maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Macbook met Bootrom MB61.00C8.B00 kan prima met 1333 Mhz. geheugen overweg. Bootroms eindigend met B02 niet. Check je bootrom versie bij Over deze Mac onder het appeltje linksboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
vj_slof schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:49:
Opstart-ROM-versie:    MB61.00C8.B00

Dus dat zou kunnen! Fijn!

En het is toch zo dat mocht het onverhoopt niet werken, dat ik gewoon weer terug kan naar dat oude geheugen wat er nu in zit? Er kan toch niets stuk? Als het niet werkt, dan start de computer niet op, gaat piepen of doet andere rare dingen, maar bij het terugplaatsen van het oude geheugen, werkt alles weer zoals het nu werkt toch?

Even zeker weten dat er niets stuk kan gaan... :-)

Een SSD erin zal zeker helpen, alleen mijn schoonmoeder wil er niet veel geld voor uitgeven ("ik doe er toch niets mee"). Dus zal blijven bij deze goedkope oplossing voor 12 euro van extra geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
De kans dat er iets stuk gaat is minimaal tenzij je lomp doet. Verkeerde Mhzzen slopen de Macbook niet. Hooguit start ie niet op en krijg je wat bliepjes die aangeven dat er iets met het geheugen mis zou zijn. Dus voor die € 12 is het zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Hartelijk dank allen voor de info. Weer wat geleerd en toch weer wat anders dan ik dacht... :-)

Nog even een linkje dat ik vond van iemand (toevallig paar dagen geleden gespost) met ditzelfde probleem en bevestigt dat 1333 MHz geheugen bij hem werkt.

klik

Misschien dat de volgende met dit probleem er wat aan heeft. En uiteraard zal ik mijn bevindingen hier ook posten (zal pas van het weekend gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Werkt probleemloos! Dank allen voor de info.
5 min werk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xD5nLzbAQg71axLzvicH8p8c/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
en loopt het op 1333 Mhz of 1067?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Er staat 1333 MHz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

http://www.crucial.com/systemscanner .... (voor zowel SSD als RAM) detectie en welke je precies moet kopen. Of loop handmatig door: http://www.crucial.com/apple-memory

Of van https://www.kingston.com/en/memory/search/Options

enzovoort ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Rhy op 05-12-2016 16:38 . Reden: iets meer text ]

Pagina: 1